Gå till innehåll

Uppgradering av en TGB 13 helkaross


Gäst Fredrik L

Rekommendera Poster

Valet av däck var betydligt krångligare än jag tänkt mig. Toyo open country som jag bestämt mig för verkar inte gå att få ta på i sverige och beställa utomland känns lite halvkrångligt med tanke på en eventuell reklamation m.m.

Nu lutar jag istället mot Cooper STT 315/75R16

 

Någon som har bra eller negativa synpunkter på dem?

 

Vad jag läst o kollat så verkar dom vara helt ok om man kör grusväg/lättare terräng valde ju mellan dom och mina General Grabber AT2or att jag valde general var att jag fick så bra pris på dom samt att jag hela tiden planerat att ha 2 olika däckuppsättningar och att den ena skulle passa till kedjorna och funka fint på vägen.

 

Varför sålde/säljer du dina Creepy Crawler? eller varför köper du inte sådana igen fast i annan dimension?

Funderar ju själv på att köpa C-crawler 37" något du har att säga om dom däcken du som kört på dom ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många som kör på dom så jag tror att dom är okey.

En kompis till mig är inne på sin andra omgång...

 

Jo vad jag läst mig till är STT en ok kompromiss mellan skog/väg och de ska tydligen hålla hygfsat med mil men det är alltid skönt att höra åsikter från folk som kört dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Vad jag läst o kollat så verkar dom vara helt ok om man kör grusväg/lättare terräng valde ju mellan dom och mina General Grabber AT2or att jag valde general var att jag fick så bra pris på dom samt att jag hela tiden planerat att ha 2 olika däckuppsättningar och att den ena skulle passa till kedjorna och funka fint på vägen.

 

Varför sålde/säljer du dina Creepy Crawler? eller varför köper du inte sådana igen fast i annan dimension?

Funderar ju själv på att köpa C-crawler 37" något du har att säga om dom däcken du som kört på dom ?

 

STT ska allt tåla lite mer än lättare terrän eftersom det är ett MT däck. AT har de egenskaperna du beskrev.

 

Att jag sålde mina creepy beror egentligen helt på att mitt intresse har svängt från enbart skogskörning till expedition och skog.

Sen kan man dela upp det i ett par underanledningar typ:

1. De var 14,5 breda och stack ut en bra bit utanför karossen. Man var hela tiden lite orolig att sprätta iväg en sten i rutan på bilen bakom eller att snuten stoppar en.

2. Tungrullade på landsväg.

3. Väsnades en hel del på landsväg.

4. 14,5 creepy på breddade tgb fälgar är inte lätt att få bra balancerade.

5. Ett kanske litet töntigt skäl men på tex Island drog man sig för att sänka lufttrycket i däcken när man stod inför kanske 15 mil grusväg för det tar en evighet att pumpa upp de feta däcken.

 

För den körningen jag använder bilen till nu är 37X14,5 creepy lika fel som de var rätt när jag bara körde skog.

 

37x12,5 Creepy kan jag mycket väl tänka mig men de går ju inte att få tag i.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

STT ska allt tåla lite mer än lättare terrän eftersom det är ett MT däck. AT har de egenskaperna du beskrev.

 

Att jag sålde mina creepy beror egentligen helt på att mitt intresse har svängt från enbart skogskörning till expedition och skog.

Sen kan man dela upp det i ett par underanledningar typ:

1. De var 14,5 breda och stack ut en bra bit utanför karossen. Man var hela tiden lite orolig att sprätta iväg en sten i rutan på bilen bakom eller att snuten stoppar en.

2. Tungrullade på landsväg.

3. Väsnades en hel del på landsväg.

4. 14,5 creepy på breddade tgb fälgar är inte lätt att få bra balancerade.

5. Ett kanske litet töntigt skäl men på tex Island drog man sig för att sänka lufttrycket i däcken när man stod inför kanske 15 mil grusväg för det tar en evighet att pumpa upp de feta däcken.

 

För den körningen jag använder bilen till nu är 37X14,5 creepy lika fel som de var rätt när jag bara körde skog.

 

37x12,5 Creepy kan jag mycket väl tänka mig men de går ju inte att få tag i.

 

Just 37x12.5-16 är såna jag tänkt hämta från polen..... fanns tills för någon vecka sedan just nu är dom slut i lager men det väntas in fler vad jag har förstått. (en bekant till mig jobbar med en polack som kan språket o osv)

kanske ska ordna flera däck på en gång? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se där! Beroende på pris är det klar intressant. Du har inte koll på vad de kostade?

 

kring 2000:- st lite beroende på växlingskursen jag skulle få köpa 5st för 10k och har fått tag på en fraktfirma som kan köra dom någorlunda nära mig (45mil bort) för ca 2000:-

 

Lustigt nog så kostade 37x14.5-16 1900:- st fick jag reda på för någon dag sedan så dom var aningen billigare tydligen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju riktigt bra. Skumt med priset på 14,5, de kostade mig 2500 st för 3 år sedan och då fick jag ett bra pris.

Vart skulle däcken landa?

 

Viskafors om jag fattade/mins rätt :) ett "stenkast" för dig kanske?

Själv har jag 45 mil dit ca Åkeriet nämnde att dom säkert kunde ordna så att däcken kom vidare norrut åt mitt håll med andra bilar men då fick jag betala mer antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är typ 8 mil :)

 

Du kan väl höra av dig när det börjar bli allvar så ska jag ta en funderare så länge.

Creepyn är ett grymt däck i skogen men inte så bra på väg och det har en mjuk gummiblandning som gör att däcken slits snabbt när man tuggar mil.

Du har inte en hemsideadress till den polska firman? De kanske har de toyo däcken jag är sugen på..

Redigerad av Fredrik L
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag trotsat vädret och rättat till fästet jag klantade mig med så nu är jag tillbaka på samma ruta jag var på i tisdags :P

Någon som vet om ett vanligt smuts/vattenfilter till kompressorer även fungerar för olja? Alla York spottar ur sig lite olja och det vill jag inte ha i slangar och däck.

 

post-5260-0-31346900-1346608355_thumb.jpg

post-5260-0-29817700-1346608413_thumb.jpg

 

Så ser det ut med kompressorn på plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då det varit tal om regummerade däck tidigare kan jag inflika lite nytt.

Jag var inne på gummiverkstan nära jobbet och köpte snus(!) idag och frågade lite om att regummera befintliga däck

Snubben jag pratade med var själv intresserad av offroad och sade att de låtit regummera om däck till "valpar" med gott resultat, även om det vanligaste var att man regummerade däck till tunga lastbilar.

Man lämnar då in sina egna däck och få nya slitbanor "monterade".

De använde Bandag som leverantör och på bandags hemsida kan man se olika slitbanemönster

Prislistan omfattade inte 16" men till 20" kostade det omkring 2300:- per däck.

Kanske kan vara ett alternativ för någon som har speciellt önskemål om mönster eller om man fått tag i fina stommar med speciell höjd ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår inhandlades en oljeavskilljare och mängder av tryckluftsdelar så förhoppningsvis ska kompressorbygget bli färdigt snart.

 

Tanken är att jag ska ha typ en fattigmans CTIS. Det blir altså ett uttag på vardera sida om bilen och därifrån ansluter jag sedan samtliga hjulen samtidigt.

Från förarplatsen startar jag sedan kompressorn och med hjälp av en manometer monterad i hytten fyller jag upp samtliga hjul till önskat tryck.

Det tar en stund att fylla 6 däck och då är det gott att kunna sitta varmt och torrt under tiden ;)

 

Får väl se hur det blir när jag börjar montera prylarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår inhandlades en oljeavskilljare och mängder av tryckluftsdelar så förhoppningsvis ska kompressorbygget bli färdigt snart.

 

Tanken är att jag ska ha typ en fattigmans CTIS. Det blir altså ett uttag på vardera sida om bilen och därifrån ansluter jag sedan samtliga hjulen samtidigt.

Från förarplatsen startar jag sedan kompressorn och med hjälp av en manometer monterad i hytten fyller jag upp samtliga hjul till önskat tryck.

Det tar en stund att fylla 6 däck och då är det gott att kunna sitta varmt och torrt under tiden ;)

 

Får väl se hur det blir när jag börjar montera prylarna

 

Får du inte montera en liten tank på lämplig plats så du alltid har tryckluft med dig? praktiskt att ha är det i vart fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I väntan på inspiration och bättre väder i blå hallen tänkte jag fortsätta visa saker som redan är utförda och nu har turen kommit till bytet av baksätet.

 

Jag har tidigare kört med S40N baksäte och det fungerar egentligen helt ok men... det kan ju alltid bli lite bättre :P

Det vi saknade och störde oss på med S40 sätet var avsaknaden av isofix fästen och vinkeljärnet som är nödvändigt för att fästa ryggstöden i. Lite meckigt att kråla under eller åla sig över när man ska bak till sängen.

 

Nytt baksäte i mörkgrått helskinn från en XC90 inhandlades på skroten och en ny ram fick tillverkas. Fördelen med dessa är att de är helt självbärande och individuella i 3 delar. samtliga går också att skjuta fram. Riktigt bra när man vill se lite mer ut genom rutan eller få lite mer benutrymme i sängen.

 

post-5260-0-83605900-1347550317_thumb.jpg

post-5260-0-72344700-1347550350_thumb.jpg

post-5260-0-99128100-1347550367_thumb.jpg

post-5260-0-87573400-1347550407_thumb.jpg

post-5260-0-24804100-1347550444_thumb.jpg

Många bilder blir det men det vet jag att ni gillar <_<

 

På den här bilden syns mattan jag fick ordnat till på golvet. Kommer från en radio 11 och behövde bara skäras till lite för att passa som en smäck!

post-5260-0-24627400-1347550509_thumb.jpg

 

Här syns ramen ganska bra. Den silverfärgade burken som hänger under ramen är en 24-230V laddinverter.

post-5260-0-04189000-1347550662_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik

 

Ett varning, tänk över hur du tänker göra vid besiktning, eftersom du satt byt till 3-punktsbälten i bak.

Om du har otur med en påläst, kunnig besiktningsman så kan du få nedslag/ombesiktning på det.

 

Om man går från midjebälte till 3-punkt så skall bältet tydligen testas med 2tons drag i en viss tid/explosivitet, för att kolla hållfastheten.

 

I övrigt så blir jag bara mer och mer sugen på att byta upp mig till en 13, fast tror samtidigt att den blir för stor att ha vid jakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...