Gå till innehåll

Vinkons Bandvagn!


Gäst Vinkon

Rekommendera Poster

Vinkon, svarar her for å ikkje ta heile tråden til Dr Diesel.

 

Jovisst, men jag är nu orolig för att jag nu har allt för svaga nav, pga bristen av svetsfogen i mitten.

Svesta på insidan menar du?

 Fann eit bilde i garasjen din av eit løpehjul som eg satte ei pil på.

Sveise 4-5-6 larvar i det området, fordelt rundt felgen. Kanskje både på fram- og bakside. Det vil jo forsterke ein god del.

 

post-7638-0-61775900-1390844340_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, nu har jag förstorat upp många av de äldre miniatyr-bilderna samt friserat lite text. (det är ju bilderna som "gör" tråden ändå)

Så att det är lite mer läsbart, verkar ju ändå vara några som läser igenom allt då och då.

Hoppas att ingen tar illa vid sig.

 

Men jag är ju bara människa, så tålamodet tog slut idag efter sida 7 eller så.

F--n va bilder man har lagt upp då!  :wacko:

 

******

 

Annars kom jag på en till grej som jag har funderat på en längre tid som man inte heller kan göra med en 206a:

 

* Funderar på att göra ett stort hål i främre halvan av bakvagnen, på kanske 20 cm i diameter.

Bottenlocket är större än hålet och ligger an från utsidan mot en eller flera o-ringar.

På insidan är den fastskruvad med ett antal vingmuttar i ledade skruvar som sitter i locket.

Efter att man har skruvat loss dem, tar man tag i handtaget i lockets mitt och lägger undan den på backen under vagnen.

Sen sänker man ner sin helix-formade koppar-spiral med varmvatten i och "smälter fram" ett stort pimpelhål! :)

Bort med is-cylindern som blir i mitten, ev. sänker man ner en burk eller nåt utan botten för att skärma av utomhusljuset...

 

Så då ligger man där på ett liggunderlag på "trall-golvet" och lyssnar på Bertil-Bo på högsta volym medans kompisarna som dricker loranga tror att man faktiskt pimplar också :)

 

Bara att lägga till på min meter-långa "att-göra-lista".

 

 

Tanken med att ha det i främre halvan är för att mähän som öppnar upp baktill inte ska vräka ner snö och skitsnack direkt över ens huvud...

Sen borde skruvar mm rymmas under "trall-golvet" tror jag...

Kanske jag gör en skiss längre fram.

 

 

 

Vad tror ni, bara skit igen? :)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två saker:

 

Funderingar på "huvudströmbrytar-manövrering" inifrån kupén:

IMG3111.jpg

En vanlig mekanisk huvudströmbrytare sitter monterad alldeles vid batterierna och manövreras från kupén via trissor med vajrar.

(jag tänkte först göra en 3D-modell av detta men tappade orken, så ni får ursäka att jag inte har renskrivit :) )

 

En fastsvetsad plåtvinkel håller huvudströmrytaren vid batterierna i en korrekt vinkel för trissan med vajrar, som går längs med väggen.

 

*********

 

Spörschal-bakvagnen:

 

Detta är alltså "arbets-området":

IMG3108.jpg

Säkert en del mått som inte stämmer 100%. Proportionerna bör dock vara rätt.

 

...och detta var intressant eftersom...:

IMG3109.jpg

...jag skissat på stödben + kran. Tänkt att monteras rakt ovanför drivhjulets centrum.

 

Jag hade lite dilemma först om hurvida vridpunkten för stödbenet skulle sitta strax utanför vagnens egentliga sida för att få ut mer av stödbenet, men efter att ha gjort varianten med vridpunkten i kant med samma sida så kändes det överflödigt. I värsta fall kan man nog trycka in stödbenet i bandet en liten bit också. (beroende på typ av band)

Hydraulcylindern för stödbenet kommer nog att behöva flyttas tror jag, så att det trycker längre ner på benet. Borde ge mer kraft.

 

Det område som korsar stödbenets område visar var jag kan lyfta ett ton med en 1,6 tonmeters-kran. (810 från sidan och ut)

(det blev nog lite plottrigt så här på ett linjerat papper kanske...)

 

Samt ungefärliga mått på kranen.

Hitta någon kran stämmer någorlunda med min uppskattning och sen anpassa resten efter det, typ.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett simpelt verktyg som jag kände hade varit något att ha i somras när man bytte hjul:

loss-vrk-bv.png

En arm med två hylsor på som fälgmuttrarna passar innanför. (rött = svets)

Med denna så hålls hjulet stilla medans man lossar/drar åt med dragskaftet.

Hade man valt ett extra dragskaft att hålla mot med så hade den dragit åt/lossat muttrarna, till skillnad mot denna.

 

Skall testas vid tillfälle :)

 

*****************

 

Nämnde ju förut att jag har en meterlång "att-göra-lista".

Dock blev jag lite osäker på hur lång den var, så jag mätte :)

IMG3113dUlyg.jpg

Med "effektiv" text för varje punkt så blev det ca 83 centimeter.

 

Man vill ju inte bli anklagad för att fara med osanning ju :)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvudbrytaren kan du ju enkelt manövrera inifrån om du tar en axel av tillräcklig längd och borrar i ett stift i och använder istället för original "nyckel",låt axeln linjera med brytaren och gå in genom torpedväggen avslutad med en vinkel eller ett vred....Alltså byt ut nyckeln...
Kanske för enkel lösning för dig.... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvudbrytaren kan du ju enkelt manövrera inifrån om du tar en axel av tillräcklig längd och borrar i ett stift i och använder istället för original "nyckel",låt axeln linjera med brytaren och gå in genom torpedväggen avslutad med en vinkel eller ett vred....Alltså byt ut nyckeln...

Kanske för enkel lösning för dig.... :(

Jo, så resonerade jag också från början.

 

Men ett långt stag rakt igenom halva motorrummet kändes osmidigt.

(Särskilt då jag i förlängningen tänkter flytta avgassystemet och uttnyttja det "dö-utrymme som blir då och

ev. bygga en "vektygshylla" på batteri-hyllan)

 

Lösningen på det vore ju att flytta kablarna till torpedväggen kanske, men det känns sådär med kablar sån får ta omvägar för ens egen bekvämlighet.

 

Så då blev det en lösning som i princip förändrar nuvarande utformning väldigt lite, då jag redan har en huvudströmbrytare där.

Och i värsta fall får min trötta kropp gå till brytaren och vrida om den, som nu ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min main-switch sitter bakom höger framlykta,dock hände det inget när jag testade funktionen,

den gick fortfarande vid frånskiljning :huh:  men inget verkade vara bryggat då man ser kopplingar inne i motor-

utrymmet.Måste hänt nått skumt typ kortslutning eller om "den lille elektrikern" vart framme igen. Ska bytas,Noteras!

 

Ja har föressten sett nåra med brytaren på instrumentpanel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min main-switch sitter bakom höger framlykta,dock hände det inget när jag testade funktionen,

den gick fortfarande vid frånskiljning :huh:  men inget verkade vara bryggat då man ser kopplingar inne i motor-

utrymmet.Måste hänt nått skumt typ kortslutning eller om "den lille elektrikern" vart framme igen. Ska bytas,Noteras!

 

Ja har föressten sett nåra med brytaren på instrumentpanel

Vi hade liknande problem på några geländerwagen i Kosovo.

Prova att spruta i 5-56 under nyckeln och "gnugga" några gånger, funkade för oss :)

 

De på panel har nog dragit kablarna dit, skulle jag tro iaf.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att motorn fortsätter att gå med bruten H-brytare är inte konstigt,bara ett tecken på att generatorn fungerar.
Värre om det går att starta med bruten H-brytare.... B) 
En gammal Volvo med konv.tändsystem drar inte så många ampere,värre med en ny peronbil med datorer för insprutning o annat skit....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att motorn fortsätter att gå med bruten H-brytare är inte konstigt,bara ett tecken på att generatorn fungerar.

Värre om det går att starta med bruten H-brytare.... B) 

En gammal Volvo med konv.tändsystem drar inte så många ampere,värre med en ny peronbil med datorer för insprutning o annat skit....

Ah :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite grubblande har jag kommit fram till att ett trappsteg bak är mer än nog när jag bygger dörr där.

Utan trappsteget blir insteget typ 55 cm, vilket är som att kliva upp på en hög stol med ett kliv.

 

Och med ett mellansteg så klarar nog vilken tjock senil-dement antikrunde-tant som helst strapasten att kliva in i vagnen,

bara för att uppleva förmånen att studsa runt där inne sen...

 

Andra funderingar;

* Isoleringsmattor, fäster man dem lämpligst med en limpistol eller finns det bättre sätt?

 

* Någon som kan rekomendera en lämplig gummitätningslist till mitt dörrbygge?

De lister jag har tittat ser så rackarns ynkliga/klena ut, jag funderar på om jag måste peta i en mindre gummislang i dem för att kunna lägga på ett lagom tryck för att det ska täta ordentligt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips.

 

När man monterar huvudbrytare, passar man på att bygga så, att om du bryter strömmen skall även motorn stanna också.

 

Detta ingår även i nyare reglementet i folkrace: där skall det sitta en huvudbrytare som en funktionär utifrån kan ytnyttja.

 Vanligaste är då att sätta en huvudbrytere inne i bilen, tex på instrumentpanelen. I brytarvredet sätter man en reglagewire enkelt som dras ut genom torpedplåten och skall fästas under vindruteramen på förarsidan.

 

 Hur kopplar man då, för att motorn skall stanna och INTE gå på sin generators laddning?

 

Enkelt! Man drar om B+ kabeln som normalt går till startmotorn, och sätter den på huvudströmbrytaren istället, OBS: på batterisidan.

  Bryter du strömmen får då motorn ingen ström från generatorn och maskinen dör efter ett par sekunder då tändspolen inte längre får spänning. :wub:

 

 Jag kopplar alltid så oavsett fordonstyp, för att kunna döda motorn med huvudbrytaren :) .

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med risk för att verkar dummare än vad jag är vad är det för fel på en elstyrd huvudbrytare kopplad över tändningslåset <_<  :unsure:

 

Inge fel med det alls, men själv försöker jag låta bli elkomponenter i den mån det går. Man har ju ibland "tagit sig vatten över huvudet" i dynghålen mer än en gång per körtillfälle.

Kombinationen el och dyvatten har man fått konstaterat,  är ju lite sisådär ute i den mörka skogen..hehe

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Svana:

Det där med motordödaren tror jag är en överflödig lösning för min del.

Eftersom jag tänker klämma ner en gammal diesel så måste jag ju döda den separat ändå.

+ (ha!) att jag föredrar att ha huvudbrytaren på minuspolen.

 

 

med risk för att verkar dummare än vad jag är vad är det för fel på en elstyrd huvudbrytare kopplad över tändningslåset <_< kan inte du beräkna hur mycke man kan lasta på bakvagnen rent teoretiskt innan axlar o midja får separationsångest :unsure:

Jag tycker att det kostar mer än vad det smakar. Roligare att bygga en rejälare lösning själv :)

 

Njaaa...

Axlarna går väl inte av förens du tar i backen :)

Jag har dock planerat att räkna på vad expandertapparna i midjan håller för, om det är nån tröst? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående att limma isolermattor.

 

Jag har med framgång använt biltemas kontaktspraylim till det. Rätt fiffigt munstycke, man kan både rotera munstycket så den platta strålen är vertikal eller horisontell som på vissa rostskyddsflaskor, men också välja mängden lim i tre lägen. Har limmat en massa grejer med detta, gummilister, isolering, vinylduk, mm. Rekommenderas!

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Svana:

Det där med motordödaren tror jag är en överflödig lösning för min del.

Eftersom jag tänker klämma ner en gammal diesel så måste jag ju döda den separat ändå.

+ (ha!) att jag föredrar att ha huvudbrytaren på minuspolen.

 

 

Jag tycker att det kostar mer än vad det smakar. Roligare att bygga en rejälare lösning själv :)

 

Njaaa...

Axlarna går väl inte av förens du tar i backen :)

Jag har dock planerat att räkna på vad expandertapparna i midjan håller för, om det är nån tröst? :)    

ja det där med enkla lösningar är ju inte riktigt din grej :lol:  nä håller på att skissa på en lastväxlare till bakvagn å sitter å funderar på hur mycke man kan tynga ner chassiet ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det där med enkla lösningar är ju inte riktigt din grej :lol:  nä håller på att skissa på en lastväxlare till bakvagn å sitter å funderar på hur mycke man kan tynga ner chassiet ^_^

Nä, risken är nog att det är ett epitet man får också  :)

 

Hur ser skisserna ut? :)

 

Om inte Dexxas misstycker så citerar jag ett av hans gamla inlägg på skogsforum: (friserat citat)

[...]Maxlasten på en BV202 anges till 800 kg i bakvagnen men vid test med 1650 kg balk på bonkarna så uppför den sig fortfarande godkänt i terräng.

 

Torsionsfjädringen på bakvagnen är kompletterad med grövre genomslagsgummin på bägge boggierna[...]

 

Att jag överlastade med 850 kg berodde bara på att jag ville se styrförmågan med en tung bakvagn,och kolla sidostabiliteten vid skråkörning.

 

BV 202 har nackdelen att ha smal spårvidd, bärhjulen sitter på 1130 C/C..

[...]

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Vinkon,om du nu är sugen på att slita ut dina grå med hjälp av matematik,räkna på nått nyttigt istället.
Stagen som stabiliserar/begränsar midjans rörelse i höjdled oroar mig mer än hållfastheten på expandertapparna.
Tänk ett brant krön,så att framvagnen hänger i luften innan bakvagnen börjar tippa över,då dras stagen mot sina gummibuffertar med en ganska våldsam kraft,har sett att den grova brickan som sitter mellan gummina i bakvagnen ser ut som en överbelastad brickfjäder vid demontering......ska till en hel hög med ton för att pressa en 8-10 mm plåt till den formen.
Glidlagren i rotationscentrum i midjan utsätts för enorma krafter.....och nu börjar det bli intressant. B) 

Där har du nått att räkna på....... :wacko:

Likaförbannat har jag inte sett en havererad midja än så länge... -_-  -_-  -_- men jag anar att det inte är omöjligt med mitt ekipage  :lol:  :lol: 
Har inga surrningsöglor på främre halvan av den anledningen...

Vet att det går att vålda isär en midja,dom gjorde så då vagnarna lastades ut som skrot ur mobförråden.
För att få plats med flera enheter per lass hade dom en större hjullastare med gafflar,lyfte under främre vagnen så bakvagnen hängde fritt och gungade fram o tillbaka tills midjan gav upp.
Då passade vagnarna bättre att lasta stående på tvären på en lastbil,tre delar på bilen och fyra eller fem på släpet beroende på flaklängd.....
Vandaler är bara förnamnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Vinkon,om du nu är sugen på att slita ut dina grå med hjälp av matematik,räkna på nått nyttigt istället.

Stagen som stabiliserar/begränsar midjans rörelse i höjdled oroar mig mer än hållfastheten på expandertapparna.

Tänk ett brant krön,så att framvagnen hänger i luften innan bakvagnen börjar tippa över,då dras stagen mot sina gummibuffertar med en ganska våldsam kraft,har sett att den grova brickan som sitter mellan gummina i bakvagnen ser ut som en överbelastad brickfjäder vid demontering......ska till en hel hög med ton för att pressa en 8-10 mm plåt till den formen.

Glidlagren i rotationscentrum i midjan utsätts för enorma krafter.....och nu börjar det bli intressant. B) 

 

Där har du nått att räkna på....... :wacko:

Likaförbannat har jag inte sett en havererad midja än så länge... -_-  -_-  -_- men jag anar att det inte är omöjligt med mitt ekipage  :lol:  :lol: 

Har inga surrningsöglor på främre halvan av den anledningen...

Vet att det går att vålda isär en midja,dom gjorde så då vagnarna lastades ut som skrot ur mobförråden.

För att få plats med flera enheter per lass hade dom en större hjullastare med gafflar,lyfte under främre vagnen så bakvagnen hängde fritt och gungade fram o tillbaka tills midjan gav upp.

Då passade vagnarna bättre att lasta stående på tvären på en lastbil,tre delar på bilen och fyra eller fem på släpet beroende på flaklängd.....

Vandaler är bara förnamnet.

Någonstans ska man ju börja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...