Gå till innehåll

Äntligen en 13 även för mej


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Ja så har jag hållit på med däckena i ficklamps sken för det mesta,

Det är lite krångligt och det visade sej även farligt att ha med en två åring som raslar runt i snön runt en när man håller på, det har fått blivit att sätta på däckena i mörker när hon sovit,

Kändes ok att slippa ha bilen stå så här längre,

IMG_20121220_135918_0.jpg

Trodde ju inte att vi skulle få så pass med snö innan de kom på igen.

Och min egen hi jack fick fnatt och böjde sej med hela bilens tyngd på och for i väg, vet inte om det var snö och is som var orsaken eller om matrealet helt enkelt var dåligt och jag stog med en viss vinkel på den,

Ja det gick i alla fall bra denna gång, så nu jagar jag en ny hi jack eller åtminstone själva staget som lyftanordningen klättrar på.

 

Någon bra bild på bilen med däckena på glömde jag ta medans det var ljust, så denna får duga så länge

IMG_20121222_215245_0.jpg

Jag har varit och justerat däck trycken efter montering, och med skåpet på vart 1,6 bar bak lämpligt och 2.2 bar fram, det kräver lite högre tryck i dessa jämfört med krondäckena,

Naturligtvis har jag inte kunnat hålla mej från att testa dem lite och har varit och kört lite på området, de funkade fint i djup snö och även när isen brast för mej under snön så tuggade de utan bekymmer mej genom leran och upp på is och snö igen.

ja på väldigt halt underlag som ren is, eller polerade snövägar, fick man ju köra efter vad det var för förhållanden, men jag var nöjd med fästet även där med tanke på¨att det egentligen inte alls är vinterdäck eller ens lämpliga sådana utan dubbar.

 

Tyckte jag hade sten koll på rullriktingen på dem, men när jag stressade i mörkret så fick jag däckena på de bakre axlarna fel vända,

Så i morgon blir det att lyfta upp och flytta om dem,

Skåpet skall av också,och flaket på, så jag kan köra lite mer vågat med bilen

Kedjor skall kollas om de behöver ändras något för att passa på dessa däck.

Fler foton kommer garanterat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dag har jag öppnat min vinsch och kollat skicket på den,

Å jag kan inte annat än att bli imponerad över denna kina vinsch.den såg lika ren och fin ut som den gjorde när den var ny för snart två och ett halvt år sedan, trots massor av användande och badning med den,

IMG_20121224_204650_0_zpsc2e46261.jpg

Det ända jag såg var väldigt lite damm från kolen på plåten i den bakersta kåpan :) kolen såg nästan ut som de var nya. inget slitna alls med tanke på hur mycket den fått jobbat och dragit tungt emellan åt under dessa år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hansen!

 

Beroende på om du hade krondäck innan och hur bra kedjorna passade innan får du säkert förlänga slitkedjorna med en enhet. Jag köpte samma däck till min 20-bil och jag fick köpa en extra kedja och ta slitlänkar från den och förlänga mina kedjor med. Sidlänkarna klarade sig precis så att jag kan koppla sista länken.

 

Försökte lägga in en bild från telefonen men det gick inte, skall se om jag kan lägga in en i morgon från datorn i stället.

 

Hoppas att den kommer med nu, de gulmarkerade länkarna fick jag lägga till på mina kedjor.

post-6228-0-47480800-1356644729_thumb.jpg

 

Mvh Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har nu även kollat igenom själva el styrningarna och annat på kranen,

Vad jag missat förut är att själva röret under kranen inte innehåller sväng anordningen och alltså tål att svetsas i. 

Det underlättar det hela då mitt bygge stått stilla just på grund av att jag inte fått tag i rätt "hylsa" till röret, nu vet jag att det går att svetsa i det och då är själva bygg biten betydligt enklare och man får friare händer att montera den vart man vill.

Ja så foton då och kanske men bara kanske om jag lyckas så kommer det en liten film på när jag provkör den i verkstaden  :)

Först en bild på ventilpaketet med elstyrningen.

'P1220001_zps4967aa85.jpg

Så en bild där man ser hur sväng anordningen fungerar. den är alltså helt runt om svängande utan ändläge, och går att köra runt hur man vill. En rejäl sväng motor  :)

P1220002_zps803847e2.jpg

Så min egen byggda kontroll dosa, med 3 meters spiral kabel och metal kontakt i ändan. funktion upp och ner på de två tryck knapparna, svängen sköter jag med vipp prytaren längst upp även den tätad med gummi hölje över brytaren, och så naturligt vis en nöd stopp där emellan.

P1220006_zps5a8239b6.jpg

En halv taskig bild på hur det är kopplat vid kranen.

P1220015_zpsf86c6d58.jpg

Så skall jag se om det funkar att länka filmerna direkt från PB  :ph34r:

http://s352.beta.photobucket.com/user/HasseHansen/media/P1220004_zps313005da.mp4.html

 

http://s352.beta.photobucket.com/user/HasseHansen/media/P1220005_zps722d9a39.mp4.html

 

 

Ja lyckades det så ser ni två filmer där jag provkör i länkarna, dock med kranen hängande i kedje spelet, för jag har ju som sagt inget rör att trä ner den i.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm i bland undrar jag om man är riktigt frisk i skallen. Ja kroppen vet jag ju att den är trasig  :mellow:

Har egentligen inte tid, råd eller är frisk i kroppen för att köpa saker och renovera eller bygga "onödiga saker" på bilen.

Blev ju klar med den hjälpliga riktningen av fronten i går, och fick på "verktygslådan mm.

Så skulle jag hämta lager som en kompis beställt till en diff klump jag ändå var i Norrköping i dag och betalade lagrena alla andra beställt genom mej

På väg hem ringde en annan kompis i nöd, han behövde en diffklump till en 13 bil. Jo jag skulle prova hjälpa han, så jag ringde ett samtal och skulle fråga om det gick att köpa en diff av en som jag vet har delar över från sitt förra bygge.,

Ja hur slutade det då, jo jag fick fram en diffklump till kompisen, men för att komma åt den vart jag tvungen att byta åt mej alla hans TGB 13 delar, i stort sätt 3 st kompletta portalaxlar, fast nerplockade,  och en del annat  :ph34r:

Ok jag blev av med en sak som tog plats, men fick saker som tar ändå mer plats som jag ej har, och så jobbet med att plocka i hop axlarna om jag inte säljer dem i delar  :angry:  

 

Skulle nog egentligen ha tillbringat eftermiddagen på soffan, men hade bokat upp markägaren för rek och koll/inventering av hans marker där jag aldrig kört.

Så det blev 4 timmars TGB körning i hans sina skogar i stället. Ja vi körde ju inte konstant men det blev över en mil på skogsmaskins vägar och okörd mark  :D

Ja jo nu är och har det varit liggandes i soffan med datorn på magen några timmar. snart dags att blunda för natten och försöka lägga TGB tankar åt sidan ett tag, om det går  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Snart blir det lite fart här igen  :)

Ett pris på en Aluzink hytt har avhandlats och tid för bort montering från ram och hämtning av den är bestämt.

Tanken är att i stället för att lägga tid på att laga rost  Svärordet SPACKLA min nu lite knöliga hytt innan det är värt att lacka bilen,

Så byter jag sonika upp mej till en Aluzink i stället och förutsättningarna för att få en bättre hytt att fixa med ökar. detta kommer spara mej massor av tid och arbete som jag har svårt med som slipning och annat.

Naturligvis skall det fotas och visas upp, då jag har hört att det kan finnas intresse för att se hur ett hyttbyte går till, den tråden vi hade om det är nog borta för alltid, och det är faktiskt lättare än det låter.

 

Vidare så får det nog bli någon slags bur denna gång. Har har nog en förmåga att vara där jag inte skall med min bil och det har satt sina spår på min nuvarande hytt  :ph34r:

Så jag får lusläsa om de burar som är byggda och snacka med experterna på det lite, den skall ju vara funktionell men ändå inte sticka ut från bilen mer än absolut nödvändig det kan bli krongel vid besiktningen då om de yttre måtten ändras har jag fått höra.

 

Under tiden slänger jag in lite foton från våran klubb vinter safari som vi hade förra helgen

 

 

Vi satte en 13 bil först och en sist så hade vi att dra med i båda ändar  :P

 

Ok lite foton då smile.gif

Här ser vi 2 13 bilar som vart hemma och pepparns valp som vid tillfället inte hade fått sin drivlina ordnad och fick stå hemma. och vart det skulle bära i väg åt för håll

P2020001_zps4a614565.jpg

P2020002_zpsa98c8a14.jpg

P2020003_zpsf7a14760.jpg

P2020004_zps7a49522f.jpg

P2020007_zps1eef61a8.jpg

P2020009_zpsfb71b344.jpg

P2020010_zps0db03c19.jpg

P2020020_zpsdeb31019.jpg

P2020021_zpsa60430da.jpg

P2020023_zpsac5e671c.jpg

P2020024_zps2388a008.jpg

P2020026_zpsd2270599.jpg

t

 

P2020028_zps6445a92f.jpg

Och avslutningsvis ett panorama foto i hopklipt av 3 st foton

P2020029_zps66247194.jpg

 

Ja där var det lite bilder från skogen i alla fall  :)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ingen dum ide, den är ju A-traktor reggad, så det får han ju göra om han vill. nu satt det ett resevhjul så passeligt på den lila sukan där bak så det gick att knuffa den över gärdet och andra ställen där den fick bekymmer av snömängden och skaren som den hängde sej på,

LITE dåliga hjul på den för dagen. och motorn är nog allt annat än frisk i den, då det blåröker värre än något annat jag skådat, Typ fyller bensin och tankar olja i den när det skall köras  :P

Hamnade bakom när jag drog 13 bilarna genom ett surhål, där de mindre bilarna kunde smyga runt på den bärande isen, Ni kan tro att jag tog första bästa tillfälle att komma om och leta mej fram först igen, det luktade inte mumma och ligga bakom den bilen  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ingen dum ide, den är ju A-traktor reggad, så det får han ju göra om han vill. nu satt det ett resevhjul så passeligt på den lila sukan där bak så det gick att knuffa den över gärdet och andra ställen där den fick bekymmer av snömängden och skaren som den hängde sej på,

LITE dåliga hjul på den för dagen. och motorn är nog allt annat än frisk i den, då det blåröker värre än något annat jag skådat, Typ fyller bensin och tankar olja i den när det skall köras  :P

Hamnade bakom när jag drog 13 bilarna genom ett surhål, där de mindre bilarna kunde smyga runt på den bärande isen, Ni kan tro att jag tog första bästa tillfälle att komma om och leta mej fram först igen, det luktade inte mumma och ligga bakom den bilen  :D

Haha, som i folkrace.. Ytterligare en anledning till att man vill ligga först :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jaha vad har hänt här då.

Det största är nog Aluzink hytten  ^_^ Mer jobb men det är det garanterat värt i slutändan  B)

P2190067_zps8c433826.jpg

Men det är små saker hela tiden som händer.

Trots att jag har tillgång till att låna hydrual press på 20 ton och tidigare en på 10 ton,så vart jag tvungen att köpa 10 tonaren när den vart till salu. Det är lite som med tex en svets, man begriper inte hur man klarat sej utan innan man skaffat en.

Så nu står det en blå 10 tons press modell hög i min terapi hörna, och jag slipper masa mej 10 meter bort till 20 tonaren   :P 

P2250078_zps654d1e38.jpg

Den står alltså kvar i samma garage men för att förhindra att den försvan och för att ha en själv om jag behöver den när jag inte hålls i denna verkstad, så köptes den på någon slags avbetalning., jag betalar den när jag flyttar på den från verkstaden typ.

Jo den ser ju lite sliten ut, men fungerar utmärkt  :P

Ja jag och gammalt skrot går tydligen hand i hand  -_-

 

Nåja något nytt blev det i dag i alla fall, en klubb kompis, Obelix närmare bestämt har köpt sej en 13000 Lbs vinsch till sitt bygge, men skall ha syntetlina på den,

Så då vart det ju en helt ny vajer med krok och vajer grind över. Min har ju varit med i två och ett halvt år, så det börjar bli dags att byta vajer, krok och vajer grinden har jag redan bytt ut en gång. 

Vi kom överens om ett lämpligt pris på allt, jag har ju slitit ut det mesta på att dra andra i klubben, så det vart inte allt för blodigt, å nu är dem levererade ut till Olerum, Det blir alltså ett välbehövligt vajer byte i veckan  :) ny krok, men grinden får nog ligga en stund då det inte var allt för länge sedan jag skiftade den.

 

Nu har de inskaffat en större däck lyft, som klarar av de stora traktordäckena. Den "gamla" lastbils däck lyften är till salu om någon är intresserad, 

Bäst någon köper den annars blir jag väl med en sådan också  :angry:

Den funkar utmärkt till tex tgb däck även till 30-40 bilarna.

Det är bara att PMa mej om intresse finns så skall jag skaffa fram foton och ett bra pris åt den som vill ha ett hjälp redskap när man baxar av och på tunga däck.

 

Ja jag håller även på att samla på mej tätningsringar till broms skölden och slitringarna till bromstrummorna, så jag får tätade bromsar, det går så där, jag har 2 st i skapligt skick nu, så där blir det att jaga vidare.

 

Ja det var väll allt för tillfället, 

fridens folk  :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jaha vad har hänt här då.

Det största är nog Aluzink hytten  ^_^ Mer jobb men det är det garanterat värt i slutändan

Var aluzinkhytta komplett? Du skal ikke tilfeldigvis selge ei varmeapparatvifte, et dasjborddeksel og en vinduspussermotor som du har fått til overs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo den var komplett,

Men jag tänker inte börja plocka delar i från den och sälja, utan väntar tills jag bytt hytt och säljer delarna från den gamla.

 

Dock kan jag kanske hjälpa dej ändå, vinduspussermotor har jag faktiskt några som jag köpt själv liggandes.

Varmeapparatvifte, et dasjborddeksel finns också på en 13 bil som är reservdels bil här, Jag plockade faktiskt ur en  dasjbord för en vecka sedan, och värme paketet sitter kvar så jag skulle kunna höra om de var till salu. för krisar det för oss så har vi ju en extra uppsättning i en av mina hytter.

Skall kolla med ägaren till reservdels bilen vad han skall ha för delarna. en torkar motor skall jag i alla fall kunna fixa.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vad menar du med et dasjborddeksel ? Kristaga

Är det den delen som hastighets mätaren sitter på och alla brytare till lysen vindrute torkare mm, eller är det allt där framme du menar ?

Har fått tillåtelse att skruva bort fläkten till det främre värmeagregatet och ett pris på den, samt på vad jag skulle vilja kalla instrument panelen, den som hastighets mätaren mm sitter på,och pris på den.

Torkar motorn har jag också och ett vad jag tror vettigt pris på den om jag jämför med säljes annonser här och på andra ställen.

Men jag vill som sagt veta vad du behöver från panelen där fram,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vad menar du med et dasjborddeksel ? Kristaga

Det grå lokket som står over bremsevæskebeholderne. Det som askebegeret sitter i.

 

Har fått tillåtelse att skruva bort fläkten till det främre värmeagregatet och ett pris på den, samt på vad jag skulle vilja kalla instrument panelen, den som hastighets mätaren mm sitter på,och pris på den.

Torkar motorn har jag också och ett vad jag tror vettigt pris på den om jag jämför med säljes annonser här och på andra ställen.

Flott, vi kan jo ta detaljene på PM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plockade i nytt fördelar lock och rotor i dag samt nya brytare

Men jag vet egentligen inte om det var nödvändigt, de som satt på såg fina ut, de hamnar i reservdelslådan  B)

Nåja nu är bara kondingen kvar, Tändkablarna är av den gamla hederliga typen med koppar kabel som ledare, och så länge de inte ärgat eller har skadat hölje så funkar de väldigt bra och är drift säkra.

 

Bokade/köpte ett servo kitt i dag, så nu blev det mer på att göra listan  :D 

Har ju klarat mej bra utan i många år på valpen och nu 13 bilen, men man blir ju inte yngre eller bättre i kroppen så det kan ju vara fint att ha framöver.

Måste bli en skaplig skillnad då man kör i terräng med skåpet på. det är väll då jag kan tycka att det behövs, då det blir mer snurrande på ratten när man är stillaståendes för att trixa sej runt träd och annat med det på.

 

Har tagit mej en kvälls tur på området och sågat upp sådant som legat i skogen och var bra ved ämnen, avbrutna toppar och vindfällen, får de torka lite så åker de på vagnen eller flaket ganska lätt. 

Någon ekonomi att köra runt med 13 bil och plocka rätt på sådan blir det inte, men jag får lite ved och ett tillfälle att köra bilen lite så det är bara att passa på  ^_^ 

Blir nog en premiär tur på safari slingan som kommer ner bakom huset i morgon och kolla om det ligger något där också, har inte kunnat eller velat ge mej upp på det berget än. Då det tidigare varit lite väl mycket snö och nu för blött så det har inte varit motiverat då spåret lättare kan bli sönderkört, men nu kanske det går att ta den rundan på lördag och då måste det kollas innan, och till fots när jag har rätt fordon har inte varit aktuellt  ;) 

Kanske några fina foton från bergs kammen dyker upp vad det lider  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hm jag hittade en mapp där jag kopierat det mesta från pixbox innan de lade ner,

Så nu skulle jag kunna fixa de flesta foton i denna tråd, det skulle nog ta tid, men det kan det ju vara värt, 

kollade igenom den i dag och den känns riktigt fattig utan bilderna.

Det blir nog att ta en natt när jag har värk och ändå är vaken och börja flyta foton direkt hit eller länka från PB som funkar, för tillfället

Jag skulle nog förbruka det mesta av mitt foto utrymme om jag lade dem här, men det känns ändå säkrare, för lägger PB ner, får man ju göra om jobbet igen  :angry:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Ja händer det något med Oden då ?

Jo jag har plockar isär styrsnäckan rengjort den ordentligt utvändigt först och sedan kollat upp den invändigt, där allt ser bra ut. Nu väntar jag på att den skall hämtas upp för svarvning så den passar i originalhålet i ramen.

Fick visserligen ett erbjudande att komma och låna svarv eller fräs på en firma i dag på förmiddagen, problemet är att de är så avancerade att jag inte klara av att manövrera dem

 

En motor som ligger lös har fått en plats vid min "lada" så jag lätt kan ta mått och tillverka fästet till servo pumpen, 

då det är fler i Olerum som skall dit med något slags servo, så blir det bra om vi kan göra ett grund fäste som vi sedan kan anpassa våra servo pumpar till

 

Sen hade jag för mej att besiktnings perioden var från nu till November, Men då jag besiktigade den senast 2013-04-06 så behöver jag inte visa upp den förrän 2014-04-30, på något vis har besiktnings perioden flyttats.

Men då jag justerade ut det sista på bromsarna inför förra besiktningen så är det ändå dags att byta bromsband.

Då var det skönt när dessa anlände 

2013-09-06 18.52.28.jpg

Så börjar jag bli trött på att de slits så fort, och jag kan nu bocka av en sak till på min önskelista

Tätade bromsar

2013-09-06 18.47.46.jpg

Har till en axel som jag samlat på mej tidigare, och nu kom delar till de andra axlarna, visst lite sikaflex behövs för att reparera gummina, men det är en smal sak.

 

Så letar jag en arm och två torkar blad till dessa

2013-09-06 18.45.03.jpg

Det är torkarmotorerna till lysena.

Jag kommer inte behöva dem när Alyzink hytten kommer på men nu är det bara två gummi pluggar där på min bil, skulle vara kul att få dit dem då jag inte sett allt för många med strålkastare torkarna kvar och fungerande på

 

 

Håller på att fundera på vart jag skall placera två av de nya  vattentäta Volvo grävmaskins lamporna bak, att sätta dem i ramverket till flaket är lätt. men då blir jag utan när skåpet står på eller lär ha två bak på det också.

Det lär nog tyvärr bli så, för jag hittar inget ställe i ramen på bilen att sätta dem där de är skyddade och ändå gör sitt jobb och lyser upp ordentligt direkt bakom flaket/bilen

Två av de nya vattentäta Volvo grävmaskins lamporna kommer att hamna fram för att lysa upp när man jobbar med vinschen, så har jag några av de klassiska rektangulära Hella extra ljusen liggandes som skall få hjälpa till att lysa på lite längre avstånd

Får nog tänka mej för att stänga av lamporna innan bilen när jag vinschat i mörker, för det blir några Volt när allt lyser.

 

Nästan lite för påminnande nära står nyinköpta valpen med namnet Ymer parkerad, och vill ha en ny gaffel till urtrampnings lagret monterad för att bli körbar igen. Det är snart gjort bara jag får tag i grejorna. helst en hel sprängkåpa med fräsch gaffel på, men enbart en gaffel funkar också då jag har en sprängkåpa utan gaffeln. 

Skall jaga vidare efter en sådan.

 

Annars så har bilen fungerat felfritt för mej och allt verkar ok med den, skönt när man fixat det mesta och det enbart är underhåll på den att göra, Ja förutom alla bygga nytt på den projekt då, men där skall valpen i gång innan jag ställer 13 bilen får allt jobb  så jag inte är terrängbil lös medans jag skruvar  :)

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...