Dexxas Postad 11 April , 2015 Rapport Share Postad 11 April , 2015 Om man ska vara på säkra sidan då det gäller bärgning blir det dyrt. Krönta schackel och block kostar stora pengar. Ursäkta ev stavfel, ikväll är det fest. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 12 April , 2015 Rapport Share Postad 12 April , 2015 Lyrschackel är bra, men svåra o öppna om man dragit dom lite raka (slipapan funkar som nyckel) Krokade i stubben som satt fast: winch.jpg Har du "original" vinsch på din bil JDW ? Borde väl minnas om du monterat el vinsch, men har inget minne av det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 12 April , 2015 Rapport Share Postad 12 April , 2015 Har du "original" vinsch på din bil JDW ? Borde väl minnas om du monterat el vinsch, men har inget minne av det. Nä Kungliga Vattenfallsverket kostade naturligtvis på originalwinch! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 17 April , 2015 Rapport Share Postad 17 April , 2015 Fick hem mitt paket med lite saker från Umeå Offroad i dag. Schacklet Jag det var CE märkt med 6 1/2 T och 1/8 i säkerhet antar jag att de syftar på. Krönt ? Låter det vara osagt, , men det var då lite kraftigare än de jag har. Ett Tändstift till B 30 får agera mått stock. Så till 16 tons blocket, där en snusdosa agerar måttstock, Det är lite grövre än de andra " 8 T " block jag har. Axeltappen ca 28 mm Godstjocklek 6 mm Ingen märkning /kröning Min första fundering är om det räcker med att det sitter "CG" säkring och inte muttrar som låser de två halvorna kring trissan Jag skall testa dem och det känns då lite bättre när jag skall hobby vinscha och det sitter en traktor eller något annat tungt i andra ändan Tackar Umeå Offroad för bra service med dialog och snabb leverans. Samt helt ok priser på dessa offroad tillbehör OBS ! Vi kommer ej tolerera någon jämförelse eller klago tråd om leverantören av delarna i detta inlägg Ni får tycka vad ni vill, men vi ej se rent skitsnack och jämförelser med krönta saker skrivna om detta. Det kommer åtgärdas snarast 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 18 April , 2015 Rapport Share Postad 18 April , 2015 Blocket ser intressant ut Hasse.Kan du kolla hur linskivan är lagrad i det,och till vilken viredimension det är anpassat?? dvs. profilen i skivans periferi och linskivans medeldiameter??Kan tänka mig att handla ett par styck att ha som lätta linledarblock...... Mvh/Dexx 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 18 April , 2015 Rapport Share Postad 18 April , 2015 Då skall vi se. Plockade bort låsringen och kollade samt mätte. Lagring Ja stål mot stål, med fett emellan, Ja om man smörjer då. Lite som en tapp på en hydrualkolv på en lastar arm. Ja lämplig diameter på vajer ser ut som 14 mm. det går nog i grövre, men det är 15 mm uppe vid kanten på trissan. Så lite mått. Totalt trissan 108 mm Djup på spår 7.2 mm Vilket borde ge 93.6 mm där vajern går som djupast. En bild med lite klotter på kanske hjälper Så var axeltappen 27.8 mm då. EDIT: Lite tankar. Tror nog att ett nållager eller liknade inte skulle passa så bra in i den miljön jag använder. då skulle det behövas tätningar mm, Med andra ord detta är slitstarkt så länge man smörjer och trycker ur skit som letat sej in efter användning i skog, jord och vatten.. 14 mm vajer eller syntetlina som också är vanligt på elvinschar i dag, funkar nog bra. Kör med 12 mm vajer i dag, men skall nog byta snart till 14 mm, då de satt på en för stark motor på min vinsch mot vad som är brukligt. De kar klämt dit en 7.5 hk motor i ställer för en 4,7 hk motor som de 12000 lbs 24 v vinschar jag kollat på senare har 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 18 April , 2015 Rapport Share Postad 18 April , 2015 Alltså ett helt ok halvfabrikat att kasta upp i svarven och montera en metallbussning i,till väldigt liten peng jfrt. med ett Sepsonblock...... Synd att dom inte satsat en tjuga till i mtrl.kostnad,bussningarna är inte dyrare än så. Mvh/Dexx 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 18 April , 2015 Rapport Share Postad 18 April , 2015 Ett perfekt block för hobbybruk som man kan kalla det vi sysslar med bland träden. Som Dexxas skriver så vore en bussning väldigt bra att montera i linhjulet, och som du skriver själv så är segerringarna ingen bra metod att låsa axeln med. I den bästa av världar så funkar det kanon, men vid minsta snedbelastning så blir det dumt. Så för att få ett riktigt bra block att lägga i fastkörningsväskan ihop med lite stroppar så vill man ha en bussning på linhjulet och en axel med bättre låsning. Sen har man ett riktigt vettigt block för ändamålet! 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 18 April , 2015 Rapport Share Postad 18 April , 2015 7/8 märkningen på schacklet antar jag är diametern på materialet mätt i tum. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 18 April , 2015 Rapport Share Postad 18 April , 2015 Jo jag kom fram till det efter att ha funderat och dryftat det med Obelix som kom förbi och kollade vad jag sysslade med. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 18 April , 2015 Rapport Share Postad 18 April , 2015 Kommer inte ihåg om det var i Slutarp eller Bjäreberg, men ångrar det inte vart ett till... Linvagnen är ca 20mm bred. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 18 April , 2015 Rapport Share Postad 18 April , 2015 hmm, tur Gooogggl minnet funkar.. http://www.rodastjarnan.com/verktyg-och-faltutrustning/brytblock-kastblock-881-32349 (Gav dock långtifrån 800kr dock...) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 18 April , 2015 Rapport Share Postad 18 April , 2015 Hm så står man på mail listan där också då. Tror nog försvarets tre ton är med en hel dels säkerhet Kommer det ett sådant får jag nog ta och ge mej. 4 block redan till en bil och en liten vinsch, snart drar jag väl bort vinschen från bilen om jag kopplar i mer på den Kanske dags att bygga nytt fäste Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becker Postad 21 April , 2015 Rapport Share Postad 21 April , 2015 H.Hansen, Du behöver ju inte blocka i din bil 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 21 April , 2015 Rapport Share Postad 21 April , 2015 Jo, det måste man! Jag tror det finns en lag om det. H.Hansens lag §1 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 21 April , 2015 Rapport Share Postad 21 April , 2015 Vitsen med block är väl att få kraften att "dra" i träd o annat fast, så man får mindre drag i bilen... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 21 April , 2015 Rapport Share Postad 21 April , 2015 Ja, eller tvärt om ifall det är bilen man vill flytta på 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 21 April , 2015 Rapport Share Postad 21 April , 2015 ja du tänker såå aldrig testat den varianten 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 21 April , 2015 Rapport Share Postad 21 April , 2015 Aahhh,Nu börjar jag begripa varför jag har tre vinshar och banddrift.......Ni anser alltså att man ska åka bredvid vägen?? 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 21 April , 2015 Rapport Share Postad 21 April , 2015 Aahhh,Nu börjar jag begripa varför jag har tre vinshar och banddrift.......Ni anser alltså att man ska åka bredvid vägen?? 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 21 April , 2015 Rapport Share Postad 21 April , 2015 Hahahaha störtskönt!! :lol: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 24 November , 2015 Rapport Share Postad 24 November , 2015 Hej inte lusläst hela inlägget så förlåt om jag upprepar nåt.. Om man drar lyfter eller något med en stropp så finns det en minsta radie man inte får understiga då innehållet skadas om så sker. Kika på gunnebos grejer de förklara så till å med jag begrep.. Angående lagring i block, tänk på att överdimensionera så inte brons lagring tex blir mos i stålhjulet.. Kul e d.. Ha en bra kväll allesammans Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 24 November , 2015 Rapport Share Postad 24 November , 2015 Minsta radien ska undvikas för att inte skada en enskild kardel av en vajer,en gammal tumregel säger att minsta linskivediameter på stålvajer ska vara min.21 ggr lindiameter.Alltså en tiomillimeters vajer ska ha en 210 mm delningsdiam på linskivan för max livslängd.Visa mig en modern kinavinsh som klarar det...... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 24 November , 2015 Rapport Share Postad 24 November , 2015 Förr va d redigt. Lyckas dåligt med inlägg på min Sony, kan inte lägga upp bilder eller länkar. Nån app till detta? Gunnebo har fina schaklar avsedda för stropp designade för att inte vara vassa och skada stroppen invärtes. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 27 November , 2015 Rapport Share Postad 27 November , 2015 Brukar vara mäkt på stroppen hur mycket den tål som "rakt drag" eller olika triangelvinklar, det rasar ganska fort. se ex vis http://www.lyfta.se/download.ashx?did=12 Om höljet är skadat så rasar förmågan fort.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.