Gå till innehåll

Kan man byta ram på ett lagligt sätt?


Teddan

Rekommendera Poster

Vet någon om man kan tex. få ett intyg av ett garage för att kunna byta ut en gammal rostig ram till en EXAKT likadan som är fräsch?

 

Känns som man måste kunna på något sätt när det gäller veteran bilar...

Redigerad av Teddan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att stämpla om ramnumret i den nya ramen? Så länge du känner att allt håller så är det nog enklaste vägen att gå. I valp fallet så är det väl ramen som har identiteten och inte karossen så formellt så byter du väl bil om du byter ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ikke hvor mye det hjelper deg Teddan, men vi måtte bytte deler av ramma på vår hestehenger etter en ulykke, bl.a. ene rammevangen hvor nummeret er preget inn. Da måtte hengeren forevises Biltrangsynet her på berget, med intyg fra versted som gjorde byttet, og så slo de inn gammelt nr i ny ramme. Om vi hadde gjort det selv, måtte vi bare hatt med den gamle vangen ved forevisning. Og dette var i prinsipp +75% av ramma = ny ramme.

 

Dette er jo to helt forskjellige ting, men iogmed at dette var mulig her i Norge (hvor i prinsipp ingenting sånt er mulig/lovlig), burde det være en enkel sak hos dere over grensa. Bare bytt ramme, ta den gamle med på slep opp til rette myndighet, så ordner det seg! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Dette er jo to helt forskjellige ting, men iogmed at dette var mulig her i Norge (hvor i prinsipp ingenting sånt er mulig/lovlig), burde det være en enkel sak hos dere over grensa. Bare bytt ramme, ta den gamle med på slep opp til rette myndighet, så ordner det seg! :D

 

Njae, här är det nog värre för oss "civilicerade" EU medborgare!

 

Ramnumret äR bilen, sedan är det hur man byter så mycket som möjligt "utom" plåten och det stansade ramnumret.

 

En som fick tag på en gammal släpkärra o hittade inte ramnumret utan "renoverade" lite överallt o for till SBP o kallade den "hemmabygge" med inslaget nytt ramnummer, men då besiktningsmannen (som visste var han skulle leta) hittade originalramnumret vart det hus i helsike, trotts att papper fanns o den bevisligen inte var stulen. Men bara att ha försökt o lura besiktningsmannen gav många minuspoäng...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då det är lika säkert att ringa till Transportstyrelsen / Bilprovningens tekniker som att spela på Lotto så vet man ju inte riktigt om man svarar rätt..

MEN..den info jag fick vid rambyte var.

1. Renplockad ram OCH renplockad kaross är fordonet och inget av dom får bytas ut mot nåt annat.

2. Har man ägarpapper på en annan ram/kaross så kan man para ihop dom och få ett "nytt" fordon men man måste ha ägarpapper på båda delarna.

3. Skall man "rostlaga" precis där ram / chassie numret står skall man visa upp fordonet på en bilprovnings som då skriver intyg och sätter dit en plomberad bricka på ramen/karossen för att sedan kunna intyga att det är samma delar man kommer tillbaka med..

 

Detta är svaren jag fick då jag undersökte detta tidigare förra året.

 

/R

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering, när jag besiktade min radiovalp senaste letade två besiktningsgubbar bra länge efter mitt ramnummer, efter att ha dubbelkollat i någon pärm kom de fram till att min bil inte hade något nummer på ramen utan det enda nummer var chassienummret på plåtbrickan som sitter på instrumetbrädan. är det helt knas måntro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

En fundering, när jag besiktade min radiovalp senaste letade två besiktningsgubbar bra länge efter mitt ramnummer, efter att ha dubbelkollat i någon pärm kom de fram till att min bil inte hade något nummer på ramen utan det enda nummer var chassienummret på plåtbrickan som sitter på instrumetbrädan. är det helt knas måntro?

 

 

 

Vad hade din Valp för årsmodell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att det är samma sorts fordon, men jag har bytt ramen på min fyrhjuling efter en olycka. Då blev det en ny ram med det gamla numret instansat på, och en registreringsbesiktning efteråt.

/Filip

 

Gjorde Bilprovning den nya stansningen? Var det på en ram utan ramnr eller en ram med ett gammalt nummer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valpen har ramnumret på två ställen, på den popnitade brickan som sitter på instrumentbrädan- som redan nämnts- och sen sitter det en bricka på vänster sida på ramen, precis där däcket går emot ramen om man svänger fullt höger. Och då i princip alla valpar har ett militärt ursprung så har samtliga nån gång haft snökedjor monterade. Och efter första fullsvängen åt höger så är både bricka, rostskyddsmassa, färg och grundfärg bortslitna. Så ja, i princip har den bara en bricka med numret på instrumentbrädan.

 

Varför har frågeställningen uppkommit överhuvudtaget undrar jag? är din ram upprostad eller?

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Kanske ska slänga på kedjor och rispa upp ramen så att den instansade numret inte syns så tydlig.

 

Vet inte du kommer ihåg Robban men min original ram var bara kex längst bak och jag fick tag i en fin varmzinkad och lackad ram av JP i Danmark.

Ramen har dock inga papper. Jag var först inne på att tenna upp den och stansa om men jag har kallafötter och vill att allt ska gå rätt till....

 

På den nya ramen står L3314 PU (min original var en HT) sen är det bara den första siffran som stämmer (en 7:a).

 

Ska ringa till Transportstyrelsen imorgon och fråga om man kan ta fram papper igen till en bil där pappren har kommit bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir intressant att se vad du får för svar Teddan. Kan ett rambyte göras lagligt utan alltför mycket krångel och/eller kostnader så är det förstås det bästa. Men i praktiken är det här väl mest ett problem man skapar själv.

Ta den nya ramen och slå in det nummer du har papper på (och se till att eventuellt gammalt ramnummer inte syns), så finns det inget problem. Ingen kommer att se dig som en skurk för det. :)

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...