Gå till innehåll

Epa valpen


Rekommendera Poster

  • 1 month later...

Ja framåt har det gått med epan! Nu är växellådan modifierad och kopplingen snart utbytt. Lite ny plåt på svetsad och snart mer plåt på svetsad. En ljuddämpare inköpt och så en list till vindrutan från sören!! :) det här kommer bli bra!!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hmmm, Toolman, Det har du nog rätt faktiskt! Nu har jag alltid hängt upp växellådorna på exakt det sättet när jag tar bort dom- då hänger dom nämligen helt rakt och glider på motorn busenkelt. Och jag har aldrig råkat ut för något sådant. Men för säkerhets skull Spettan, Sänk traversen och koppla spännbandet runt hela FD-lådan istället. Jag är rätt säker på att pallbocken står kvar under motorn så den landar på den.

 

Sen har du ju fungerande koppling på den nu också :wub: Men det tar nån vecka innan den fungerar perfekt på grund av det självluftande systemet, men sen kommer den fungera bra. Lite spännande att få lamellen rätt utan centreringsvertyg- men vi monterad ihop den och drog skruvarna bara så att lamellen gick att flytta- sen mätte vi med skjutmått från svänghjulets kant in mot lamellen samtidigt som vi justerade. När det var lika mått runt om (39 mm) så drog vi fast tryckplattan på riktigt. Och det blev bra för när vi hängde up lådorna i traversen och justerade in höjden så sögs nästan lådorna på plats och vi behövde inte ens trycka dit det sista B)

 

Ja, vi valde att bygga upp nya balkar som svetsas direkt i ramen och sen plåten uppepå dom. Valpen har boxad ram som inte flexar nånting så det funkar bra på dom.

 

Hasse har en annan svänghjulskåpa av bättre kvalisort är den som satt på din bil, så jag har med den nästa gång jag kommer ner. Och i veckan så köper jag ut den plåt vi behöver för att kunna bygga färdigt flaket. Hälsa din far att det är lämpligt att han kommer och hämtar materialet på torsdag då jag är ledig på fredag.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är klart att det blir väldigt jobbigt att lyfta av karossen. Nu har jag aldrig tidigare tänkt tanken att man lyfter av karossen så ofta, men det är klart att det finns folk till allt. Minnesvärt är att det är en A-traktor och ett sådant fordon ägs vanligen av tonåringar i väntan på annat körkort, så är det iallafall för min flicka. Så om hon inom de närmaste, säg 3 åren, blir sugen på att lyfta av karossen så får hon göra det med någon av de andra valparna vi har hemma på gården.

 

Tack för dina funderingar Toolman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker mycket av ljud och vibrationer försvann när man lade armerade gummimellanlägg i karossfästena,men traktorer har väl jätte stereo och går väl inte så fort så lite kaross ljud spelar väl ingen roll, men förr när man byggde om eller på lb regade rambilar gick de inte igenom besiktningen om inte karossen eller påbygget var bultad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tur för oss är denna redan besiktigad. En reparation m.a.o.

 

Jo, ni har helt rätt i edra iakttagelser, men flickan ska hinna med lite offroadkörning innan 18-årsdagen. Detta fordon kommer i vår ägo INTE att varesig trimmas eller eller "ryckspärras".

Följande är prioriterade områden:

Klar (långt) innan 18-årsdagen. 30 km/t. Ordentliga bromsar. Bra däck.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...