Gå till innehåll

Hjullager till volvo valp!


Rekommendera Poster

Jag ringde precis sverull och frågade vad de tar för lagren och det var inte så roligt....

 

För privatpersoner ser det ut som följer:

Ytterringen L102849 kostar 4554kr

Innerringen L102810 ksotar 2026kr

 

Så totalt blir det 6580kr för ett lager :rolleyes: (jag glömde fråga om det var ex eller ink moms)

 

Frågan är då hur många lagerhaverier det är värt för 2*$41~550kr jämfört med 26320kr :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg er ikke så nervøs for om det er kopi eller ej - det havde jeg godt regnet med på forhånd. mange gange bliver ting alligevel lavet på samme fabrikker - og så er det måske kun kvalitets kontrol som er forskellen.

 

Mht. at det måske er en "b" model - så ser det lidt ud som om at det blot er yderringen som har denne model betegnelse - og der kan man måske bruge sine nuværende?

 

Men først og fremmest skal de komme frem ;-)

 

Jeg har netop skrevet direkte til Timken om det er muligt for dem at lave en god pris til terrangbil.net brugere, venter på svar :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swerull i Norrköping tog för ca 18 månader sen 2.800 Kr för ett komplett lager till framaxeln på valpen. Det gånger 4 blir 11.200 Kr. Det var ut till kund utan eventuella rabatter.

 

När jag sen svarvat om naven så kostade ett lager 335 Kr, för då kunde jag utnyttja klubbrabatten som gäller för alla "standardprodukter" dom har på hyllan. Jag ser det som enda vettiga alternativet att svarva om till metriskt, och på nybygget kommer jag gå ett steg längre och använda vanliga tätade kullager med distansring mellan för att inte stressa lagren axialt. Då kostar ett lager runt 170 Kr, och man behöver inte tänka på packboxar och lagerspel och sånt. Bara riv bort dom använda lagren efter säsongen och dit med nya inför nästa säsong till en kostnad av 680 Kr.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har haft funderingen att göra det. Men jag gör det helst inte. Och det av ett enda skäl:

 

Trumpeterna är känsliga original och när man svetsar på nytt material för att sedan svarva ner dom till 45 mm så går det inte att komma ifrån att man förändrar den molekylära strukturen i godset och även härdningen påverkas. Jag har gjort det på Brand-Valpen och det har hållit bra både på väg och i terräng.

 

Skulle jag gå ut och erbjuda folk detta så MÅSTE jag kunna garantera att dom inte blir svagare än original, helst bör jag kunna visa med siffror hur mycket starkare trumpeterna blir med tanke på det grövre materialet- men det är omöjligt att säga. Skulle någon åka med mina omsvarvade nav/trumpeter i landsvägsvart och trumpeten går av så kommer jag må rätt dåligt med tanke på att jag har erbjudit delar som KAN ha inverkat till haveriet.

 

MEN- när jag kommer i ordning i mitt garage och får rätsida på allt igen så kan intresserade fråga om hjälp- och då kommer jag erbjuda den hjälpen med förbehållet att grejerna kanske inte har samma styrka som originalgrejerna. Men som skrivet, det har fungerat bra för mej och jag vet om flera som gjort samma operation med gott resultat.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Obelix, det er forståeligt.

 

Nå, men der er nyt i mit lille projekt "billige kopier fra kina" - de har netop sendt mig tracking nummeret på min DHL levering.

 

Så de er da i det mindste ikke bare rendt med mine penge :-) (med mindre de har sendt mig et par mursten

Det var min største bekymring - jeg er ikke så bekymret for om de er kopier.

 

Så er det næste så blot om den -B betyder at de ikke passer i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så er min pakke med hjullejer ankommet - på rekord tid.. De blev afhentet igår morges i hong kong og idag blev de leveret til min dør - wow!

 

Som sagt bestilte jeg 8stk, og inkl levering så er der blevet trukket ~850DKK fra min konto.

 

Dem jeg har modtaget er ikke -B model - det står ihvertfald ikke nævnt på æsken ligesom at der ikke er nogen fläng på ytterringen.

 

Vægten på hjullejet er 285g og virker solidt. Jeg er på ingen måde nogen hjulleje ekspert - og det er da nok også første gang jeg holder et i hånden, men prøver at finde nogle som har lidt mere forstand for at give deres feedback på dem.

 

Billeder kan ses her:

http://kongens.net/timken1.jpg

http://kongens.net/timken2.jpg

http://kongens.net/timken3.jpg

http://kongens.net/timken4.jpg

http://kongens.net/timken5.jpg

 

 

Nu mangler jeg blot at finde en 55mm topnøgle så jeg kan fjerne de eksisterende og en ny tätring. (Nogen som har en guide til at lave disse, eller hvad gør man?)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikkel

 

Det er da spændende at følge "hjulleje-føljetonen" - umiddelbart ser de da fornuftige ud, det bliver også spændende at høre om montering o.s.v...

 

En 55-top er i særdeleshed ikke urmagerværktøj, det må være en ordentlig klods!

 

Mvh

 

Tom

(der har været Valp-kørende i snart en uge - først i dag har jeg fået gravet Peugeot'en fri af snemasserne)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt kul att det var rätt lager, Ok kopia eller ej men det ser då ut som Timken lagret som Momentum tog flera tusen för styck,

Jag skulle då chansa och köpa på mej en uppsättning direkt om jag hade en valp,

Nästan så man skulle beställa bara för att hjälpa alla jag vet som står med dåliga lager, tex scouterna i mjölby, som inte fick sin valp besiktigad på grund av att de inte hade råd med nya lager, det är ju en möjlighet för dem att få en rullande matreal transport bil som de önskade

 

Skall lägga en tråd med hänvisning hit om det i reservdelar

Tack för att du delat din info om dessa lager Mikkel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Lagren ser ju för ögat identiska ut. Skall bli spännande att höra hur monteringen går. Det sitter en vikbricka innanför den yttre muttern, och där måste du vika tillbaka ett hörn. Kan vara svårt att se om man inte vet om det p.g.a. allt svart fett. En 55 eller 56 mm hylsa behöver du. Men den är antagligen för grov i godset så den behöver svarvas (drejas) av några m.m. Jag använder en 56 mm hylsa. 55mm är nog bättre, men det kan gå att slå på muttern med dorn och få loss den.

 

Det har på detta forum funnits bilder på olika hemmagjorda verktyg för att få loss muttrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min plan er at jeg på lørdag/søndag skal prøve at skifte hjullejer.

 

Jeg har endnu ikke haft kigget på tätringen så ved ikke om den er helt ødelagt eller om den stadig kan bruges. Hvis den er ødelagt, hvor fåe man så fat i sådan en ny?

 

Jeg har prøvet at skaffe en 55/56mm topnøgle, men har ikke kunne finde nogen. Så må prøve at slå den løs med en dorn. Hvor hårdt skal den strammes igen?

 

Jeg formoder at man skal have hele navet ud for at skifte de inderste lejer, korrekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du väl har fått loss de två muttrarna lossar navet lätt. Innerringen till det inre lagret sitter då kvar på axelröret även kallad "trumpeten". Det kan ibland sitta lite hårt.

 

Sedan skall du ju montera nya lager som kanske är pirat och i vart fall inte SKF. Det betyder att när du sätter tillbaka shimsen på samma plats vid innerringarna och distanshylsan mellan lagren så går det kanske inte inte att få hjulet glappfritt. Du kan försöka ta bort shims, men hjälper inte det så kan du ta bort distanshylsan mellan lagren. Dra sedan åt den inre muttern så hårt att du inte kan vrida hjulet för hand (för att du skall veta var du "bottnar"), lossa sedan lite på muttern så du kan vrida hjulet, på med vikbrickan och yttre muttern.

Det är många som tagit bort bort distanshylsan och gjort som ovan beskrivet utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag justera enligt den metod Beau beskriver, dessutom kör jag utan "vikbricka" och har gjort det dom senaste tre åren på Brandvalpen. Skillnaden jag gör är att trä på navet med lagret, sedan första muttern direkt mot lagret, därefter den tjocka brickan med klacken som passar i spåret på trumpeten. Och sist den yttre muttern som jag tokdrar mot brickan. Sitter som berget och funkar perfekt. Man kan även svetsa fast en plåtbit som sticker ut på sista muttern som knackas ner mot yttre delen på trumpeten för att där låsa den med miggen, går lätt att slipa bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tak for jeres tips - det er min første gang jeg skal skifte lejer, så alt er velkomment :-)

 

Shims ved innerringen, er det #89/90?

 

lager.PNG

 

Kan man skifte tätringen med en standard packbox/tätring med lign dimensioner, eller skal det være en speciel? Hvor får man fat i sådan en ny? Mekonomen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shims ved innerringen, er det #89/90?

Rätt uppfattat :)

Men med nya lager kan det till och med fattas schims, beroende på om de plockat bort dem tidigare,

Sätt då i de du har och distans hylsan och gör som Jonas skriver, dra åt ordentligt och släpp precis så du kan rulla hjulet för hand.

 

Det är en tum dimensionpackboxen/tätringen, men de kostar inte en förmögenhet som lagrena, de borde gå att beställa på en firma som specialiserat sej på att sälja lager mm, vet inte om de har Momentum där du bor, men de har,

Annars har altyco parts här i sverige

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...