Gå till innehåll

Gasen gasar själv.


Rekommendera Poster

Jag är nybliven valpägare (en 9033). Ett problem jag har är att om jag kör på handgas låg etta i uppförsbacke så pendlar motorn mellan tomgång och gaspådrag i takt med att motorn vrider sig i sidled. Ca en sekund pådrag och en sekund tomgång. Det är ju inte orimligt, gaslänkaget går ju mellan ramen och motorn. Fast man tycker ju att det skulle vara utformat så att rörelsen på motorn inte spelade in. Kan det vara trasiga motorkuddar? Hur mycket ska motorn vrida sig i sidled egentligen? Tacksam för alla tips!!

 

Har ett minne från lumpartiden att 903 kunde komma in i ett skuttbeteende när föraren studsade upp och ner på gasen i nån slags resonans med bilen. Men det här är utan förarens dåliga inverkan. Det låter likadant i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om motorn rör sej som du beskriver, har med stor säkerhet en eller flera motor och eller växellåds upphängningar som är trasiga.

Vad handgasen är till för, låter jag er spekulera i, men det skall då gå att ställa upp den lite vid terrängkörning, så man slipper tjuvstopp, och detta utan att den skall ändra varv tal på motorn om den blir belastad vid körning.

 

Då börja med att kolla motor kuddarna samt de som sitter vid fördelningslådan, är en sådan trasig kan det te sej så att hela motorn vrider sej och då har du snart trasiga motor kuddar också.

 

MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte meningen att handgasen ska användas när bilen är stillastående får att öka motorvarvet så att generatorn levererar mer el till radiobatterierna? Jag tror helt enkelt inte att den är designad att användas vid körning?

Jo den är nog för "elverksdrift". Jag har problemet även med vanliga fotgasen också men jag valde att beskriva handgasproblemet för att utesluta att jag gasade ojämnt.

 

Det är ett komplicerat länksystem från gaspedalen till trotteln med stänger och hävarmar. Handgasens wire går in i länksystemet på sista hävarmen i chassiet därifrån går en stång till armen på trottelspjället. Det är på den stången som relativrörelsen går in. Det blir bakvänt också. När man gasar så rör sig motorn så att det gasar mer, och när man släpper gasen rör sig motorn tillbaka så att man släpper ännu mer på gasen. Allt man gör överdrivs. Om det var tvärtom att motorrörelsen motverkade det jag gör skulle det nog störa mindre. Fast konstruktionen är väl som den är.

 

Jag har en rätt sliten trottelspjällsaxel också, vet inte om det kan påverka?

 

Nu ska jag ta en kofot och kolla de fyra gummikuddarna som nästa steg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att det hjälper dig men jag har exakt samma problem på min 13 efter motorbytet. I mitt fall måste jag ändra infästningen av vajern från karossen till motorn.

Man känner sig som värsta nybörjaren när man puttrar fram i skogen och gasen går upp och ner :angry:

Spontant verkar det bättre om det var vajer till gasen. Den borde ha lättare att följa med i rörelsen utan att tjuvgasa, i varje fall om vajerhöljet slutar med ett fäste i motorn och inte i chassit.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att du har andra mororkuddar fram? Kuddarna fram på valpen är extra låga (och extra dyra) och stenhårda just för att motorn inte ska vrida sig och slå i det trånga motorrummet.

Jag har tidigare kollat vilken typ av kuddar jag har. Både fram och bak är det dom låga lite lökformade kuddarna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var tyvärr inte för stark motor som var problemet. Vänster motorkudde var av. Det verkar som att fästet i ramen är deformerat, kanske är det därför gummikroppen separerat från övre bultplattan. Dessutom var min minnesbild fel av hur bakre fästet ser ut, det är en byggd historia med lösa gummibitar och genomgående bult. Gummibitarna ser snarlika ut som dom dyra valpkuddarna. Det är tre (inte två) fästen bak. Dom bakre fästena är OK i alla fall.

 

Hur byter man nu främre vänstra motorkudden? (Först slantar man upp förståss) Bör jag lossa den högra också innan jag lyfter motorn?

Finns det nån listig metod?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med kan du köpa volvo kuddarna som är lite högre än original, Det tunnare original är svårare och dyrare att få tag i, se till att du får de som bultarna är mitt emot varandra och inte den förskjutna varianten. det finns med en "styrklack" på och utan, hittar du bara den med styrklacken går det utmärkt att slipa bort den.

 

Det kan vara enklast att bara sätta träklossar mellan oljetråget och en domkraft sedan lyfta motorn lite. och pilla in de nya emellan fästet på motorn och ramen.

Jag skriver DE NYA, efter som jag tycker du skall byta båda, speciellt om du kör med den lite högre varianten.

Ett annat sätt är att du lyfter motorn på samma vis som jag skrev ovan, men lossar på fästen på motorn och skruvar dit motorkuddarna först i dem när de är lösa och sedan i ramen, sen sänker du motorn så du kan skruva tillbaka fästen på motorn med gummina monterade på fästen och i ramen,

Något kraftigt att bända med rekommenderas, du kan få hjälpa till och styra själva motorn lite till rätta med en kofot-brytjärn eller litet spett.

Spännband för att hjälpa till att få motorn i rätt position framåt eller bakåt brukar också hjälpa en hel del

Det är inte alltid den glider rätt ner och passar direkt, om ett fäste redan gått sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Vad ska jag tro om valpkuddar kontra volvokuddar?

Helt klart är valpkuddarna dyrare, men jag har läst i andra trådar att volvokuddarna inte håller.

Ska jag köra ett tag med volvokuddar och se vad som händer?

 

Att ta bort fästena på motorn låter smart, då får man bultar i rät vinkel att montera som sista moment, det brukar vara lättare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir inte det väldigt mycket vibrationer? Nog för att orginalkuddarna är hårda men hockeypuckar...

 

Mitt tips är att inte dra på muttrarna till kuddarna mer än mågot varv när du ska montera allt. Det är lättare att få allt att ställa sig på plats ju mer spelrum du har. Glöm inte att dra fast allt på slutet bara :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir inte det väldigt mycket vibrationer? Nog för att orginalkuddarna är hårda men hockeypuckar...

 

Mitt tips är att inte dra på muttrarna till kuddarna mer än mågot varv när du ska montera allt. Det är lättare att få allt att ställa sig på plats ju mer spelrum du har. Glöm inte att dra fast allt på slutet bara :D

 

Nej,ja fick inge störande gång ir vibrationer på nått sätt,men å andra sidan

kankse man inte är så bortskämd då redan en kudde va av vid demonteringen av

lådorna,den andra gick av det sista vid monteringen,inte konstigt att det var problem

då motorn kanade bak ca 6-7cm,inget passade varken kardaner ir balkar innan ja upptäckte

detta :rolleyes::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, nu har jag plockat av motorfästen och kuddar. Ena fästet satt med bara en skruv (den övre) en skruv saknades, en var avbruten. Då tog jag en kopp kaffe och begrundade mitt hårda öde, ska jag behöva ta ner motorn för att borra hål i bulten och få dit en extraktor? Under igen och kolla läget, pillade lite förstrött på den den lilla gänggraden som stack ut ur blocket och har du sett på f*, bulten rör sig! Den gick att skruva ur med naglarna! Puh...

Fast mycket verkar snett och vint, pinnbultarna på ena kudden vinklar ungefär 30 grader från rakt läge. Ser ut som att både motorfästet och ramfästet har deformerats. Problemet är att jag inte vet hur det ska se ut. Får väl försöka mig fram när jag skaffat nya kuddar. Är fästet på motorn lika för alla B18 eller har valpen nåt special?

 

Hockeypuckar fattar jag till hälften, har du ingen bult alls eller har du genomgående bult?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det är ett speciellt fäste till de som sitter i valpen, ja eller "gamla" fästet i plåt. Det brukar sitta ett kraftigare i lättmetall eller om det är i alu på "vanliga motorer. man brukar få flytta över fästena när man byter motor.

Har för mej att de ser olika ut på höger och vänster sida också. men det måste jag kolla innan jag säger säkert att det är så.

Hittade inte mina som jag har liggandes någonstans just nu, men är du i behov kan jag rota lite mer så dyker de nog upp :)

 

EDIT ja det är de som visas i länken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kostar motorfästena, orginal?

Jag köpte nu på CVI Automotive "volvo sport" kuddar (volvo 273059), lite hårdare än standard volvokuddar, dom kostade 240 /st. Standard original kostade 135 /st.

Har för mig att valpkuddar kostar ca 800 /st. Vet inte var jag har den uppgiften från.

 

I mitt fall har nog vänsterkudden gått av därför att konsolen på motorn bara satt med översta skruven av tre och konsolen därför krökt sig uppåt/utåt från motorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått dit dom nya kuddarna. Det stora jobbet var att med stort skruvstycke, slägga och jätterörtång återskapa formen på vänster motorkonsol. Den hade liksom kurat ihop sig. Svårt att hålla i den när den skulle rätas ut. Tillslut passade den så att skruvar och kudde kunde monteras med fingerkraft.

Resultatet blev mycket bra. Nu fungerar gasen som den ska.

 

Tack alla som bidragit med tips och idéer!

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...