Gå till innehåll

Hjullager kass


Beau

Rekommendera Poster

Efter Finnskogsturen behövde Valpen vaskas ordentligt. När det var klart var det dags för rundsmörjning. Då bilen var uppallad skakade jag på framhjulen och upptäckte glapp på vänster framhjul. Det var ett hjullager som gjort sitt. Sprucken ytterring och som en följd av det skadat innerlager. Tyvärr blev navet skadat då ytterringen troligen roterat i navet.

Någon som har ett valpnav liggandes?

 

garagebilder005.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det den äldre du har så kan vi bara byta rakt av. Du får ett fint nav av mej, och jag tar ditt trasiga nav. Ska ju ändå svarva upp lagerbanorna till 75 mm så jag kan montera metriska lager. Och då spelar det ingen roll om ett lager har roterat några varv i navet!

 

LA OBELIX TILL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Det har jag, men det är lite beroende på vilken årsmodell du har. Jag har nog bara nav till dom äldsta med trummorna monterade innanför navet.

 

SKREV OBELIX

 

???? äldre framhjuls nav med trummorna monterade innanför navet ?

var sitter trumman i navet då ?

Du blandar inte i hop det med bak naven nu ?

Jag har bara sett nav fram som man sätter på trumman utifrån på :ph34r:

Är ganska säker på att ni har samma nav, Jonas valp är inte av de nyaste. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så? Har precis för mej om att brandvalpen hade innanförliggande trummor. Det var ju så jäkla tråkigt att behöva plocka isär lagren varenda gång man skulle komma åt bromsarna. Men det kanske är fel.

 

Ja det är ju bara att mäta sej fram så det är lika.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Valp är en radiovalp 9033 1967. Alltså en av dom nyaste. Är det någon som kan hjälpa mig med ett nav är jag tacksam. Kan betala med delar (ny 24V vindrutetorkare) eller nya spindelleder både höger och vänstergängat eller pengar.

 

Med hjälp av dessa bilder kan ni nog bilda er en uppfattning om vilket nav jag har.

 

nav001.jpg

 

 

nav004x.jpg

 

Jag skulle kalla det för utanpåliggande trumma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska till mitt lager i morgon, och då ska jag se vad jag har. Och jag byter gärna mot ditt gamla nav i så fall. Behöver ju bara ett "råämne" till att sätta i svarven. Eftersom du nämner höger respektive vänstergängat så antar jag att det är P-ändar du menar, och visst skulle det vara trevligt med två såna, en av varje i så fall.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en del kallar dom P-ändar, När jag hade glapp i en kallade bilprovningen det för styrled och det heter det i reservdelskatalogen också. I England heter det visst balljoints.

Har du kollat om ditt nav ser ut som mitt? Intresserad av byte. I min reservdelskatalog nämns inte att det finns två varianter, så jag tror vi har samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en del kallar dom P-ändar, När jag hade glapp i en kallade bilprovningen det för styrled och det heter det i reservdelskatalogen också. I England heter det visst balljoints.

Har du kollat om ditt nav ser ut som mitt? Intresserad av byte. I min reservdelskatalog nämns inte att det finns två varianter, så jag tror vi har samma.

 

Ett lite förtydligande.. Du skrev "spindelleder" vilket gjorde detta lite rörigt. Alltså, P-ände / yttre styrled är samma detalj i olika benämning. :) Det förstod Obelix ändå. Men kanske andra funderade.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Kollade på Trollstein vad grejerna kostar: Nav 1250 kr, P-ända (endeled, styrled, balljoint) 675 kr st. Du får två st nya P-ändor värda 1350 NOK i Norge och mitt gamla nav. Du betalar ditt porto. Är det en bra deal? Jag skickar först . Du sänder mig ditt nav när du sett grejorna. För ett år sedan frågade jag om du hade en liten böjd ståltrådsmojäng som håller främre dörrarna i öppet läge. Har du en sådan till övers är jag tacksam. Adresser kan vi ta på PM. :wub:

 

OBELIX din inbox är full.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju för mycket! Men självklart är jag med på det. Jag vet inte ens hur man kommer åt sin inbox på nya forumet så skicka ett melj istället till: robban68@live.se med din adress så skickar jag över ett nav direkt. Ska kolla om jag har en dörrfjäder- det är inte omöjligt.

 

MVH//ROBBAN C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

p ändar är samma som volvo traktor, jag passade på att köpa på lantmännen för en massa år sen tror de låg på 150 kr st  tror traktorn hette vovo bm 400 sam hade samma stag och leder som c202 men tidigare har jag på min handlat leder till vanliga svenskvalpen och de var samma förutom att damasken var bättre på de modernare.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett inlägg för att reda ut er osäkerhet om naven!

 

Jag har haft båda sorters bromstrummor fram, en 62:a med trummorna innanför navet samt 2 nyare med trumman utanpå navet, samtliga versioner sutto på framaxlar. Båda varianter finns alltså både fram och bak..

 

Mvh.Arvid/jeepbyggare.

 

Ps. har man de nyare med trumman utanför navet passar suzuki samuraiens bromsskivor utan att man behöver svarva navets yd, men komihåg att borra upp bulthålen i bromsskivan till minst 14 mm för att passa över valpens hjulbultar. Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Altyco har en hylsa, fungerar OK givet att muttrarna inte sitter hårt. Det finns hylsor att beställa, 2 3/16 tum men dom är skitdyra. Några på forumet har byggt själva, sök i tidgare trådar då detta är ett klart återkommande ämne för oss Valpare! Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...