Gå till innehåll

Däck till Volvo c202 4x4, original byte.


Rekommendera Poster

Tjena,

Ja denna diskussion har vart uppe tusen gånger och den är alltid återkommande men jag är tvungen att ta upp den icon_lol.gif hoppas ni inte blir allt för irriterade icon_razz.gif

När jag letar runt på forumen så kommer denna frågan upp antalet gånger men aldrig har den berört mig, ofta handlar det om att man söker efter större däck för att få högre markfrigång, men detta är jag inte ute efter.

Jag kör just nu på de gamla Goodyear 280/85-R16 terrängdäcken och jag är så trött på att det börjar wobbla när man kör, att de har ur uselt grepp på vintern.

Det ända positiva med dem är att de fortfarande har ganska bra grepp när det blir lite lösare under hjulen.

Mina krav:

Priset skall vara max 2000 per däck. ( CSN, Studie bidrag )

Ganska bra vintergrepp (bättre än de gamla "pil-däcken")

Bra grepp i terräng (Ofta lera, med stubbar och sten)

 

Självklart finns det däck som som passar in på mina krav men inga är samma storlek som jag redan har, mindre går inte för sig och bredden skall inte häller ändras för mycket, sen vet jag inte hur det blir med större diameter med transmissionen och så vidare.

Hoppas ni kan ge mig lite svar på mina böner icon_biggrin.gif

 

Ha de gött Mvh The royal 00tumme.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra nära din budget i alla fall. Morgan på FMV4X4 säljer Sirocco Fedima för 2.300 Kr. Något mindre och bredare än dom du har idag.

http://fmv4x4.com/web/wp-content/uploads/2011/03/sirocco.jpg

 

Vad det gäller wobblet så justerar du bort det i kingpinlagren. Brand-Valpen hade ingen styrdämpare och helt obalanserade däck- ändå gick den som tåget ända upp till 90 km/h. För att jag hade justerat kingpinlagren så tajt att det knappt gick att vrida på trummorna för hand.

 

SKREV OBLEIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googla på dimensionen så hittar du säkert nåt. Det finns ett däck som är en turkiskt tillverkad kopia som är smalare och har riktigt elakt mönster. Vet att Åke 64 kör på såna. Men jag kommer inte ihåg vad dom heter. Dom hamnar nånstans därikring också.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbade trelleborg däck har ju provats just vinter tid och fungerat bra, Skruvdubb som är avtagbara finns i massor av märken och olika prisklasser

Det borde gå lika bra att dubba pildäcken.

Vill du ha fyra relativt billiga trelleborg däck att dubba så PMa mej bara :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips :)

 

Jag har tittat på ett par riktigt saftiga däck för ett ganska bra pris som passar lock on på fälgen så att säga,

 

Fedima Sirocco 35×10,5-16

 

 

Aggresivt mönster garanterar god framkomlighet i terrängen. Bra året-runt-offroaddäck! Perfekt för Volvo TP21 / Sugga, TGB / C303 mm. Liknar Simex Extreme Trekker. Diameter 85cm, bredd 30cm.

2,295.00 SEKPris:

 

http://fmv4x4.com/web/?wpsc-product=fedima-sirocco-28575-16

 

 

The royal ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Original GOOD YEAR SURE GRIP ska vara 35" höga, men inga jag har mätt på kommer upp till dom nivåer. 860-870 har mina varit. Borde kallas för 34".

 

Fedima Sirocco heter 35x10.5 och ska då vara 890 höga och 266 mm breda, men är i själva verket 850 höga och straxt över 300 mm breda. Dom däcken borde heta 33.5X12-16 för att det ska bli rätt. Det var därför jag skrev att dom är lite lägre än originalet, dock bara nån eller några centimeter.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs allt som har med däck och göra på 4x4 så kommer du snart få en uppfattning om vika däck som funkar respektive håller måtten. Jag vet att det finns däck som heter 37" men är flera " mindre i verkligheten. Annars funkar 4 lagers good year pildäck bra, dom är mjuka och fina om dom är relativt nytillverkade. Det hade jag på Brand-Valpen.

 

Hm, är det inte så att lagen kräver att ditt fordon måste ha mindre däck än original för att inte gå för fort på 1:a växeln?

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Original GOOD YEAR SURE GRIP ska vara 35" höga, men inga jag har mätt på kommer upp till dom nivåer. 860-870 har mina varit. Borde kallas för 34".

 

 

 

 

 

Dom militära Good Year Sure Grip däcken var förr märkta 8,9" - 16" eller 9" - 16". Det betyder att däcksidan är 8,9" eller 9" och att fälgen är 16".

Då blir hjulets höjd 9" + 16" + 9" = 34" Alltså vad Obelix också kommit fram till genom mätning.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tidigare nämnts kör jag bla på Petlas NT3 9.00-16 och jag är klart nöjd med dem. De är lika höga som original men något smalare.

 

Finns lite mer info i den här tråden.

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/1259-dekk/page__hl__dekk

 

Tyvärr har bilderna försvunnit men jag ska kolla om inte Andreas kan fixa till det.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mej är detta en sommarhobby, så jag har ingen aning- men jag kan tänka mej att Fedimas däck är minst dåliga, och det beror på nyare gummi. Men båda är nog i mina ögon riktigt usla på snö/is. Väg/terräng har jag ingen jämförelseerfarenhet av.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...