Gå till innehåll

Förgasarmysterium?


L-G

Rekommendera Poster

Hej, ny medlem i forumet, har precis köpt en civil TGB 11- 75 med ca 4500mil

som jag en dag hoppas skall bli en mini "camper" för dirt-roads.

 

Allt maskinellt har fungerat jättebra i drygt 100 mil, men häromdan när jag skulle köra en runda

hackade maskinen vid hög belastning på låga varvtal. Trodde först det var kopplingen som slirade och

greppade om vartannat, men fattade snart att det rörde sig om hostande från motorn sk.baktändning.

 

Rätt va det var stannade maskinen och var mycket svårstartad. Ville endast tända på full gas och gick då en

kort stund men orkade inte flytta fordonet utan dog omedelbart då kopplingen släpptes upp.

 

Öppnade luftfiltret och såg då några slangar som såg ut att ha suttit på en ventil? kopplad till en länkarm på utsidan

filtret.  Båda slangarna var mycket sladdriga och var endast kopplade via T-kopplingar till två pipar på resp förgasare

alltså inte till ventilen......där hade slanganslutningarna lossnat. Då jag försökte ansluta till ventilen lossnade de mycket lätt igen.

Min teori är att de lossnat vid baktändningarna?

 

 I filterburken fanns ca 1 dl bensin som i lagom spännande takt droppade ner på grenröret och förångades.

Hittade en trasa och fick bort soppan illa kvickt. Filtret var även det fullt av soppa.

 

Jag fick hjälp av en kompis som hade lite bensinslang liggandes och vi bytte ut de korta sladdriga stumparna mot ventilen och

anslöt de nya slangarna till densamma. (de två undre av stosarna som var mest blanka).

 

Nu startade motorn och jag kunde köra hem men först gick den rätt orent nåon km och senare blev det lite bättre.

Den fortsätter dock att bakskjuta vid tung belastning.  Ingen bensin verkar dock rinna ut vad jag kan se.

 

ff201364929PM75e6.jpg

Är det risk för att motorn blivit fördärvad av några baktändningar?  Sitter slangarna rätt?

 

Jag undrar om någon vet hur slangarna skall sitta och vad de har för funktion (bränsle eller vaccum?)

och vad gör ventilen?   Hittar ingen sån ventil på någon sajt där strombergförgasare omnämns.......

inte heller i ett stromberg servicehäfte från volvo ser jag de stosar som slangarna sitter på mot förgasarna.

 

Jag vill byta alla packningar/membran i förgasarna och gärna nålventilerna till flottörerna. 

 

Om jag inte rör nål /skruvar eller huvudmunstycke bör jag återfå samma blandningsförhållande som innan den

började gå dåligt om felet beror på packningsläckage.

Vart finner jag servicesatserna billigt å bra?....B-tema har ju slutat med dito. Mekonomen hade obestämd lev. tid.

 

Många frågor tacksam för svar då jag letat mycket på forumet, men inte hittat nåt om nämnda slangar.

 

Mvh Leif Svensson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slangarna går till en varmstartsventil. Tanken är att bensinångor ska vädras ut ur flottörhusen. Lite svår att se på bilden men anslutningarna till förgasarna ser ut att sitta rätt. Jag råkade ut för att det rann ut bensin i luftburken efter att jag stannat. Det berodde på att ventilen i ena flottörhuset inte slöt tätt.

 

Att bilen stannade och den inte gick att starta låter mer som att du råkat ut för ånglås i förgasarna. Tatanka eller CVI Automotive har reservdelar till förgasarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla även så att tändningen är rätt inställd samt att vakumslangen mellan främre förgasaren och fördelaren är hel.

Att våra bilar är lite svårstartade ett tag efter att man stängt av dom är helt normalt på bilar som inte har vätskekylt grenrör vilket inte din bil har.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker du byta munstycken och nålar bör du ha tillgång till verktygssatsen för detta för att först få till grundläget och sen kunna justera in rätt läge med tanke på hur fett den går, nålarna går nog att byta utan verktygen då de bara kan sitta i ett läge har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt övertygad om att bara ena flottören hängde sig, eller en trottel fastnat fullt öppen, eller att bränsletrycksregulatorn har ramlat isär i smådelar inuti koppen.

    Tro mig, jag har varit med om alla dessa fenomen..

 

Märks genom misständningar, oren gång och orkeslös. Dock inga "baktändningar" som du skriver..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svar!

 

Hittade på P1800 forumet ett Volvo verkstadsmeddelande som i detalj beskriver ventilens funktion!

Mycket läsvärt och bra beskrivet!

 

Länk till verkstadsmeddelande:

 

http://volvo1800pictures.com/vm/2_1/2_1_htm/Volvo%20VM%201969%20Oktober%2023-29%20Frgasare%20B%2020%20B%20B%2030%20A%20varmstartsventil%20f%f6r%20dubbelgasare.php

 

 

Man kan ju undra hur den eller de tänkte som placerade ventilen rakt ovanför

grenröret......fallerar en flottörventil innebär det att bensin strömmar obehindrat via ventilen ut på avgaskröken

vid tomgång, alternativt som i mitt fall fyller hela luft filtret med bensin innan det svämmar över ut på det heta grenröret. Funderar på att tillverka en värmesköld ovanför grenrören som avleder värme och hindrar bensin att falla

på rören.

 

 

Fanns i Uddevalla förr en förgasarservice som dom kalla "Pixen". Dit kunde man lämna

förgasarna för helrenovering snabbt och smidigt och de var som nya när man fick tillbaks dem.

Tyvärr är verksamheten inte kvar efter herrn gått i pension.

Nån som vet annat bra ställe i närheten av Uddevalla /GTB som vet hur man justerar

förgasare efter alla konstens regler?

 

Ska kolla efter packningssatser och nålventil på de ställen som föreslogs.

Går nålventilen att byta utan specialverktyg?

 

Kommer man åt att lossa förgasarna uppifrån eller måste man under bilen?

Nåt speciellt att tänka på?

 

Har helst inte tänkt röra justerskruvar, huvudmunstycke eller nål.

 

Mvh Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svar!

 

 

Kommer man åt att lossa förgasarna uppifrån eller måste man under bilen?

Nåt speciellt att tänka på?

 

Har helst inte tänkt röra justerskruvar, huvudmunstycke eller nål.

 

Mvh Leif

Det är nog enklast och lättase sättet är att plocka ur dem uppåt, men kommer åt alla 8 muttrarna, och det är ganska enkelt att lirka ur dem. Jobbigast är nästan att få tillbaka den svarta luft burkens klammor på undersidan, när man skall ha tillbaka allt, ja på en man har skåpet kvar på. då det är lite trångt att skruva genom luckan i skåpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har säkert ett trasigt memran i en av förgasarna det är ingen stor operation..

Slitna nålar å munstycken brukar ge högt co värde dock sällan man märker någon större skillnad under körning.

(kolla för skojs skull så det inte saknas dämpolja i någon av de skruva av den svarta överst på förgasaren så får du upp en kolv juckar du lite skall du höra ett litet gurgel å känna litet motstånd)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har säkert ett trasigt memran i en av förgasarna det är ingen stor operation..

Slitna nålar å munstycken brukar ge högt co värde dock sällan man märker någon större skillnad under körning.

(kolla för skojs skull så det inte saknas dämpolja i någon av de skruva av den svarta överst på förgasaren så får du upp en kolv juckar du lite skall du höra ett litet gurgel å känna litet motstånd)

Misständer inte av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak.... vid hemkörningen blev jag tvungen att tanka och tappen jag stannade vid (liksom väldigt många tappar nu för tiden) hade inte den erforderliga 98 oktan utan jag fick fylla en mindre mängd 95 oktan. Skulle tippa det blev ca 10 liter av resp 95 och 98 i tanken nu. Kan det bidraga till att det hostar i förknasarna (baktänder)? Någon spikning kunde jag inte märka under resterande delen av hemresan. Använder ni tillsatser i bensinen till B30 motorn? Har ni med oktanbooster ifall det bara finns 95 oktan att tillgå? Etanol höjer ju oktantalet....kan man använda det i kombination med 95 oktan för att erhålla 98 oktan?Har läst någonstans om kaliumtillsats.....är det istället för bly? Påverkar kaliumtillsatsen oktantalet? Måste man ha kalium och i så fall vart får ni tag i det? Skall besöka MISAB och köpa packningssats, nålventiler, och membran och testa med att byta det först samt rengöra och blåsa rent förgasarna så får vi se hur långt det räcker. Då motorn gick fantastiskt fint på hemresan tror jag inte tändningen står fel om inte nåt har gått sönder/lossnat. Alla tändningsdelar byttes vid senaste motorservice av aukt. service företag. Mvh Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör min på 9-oktan, och till och med någon dunk E85 ibland, så det borde gå bra för dig med.

Har letat efter oktanboost för att testa om det blir skillnad, men inte hittat. Någon annan ha säkert provat.

 

Du skall ha blytillsats i bensinen. Finns att köpa på bensinmackar, och andra butiker som har kemvaror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte tillgång till 98 oktan alls vid pumpen jag tankar vid, har kört på 95 oktan i flera år nu, 

Ställde tidigare upp tändningen några grader då jag blandade i lite etanol, men nu vinter tid kör jag bara på 95 och bly ersättningsmedel, kan få ett litet tickade när den får jobba tungt på högväxlarna, och man matar på med gasen, släpper jag lite på gaspedalen så slutar det,den drar inget mer då jag ger så det tickar i den utan det verkar bara vara ett tecken på att jag övermatar den med bensin, nästan så den går bättre om jag får släppa lite på gasen då.  inte för det stör så mycket, men för att spara motorn skall jag vrida tillbaka tändningen lite igen eller prova att "boosta upp" med lite etanol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte tillgång till 98 oktan alls vid pumpen jag tankar vid, har kört på 95 oktan i flera år nu, 

Ställde tidigare upp tändningen några grader då jag blandade i lite etanol, men nu vinter tid kör jag bara på 95 och bly ersättningsmedel, kan få ett litet tickade när den får jobba tungt på högväxlarna, och man matar på med gasen, släpper jag lite på gaspedalen så slutar det,den drar inget mer då jag ger så det tickar i den utan det verkar bara vara ett tecken på att jag övermatar den med bensin, nästan så den går bättre om jag får släppa lite på gasen då.  inte för det stör så mycket, men för att spara motorn skall jag vrida tillbaka tändningen lite igen eller prova att "boosta upp" med lite etanol.

 

 

Typiska spikningar alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör min på 9-oktan, och till och med någon dunk E85 ibland, så det borde gå bra för dig med.

Har letat efter oktanboost för att testa om det blir skillnad, men inte hittat. Någon annan ha säkert provat.

 

Du skall ha blytillsats i bensinen. Finns att köpa på bensinmackar, och andra butiker som har kemvaror.

Jag körde folkracebilen på racebensin förut, sen på vanlig V-power med oktanbooster från KG-trimning. Testade oktanboostern i tgbn några gånger, men i det lilla effektuttaget man har i dem kunde åtminstone inte jag märka någon skillnad, varken bättre eller sämre. Har man spikningstendenser funkar det säkert till det bättre, men jag föreslår vrida tändningen lite isåfall och inte bara "acceptera" problemet. Spikar maskin anser iaf jag att något är fel, men det gör man som man vill.

 

 Oktanboostern jag köpte därifrån var iaf inte billig på den tiden, runt 300kr för 0,3 liter om jag minns rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte tillgång till 98 oktan alls vid pumpen jag tankar vid, har kört på 95 oktan i flera år nu, 

Ställde tidigare upp tändningen några grader då jag blandade i lite etanol, men nu vinter tid kör jag bara på 95 och bly ersättningsmedel, kan få ett litet tickade när den får jobba tungt på högväxlarna, och man matar på med gasen, släpper jag lite på gaspedalen så slutar det,den drar inget mer då jag ger så det tickar i den utan det verkar bara vara ett tecken på att jag övermatar den med bensin, nästan så den går bättre om jag får släppa lite på gasen då.  inte för det stör så mycket, men för att spara motorn skall jag vrida tillbaka tändningen lite igen eller prova att "boosta upp" med lite etanol.

Min beter sig precis likadant. Hade i fyra liter Etanol sist jag tankade fullt och jag upplevde att den inte spikade efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag borde ställa om tändningen, måste bara hitta något tungt att lasta på flaket, för med enbart flaket på får jag inte bilen att bete sej lika dant, som när jag har skåpet på, och det är just då den spikar i uppförsbackarna eller om jag ligger på låga varv och skall plåga upp hastigheten så kommer det efter ett visst läge på gaspedalen, ungefär där det skall ge det där extra ur högfartmunstycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag borde ställa om tändningen, måste bara hitta något tungt att lasta på flaket, för med enbart flaket på får jag inte bilen att bete sej lika dant, som när jag har skåpet på, och det är just då den spikar i uppförsbackarna eller om jag ligger på låga varv och skall plåga upp hastigheten så kommer det efter ett visst läge på gaspedalen, ungefär där det skall ge det där extra ur högfartmunstycket.

Åfan.

 Jag har aldrig behövt jobba så hårt med min bil, men kanske ska testa jag med o se vad som händer. Därimot har jag noga noga ställt tändningen, men ja kör ju på vanlig 95 blyfri utan blyersättningsmedel.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...