Gå till innehåll

Volvo Valpar


Volvo_Rules

Rekommendera Poster

Startar en liten tråd om brorsans bygge. Skrev valpar då båda mina bröder har valpar så tänkte händer det något kul med någon av dom så kan man ju lägga upp det :)

 

Men till att börja med har jag en fråga, brorsan ska montera 164 servo på valpen och vi funderar på olika metoder att fästa den. Har sökt lite på forumet men hittade någon halv tråd och en utan bilder :( Så har någon tips eller en bra länk så dela gärna med dig :)

 

Vilket är bäst, kapa o bygga om ramen o använda original öronen på snäckan? Eller se om någon kan svarva av öronen och fästa på annat vis?

 

Återkommer med bilder ikväll om jag hinner :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm det var ont om tips :(

 

Men vi har börjat montera ner original grejerna iaf och ska fortsätta imorgon. Vi har inte bestämt exakt hur vi ska göra än, men vi kommer nog kapa ramen.

Utlovade ju lite bilder o de kommer här :)

 

Vi kan börja med bilen :) Lagom sliten Valp.

225274_464254430349185_750767784_n.jpg

 

En bild på snäckan som ska dit.

225274_464254417015853_2065840994_n.jpg

 

En bild på originalet på plats på bilen.

17603_464254420349186_1946849776_n.jpg

 

Sentar vi en från sidan.

581046_464254423682519_4692153_n.jpg

 

Efter lite lirkande o inte så jätte mycket våld faktiskt så kom den loss :) Skiljer endel som synes.

 

488065_464254427015852_1788880432_n.jpg

 

När den är borta så ser det ut så här.

 

487381_464254493682512_1818698181_n.jpg

 

Det var allt för ikväll :) Ska fortsätta imorgon så kommer nog en uppdatering i helgen kanske :)

 

Ha det fint nu alla :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mej att de svetsade på nya öron på 164 snäckan, 

Att börja kapa i själva ramen där fram är inget bra, då är ni och tullar på den lilla krocksäkerhet som finns  :ph34r:

Visst kapa bort fästen och flytta eller bygga nya, men inte kapa hela ramen  :unsure:

Skall se om jag hittar trådarna så kanske minnet klarnar i hur de gjorde  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste öronen verkligen svarvas av? Borde det inte gå med en vinkelslip och lite tålamod? Det är väl inget i presitionen i styrningen som kommer av att snäckan är perfekt rund, bara den kan sättas fast ordentligt i ramen så duger det väl?

 

Det kan vara så att jag är ute på velocipeden....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var också inne på samma ide att kapa öronen....

Kan man få ganska snarlik diameter som orginalet så är det ju inte mycket som behövs för att hålla den på plats

Vet inte om det sitter som ett svep på insidan av rambalken som klämmer åt styrsnäckan som på en tgb11

 

Borde väl gå att göra liknande som jag kör på TGB 1111:an

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9410-servobygge-bolt-on-g-wagen-snäcka-tgb1111/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Kapa inte av öronen på servon, jag har gjort det på min, det är svårt att få den att sitta fast.

Min lossnar hela tiden, klämman runt halsen har spruckit och bultarna lossnar och halsen är lite kort.

Man måste också ha 2 knutkors  till ratten.

Hade jag vet det hade jag inte gjort så.

Kapa i ramen så blir det bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu har det hänt lite ikväll :) Vi valde att kapa ramen då det verkade bäst.

Blev även lite bilder :)

 

Så ser ramen ut, fästet till gamla snäckan är bortslipat.

542853_465233806917914_1812315071_n.jpg

 

Här är ramen grovkapad, så vi kunde mäta lite o se hur det skulle bli innan vi la det riktiga snittet.

45767_465233813584580_608472211_n.jpg

 

Här är fästplattan med snäckan fast punktade, sen ser man hur vi kapat upp gilvet lite oxå.

484911_465233803584581_1954390316_n.jpg

 

Så här ser plattan o hålet ut utan snäckan.

487333_465233966917898_1200927876_n.jpg

 

Så här ser det ut i hytten, går göra på andra sätt, man kan ju vinkla snäckan mer så man får snällare vinkel på knuten, men när vi testade så funkade det o ha snäckan rakt, ratten får lite annan vinkel, men det verkar funka :)

 

31905_465233963584565_1814431586_n.jpg

 

Som man ser på bilden ovanför så måste 164ans rattstång modifieras lite ;) Blev inte mycket kvar av den efter lite kapande o svarvande :)

 

295673_465242333583728_1097249498_n.jpg

 

Så här blir det ungefär, man kanske skulle vnklar snäckan mer? Men knuten funkar fint och man vill ju inte få in snäckan för långt i golvet heller, är man petig så kan man ju sätta 2 knutar, men vi hade bara 1 så det blev så här :D

 

538094_465242340250394_431780835_n.jpg

 

Började med en lösning på fästet till kofångarn.Tanken är o kapa bort det lilla som är kvar av ramen på kofångarfästet o svetsa det i plattan. Kanske inte optimalt, men har sett värre lösningar oxå.

 

3527_465233973584564_698934290_n.jpg

 

Det var allt för ikväll, börjar bli mosig i huvudet nu så bäst o lägga sig ;)

 

Ha det fint nu alla :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ja vi googlade fram lite bilder så vi fick lite idéer :)

 

Nu är det stortsett klart, har inte hårdetestats i terräng än, men det kommer nog till sommarn :)

 

Kofångarfästet blev så här.

733744_473526202755341_156181339_n.jpg

 

Det skruvas ju fast med samma skruvar som håller snäckan.

 

Alltså på detta vis, finns ju både för i nackdelar, men tror det kommer hålla fint :)

576217_473526206088674_1746320136_n.jpg

 

Armen behöver ju oxå förlängas lite då 164a snäckan är lite kortare.

 

644700_473526199422008_1955297573_n.jpg

 

Sen lägger man emellan lämplig bit.

 

574820_473528542755107_444998560_n.jpg

 

 

Sen efter lite svets o vinkelslip så ser den ut så här :)

 

23410_473528539421774_342009817_n.jpg

 

Blev helt okej :)

 

Eftersom det är brorsans bil så jobbade han på lite utan mig så det blir ett litet hopp fram till det är färdigt, men det som var kvar var ju stortsett bara lådan över snäckan och fästa rattstången, hur man gör detta är ju en smaksak så, men så här blev brorsans resultat :D

 

399521_473528549421773_1252307842_n.jpg

 

Tror bromspedalen ska modifieras lite, men annars är det klart.

563397_473528546088440_1529635951_n.jpg

 

Underifrån ser det ut så här.

 

602250_473528552755106_338203863_n.jpg

 

Det var allt för nu.

 

Ha det gott nu.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forstsätter lite lätt med den äldste brorsans valp :)

 

Kanske inte det roligaste o visa, men tanken är att bilen ska målas om och ev få en ny kaross om tid finnes, så vi kör på och ser vad som händer :)

 

Axlarna har varit iväg för renovering och fått lite ny färg :) Allt i axlarna är bytt, även ett hjullager runt om, bromsarna ska renoveras längre fram.

 

602811_473528786088416_780918768_n.jpg

 

Framaxeln börjar komma på plats :)

 

226401_473528796088415_956219070_n.jpg

 

Framaxeln på plats, vi skruvade på allt på bakaxeln o rullade in den under bilen och sänkte ner bilden på axeln, vi hade en liten truck till hjälp vilket underlättade :wub:

 

599912_473528799421748_1124793255_n.jpg

 

Det börjar ta sig :)

 

479703_473528792755082_55255779_n.jpg

 

Färdig o redo att komma på plats

 

225012_473528789421749_913663771_n.jpg

 

Färdigt :)

Är lite kvar innan den är redo men inget som är roligt o visa bild på.

Som sagt, blir kanske en fortsättning med en omlack och ännu längre fram kanske ett karossbyte :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)  :) Väldigt snyggt byggt. Dom som var tveksamma mot att kapa ramen tystnar nog när dom ser hur bra det blev.

Också den förlängda Pitmanarmen blev en fullpoängare!

Ja det där är helt klart godkänt.

Ser väldigt bra och robust ut,

Jag hade absålut inte den bilden framför mej när ni skrev om att kapa ramen.Så jag backar och bockar för fint jobb  :wub:

Det här leder nog mångas tankar på 164 servo snäcka på deras valpar  :)

Fint att ni fick med en hel del bilder, det gör det mycket lättare för de som kommer efter  ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Då har det hänt lite på valpfronten igen. Denna gången var det mest utseendet som skulle åtgärdas på brorsans valp + lite rost och få dit en båge, detta skulle ske under 2 helger då den ska vara klar innan midsommar och brorsan ligger ute o jobbar så vardagarna händer inget. Här kommer lite bilder iaf :)

 

Bågen som redan satt på bilen var inte den bästa, sned o dålig men den riktades någorlunda och behölls då vi inte hade hunnit göra om allt.

945650_533927590048535_129099647_n.jpg

 

Vet att man inte ska kapa o skarva rören, men det är ingen tävlingsbil och det är bättre än inget :D

 

1017267_533927593381868_2043888717_n.jpg

 

Här böjs ena röret, 2,5" rör men 3-4mm godstjocklek kommer inte ihåg exakt då brorsan köpte dom, blev lite märken efter bockningen men det berodde nog lite på att den var sliten så röret inte passade helt. Men det blev ändå över förväntan då det var första gången :)

 

1017184_533927600048534_1061354184_n.jpg

 

Blev att kolla o mäta några gånger.

 

1004402_533927596715201_870077683_n.jpg

 

Var mycket pyssel o slipa rören så de passa mot varandra, finns ju många metoder men vi använde vinkelslip :)

 

1016069_533927686715192_1125587370_n.jpg

 

Vi funderade på ett rör tvärs över, men pga materialåtgången blev det denna lösningen istället så vi minskade spillet :) Tror det kommer funka lika bra.

 

970868_533927683381859_1739791650_n.jpg

 

Så här blev det då, kommer fungera som skydd men även bära upp kapellet, därav det längsgående röret på mitten.

 

1011079_533927690048525_513640576_n.jpg

 

Detta var ena helgens jobb, eller egentligen bara 1 dags arbete ungefär.

 

Helgen efter blev det värre, jobb från fredag till söndag + 2 studentfiranden, så det var fullt upp och här kommer lite bilder på vad vi hann med :)

 

943614_531511126956848_1355653588_n.jpg

 

Bilen grovslipades för att kolla hur illa det var, vad var plåt och vad var spackel?

 

999736_531988103575817_301439703_n.jpg

 

Blev endel lagat, hade tyvärr glömt o ta bilder, men nu är det iaf plåt bakom spacklet till skillnad från tidigare lagningar. Pga tidspressen är inte detta heller ett topp jobb men tanken är att karossen ska bytas då det finns en reserv liggande.

 

1002260_531608530280441_1782315764_n.jpg

 

Bågen slutsvetsades även och elsystemet fick en översyn då det är riktigt eländigt och bilen ska besiktigas innna midsommar.

 

1002967_532432690198025_2032001329_n.jpg

 

Grunden är nu på efter massa strul, det är biltemas epoxigrund, fick hälla ut nästan 1liter för skiten torkade, kan återkomma ommer om det senare om någon är nyfiken?

 

1016127_532777810163513_18610560_n.jpg

 

Fick ingen bild på det men bågen är nu svart och maskeras in.

 

1010748_532797810161513_1410979180_n.jpg

 

Nu börjar det likna en bil igen :wub:

 

1004031_533104833464144_232082651_n.jpg

 

Så här såg det ut när helgen var slut :) Finns lite mer o göra som synes, men ändå ett gott resultat, färgen är äkta kronmärkt färg, Matt sommarmaskeringsfärg Mörkgrön 326 :)

 

Det var allt för denna gång, återkommer snart med uppdatering om min egen bil hoppas jag :)

 

Ha det gott nu alla :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Jag o brorsan fick äran o gå över kompisens valp inför besiktning då han lämpligt nog inte hann innan midsommar då han jobbar i Norge :P

Fick en snäll besiktningsman som först såg arg ut men mjuknade ordentligt o berättade att han kört en i lumpen, visserligen tror jag han menade en 11a med tanke på att han sa att de fanna 6x6 oxå men det är inte så viktigt, han släppte igenom med en åtgärda själv på torkarbladen :) Någon som har koll på var man får tag i original eller originalliknande?

 

10488200_726571940784098_579347444606008

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ju en skruv till kardan bak kardan som fattades oxå mot fördelningslådan, någon som vet var man handlar sådan? Antar att det är en jobbig tum gänga :(

Menar du den till medbringaren?

Min sista valp saknade nåra såna,men ja tror det fanns på lokala järnhandeln

som passade,ganska säker på att det är tum

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du den till medbringaren?

Min sista valp saknade nåra såna,men ja tror det fanns på lokala järnhandeln

som passade,ganska säker på att det är tum

Japp den vid handbromstrumman, får hoppas de har nya på järnhandeln då :) Men vet ju aldrig annars vad de hittat på för konstiga gängsnitt på vissa bilar :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58-280 (11") heter det jag har men det verkar ha utgått. Iofs borde 58-305 som är 12" också funka vad avser längden men frågan är om det medföljer någon adapter som passar. Med 11"-bladet följde det med en som jag fick dit på torkararmen men jag vill minnas att jag fick fila till armen något för att göra den smalare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...