Volvo_Rules Postad 21 Februari , 2013 Rapport Share Postad 21 Februari , 2013 Startar en liten tråd om brorsans bygge. Skrev valpar då båda mina bröder har valpar så tänkte händer det något kul med någon av dom så kan man ju lägga upp det Men till att börja med har jag en fråga, brorsan ska montera 164 servo på valpen och vi funderar på olika metoder att fästa den. Har sökt lite på forumet men hittade någon halv tråd och en utan bilder Så har någon tips eller en bra länk så dela gärna med dig Vilket är bäst, kapa o bygga om ramen o använda original öronen på snäckan? Eller se om någon kan svarva av öronen och fästa på annat vis? Återkommer med bilder ikväll om jag hinner Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo_Rules Postad 21 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 21 Februari , 2013 Hmm det var ont om tips Men vi har börjat montera ner original grejerna iaf och ska fortsätta imorgon. Vi har inte bestämt exakt hur vi ska göra än, men vi kommer nog kapa ramen. Utlovade ju lite bilder o de kommer här Vi kan börja med bilen Lagom sliten Valp. En bild på snäckan som ska dit. En bild på originalet på plats på bilen. Sentar vi en från sidan. Efter lite lirkande o inte så jätte mycket våld faktiskt så kom den loss Skiljer endel som synes. När den är borta så ser det ut så här. Det var allt för ikväll Ska fortsätta imorgon så kommer nog en uppdatering i helgen kanske Ha det fint nu alla Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 21 Februari , 2013 Rapport Share Postad 21 Februari , 2013 Har för mej att de svetsade på nya öron på 164 snäckan, Att börja kapa i själva ramen där fram är inget bra, då är ni och tullar på den lilla krocksäkerhet som finns Visst kapa bort fästen och flytta eller bygga nya, men inte kapa hela ramen Skall se om jag hittar trådarna så kanske minnet klarnar i hur de gjorde Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo_Rules Postad 21 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 21 Februari , 2013 Ha ha ja det är liiiiiiiiiiiten krocksäkerhet Vi har ju inte tillgång till så fina maskiner så vi kan svarva av snäckan Men den andra broderns valp har de kapat ramen på iaf. Sett en 202 de kapat på med. Men hittar du tråden så vore det toppen så man får lite tips. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 22 Februari , 2013 Rapport Share Postad 22 Februari , 2013 Måste öronen verkligen svarvas av? Borde det inte gå med en vinkelslip och lite tålamod? Det är väl inget i presitionen i styrningen som kommer av att snäckan är perfekt rund, bara den kan sättas fast ordentligt i ramen så duger det väl? Det kan vara så att jag är ute på velocipeden.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 22 Februari , 2013 Rapport Share Postad 22 Februari , 2013 Var också inne på samma ide att kapa öronen.... Kan man få ganska snarlik diameter som orginalet så är det ju inte mycket som behövs för att hålla den på plats Vet inte om det sitter som ett svep på insidan av rambalken som klämmer åt styrsnäckan som på en tgb11 Borde väl gå att göra liknande som jag kör på TGB 1111:an http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9410-servobygge-bolt-on-g-wagen-snäcka-tgb1111/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Postad 22 Februari , 2013 Rapport Share Postad 22 Februari , 2013 Hej Kapa inte av öronen på servon, jag har gjort det på min, det är svårt att få den att sitta fast. Min lossnar hela tiden, klämman runt halsen har spruckit och bultarna lossnar och halsen är lite kort. Man måste också ha 2 knutkors till ratten. Hade jag vet det hade jag inte gjort så. Kapa i ramen så blir det bäst. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo_Rules Postad 23 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 23 Februari , 2013 Så nu har det hänt lite ikväll Vi valde att kapa ramen då det verkade bäst. Blev även lite bilder Så ser ramen ut, fästet till gamla snäckan är bortslipat. Här är ramen grovkapad, så vi kunde mäta lite o se hur det skulle bli innan vi la det riktiga snittet. Här är fästplattan med snäckan fast punktade, sen ser man hur vi kapat upp gilvet lite oxå. Så här ser plattan o hålet ut utan snäckan. Så här ser det ut i hytten, går göra på andra sätt, man kan ju vinkla snäckan mer så man får snällare vinkel på knuten, men när vi testade så funkade det o ha snäckan rakt, ratten får lite annan vinkel, men det verkar funka Som man ser på bilden ovanför så måste 164ans rattstång modifieras lite Blev inte mycket kvar av den efter lite kapande o svarvande Så här blir det ungefär, man kanske skulle vnklar snäckan mer? Men knuten funkar fint och man vill ju inte få in snäckan för långt i golvet heller, är man petig så kan man ju sätta 2 knutar, men vi hade bara 1 så det blev så här Började med en lösning på fästet till kofångarn.Tanken är o kapa bort det lilla som är kvar av ramen på kofångarfästet o svetsa det i plattan. Kanske inte optimalt, men har sett värre lösningar oxå. Det var allt för ikväll, börjar bli mosig i huvudet nu så bäst o lägga sig Ha det fint nu alla Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 23 Februari , 2013 Rapport Share Postad 23 Februari , 2013 Tar man ett sök på google bilder servo c202 så finns det en del bilder på montering. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo_Rules Postad 4 Mars , 2013 Författare Rapport Share Postad 4 Mars , 2013 Ja vi googlade fram lite bilder så vi fick lite idéer Nu är det stortsett klart, har inte hårdetestats i terräng än, men det kommer nog till sommarn Kofångarfästet blev så här. Det skruvas ju fast med samma skruvar som håller snäckan. Alltså på detta vis, finns ju både för i nackdelar, men tror det kommer hålla fint Armen behöver ju oxå förlängas lite då 164a snäckan är lite kortare. Sen lägger man emellan lämplig bit. Sen efter lite svets o vinkelslip så ser den ut så här Blev helt okej Eftersom det är brorsans bil så jobbade han på lite utan mig så det blir ett litet hopp fram till det är färdigt, men det som var kvar var ju stortsett bara lådan över snäckan och fästa rattstången, hur man gör detta är ju en smaksak så, men så här blev brorsans resultat Tror bromspedalen ska modifieras lite, men annars är det klart. Underifrån ser det ut så här. Det var allt för nu. Ha det gott nu. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 4 Mars , 2013 Rapport Share Postad 4 Mars , 2013 Väldigt snyggt byggt. Dom som var tveksamma mot att kapa ramen tystnar nog när dom ser hur bra det blev. Också den förlängda Pitmanarmen blev en fullpoängare! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo_Rules Postad 4 Mars , 2013 Författare Rapport Share Postad 4 Mars , 2013 Väldigt snyggt byggt. Dom som var tveksamma mot att kapa ramen tystnar nog när dom ser hur bra det blev.Också den förlängda Pitmanarmen blev en fullpoängare! Tackar Ska hälsa brorsan det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo_Rules Postad 4 Mars , 2013 Författare Rapport Share Postad 4 Mars , 2013 Forstsätter lite lätt med den äldste brorsans valp Kanske inte det roligaste o visa, men tanken är att bilen ska målas om och ev få en ny kaross om tid finnes, så vi kör på och ser vad som händer Axlarna har varit iväg för renovering och fått lite ny färg Allt i axlarna är bytt, även ett hjullager runt om, bromsarna ska renoveras längre fram. Framaxeln börjar komma på plats Framaxeln på plats, vi skruvade på allt på bakaxeln o rullade in den under bilen och sänkte ner bilden på axeln, vi hade en liten truck till hjälp vilket underlättade Det börjar ta sig Färdig o redo att komma på plats Färdigt Är lite kvar innan den är redo men inget som är roligt o visa bild på. Som sagt, blir kanske en fortsättning med en omlack och ännu längre fram kanske ett karossbyte 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 6 Mars , 2013 Rapport Share Postad 6 Mars , 2013 Väldigt snyggt byggt. Dom som var tveksamma mot att kapa ramen tystnar nog när dom ser hur bra det blev.Också den förlängda Pitmanarmen blev en fullpoängare! Ja det där är helt klart godkänt. Ser väldigt bra och robust ut, Jag hade absålut inte den bilden framför mej när ni skrev om att kapa ramen.Så jag backar och bockar för fint jobb Det här leder nog mångas tankar på 164 servo snäcka på deras valpar Fint att ni fick med en hel del bilder, det gör det mycket lättare för de som kommer efter Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo_Rules Postad 17 Juni , 2013 Författare Rapport Share Postad 17 Juni , 2013 Då har det hänt lite på valpfronten igen. Denna gången var det mest utseendet som skulle åtgärdas på brorsans valp + lite rost och få dit en båge, detta skulle ske under 2 helger då den ska vara klar innan midsommar och brorsan ligger ute o jobbar så vardagarna händer inget. Här kommer lite bilder iaf Bågen som redan satt på bilen var inte den bästa, sned o dålig men den riktades någorlunda och behölls då vi inte hade hunnit göra om allt. Vet att man inte ska kapa o skarva rören, men det är ingen tävlingsbil och det är bättre än inget Här böjs ena röret, 2,5" rör men 3-4mm godstjocklek kommer inte ihåg exakt då brorsan köpte dom, blev lite märken efter bockningen men det berodde nog lite på att den var sliten så röret inte passade helt. Men det blev ändå över förväntan då det var första gången Blev att kolla o mäta några gånger. Var mycket pyssel o slipa rören så de passa mot varandra, finns ju många metoder men vi använde vinkelslip Vi funderade på ett rör tvärs över, men pga materialåtgången blev det denna lösningen istället så vi minskade spillet Tror det kommer funka lika bra. Så här blev det då, kommer fungera som skydd men även bära upp kapellet, därav det längsgående röret på mitten. Detta var ena helgens jobb, eller egentligen bara 1 dags arbete ungefär. Helgen efter blev det värre, jobb från fredag till söndag + 2 studentfiranden, så det var fullt upp och här kommer lite bilder på vad vi hann med Bilen grovslipades för att kolla hur illa det var, vad var plåt och vad var spackel? Blev endel lagat, hade tyvärr glömt o ta bilder, men nu är det iaf plåt bakom spacklet till skillnad från tidigare lagningar. Pga tidspressen är inte detta heller ett topp jobb men tanken är att karossen ska bytas då det finns en reserv liggande. Bågen slutsvetsades även och elsystemet fick en översyn då det är riktigt eländigt och bilen ska besiktigas innna midsommar. Grunden är nu på efter massa strul, det är biltemas epoxigrund, fick hälla ut nästan 1liter för skiten torkade, kan återkomma ommer om det senare om någon är nyfiken? Fick ingen bild på det men bågen är nu svart och maskeras in. Nu börjar det likna en bil igen Så här såg det ut när helgen var slut Finns lite mer o göra som synes, men ändå ett gott resultat, färgen är äkta kronmärkt färg, Matt sommarmaskeringsfärg Mörkgrön 326 Det var allt för denna gång, återkommer snart med uppdatering om min egen bil hoppas jag Ha det gott nu alla 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 17 Juni , 2013 Rapport Share Postad 17 Juni , 2013 Snyggt jobbat! Valpen ser ut trivas i grönt! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo_Rules Postad 17 Juni , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 Juni , 2014 Jag o brorsan fick äran o gå över kompisens valp inför besiktning då han lämpligt nog inte hann innan midsommar då han jobbar i Norge Fick en snäll besiktningsman som först såg arg ut men mjuknade ordentligt o berättade att han kört en i lumpen, visserligen tror jag han menade en 11a med tanke på att han sa att de fanna 6x6 oxå men det är inte så viktigt, han släppte igenom med en åtgärda själv på torkarbladen Någon som har koll på var man får tag i original eller originalliknande? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo_Rules Postad 17 Juni , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 Juni , 2014 Var ju en skruv till kardan bak kardan som fattades oxå mot fördelningslådan, någon som vet var man handlar sådan? Antar att det är en jobbig tum gänga 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 17 Juni , 2014 Rapport Share Postad 17 Juni , 2014 Var ju en skruv till kardan bak kardan som fattades oxå mot fördelningslådan, någon som vet var man handlar sådan? Antar att det är en jobbig tum gänga Menar du den till medbringaren? Min sista valp saknade nåra såna,men ja tror det fanns på lokala järnhandeln som passade,ganska säker på att det är tum 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo_Rules Postad 17 Juni , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 Juni , 2014 Menar du den till medbringaren? Min sista valp saknade nåra såna,men ja tror det fanns på lokala järnhandeln som passade,ganska säker på att det är tum Japp den vid handbromstrumman, får hoppas de har nya på järnhandeln då Men vet ju aldrig annars vad de hittat på för konstiga gängsnitt på vissa bilar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 17 Juni , 2014 Rapport Share Postad 17 Juni , 2014 Precis,handbromstrumman det ser nästan ut som en inbyggd medbringare där. Skulle det inte finnas där så borde det finnas i närheten tex hos nån som har lite gamla traktorer o amerikanare 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ake64 Postad 18 Juni , 2014 Rapport Share Postad 18 Juni , 2014 (redigerade) Jo det är tum och närmare bestämt UNF. Storlek och längd minns jag dock inte tyvärr. Torkarbladen brukar jag köpa på Biltema. Redigerad 18 Juni , 2014 av Ake64 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo_Rules Postad 18 Juni , 2014 Författare Rapport Share Postad 18 Juni , 2014 Jo biltema alternativet finns ju på torkarblad oxå, är ju bara o byta själva fastsättningsannordningen på armen. Ser ut så här i nuläget Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 18 Juni , 2014 Rapport Share Postad 18 Juni , 2014 Kollade lite löst på Biltema idag... Vad heter torkarbladen som jag borde ha hittat? (Dom hade många olika torkarblad) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ake64 Postad 19 Juni , 2014 Rapport Share Postad 19 Juni , 2014 58-280 (11") heter det jag har men det verkar ha utgått. Iofs borde 58-305 som är 12" också funka vad avser längden men frågan är om det medföljer någon adapter som passar. Med 11"-bladet följde det med en som jag fick dit på torkararmen men jag vill minnas att jag fick fila till armen något för att göra den smalare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.