Gå till innehåll

Fundering på 2-krets bromsarna..


Svana

Rekommendera Poster

Nej, jag har inte kört sönder nu hehe..

 

 Men tänkte lite.. varje gång vi kör sönder bromsrör jag o Micke, så försvinner pedalfan i golvet varenda gång..utan bromsverkan alls..får åka med handbromsen hem.

Varför??

 

 Är det inte så att med två skilda kretsar skall detta inte kunna hända??

   Min teori är, att detta fenomen borde uppstå om man råkat korsa båda kretsarna, så att båda kretsarna är sammankopplade..

 

Eller har ni nån annan förklaring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåligt justerade belägg kan vara en orsak. För stora hjulcylindrar kan också spela in. Skulle bromssystemet vara felkopplat på något sätt känns inte så relevant, men fullt möjligt att koppla in det axelvist, och klart, går en slang fram, så bromsar det dååååligt... Dvs bara bak...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusan nu rör ni till det i skallen på mej  :P

Måste nästan ta och kolla på en huvud broms cylinder, klart det borde finnas broms på den andra kretsen då det är två behållare med bromsvätska,

Men å andra sidan finns det bara en tryckfalls givare, så att de är sammankopplade på något vis är då helt klart. för det vore skumt om givaren bara kände av en krets, pajar fel krets så märker inte givaren av det och den funktionen blir helt meningslös  :ph34r:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusan nu rör ni till det i skallen på mej  :P

Måste nästan ta och kolla på en huvud broms cylinder, klart det borde finnas broms på den andra kretsen då det är två behållare med bromsvätska,

Men å andra sidan finns det bara en tryckfalls givare, så att de är sammankopplade på något vis är då helt klart. för det vore skumt om givaren bara kände av en krets, pajar fel krets så märker inte givaren av det och den funktionen blir helt meningslös  :ph34r:

Attans Hasse..det va ju ditt utlåtande man väntade på, du brukar ju skruva mycket bromsar på dessa fordon :P ..

 

  Jag kan ha fel, jag tog för givet att det är dubbelkrets eftersom det är 2 behållare och 2 servos..

Säkert att det inte sitter just 2st brytare då?

Kanske jag blandat ihop bilden i skallen med nåt annat fordon då..

 

 Men är det nåt fordon man vill ha dubbla kretsar på så är det väl just dessa tgb, med arga grenar och dyligt i skogen som river av bromsrören varannan körning vi kör här hehe. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanonlätt att kolla om det stämmer ju :) 2 rör från h-cylinder ner till givaren vid ramen, därefter 2 rör till vardera bromsservo, därefter 2 som går till 2 st 3-vägs förgreningar. På en av dessa förgreningar går ett rör bak till en av bakaxlens hjulcylindrar, (omöjligt att säga vilken broms och vilken förgrening, då det kan ha varit bytt förut eller ändrat på något sätt, men det spelar ingentligen ingen roll vart de går om resten stämmer.)

 

En av rören från samma förgrening går till en av framkretsarna, och således sedan en till höger och en till vänster. Sen är det precis samma med den andra förgreningen, fast de andra hjulcylindrarna.

 

Viktigt att inte de bakre cylindrarna matas från samma förgrening, då du får i stort sig bromsbortfall om en slang fram går av, de finns ju 6 att pajja ju ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trampade av ett bromsrör på min orginal Land Rover Discovery för nån vecka sedan och pedalen gick i dotten på första trampet men jag fick bromsar bak på andra trampet.

Så 2-krets system är ju mer som limp home.

Annars hade inte 75% av alla som kör bil märkt att ett rör gått av. :-)

 

Så tolkar jag tvåkrets systemets fördelar. Någon form av broms istället för ingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får ni ingen verkan ens om ni pumpar några pump?

Inte nåt..annars hade det ju bara varit en justeringsfråga i trummorna.

 

 Ingen verkan alls och då menar jag INGEN..bara trycker ur bromsvätska. Nästa gång skall jag noga se om båda behållarna töms, har lixom inte tänkt på detta fenomen tidigare. :angry:

 

 Bäst e väl att försöka låta bli att köra sönder hehe, men en körning utan utmaningar e ju liksom inge kul.. ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju helt klart som något är knas.

 

När jag hade stora problem med mina bromsar så fungerade det att bromsa med vätska i ena behållaren, fast det tog långt ner.

 

Jag skulle börja med att söka av rören som Monkysa sa. Stämmer dom så blir det till att klura vidare i denna tråd.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju helt klart som något är knas.

 

När jag hade stora problem med mina bromsar så fungerade det att bromsa med vätska i ena behållaren, fast det tog långt ner.

 

Jag skulle börja med att söka av rören som Monkysa sa. Stämmer dom så blir det till att klura vidare i denna tråd.

 

 Jag tvivlar inte en sekund på att nåt e knas.. haha.

Jag forskar mer i detta när nästa rör / slang brakat ute i skogen...

 

 (Btw, vid det tillfället kommer även alla slangar bytas till lyx i rostfritt )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt inte behövt riva ner hela broms systemen på en TGB 11-13-20 än. så det är jag ingen specialist på.

Skall dock se över det hela när jag byter hytt denna gång, det är lättare att svara om man har pillat på grejorna in real 

Jag vet ju vart allt sitter och dess funktioner, men har inte följt ledning för ledning någon gång,bara bytt ut det som krävts, å på min bil är det än så länge bara cylindrar och bromsbackar, på andras slangar rör mm.

 

Men med två behållare så tycker jag att lite broms borde man ju ha kvar, möjligt och rimligt att det läker över från den ena kretsen till den andra när man tar omtag på pedalen,så har man lite brom en stund när en krets slås ut, sen är det nog handbroms till verkstad som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går pedalen i bott borde bromslampan tända sig, om den funkar vill säga.. Skruva ut den och jorda den, så vet man om den funkar ;)

Inte för att vara tråkig, men det är körförbud direkt om en slang är av eller bromsarna ur funktion. Sist jag körde sönder så var det ju en cherokee, och som tur var, så var det när jag skulle från jobbet, bara köra in å byta ;)

 

För att kapa tråden lite, har ett väldigt skumt fel på bromsarna fram på 11an.

Började ta ojämt förra vintern, och fick täta om portalen på höger sida å byta belägg. Då blev det bra. Har funkat bra hela tiden tills häromdagen, då jag bytte hjul till originalhjulen... Då drog dem åt höger igen.. 2 veckor senare, dvs idag, bytte jag till boggrrdäcken igen, och från att i morse dragit snett, så bromsar den rakt å fint nu ... :S blir man snurrig eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går pedalen i bott borde bromslampan tända sig, om den funkar vill säga.. Skruva ut den och jorda den, så vet man om den funkar ;)

Inte för att vara tråkig, men det är körförbud direkt om en slang är av eller bromsarna ur funktion. Sist jag körde sönder så var det ju en cherokee, och som tur var, så var det när jag skulle från jobbet, bara köra in å byta ;)

 

För att kapa tråden lite, har ett väldigt skumt fel på bromsarna fram på 11an.

Började ta ojämt förra vintern, och fick täta om portalen på höger sida å byta belägg. Då blev det bra. Har funkat bra hela tiden tills häromdagen, då jag bytte hjul till originalhjulen... Då drog dem åt höger igen.. 2 veckor senare, dvs idag, bytte jag till boggrrdäcken igen, och från att i morse dragit snett, så bromsar den rakt å fint nu ... :S blir man snurrig eller?

Bromslampan medvetet urkopplad sedan länge, så den e lugn och fin.

 Och för att vara tråkig så är det både körförbud och användningsförbud ändå för min del, så det kvittar.

 

 Men visst har du rätt, ganska självklart..men man måste ju hem me skiten snabbt o smidigt när det rasat ändå, använder man skallen när man kör så går det med hampan.  :lol:

Tyvärr slits den ju fort att använda som färdbroms, men i nödfall..

 

 På tal om det, måste renovera min handbroms..den e helt kass nu.

 

Monkysa>> Hmm. Lustigt.. Kan det vara så att olika fälgar klämmer olika på trummorna när du drar fast hjulmuttrarna? Tänkte om nån trumma hamnar i nytt läge på navet, därav skillnad i bromsverkan??

 Ja veet, långsökt..men vad annars? :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monkysa>>   En långsökt  undran till......

 

Skulle inte kunna vara något med vikten mellan dom olika däcken... original / Bogger ???

Större vikt att bromsa ned och då känner man inte att det drar snett...

 

Är väl snarare så att det tunga däcket gör att det märks ännu mer att det är skillnad på bromsverkan?

 

På båda mina bilar har jag vid bromsrörshaveri tappet bromsverkan, på KMW så var jag i skogen när det hände båda gångerna ( kvist mellan rör o bakaxel som bände isär vardera röret, så det gick sakta, ena gången med en älg bakom, andra med några vindfällen), men befann mig 230möh o skulle ner till 50m så handbroms behövdes...

 

Med JDW var det på motorvägen i Karlstad :blink: , som tur var avfarten på LLA, så man hade lite hjälp av motlutet, men lite bromsverkan fanns i botten med nån cm marginal till framförvarande vid rödljuset (hade kört med kedjorna o inte spänt fästlänken ordentligt så slangen blivit skavd). Enklare o åka hem därifrån,  "planera sin körning, motorvägen är ju plattare än via Färjestad.." -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...