Gå till innehåll

Musik till YouTube filmer


Rekommendera Poster

Nu har jag snickrat ihop en lite film snutt från Brändåsen och eftersom det är första gången jag försökt lägga upp något på tuben så undrar jag vad som gäller angående musik. Kan man lägga på musik eller resulterar det obönhörligt i att man blir jagad av musikindustrin såsom tjuv till världens ände?

Copyright industrin har ju helt och hållet spårat ur, men det är en annan historia   :blink:

 

Filmen klarar sig ganska bra utan ljud, jag har inget emot bakgrundssnack och motorljud, men vissa partier är helt tysta och då skulle det vara trevligt att ha någon musik slinga snurrande, på låg volym.

 

Någon som vet vad som gäller för privata non-profit alster, speciellt visavi YouTube?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag snickrat ihop en lite film snutt från Brändåsen och eftersom det är första gången jag försökt lägga upp något på tuben så undrar jag vad som gäller angående musik. Kan man lägga på musik eller resulterar det obönhörligt i att man blir jagad av musikindustrin såsom tjuv till världens ände?

Copyright industrin har ju helt och hållet spårat ur, men det är en annan historia   :blink:

 

Filmen klarar sig ganska bra utan ljud, jag har inget emot bakgrundssnack och motorljud, men vissa partier är helt tysta och då skulle det vara trevligt att ha någon musik slinga snurrande, på låg volym.

 

Någon som vet vad som gäller för privata non-profit alster, speciellt visavi YouTube?

Ja har lagt upp filmer med känd musik,verkade inte va nått problem .

Så det är nog bara att prova,kankse den roboten inte märker nått :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del filmer har fått allt ljud bort taget för mej, andra klarat sej.

Har diskuterat det med några som lägger ut mycket film.

Deras tips har varit att kontakta musik skaparen via tex facebook eller sociala medier, samt andra ställen, 

det är ofta de ger sitt medgivande till att man använder deras musik bara man frågar först.'

Ett annat var att ta kontakt med mindre kända musiker och be att få lägga ut deras verk, vilket också verkar gå bra om man berättar syftet med det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket uppskattade kommentarer. Jag lutar starkt åt att köra Utan musik eftersom musiken i åtanke var från väl kända artister och jag misstänker starkt att de ansvariga musik bolagen inte har något som helst intresse att dela med sig, med tanke på debatten just nu. De är väl oftast de som äger rättigheterna snarare än artisten?

Lite trist eftersom jag blandat både film snuttar och still bilder, och tystnaden kan bli rätt påtaglig i "foto" avsnitten  :unsure:

 

Jag har heller ingen lust att vänta flera veckor med publicering beroende av högst osäkra svar   :unsure:

Och Diesel 6:orna låter ju bäst utan störande bakgrundsljud   :P

 

Vad finns det annars för copyright fri musik?

 

50-talet, Bethoven??

Var går gränsen där?

Risken kanske är att musiken själv kanske är fri, men inte inspelningen   :blink:  :rolleyes:

Vilken soppa   :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filmen är nu färdig och uppladdningen till tuben har börjat. Bara 1100 minuter kvar... -_- 

 

Materialet är för det mesta filmat med Roberts GoPro kamera vilken jag måste säga tar Utmärkta filmer och också visar sig ha en fantastisk riktad mikrofon. Ljudet är fantastiskt även från långt avstånd. Kör gärna filmen på stor TV och med alla högtalare inkopplade, Diesel 6:orna är Sexiga   :P

Några snuttar är dock tagna med vanlig kamera och då sjunker både bild kvalitén och speciellt ljud kvalitén dramatiskt. iMovie tillåter i alla fall att man justerar nivåerna så jag gjorde så gott det gick, men upptäckte förstås nyss en sekvens jag missat, nåja. Ni får inte vara För petiga  -_-

 

Notera också att inga speciella försök har gjorts att sålla materialet utan det mesta är medtaget i "dokumentärt" syfte utan någon tanke på tempo eller liknande.

 

I morgon borde den vara färdig så då ska jag testa att den uppför sig som förväntat och sedan publicera till forumet. Håll tummarna! 

Nu är den gjord i 1080p så tämligen stor. Man kanske får lägga upp några mindre varianter också. Eller kan tuben göra det åt en?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att försöka ladda upp till Youtube via browser verkar inte funka härifrån i alla fall. Varken med Firefox, Chrome eller Safari.

Nu har jag hittat en Youtube "Uppladdar" application som däremot verkar funka.

 

Det kanske också hjälpt att filmen nu är krympt till 720p (från 1080p) och delad i två delar, var och en mindre än den 15 minuters gräns som Kanske har betydelse (även om jag fått tillstånd för uppladdning av längre filmer). Någonting säger mig att det är uppladdningsappen som gör skillnaden  :huh:

 

Nåja, det är många timmar kvar och sedan ska tuben själv göra någon egen processning så det blir kanske färdigt i morgon med lite tur, annars i helgen hoppas jag.

Om man inte provar lär man sig inte!  -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu går det f-n troll i det här. Återigen stoppade uppladdningen, den här gången på 20%. Nu har jag inga bra idéer vad man behöver göra för att ladda upp filmer till YouTube.

Enligt deras egna rekommendationer är ju alla inställningar korrekta.

 

Är det storleken på filerna som spökar? (runt 1GB styck i nuvarande format)

Längden? (nu max 10 m styck)

 

Skräp  :(  :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket uppskattade kommentarer. Jag lutar starkt åt att köra Utan musik eftersom musiken i åtanke var från väl kända artister och jag misstänker starkt att de ansvariga musik bolagen inte har något som helst intresse att dela med sig, med tanke på debatten just nu. De är väl oftast de som äger rättigheterna snarare än artisten?

Lite trist eftersom jag blandat både film snuttar och still bilder, och tystnaden kan bli rätt påtaglig i "foto" avsnitten  :unsure:

 

Jag har heller ingen lust att vänta flera veckor med publicering beroende av högst osäkra svar   :unsure:

Och Diesel 6:orna låter ju bäst utan störande bakgrundsljud   :P

 

Vad finns det annars för copyright fri musik?

 

50-talet, Bethoven??

Var går gränsen där?

Risken kanske är att musiken själv kanske är fri, men inte inspelningen   :blink:  :rolleyes:

Vilken soppa   :huh:

Om du själv sjunger nån aria av en klassisk kompositör så är det helt säkert!
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag noterade igår kväll att även när status stapeln verkade stå stilla vid uppladdningen så fortsatte nätverkskortet att sända data. Och om man stoppade uppladdningen så stoppade NIC:en också, ett samband  :)

Så jag satte båda filmerna på uppladdning över natten, och i morse hade en av dem blivit färdig!

Tyvärr Del 2, och ettan hade kraschat av okänd anledning.

 

Men nu laddar jag upp ettan igen och "so far, so good" så vi får se om den är färdig också om några timmar och då lägger jag upp länkarna här. Vill ju att ni ska se dem i rätt ordning i alla fall  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Musik har aldrig varit problem att ladda upp men däremot får man problemet att klippet inte går att se i mobila enheter( telefon, surfplatta) så jag har hittat några låtar från osignade lokala band som jag använder. Därmed inga problem.snarare blir de glada att musiken de knåpade ihop i tonåren kommer ut påå nätet nu när musikerdrömmarna tagit slut på äldre dar

 

Jo för resten,lite problem har det varit med känd musik: Metallica. Inte så konstigt kanske med tanke på att de är ganska omedgörliga när det gäller delning av deras musik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...