Bullorg Postad 16 Januari , 2014 Rapport Share Postad 16 Januari , 2014 Eller kanske en sån där eterpatronstartare till pbv302/tgb30/40? (görs det fortfarande patroner?) ...eller tändkula Undrar inte om detta håller på att balla ur nu... Det är väll bara som hjälp vid kallstart ? Startmotorn måste ju funka. Å för att verkligen få bort iden om att vi parkerar i utförslut. Hur gör jag med min 40:bil går inte att putta och automaten går inte att få i bogserläge så den kan inte rullas igång utan ström att växla. Spåna på pojkar sånt här är kul att läsa. Själv säger jag litet elverk och en hjälpstartsladdare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TURBO Postad 16 Januari , 2014 Rapport Share Postad 16 Januari , 2014 Filmstart är kanske inte så dumt, har varit med om det på några nöddieslar till sjöss. Men det vill ju till att du har några gamla hederliga filmrullar med dej och tändstickor. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 16 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 16 Januari , 2014 Det är väll bara som hjälp vid kallstart ? Startmotorn måste ju funka. Å för att verkligen få bort iden om att vi parkerar i utförslut. Hur gör jag med min 40:bil går inte att putta och automaten går inte att få i bogserläge så den kan inte rullas igång utan ström att växla. Spåna på pojkar sånt här är kul att läsa. Själv säger jag litet elverk och en hjälpstartsladdare. Nä just, det har du ju helt rätt i * doh * Vad ska hända egentligen för att den ska lägga i M1? Hur otroligt skulle det vara att "lura" den med 500 AA-batterier? Alt. manipulera lamellerna? (visst var det lamell-låsning va?) Filmstart är kanske inte så dumt, har varit med om det på några nöddieslar till sjöss. Men det vill ju till att du har några gamla hederliga filmrullar med dej och tändstickor. Visst var de direkt brandfarliga va? Kanske inte allt med Inglourius Basterds var skit Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 16 Januari , 2014 Rapport Share Postad 16 Januari , 2014 Startvev! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Stewz Postad 16 Januari , 2014 Rapport Share Postad 16 Januari , 2014 Här kanske? http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/10447-nödstart-i-ödemarken/?p=116634 Det var den jag tänkte på, men missade att den redan var i tråden Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 18 Januari , 2014 Rapport Share Postad 18 Januari , 2014 Det finns ju en hel drös med små smutta elverk.Kanske blir en sån då (kan man lita på dem tro?) Är det överkurs att bygga en egen tro? (som man kan lita på till och med? ) Självklart har man ett elverk i bilen, har inte alla det? ;-) 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 19 Januari , 2014 Rapport Share Postad 19 Januari , 2014 Nä det står på önskelistan, ett elverk är väl bra att ha hur som helst, skulle kunna köra värme pumpen med ett 2,2 kw om det kniper här i torpet tex. Spanade på julas som de rear ut nu men enbart ett uttag fick mej att backa, å det billigaste de säljer annars har så liten tank. Elverk 2 kW Utrustat med ett 230 V-uttag och en AVR-regulator för jämn och stabil leverans av ström. Luftkyld, encylindrig 4-takts OHV-motor med snörstart. Oljetank: 0,6 l. Max. belastning: 2,2 kW. Effekt: 2 kW. Varvtal: 3000 rpm. Cylindervolym: 196 cm³. Tankvolym: 3,5 l. Ljudnivå: 95 dBa. M... [ Visa hela texten ] Art.nr: 740057 Utgående produkt Inkl moms nu 1495 kr Tidigare 2295 kr De har ett liknade med mindre tank för ungefär samma pris Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 20 Januari , 2014 Rapport Share Postad 20 Januari , 2014 Ja, det är hur bra som helst att ha med sig. Väger bly, men jag behöver aldrig oroa mig för batteritorsk när kylen, TVn' och all annan "nödvändig" utrustning stått på hela natten. Bara att dra igång, och innan morgonkaffet är urdrucket så finns det tillräckligt med kräm för att kunna starta bilen. Mitt elverk är ett 24V 70A som drivs av en Ryobi bensinmotor. En kul grej är dekalen på elverket som säger "Före start av helikoptern, koppla ifrån laddkabeln" :-) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 20 Januari , 2014 Rapport Share Postad 20 Januari , 2014 Dubbla batteribanker och ett skiljerelä mellan dem är ett annat sätt att lösa problemet med.Funkar klockrent!Ang bananen förstår jag inte varför man ska leta efter honom.... Så jävla trött på hans låt från melodifestivalen, kiddsen hemma körde den friskt ett tag 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 21 Januari , 2014 Rapport Share Postad 21 Januari , 2014 Dubbla batteribankar kör man ju i båtar med skiljerelä funkar alltid Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 21 Januari , 2014 Rapport Share Postad 21 Januari , 2014 Med dubbla batteribankar så får man ju inte glädjen att dra igång elverket 6:30 bland tyska husbilar med älgklistermärken :-) ... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 21 Januari , 2014 Rapport Share Postad 21 Januari , 2014 Gripen you have a point Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 27 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 27 Januari , 2014 Verkar som att det är elverk som gäller för de flesta. Dock funderar jag på att gå en medelväg, trots att ett elverk är bra till mycket annat. En mindre 4-taktsmotor, av gräsklippar-typ, med slungkoppling. Så att man kan dra igång den på backen (med något bra fotstöd kanske?). Sen hänga upp den i någon form av livsfarlig anording på motorn för att sen hänga på en rem till generatorn. (som redan har sin ordinarie rem avhakad) Bara att varva upp den till arbetsvarv och kopplingen går i. Bör gå att bygga "påhängs-anordningen" ihopfällbar och kompakt också. Så då har man en relativt liten och lätt lösning som man alltid har med sig. (gärna förvarad i bakvagnen vid värmepaketet eller så) Risken med ett elverk är väl att man chansar eller är lat att ta med det, då man säkerligen sällan åker runt med det vanligtvis misstänker jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 27 Januari , 2014 Rapport Share Postad 27 Januari , 2014 Hmmm kan va vettigt,men som du säger man är lat o chansar säkert. Ja tänkte på att kankse ha 2st laddade batterier stuvade i en låda+en extra startmotor i bakvagnen+nåra verktyg för att kunna byta denna. Kanske en enkel lösning om man ska ut på längre äventyr Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 27 Januari , 2014 Rapport Share Postad 27 Januari , 2014 Varför inte en motorsåg som redan har slungkoppling och är liten och kompakt? För svag? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 27 Januari , 2014 Rapport Share Postad 27 Januari , 2014 En elva och en tretton har bra med utrymme i skåpet. Vi anser att elverk, mutterdragare och tryckluftkompressor är sjukt bra att ha med sig. Och är det ruskigt kallt, eller att vi ska testa gränserna rejält, brukar en batteriladdare med start-funktion åka med oxå. Micke har skruvat fast elverket och kompressorn i golvet i sin elva-bil, jag har inte gjort det än men ska göra det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 27 Januari , 2014 Rapport Share Postad 27 Januari , 2014 Tanken var alltså att driva fordonets generator med en fyrtaktsmotor? Nja, känns som man lika gärna kan montera en lös generator på gräsklipparmotorn/motorsågsmotorn i så fall, bara att koppla sladdarna till batteriet efter man ryckt igång den. Då behöver man för övrigt inte ha någon slirkoppling. Fast då kan man ju som alla förstår lika gärna köpa ett elverk(fast det kan ju bli billigare och roligare att bygga själv) Annars kan ju detta vara en lösning: 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 27 Januari , 2014 Rapport Share Postad 27 Januari , 2014 Sen hänga upp den i någon form av livsfarlig anording på motorn för att sen hänga på en rem till generatorn. (som redan har sin ordinarie rem avhakad) Eftersom scenariot var att du fått batteritorsk av anledning X, vad är det som säger att bilens generator inte är källan till problemet? Och med en "livsfarlig anordning" så slutar det väl med att du får gå de 500 milen med avsaknad av någon vital kroppsdel... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 28 Januari , 2014 Rapport Share Postad 28 Januari , 2014 Solceller som man kan vika ut och ladda batterierna med använder ju husvagns ägare med gott resultat, kanske tar lite tid med helt urladdade batterier, men att gå 500 mil ja då skulle jag nog vänta på solen i alla fall 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 28 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 28 Januari , 2014 Varför inte en motorsåg som redan har slungkoppling och är liten och kompakt? För svag? Tvåtakt, jag hatar tvåtakt! Tanken var alltså att driva fordonets generator med en fyrtaktsmotor? Nja, känns som man lika gärna kan montera en lös generator på gräsklipparmotorn/motorsågsmotorn i så fall, bara att koppla sladdarna till batteriet efter man ryckt igång den. Då behöver man för övrigt inte ha någon slirkoppling. Fast då kan man ju som alla förstår lika gärna köpa ett elverk(fast det kan ju bli billigare och roligare att bygga själv) Annars kan ju detta vara en lösning: Jo, så tänkte jag först också. Men jag kände att jag ville "vinna" lite volym och vikt.... Sen hänga upp den i någon form av livsfarlig anording på motorn för att sen hänga på en rem till generatorn. (som redan har sin ordinarie rem avhakad) Eftersom scenariot var att du fått batteritorsk av anledning X, vad är det som säger att bilens generator inte är källan till problemet? Och med en "livsfarlig anordning" så slutar det väl med att du får gå de 500 milen med avsaknad av någon vital kroppsdel... Naturligvis en viktig poäng. Trösten är väl att i bästa fall kommer man inte så långt och behöver inte lida så länge... Hm, kanske man skulle göra ett eget "elverk" med en 24 volts generator... Så att man kan ladda batterierna och ta generatorn ifall det är fordonets som krånglar? (så slipper man mista någon kroppsdel i onödan också) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Håkan i skåne Postad 28 Januari , 2014 Rapport Share Postad 28 Januari , 2014 Jag har letat efter ett litet bensindrivet elverk med 24v uttag. Detta är vad jag hittade...http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9544-bensindriven-batteriladdare/ //Håkan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 30 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 30 Januari , 2014 Ytterligare en tanke: Säg att det vill sig riktigt illa och vagnen tex. lägger sig stadigt på sidan eller liknande. Då har man ju inget för att kunna enbart starta motorn. Då jag har ambitionen att skaffa en hydraulisk vinsch tänker jag såhär: Relativt enkel demontering av berört hydraulsystem och montering/inkoppling av hydr.pumpen på "nödmotorn". Risk att hydr.olja rinner ut kanske så man får väl ha en extra mängd i dunk med sig. (som man ändå bör) Vinscha upp vagnen, koppla in allt, starta motorn, åka hem och känna sig förtänksam? Hur är det med elvinschar i samma läge? Är det bara att koppla in direkt från generatorn eller måste man gå via ett batteri oavsett? Tillägg: Detta är naturligtvis ett extremfall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Daniel.L Postad 31 Januari , 2014 Rapport Share Postad 31 Januari , 2014 På en firma inne i stan som då och då köper upp lite lager av diverse fordonsrelaterade prylar finns en rätt smidig hjälpstart anordning. Det är i princip en röjsågsmotor med en 24v generator monterad, vet inte hur bra det fungerar men tanken är god för skogsarbetare m.m Kan hända det inte blev nån framgång för nån vidare produktion blev det inte vad jag förstog. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jeep Postad 31 Januari , 2014 Rapport Share Postad 31 Januari , 2014 Anslut inte en winch direkt från en generator, utan det är batteri alt. startmotorn som gäller. Anm: hoppas att jag har förstått din fråga rätt. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 31 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 31 Januari , 2014 På en firma inne i stan som då och då köper upp lite lager av diverse fordonsrelaterade prylar finns en rätt smidig hjälpstart anordning. Det är i princip en röjsågsmotor med en 24v generator monterad, vet inte hur bra det fungerar men tanken är god för skogsarbetare m.m Kan hända det inte blev nån framgång för nån vidare produktion blev det inte vad jag förstog. Fränt Namn på firma/produkt alt. bilder? Anslut inte en winch direkt från en generator, utan det är batteri alt. startmotorn som gäller. Anm: hoppas att jag har förstått din fråga rätt. Du förstod rätt Varför blir det "fel" då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.