H.Hansen Postad 21 Januari , 2014 Rapport Share Postad 21 Januari , 2014 Har du nyligen bytt belägg ? Det är faktiskt ganska lätt att få de lite fel Ja eller fullt möjligt och "vingen" på justerskruven inne på bromsskölden, missar klacken på bromsbanden, 'jopp det går att få dit bromstrummor ändå, jag har råkat ut för det med nya bromsband, nu kollar jag alltid att de ligger rätt och rör sej som de skall innan jag trycker på trumman 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bender Postad 22 Januari , 2014 Rapport Share Postad 22 Januari , 2014 Hej då jag grejade med bromsarna då justerade jag de som de andra sagt här med att dra åt och sedan lossa juster skruvarna. Sedan tog jag en billig biltema moment dragare satte det på en pinbult på bromstrumman och kollade momentet när bromstrumman började snurra Då vart det ganska lätt å få de lika Mvh bender 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 22 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 22 Januari , 2014 Medan jag väntar på att jag skall hitta en fördelningslåda till rätt pris etc. etc. och att det skall bli en smula varmare.. gudarna skall veta att man blir kall in till märgen efter att utomhus ha krupit runt på alla fyra och meckat med denna best.. Eftersom hjärnan gillar växelbruk blir det lite annat pyssel ett tag.. triskandes Ebesprächererchär måste ses över samt en rejäl rengörning av hela bilen undertill med högtrycket.. vad man än pillar på får man ett moln sand i ögonrn o innanför kragen.. Inre tjänstgöring och förkovring i manualerna om hur man byter spektaklet utan att tappa fördelningslåda i ansiktet inleds härmed.. /E Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 23 Januari , 2014 Rapport Share Postad 23 Januari , 2014 Det är märkligt med bromsarna, min var precis likadan innan jag justerade ut backarna, uppenbarligen har du gjort detta men den gör likadant? Kan det vara så att backarna är helt slut eller vad kan orsaka det? Det skulle vara intressant att veta hur du löste det om du hittar orsaken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 23 Januari , 2014 Rapport Share Postad 23 Januari , 2014 Så här plockade jag ut lådorna, med talja i taket samt en träbalk att hänga upp motorn i bakkant så den inte tippa ner. Sen bara att sänka ner och dra ut under bilen, den behöver inte höjas utan gott om plats under http://www.flickr.com/photos/ulvsjo/ Bilderna i mitten nånstans Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 24 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 24 Januari , 2014 Kanonbilder.. verkligen "food for thought".. nu känner jag mej lugnare.. Janne H.. varför bytte du fördelningslåda? Min tjuter som en ostämd kyrkorgel och lämnade ifrån sej tuggade metallfragment vid oljebytet.. :-/ så det är ju inget att be för.. bara att leta rätt på en ok låda, koka en kanna kaffe och go loss med verktygen en helg.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 24 Januari , 2014 Rapport Share Postad 24 Januari , 2014 Bytte inte lådor utan urtrampningslager och stödlager efter en djupdykning i Brändåsen, sprängkåpan tog in vatten vilket tog ett tag att upptäcka vilket gav taskiga lager. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 24 Januari , 2014 Rapport Share Postad 24 Januari , 2014 Upptäckte att ddt finns en dräneringsplugg på sprängkåpan sedemera Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 24 Januari , 2014 Rapport Share Postad 24 Januari , 2014 Tror inte jag ens behövde hänga upp motorn i bak kant när jag plockade bort lådorna sist, det vara bara en fördel att den satt lite snett lutande bakåt när man skulle på med lådorna igen, den fick sitta i sina gummin, samt att avgas systemet hjälper till att hålla upp den. De jäkligaste med att ta ner lådorna är att lossa och sätta tillbaka kardarnerna tycker jag , ja om man inte har tum verktyg som passar bra, Nu har ju jag bekymmer med ryggen och att ligga med armarna uppåt, så det kanske är det som gör att det känns som den tyngsta biten, Som bilder och text säger, en stropp runt lådor och ett block i en ställning eller bräda som vissa har använt funkar kanon Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jeepbyggare2 Postad 28 Januari , 2014 Rapport Share Postad 28 Januari , 2014 Hur gå det med lådorna? Jag känner en som har en huvudlåda över om den behöver bytas. Jag har även hört att det blir fel på lagret som håller medbringaren till framhjulsdriften, antingen lagret eller hylsan som för över kraften till drivningen framåt eftersom denna får in i he..ete med stryk när bromsarna kastar i drivningen vid hård inbromsning. Klas.B har väl bytt någon tror jag, tydligen ett vanligt fel på dessa fördelningslådor. En säker källa har nämnt att försvarsmakten har inga lådor i reserv till sina kvarvarande bilar. Mvh. Arvid. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 28 Januari , 2014 Rapport Share Postad 28 Januari , 2014 Nje det ska inte bli någon större påfrestning när framhjulsdriften går i eftersom allt roterar med samma hastighet. Oavsett är de flesta av oss överens om att det är bra att koppla bort funktionen med framhjulsdrift vid inbromsning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 28 Januari , 2014 Rapport Share Postad 28 Januari , 2014 Mitt lager på främre utgående axel gav med sig men jag tro inte det beror på fyrhjulsdriftens inkoppling. Jag tror att det beror på en "dålig" konstruktion med allt för långt utstickande axel i förhållande till lagrets längd.Detta i kombination med en glappig främre kardan gör att Lagret utsätts för lastväxlingar och med tiden glappar det upp och kan även vibrera så att lagersätet/huset ger sig. Två lager en bit från varandra istället för ett dubbelradslager tror jag skulle varit en bättre lösning. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 29 Januari , 2014 Rapport Share Postad 29 Januari , 2014 Jo, har gjort av med några sånna vinkelkontaktkullager, samt spräckt ett hus. Om det var terrängkänning eller utmattning pga slitet lager (kast på medbringaren) låter jag vara osagt. Hursom är det en dålig konstruktion med ETT lager på mitten av en axel. Lagret får då smaka moment istället för ren radialkraft, plus vibrationer. Kommer att modda mig FD-51 nästa gång jag får haveri, genom att borra i en cylindrisk pinne i medbringaraxeln och låta den stöda i axeln som kommer ut från lådan. Axlarna går ju som sagt med samma hastighet (ja om man inte börnar med enbart bakhjulsdrift då...), så en stödpinne borde duga att avlasta moment från lagret. Åter till frågan, om fördelningslådan viner och för väsen är det nog dags att byta lagren på dom 3 axlarna. Har för mig att det är vanliga standard spårkullager och koniska rullager hela vägen, så det är inte så blodigt, varken svårt eller dyrt. Men billigast är förståss att få tag i en OK begagnad låda som "låter tyst" som min 3-årige son säger. Iaf om man räknar arbetstid med lagerbytet... MVH Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 29 Januari , 2014 Rapport Share Postad 29 Januari , 2014 Daniel Bytte samtliga lager och packboxar i sin låda och jag har för mig att det gick på typ 4 papp i mtrl. Så en ok beg låda är ett både billigare och enklare sätt att lösa problemet på. Åsså får man en gäng reservdelar oxå Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 31 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 31 Januari , 2014 Fick hem lådan idag. ser helt ok ut.. väldigt slitna parkeringsbromsbelägg, men de jag har på bilen just nu skall vara bra.. annars får jag väl köpa nya.. kan ju inte vara så dyrt.. En fråga; i verkstadshandboken använder man sej utav en stor fet avdragare när man avlägsnar fördelningslådan från växellådan.. behövs det? eller är det bara att tålmodigt juckla av den..? Packningar o annat… funkar det med packningscement på tub.. eller är papp-packningar bättre? Angående framhjulsdrift när man bromsar.. var det inte så att den funktionen tillkom för att TGB11:an hade en tendens att ställa sej på nosen vid hård inbromsing på asfalt? .. inget jag skulle vilja vara med om.. o ingen funktion som jag kommer att modifiera bort.. de stoppade ju dit den av en jäkligt bra anledning.. inte för att var roligt.. typ Hur hårt är det tänkt att man skall behöva bromsa? På min bil känns det som om det räcker med en relativ moderat bomskraft för att det skall klicka i inkopplingsmekanismen.. vid körning har jag då aldrig hört något klonk eller skrap från lådorna vid varken inbromsning eller manuell inkoppling… normalt eller är min låda paj där med? Har tänk att hissa upp ett framhjul och kolla med motorn igång.. men inte kommit till skott... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 31 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 31 Januari , 2014 Tja.. så här ser det ut innan jag börjar med transplantationen.. rena kolgruvan.. tjohooo.. not. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 31 Januari , 2014 Rapport Share Postad 31 Januari , 2014 Oj Har du möjlighet att högtryckspola innan meket?,ja tror det skulle underlätta lite Ja har ett dundervapen mot sånt,det heter Ratema drox,en alkalisk industri avfettning Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 31 Januari , 2014 Författare Rapport Share Postad 31 Januari , 2014 För mej blir det till att ta mej till Ok-macken.. dränka skiten i motortvätt och sedan blåsa på med högtryck…och hoppas att de inte ringer polisen sedan när jag skall gå in och betala… 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 31 Januari , 2014 Rapport Share Postad 31 Januari , 2014 Jag köpte en extra Fd-låda och var med när säljaren plockade loss den. Den lossnade efter några lätta knackningar medelst gummiklubba så avdragare verkar överkurs? Packning på tub (oljebeständig) borde räcka, men jag är inte säker. Framhjulsdriftens inkoppling vid broms är såvitt jag förstått ett sätt att hindra bakhjulen att låsa sig med påföljande sladd vid kraftig inbromsning, istället för bromstrycksregulaor/bromsvåg som oftast finns på vanliga bilar. Kan även betraktas som en slags "rudimentär ABS" då den åtminstone hindrar bakhjulen att låsa sig så länge framhjulen snurrar. På min slår ventilen till ganska tidigt och man märker oftast inte av inkopplingen av framhjulsdriften. -Endast vid riktigt halt väglag (is) hörs en "liten" trudilutt från kopplingsklon när framhjulsdriften kopplas in. Har inga planer på att ta bort funktionen, har inte märkt några negativa effekter. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 31 Januari , 2014 Rapport Share Postad 31 Januari , 2014 Funktionen med inkoppling av framhjulsdriften har varit på tapeten många gånger, och jag kan nog ganska säkert säga att merparten av tgb ägare plockat bort funktionen. Har själv dåliga erfarenheter av detta system och bedömer det som trafikfarligt vid halt väglag. /Gripen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 1 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 1 Februari , 2014 Var nyss en sväng in till jobbet med TGB:n… vi har ju "snökaos här.." Halt väglag kan vara rätt roligt.. lyckades drifta i en snöig rondell med 4hjulsdrift o allt.. rätt ballt.. men jäklar vad det väsnas och dånar.. man är verkligen ute med en maskin mer än en "bil".. Fördelningslådan sjunger på sista.. några nya övertoner och ett lite djupare dån långt ifrån botten av fördelningslådan gör sej nu hörda.. den kommer med all säkerhet att strax att leva upp till sitt namn och fördela sej.. "finfördelningslåda".. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 1 Februari , 2014 Rapport Share Postad 1 Februari , 2014 Nej, funktionen är mer som en "fattigmans ABS" dvs 11an flyttar över stor del av vikten till framhjulen vid inbromsning pga hög tyngdpunkt och låser därmed lätt upp bakhjulen (som en MC) och tanken är då att iom att framhjulen "driver" bakhjulen så slipper du upplåsta bakhjul vid kraftig inbromsning. Edit: svarade trots att det tydl fans en hel sida till att läsa,läser i mobilen, sorry, Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 1 Februari , 2014 Rapport Share Postad 1 Februari , 2014 Angående framhjulsdrift när man bromsar.. var det inte så att den funktionen tillkom för att TGB11:an hade en tendens att ställa sej på nosen vid hård inbromsing på asfalt? .. inget jag skulle vilja vara med om.. o ingen funktion som jag kommer att modifiera bort.. de stoppade ju dit den av en jäkligt bra anledning.. inte för att var roligt.. typ. Du får tänka på att bilen är konstruerade i slutet av 60 talet med tanke på att puckade beväringar skulle köra bilen. så att de stoppat dit en funktion för militärt bruk betyder inte att den är bra för hur vi använder bilarna idag. Funktionen ska bara hindra att bakhjulen låser sig och har inget att göra med att bilen är framtung. Alla gör så som de själva anser är bäst men jag tycker att funktionen innebär en onödig risk för kast och när det är halt ute kör jag med 6 wd hela tiden och då får du samma funktion fast utan risken för kast. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 1 Februari , 2014 Rapport Share Postad 1 Februari , 2014 Anledningen till att bilarna ställde sig på framhjulen var att reservhjulet var placerat på taket i början, men på grund av nämnda anledning flyttades det till bakluckan 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 3 Februari , 2014 Författare Rapport Share Postad 3 Februari , 2014 Rengjort.. nu ser man ju att drivpaketet faktiskt består av flera olika komponenter.. o en massa slangar o bröte.. Den "nya" fördelningslådan.. delade på vacuumklockan.. membranet så lite sprucket ut i kanten… upptäckte att huset fått sej en smäll i nedkant, omöjligt att rikta och får tätt igen... attans! får ta delar av den gamla lådan.. Baksidan.. handbromsbeläggen har gjort sitt… Täcklock där kraftuttagetn skall på.. hmm.. hoppas inget viktigt fattas inuti.. Riggat för lyft.. en 2"4 och lyftdoningar.. ett vanligt spännband räcker för att hållai motorn med låda borta.. behöver ta 100kg.. tops.. Sedan kan man juckla med balken om nåt strular.. (räcker ända till bakdörren) Säkrad på framsidan med en plåt.. plåten sitter med några mellanlägg så att den inte nyper.. då blir balken är lätt flytta i sida om det skulle behövas.. Så… the stage is set… Nu gäller det bara att lyckas smita från inre tjänstgöring några timmar i sträck.. :-D 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.