Gå till innehåll

Nybliven TGB:are


Einhead

Rekommendera Poster

Har du nyligen bytt belägg ?

Det är faktiskt ganska lätt att få de lite fel Ja eller fullt möjligt och "vingen" på justerskruven inne på bromsskölden, missar klacken på bromsbanden,

'jopp det går att få dit bromstrummor ändå, jag har råkat ut för det med nya bromsband, nu kollar jag alltid att de ligger rätt och rör sej som de skall innan jag trycker på trumman

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej då jag grejade med bromsarna då justerade jag de som de andra sagt här med att dra åt och sedan lossa juster skruvarna.

Sedan tog jag en billig biltema moment dragare satte det på en pinbult på bromstrumman och kollade momentet när bromstrumman började snurra

Då vart det ganska lätt å få de lika

Mvh bender

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medan jag väntar på att jag skall hitta en fördelningslåda till rätt pris etc. etc. och att det skall bli en smula varmare.. gudarna skall veta att man blir kall in till märgen efter att utomhus ha krupit runt på alla fyra och meckat med denna best..

Eftersom hjärnan gillar växelbruk blir det lite annat pyssel ett tag.. triskandes Ebesprächererchär måste ses över samt en rejäl rengörning av hela bilen undertill med högtrycket.. vad man än pillar på får man ett moln sand i ögonrn o innanför kragen..

 

Inre tjänstgöring och förkovring i manualerna om hur man byter spektaklet utan att tappa fördelningslåda i ansiktet inleds härmed..

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är märkligt med bromsarna, min var precis likadan innan jag justerade ut backarna, uppenbarligen har du gjort detta men den gör likadant? Kan det vara så att backarna är helt slut eller vad kan orsaka det?

 

Det skulle vara intressant att veta hur du löste det om du hittar orsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanonbilder.. verkligen "food for thought".. nu känner jag mej lugnare..  Janne H.. varför bytte du fördelningslåda? Min tjuter som en ostämd kyrkorgel och lämnade ifrån sej tuggade metallfragment vid oljebytet.. :-/ så det är ju inget att be för.. bara att leta rätt på en ok låda, koka en kanna kaffe och go loss med verktygen en helg..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte jag ens behövde hänga upp  motorn i bak kant när jag plockade bort lådorna sist,

det vara bara en fördel att den satt lite snett lutande bakåt när man skulle på med lådorna igen, den fick sitta i sina gummin, samt att avgas systemet hjälper till att hålla upp den.

De jäkligaste med att ta ner lådorna är att lossa och sätta tillbaka kardarnerna tycker jag ^_^ , ja om man inte har tum verktyg som passar bra,

Nu har ju jag bekymmer med ryggen och att ligga med armarna uppåt, så det kanske är det som gör att det känns som den tyngsta biten,

Som bilder och text säger, en stropp runt lådor och ett block i en ställning eller bräda som vissa har använt funkar kanon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gå det med lådorna? Jag känner en som har en huvudlåda över om den behöver bytas.

 

Jag har även hört att det blir fel på lagret som håller medbringaren till framhjulsdriften, antingen lagret eller hylsan som för över kraften till drivningen framåt eftersom denna får in i he..ete med stryk när bromsarna kastar i drivningen vid hård inbromsning.

 

Klas.B har väl bytt någon tror jag, tydligen ett vanligt fel på dessa fördelningslådor.

 

En säker källa har nämnt att försvarsmakten har inga lådor i reserv till sina kvarvarande bilar.

 

Mvh. Arvid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt lager på främre utgående axel gav med sig men jag tro inte det beror på fyrhjulsdriftens inkoppling.

Jag tror att det beror på en "dålig" konstruktion med allt för långt utstickande axel i förhållande till lagrets längd.Detta i kombination med en glappig främre kardan gör att Lagret utsätts för lastväxlingar och med tiden glappar det upp och kan även vibrera så att lagersätet/huset ger sig. 

Två lager en bit från varandra istället för ett dubbelradslager tror jag skulle varit en bättre lösning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, har gjort av med några sånna vinkelkontaktkullager, samt spräckt ett hus. Om det var terrängkänning eller utmattning pga slitet lager (kast på medbringaren) låter jag vara osagt. Hursom är det en dålig konstruktion med ETT lager på mitten av en axel. Lagret får då smaka moment istället för ren radialkraft, plus vibrationer. Kommer att modda mig FD-51 nästa gång jag får haveri, genom att borra i en cylindrisk pinne i medbringaraxeln och låta den stöda i axeln som kommer ut från lådan. Axlarna går ju som sagt med samma hastighet (ja om man inte börnar med enbart bakhjulsdrift då...), så en stödpinne borde duga att avlasta moment från lagret.

 

Åter till frågan, om fördelningslådan viner och för väsen är det nog dags att byta lagren på dom 3 axlarna. Har för mig att det är vanliga standard spårkullager och koniska rullager hela vägen, så det är inte så blodigt, varken svårt eller dyrt. Men billigast är förståss att få tag i en OK begagnad låda som "låter tyst" som min 3-årige son säger. Iaf om man räknar arbetstid med lagerbytet...

 

MVH Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick hem lådan idag. ser helt ok ut.. väldigt slitna parkeringsbromsbelägg, men de jag har på bilen just nu skall vara bra.. annars får jag väl köpa nya.. kan ju inte vara så dyrt..

 

En fråga; i verkstadshandboken använder man sej utav en stor fet avdragare när man avlägsnar fördelningslådan från växellådan.. behövs det? eller är det bara att tålmodigt juckla av den..?

 

Packningar o annat… funkar det med packningscement på tub.. eller är papp-packningar bättre?

 

Angående framhjulsdrift när man bromsar..  var det inte så att den funktionen tillkom för att TGB11:an hade en tendens att ställa sej på nosen vid hård inbromsing på asfalt?  :ogmy: .. inget jag skulle vilja vara med om.. o ingen funktion som jag kommer att modifiera bort.. de stoppade ju dit den av en jäkligt bra anledning.. inte för att var roligt.. typ

 

Hur hårt är det tänkt att man skall behöva bromsa? På min bil känns det som om det räcker med en relativ moderat bomskraft för att det skall klicka i inkopplingsmekanismen.. vid körning har jag då aldrig hört något klonk eller skrap från lådorna vid varken inbromsning eller manuell inkoppling… normalt eller är min låda paj där med?  

 

Har tänk att hissa upp ett framhjul och kolla med motorn igång..  men inte kommit till skott...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en extra Fd-låda och var med när säljaren plockade loss den. Den lossnade efter några lätta knackningar medelst gummiklubba så avdragare verkar överkurs?

Packning på tub (oljebeständig) borde räcka, men jag är inte säker.

Framhjulsdriftens inkoppling vid broms är såvitt jag förstått ett sätt att hindra bakhjulen att låsa sig med påföljande sladd vid kraftig inbromsning, istället för bromstrycksregulaor/bromsvåg som oftast finns på vanliga bilar. Kan även betraktas som en slags "rudimentär ABS" då den åtminstone hindrar bakhjulen att låsa sig så länge framhjulen snurrar.

På min slår ventilen till ganska tidigt och man märker oftast inte av inkopplingen av framhjulsdriften. -Endast vid riktigt halt väglag (is) hörs en "liten" trudilutt från kopplingsklon när framhjulsdriften kopplas in.

Har inga planer på att ta bort funktionen, har inte märkt några negativa effekter.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funktionen med inkoppling av framhjulsdriften har varit på tapeten många gånger, och jag kan nog ganska säkert säga att merparten av tgb ägare plockat bort funktionen. Har själv dåliga erfarenheter av detta system och bedömer det som trafikfarligt vid halt väglag.

/Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var nyss en sväng in till jobbet med TGB:n… vi har ju "snökaos här.."  Halt väglag kan vara rätt roligt..  lyckades drifta i en snöig rondell med 4hjulsdrift o allt.. rätt ballt.. men jäklar vad det väsnas och dånar.. man är verkligen ute med en maskin mer än en "bil"..

 

Fördelningslådan sjunger på sista.. några nya övertoner och ett lite djupare dån långt ifrån botten av fördelningslådan gör sej nu hörda.. den kommer med all säkerhet att strax att leva upp till sitt namn och fördela sej.. "finfördelningslåda".. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, funktionen är mer som en "fattigmans ABS" dvs 11an flyttar över stor del av vikten till framhjulen vid inbromsning pga hög tyngdpunkt och låser därmed lätt upp bakhjulen (som en MC) och tanken är då att iom att framhjulen "driver" bakhjulen så slipper du upplåsta bakhjul vid kraftig inbromsning.

 

Edit: svarade trots att det tydl fans en hel sida till att läsa,läser i mobilen, sorry,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Angående framhjulsdrift när man bromsar..  var det inte så att den funktionen tillkom för att TGB11:an hade en tendens att ställa sej på nosen vid hård inbromsing på asfalt?  :ogmy: .. inget jag skulle vilja vara med om.. o ingen funktion som jag kommer att modifiera bort.. de stoppade ju dit den av en jäkligt bra anledning.. inte för att var roligt.. typ.

Du får tänka på att bilen är konstruerade i slutet av 60 talet med tanke på att puckade beväringar skulle köra bilen. så att de stoppat dit en funktion för militärt bruk betyder inte att den är bra för hur vi använder bilarna idag.

 

Funktionen ska bara hindra att bakhjulen låser sig och har inget att göra med att bilen är framtung.

 

Alla gör så som de själva anser är bäst men jag tycker att funktionen innebär en onödig risk för kast och när det är halt ute kör jag med 6 wd hela tiden och då får du samma funktion fast utan risken för kast.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rengjort.. nu ser man ju att drivpaketet faktiskt består av flera olika komponenter.. o en massa slangar o bröte..

 

post-7280-0-85713200-1391461334_thumb.jpg

 

Den "nya" fördelningslådan.. delade på vacuumklockan.. membranet så lite sprucket ut i kanten… upptäckte att huset fått sej en smäll i nedkant, omöjligt att rikta och får tätt igen... attans! får ta delar av den gamla lådan..

 

post-7280-0-37313100-1391461479_thumb.jpg

 

Baksidan.. handbromsbeläggen har gjort sitt… Täcklock där kraftuttagetn skall på.. hmm.. hoppas inget viktigt fattas inuti..

 

post-7280-0-18793500-1391461530_thumb.jpg

 

Riggat för lyft.. en 2"4 och lyftdoningar.. ett vanligt spännband räcker för att hållai motorn med låda borta.. behöver ta 100kg.. tops.. Sedan kan man juckla med balken om nåt strular.. (räcker ända till bakdörren)

 

post-7280-0-81688400-1391461605_thumb.jpg

 

Säkrad på framsidan med en plåt.. plåten sitter med några mellanlägg så att den inte nyper.. då blir balken är lätt flytta i sida om det skulle  behövas..

 

post-7280-0-64280500-1391461730_thumb.jpg

 

Så… the stage is set… Nu gäller det bara att lyckas smita från inre tjänstgöring några timmar i sträck.. :-D

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...