Toolman Postad 29 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 29 Augusti , 2014 Väldigt många delar är samma som på volvos personbilar från samma period så det är ett bra ställe att leta. Biltema har ett par satser med UNC skruv och mutter som är bra att ha. Angående tumnycklar så kommer du väldigt långt med en 13mm nyckel som passar både muttrar till M8 bult och till UNC 5/16(12,7mm?) som båda är vanliga runt motorn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 29 Augusti , 2014 Författare Rapport Share Postad 29 Augusti , 2014 Bromsarna fungerar bra, förre ägaren hade renoverat dem, ska dock gå genom de senare.Tackar för tipsen angående storlekar på muttrar och bultar.Gav ca 7000 för den Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 29 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 29 Augusti , 2014 Tågordningen på motorn vad beträffande justeringar brukar vara att man först ser till att ventilspelet är helt ok på alla ventiler. Sedan går du på fördelaren; se först till att den inte är full med skit.. i så fall gör rent.. till att centrifugalregleringen fungerar, du kan ta tag själva rotorn och vrida på den fram och tillbax.. åt ena hållet skall den fjädra lätt utan att glappa… typ… det är centrifugalvikterna "en våning ned" i fördelaren som sköter detta.. Kontrollera/justera kontaktavståndet på brytarspetsarna. Fördelarlocket, tändkablar ch tändspole skall vara rena och hela.. Fördelarlocket kan se hur helt ut som helst men det räcker med en liten osynlig spricka som det garanterat kommer fukt i.. för att motorn skall börja missa o leva fan.. inspektera noga. Grundinställning av tändningen.. tja… stiften lär ju ur så att motorn skall kunnas dras runt lite smidigt… ser det jävligt ut runt stiften.. försök att göra rent innan du tar ur stiften.. annars rasar skiten in i cylindern.. Kolla att det är rätt sorts stift, spelar ingen roll om de är lite gamla.. gör som man gjorde förr.. gör rent och krafsa ur dem.. samt justera elektrodavståndet noga. gör du en grundinställning av tändningen.. kan du lika gjärna ta ur fördelaren när du snyggar till den.. går fint som snus att ställa tändningen med en voltmeter eller en lampa.. backa aldrig motorn när du drar runt den dock.. bara åt rätt håll.. så att du i möjligaste mån får bort spel o glapp mellan vev/kamaxel och fördelare.. Ventiler ställda, stift, fördelare/brytare i ordning.. motorn startad och varmkörd.. nu kan du justera tomgång o annat på förgasaren. Förgasaren föressten…. en packningssats gör susen.. jag tog försiktigt isär min förgasare, gjorde först rent alla delar med en tandborste, en petmoj (lite skruvmejsel) och biltemas lilla mässingsborste.. sedan lade jag delarna i citronsyra spätt med vatten nåt dygn…. delarna blev som nya.. :-) Sedan monterade jag ihop förgasaren med nya packningar etc.. Så här najs går det att få den.. Så här det det ut när man använder domkraften.. (byter hjul från de genanta för små Michelindäcken till riktiga Valphjul) Fynd/köpdag av våran Valp… inget vidare sköj… mossa överallt.. fuktig rostig och ledsen… otroligt vad demoraliserande skit, rost och blöta i kombination är… men vi slog till ändå.. ;-) Knappt ett år och en skvätt orginalfärg senare var det dags för munkarna att läsa några väl valda böner för god tur och jaga bort onda andar… Tre små prickar under mitten på vindrutan fick den.. (finns det en chans i universum att munkarna får turen att tippa åt mitt håll om jag skulle hamna i en allvarlig situation.. är det ju bara att låta munkarna köra på ) /E 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 30 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2014 @13825Rekommenderar att du handlar upp en sats tumnycklar direkt,Biltemas vanliga enkla bachokopior duger att komma åt allt med på en valp och kvalitetsmässigt så är dom användbara/klart prisvärda.Kostar under tvåhundringen.13mm ringnyckeln fungerar på en halvtum,men om en mutter är lite sleten så går dom gärna runt.......Ta inte den risken.Svårt att få fast plåstret på en skitig,blodig knoge..... En uppsättning ringnycklar+lednycklar i tum samt en billig halvtums hylsnyckelsats (sexkantshylsor) i mm räcker jättelångt och borde inte kosta mer än en femhundring typ. Har inte så mycket mera med mig ut i skogen och man löser det mesta...... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 30 Augusti , 2014 Författare Rapport Share Postad 30 Augusti , 2014 @Einhead Tusen tack för att du tar dig tid att "lära" en nybörjare, du anar inte hur mycket jag uppskattar det! Kommer följa din guide när jag ger mig på motorn ordentligt (förgasaren ligger just nu demonterad i ett citronsyrabad och har det skönt). Fin bil du har! Hur rostig var den när du köpte den? Det är det jag är mest orolig för, all rost... Väldigt mycket i hjulhusen och lite i ramen. Men du ser ut att ha fått din i fint skick, var det i Sverige du träffade på munkar? Har pratat med VP Parts och ska köpa packningssatsen därifrån så snart kanske förgasaren är i kanonskick . @Dexxas Blir nog ett köp av en tumnyckelsats, har en salig röra av ca 10 blocknycklar av olika fabrikat och både i mm och tum, dock väldigt skumma storlekar Hehe, blodiga knogar blev det snabbt, fast funkar ju inte att använda handskar . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 31 Augusti , 2014 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2014 Min fru är från Thailand och bhuddist.. så vi träffar munkarna, som är otroligt coola, ganska ofta Min bil är fortfarande ganska rostig… det är naturligtvis bakom hjulhusen i bak som det gått rost i.. bakanten av karossen mot bakdörr, golvet där.. typ.. har på min egen agenda att plocka av bensintanken för att ta mej en närmare tit på både tank och ram/kaross.. eftersom inget är panikartat dåligt och ramen verkar vara ganska sund så får det vara just nu.. men det är på agendan att försöka få tag på plåt att laga.. Sedan har råsten slagit klorna i sidorna mellan fram och bakaxel.. fotstegs och avgashålen… där blir de flesta valpar lite kexiga och tråkiga… Min vindruteram har rostat sej till ett byte även den.. nya rutlister runt om måste dit… taket i förarkupen måste ut för o borsta rosten ovanför rutan.. Ja du vet.. tre saker i livet är helt säkra.. skattmasen, döden och rost i valpen… hehe.. nåja… Kan du lägga vantarna på orginal reparationsplåt.. gör det!.. det sparar otroligt mycket tid, hällre än att sitta och försöka knacka plåt själv.. sedan är det bra att ha i åtanke att det du ser av rosten är bara kanske en tredjedel av det av det som finns.. Vid svetsning och reparation av plåt… går det kanske åt 10 timmar av att klippa bort, rikta, tillverka och provpassa biten och kanske 15 minuter av själva svetsandet.. och vad du än gör.. helsvetsa inte förrän du är helt säker på att det blir bra.. ibland är det lämpligt att skruva dit de nya bitarna med små pilliga skruv först.. eller några små rackarns punktsvetsar… När det gäller "ny plåt" kan man även gå genvägen och tillverka själv från ett vrak som är helt där din är dålig.. om man hittar då.. såga bort det område på donatorbil som är helt.. och borra helt sonika bort punktsvetsarna tills du har alla delar var för sej.. laga sedan till dessa delar för sej.. och anväd som reparationsplåt.. Glöm inte att göra mått och göra skisser på hur det gamla ser ut… hemläxan lixom.. innan du klipper bort.. inventera och bestäm byggordningen noga.. Ett jäkla eländes slit.. jag vet.. men det är värt det i slutändan.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 3 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 3 September , 2014 @Einhead Uppskattar verkligen vad du skriver trots att mitt svar blir ganska kort (skriver från mobil) Får se när jag tar tag i svetsning och plåtarbeten, hinner inte med valpen så mycket just nu då det pågår bygge av valp-skjul Iallafall är förgasaren rengjord i citronsyra och ska få nya packningar idag eller imorgon. Dock så lyckas jag inte få på flottörshuset ordentligt, de fyra skruvarna hamnar något snett in mot förgasaren oavsett hur hårt man trycker vilket resulterar i att de inte går att spänna fullt någon som vet hur jag ska göra? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 3 September , 2014 Rapport Share Postad 3 September , 2014 Iallafall är förgasaren rengjord i citronsyra och ska få nya packningar idag eller imorgon. Dock så lyckas jag inte få på flottörshuset ordentligt, de fyra skruvarna hamnar något snett in mot förgasaren oavsett hur hårt man trycker vilket resulterar i att de inte går att spänna fullt någon som vet hur jag ska göra? Det där känner jag igen både på valp och startbil....tror jag omgrupperade skruvarna och fick kors-dra på ett knepigt vis. Men det går...tålamod bara Kolla förresten riktig noga efter grader och putsa bort dom med smärgelduk om du kan se några Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 4 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 4 September , 2014 Tackar för tipset, spännde fast huset med skruvtving och putsade bort några grader, föråt gick de två främre skruvarna i snett och inte hela vägen men när jag fettade dem lite gick de in perfekt Nu kommer nästa fråga Försökte starta den idag men den läcker fortfarande från förgasaren fast nu är det vid "pumpaxeln" där den går ner mot flottörhuset... Saknas där något mer? Har satt dit den vita bomullsaktiga packningen där men läcker fortfarande. Hjälp!? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 4 September , 2014 Rapport Share Postad 4 September , 2014 Har haft några gamm-volvos där flottören fastnat, spydde bensin som en besatt demon pga det. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 4 September , 2014 Rapport Share Postad 4 September , 2014 Ja.. hoppla…. inte glömma att läsa i verkstadshandboken… du måste kolla injusteringen av flottörhöjden noga så att nålventilen stänger vid rätt bränslenivå i flottörhuset.. och att du inte har "punka" på flottörerna.. då sjunker de ju o lämnar nålventilen öppen.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 5 September , 2014 Rapport Share Postad 5 September , 2014 Går det att justera flottörhöjden? När det är för mycket bensin så ligger flottören i topp och stänger ventilen? Och det finns väl bara en flottör på en VN36 (om det nu är den vi pratar om) eller är det någon annan modell? Hej svejs! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 5 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 5 September , 2014 Hej allihopa! Är mycket riktigt en vn36. Hittar inte riktigt var man justerar flottörens höjd i handboken... Ser ju ut som den bara kan hänga på ett sätt? Har fixat choken och snabbtomgången dock Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 5 September , 2014 Rapport Share Postad 5 September , 2014 Tror inte det går att justera flottörhöjden. Har för mig att det enda justerbara är luft/bränslenålen samt tomgången. Verkar alltså som flottörventilen i taket inte stänger ordentligt när flottören åker upp. Mitt förslag är att du köper en renoveringssats. Den är ganska dyr men då har du fräscha delar till hela förgasaren och packningar också. Hur kunde du fixa choken och snabbtomgång när förgasaren kräks bensin? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 5 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 5 September , 2014 Hmm.. Fast alla delar verkar fräscha faktiskt, köpte en packningssats så packningarna är utbytta. Vet inte om jag gjorde rätt när jag fixade det men på choken var det bara att se till så hävarmen slog i med främre klaffen vid utdraget läge och snabbtomgången var det en skruv som skulle skruvas 3,5 varv. Sen vet jag inte om det funkar iofs Stod ingt om varm motor på det ju... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 5 September , 2014 Rapport Share Postad 5 September , 2014 OK. Pröva flottörventilens funktion och kolla flottören. Sitter det en liten skruv som håller fast pumpkolven? Bra beskrivning men den skruven är viktig, annars kan det sippra ut bensin där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 6 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 6 September , 2014 Testade lite och upptäckte att accelerationsmunstycket inte funkar alls, bränslet åker upp istället och antagligen därför det läcker. Tänkte då plocka loss munstycket för noggrannare rengörning men lyckas knäcka det :( så nu sitter halva munstycket kvar i flottörshuset och går inte att få ut... Vågar man borra upp det? Eller har någon ett flottörhus med accelerationsmunstycke liggande? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 6 September , 2014 Rapport Share Postad 6 September , 2014 Äsch då! Kolla med Altyco, Roger Johansson eller förresten BIldelsbasen och närmaste bildemontering. Där kan du nog hitta förgasare att plocka delar från billigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 6 September , 2014 Rapport Share Postad 6 September , 2014 Jag har ett flottörhus i gott skick. Accelerationsmunstycket går lätt att skruva ur och det går att blåsa igenom det. Kolven går lätt och fint i acc.pumpen. Det kan du få köpa billigt. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 10 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 10 September , 2014 "Nytt" flottörhus köpt från Beau och monterat! Med riktig hjälp upptäcktes att flottören var bränslefylld Så ny flottör ska införskaffas sen kanske den går igång 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 17 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 17 September , 2014 En liten uppdatering. Tänkte iallafall lägga upp några bilder på vad som finns att göra, bilen funkade för några dagar sen och jag kunde köra ett varv runt byn här hemma nu vill den dock inte längre Tänder ej trots att fördelningslocket är tätt och alla tändstift är bytta... Rost... Mer rost... Och en halvkass lagning av någon tidigare ägare. Så snart är det dags att skaffa svets och lära sig svetsa så man kan plocka ner bilen bit för bit! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 17 September , 2014 Rapport Share Postad 17 September , 2014 Med lite tålamod får du allt den där valpen bra,trotts att det ibland kännas hopplöst Ta en kolla på brytarna om du har gnista därinne,sen ev mät tändspolen eller prova nån annan,brukar inte va så avancerat fel på en gammal valp Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 26 September , 2014 Författare Rapport Share Postad 26 September , 2014 Med en annan förgasare på plats och flottörhuset från Beau startar nu bilen ganska lätt, fast motorn dör ganska fort på tomgång om man inte gasar lite, körde även ett varv här hemma och den dör i princip direkt bara man släpper gasen... Är det tomgången på förgasaren som är felinställd? Har också börjat kika runt på svetsar och självklart finns det miljontals åsikter på nätet om man söker runt lite. Det jag hade tänkt svetsa när jag lärt mig är endast på karossen där jag ska laga rost. Grövre saker tänkte jag ta hjälp med... Med risk för att li idiotförklarad nu... Är biltemas 1500:- migsvets något att ha? Eller julas motsvarande? Har endast tillgång till 220v och vill inte läggga någon större summa... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 26 September , 2014 Rapport Share Postad 26 September , 2014 Tomgången justeras väl på gaspjället om ja minns rätt? sen tror jag det finns en justerskruv till blandningen Ang svetsen så funkar den ganska ok,dock måste du va övernoga med att det är rent och överdrivet bra kontakt. Ja köpte denna inför uppsvettsningen av bandisen,blev faktisk ganska imponerad http://www.clasohlson.com/se/MIG-MAG-svets-Bimax-4.165-Turbo/40-7583 går även att använda skyddsgas till den 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 18 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 18 Oktober , 2014 Kör du svetsen på 220... bör du ha "stadig" 220 i kontakterna... jag lagade tidigare upp ett helt chassi till en Citroen DS23 1974 med en 220 migsvets från Biltema.. en sån med skyddsgas... tyvärr var området jag höll till på så klent avsäkrat att spänningen dvs. volten i vägguttagen droppade väl under 200 volt på dagen när alla var där och brötade med sitt. (Tekniska Verkens gamla område i Linköping).. så det blev till att svetsa på nätterna.. på vintern... i ett dragit garage utan värme... gick ned 6 kilo på kuppen.. hehe. Volten är viktig eftersom svetstranformatorns verkningsgrad är i allra högsta grad beroende på hur mycket spänning den har på ingången till spolarna.. vi torde väl ha gått från 220 till en 230-240 volt i vägguttagen dessa dagar.. å det är ju bra.. :-) Man vill ju att svetsen ska bränna till ordentligt och inte göra mediokra små klumpar överallt.. Öva på gamalt skrot som du har liggandes.. slipa rent och öva på att fästa fräsh plåt snyggt.. på inte så fräsh plåt lite olika tjocklekar... och när du skrikandes och svärandes sparkat runt på skiten i helig julvrede.. börjar du om kör vidare tills det börjar se ok ut Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.