Gå till innehåll

Min L3315 (Nybörjare)


3315

Rekommendera Poster

En bild säger mer än tusen ord, dom flesta bultar går att låssa men en enkel värmepistol med riktat munstycke och kanske lite krypolja, och kanske några väl inriktade slag på skallen, ( bara för att få gängen att släppa ). Du anar inte vad jag känner igen mig, efter varje avklarad renovering har jag sagt att aldrig mera..... men nu står ett nytt projekt hemma på gården..suck...att man aldrig lär sig...hahaha

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Insexbult-Då pratar vi bakaxel?? Bromssköldar lösa men lossnar inte, Då är det "hjullagret" som håller igen. Använd släggmetoden men håll en träkloss imellan annars blir det skit av hela pannkakan.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beträffande hjulcylindrarna så ser det ut som jag var ute och cyklade om man tittar på reservdelslistans sprängskiss (för 903) :D :D :blush:

Hjulcylindrarna sitter bara i bromssköldarna som i sin tur verkar skruvade med 6st bultar i bak- respektive framaxel. Om du inte har hämtat reservdelslistan kan den vara bra att gör det för där ser man hur grejorna är ihopskruvade :excl:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåligt med uppdateringar här... När man väl tänker jobba lite är det 30 grader i garaget  :rolleyes:

 

Iallafall har jag börjat demontera knutkors, fungerade bra nu när jag har ett rejält skruvstäd att spänna fast sakerna i...Tack WF :)

Två knutkors kvar till senare.

 

Det andra bladfjäderpaketet är också av och styrstagen är separerade från varandra (med hjälp av den utmärkta släggmetoden) för rengöring och senare även målning.

 

 

 

Fortsatt trevlig helg allihopa!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite framsteg har skett idag, efter en massa slipande med stålborstar av alla möjliga storlekar var det dags för motormålning!

post-8793-0-14996700-1436549349_thumb.jpg

post-8793-0-07797500-1436549356_thumb.jpg

post-8793-0-34371100-1436549363_thumb.jpg

post-8793-0-70971800-1436549369_thumb.jpg

post-8793-0-34975300-1436549376_thumb.jpg

Nu blir det verkstadshandboks-läsning resten av kvällen  :)

Trevlig helg!

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har börjat göra vid ramen nu så jag kan få ut den ur garaget och ta in karossen istället  :)

 

Första spolades ramen ur (tack för tipsen tidigare i tråden) med vatten och därefter med tryckluft.

 

 

Nu håller jag på att lappa ihop den så gott det går, jag hoppas verkligen att den kommer hålla trots alla lagningar.

 

Skär ut det som är tunt och rostigt och fäller in en bit 4mm plåt i samma hål och helsvetsar därefter. Någon som kan lite om hållfasthetslära som har synpunkter?  -_-

Tror mina svetsar är tillräckligt bra men man kanske inte borde slipa ner dem helt?

 

post-8793-0-00022700-1437467404_thumb.jpg

post-8793-0-22324300-1437467410_thumb.jpg

post-8793-0-94031300-1437467415_thumb.jpg

post-8793-0-04732300-1437467422_thumb.jpg

 

Köpte även en trave kapskivor, 1mm, fruktansvärd skillnad mot att kapa med 2mm  ^_^

post-8793-0-23121000-1437467426_thumb.jpg

Också har garaget fått en ny invånare, ska nog fungera bra till mina behov!  :wub:

post-8793-0-81972400-1437467431_thumb.jpg

 

post-8793-0-30506600-1437467384_thumb.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat :wub:  Hållfasthetsmässigt blir ramen kraftigare, än kanske till och med när den var ny, med svetsfogar och ny plåt. Dessutom blir den ju betydligt robustare än innan du började laga den och den ser ju ut att ha hållit trots skadorna. Rent logiskt bör det inte finnas någon anledning att oroa sig för hållfastheten, möjligen att den blir "stummare" och mer vridstyv än standard på grund av all svets men hålla lär det göra B)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ser ut som du börjar få klämm på det där.

Åhh en pelarborr har länga stått på min önskelista. Har missat några på blocket och när Obelix sålde ut saker från sin "smedja"

Men jag trillar väl över en en vacker eller regnig dag :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@SBAT111 - Verkar stämma bra, har svetsat färdigt ena sidan nu och det sviktar inte det minsta, bankat på plåtarna också och de sitter som berget, har bränt fast ordentligt  :)

 

@H.Hansen - Kul att höra, känner mig lite mer van med svetsen nu, alla fogar blir inte så fina men de verkar hålla åtminstone  ;)  Har hållit koll efter pelarborrar på blocket ett bra tag nu och fick napp igår, fick ge 500 vilket kändes lagom  :)  Lustigt nog har det dykt upp en golvpelarborr hos den lokala auktionsfirman nu som ser fin ut, dock ingen arboga eller strands, kanske blir en till  -_-  :)

 

 

post-8793-0-59199600-1437506240_thumb.jpg

post-8793-0-60038200-1437506247_thumb.jpg

post-8793-0-86129800-1437506253_thumb.jpg

post-8793-0-79643700-1437506260_thumb.jpg

post-8793-0-54843100-1437506270_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyssna på WF, sänk matningen eller höj strömmen så att du inte får så höga svetssträngar (om det går). Du ska inte svetsa mer än 1,5 - 2cm åt gången på ett och samma ställe, flytta sedan till ett ställe så långt bort från denna svets som möjligt och svetsa 1,5 - 2cm där. Då miskar du risken för att plåten slår sig. Vid behov kyl genom att blåsa med tryckluften.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det håller säkert, blir ju betydligt bättre än ett rosthål. Svetsning på bilar är ofta en avvägning av hur mycket värmespridning man kan acceptera. Man vill ha rejält med värme och hög "kräm" på svetsen för att få bra genomsmältning. Samtidigt vill man inte ha för mycket värme så att plåten slår sig. För att minska värmen drar man ned "krämen", svetsar korta bitar och kyler med till exempel tryckluft.

På en ram är det ganska tjockt material och dessutom liten risk att den slår sig så där är det enklare, man kan kräma på mer utan risk. Du kommer att "bränna" ett antal hål som du sedan blir tvungen att laga. Bränner du inga hål ar du förmodligen varit för försiktig ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Fasen vad gött att se någon som kämpar på med en bra svets :wub: ... själv har jag varit utan svets alldeles för länge.. får nästan abstinens.. ;-)

 

Vad är det för svets du har? ser vettig ut.. behöver en för att kanske ge mej på min TGB en smula.. Behöver dock laga på min Jagga först  -_-   å sedan på min å mina bröders 9033:a.. 

 

De e mycke nu.. men det ska de va :-)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasen vad gött att se någon som kämpar på med en bra svets :wub: ... själv har jag varit utan svets alldeles för länge.. får nästan abstinens.. ;-)

 

Vad är det för svets du har? ser vettig ut.. behöver en för att kanske ge mej på min TGB en smula.. Behöver dock laga på min Jagga först  -_-   å sedan på min å mina bröders 9033:a.. 

 

De e mycke nu.. men det ska de va :-)

:):wub:

Det är en Esab LKA 240, trefas,fungerar kanonbra för mig. Köpte den begagnad från en svetsfirma för ca 5500 med nytt slangpaket, 15kg tråd och fylld tub och ny regulator, kändes ok :) . Händer inte så jättemycket här heller för tillfället, mycket annat tyvärr...  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:excl:Lite sent påkommet nu, men ett tips för andra som står i begrepp att laga ramen. Kapa till en massa plattjärn, eller liknande och svetsa fast dom rakt över mellan rambalkarna. Snedställ dom lite grann åt olika håll också så garanterar du linjäriteten i ramen efter avslutat arbete. Detta gör du INNAN du börjar kapa ur den dåliga plåten och svetsa i ny plåt. Annars ser det bra ut och dom kommentarer jag kunnat ge har dom andra gurusarna på forumet redan gett dej.

 

SKREV OBELIX

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har fortfarande inte hänt något särskilt. Funderar på vad jag borde passa på att göra med motorn nu när den är ute och sitter i stativ, vill ju att den ska gå fint när det väl är dags för start igen.

 

Någon med lite mer kunskaper kanske kan svara på om den här packningssatsen skulle passa till min b20? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motordelar/Packningar/SOTNINGSSATS-VOLVO-2000028147/

 

Trevlig helg! :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passar troligen men det har funnits olika tjocklek på toppackningen sen vet jag ine om jag skulle litat på en toppackning från biltema, tar du en från renoveringsfirmorna så är de nog inte dyrare.

 

Eftersom du dammat runt vid motorn med stålborstar och färg så finns risk att något litet åkt ner vid lyftarna.  Hade kamhaveri på en resa och byta kam på en parkering utanför ett badhus i Paris med motorn kvar i bilen är det rätt bökigt och trångt, har även nyligen gjort samma tråkiga jobb nu igen på dieseln. Så tipset:  misstänker du att du dammat runt för mycket riv av toppen och upp med lyftarna och gör rent och olja upp och dit med ny toppackning är det en b20 top så passa på att byt ventiltätningarna när toppen är av, detta går visserligen att göra med toppen på med hjälp av tryckluft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...