Sören Postad 28 Juni , 2015 Rapport Share Postad 28 Juni , 2015 En bild säger mer än tusen ord, dom flesta bultar går att låssa men en enkel värmepistol med riktat munstycke och kanske lite krypolja, och kanske några väl inriktade slag på skallen, ( bara för att få gängen att släppa ). Du anar inte vad jag känner igen mig, efter varje avklarad renovering har jag sagt att aldrig mera..... men nu står ett nytt projekt hemma på gården..suck...att man aldrig lär sig...hahaha 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smen Postad 28 Juni , 2015 Rapport Share Postad 28 Juni , 2015 Insexbult-Då pratar vi bakaxel?? Bromssköldar lösa men lossnar inte, Då är det "hjullagret" som håller igen. Använd släggmetoden men håll en träkloss imellan annars blir det skit av hela pannkakan. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 29 Juni , 2015 Rapport Share Postad 29 Juni , 2015 Beträffande hjulcylindrarna så ser det ut som jag var ute och cyklade om man tittar på reservdelslistans sprängskiss (för 903) :D Hjulcylindrarna sitter bara i bromssköldarna som i sin tur verkar skruvade med 6st bultar i bak- respektive framaxel. Om du inte har hämtat reservdelslistan kan den vara bra att gör det för där ser man hur grejorna är ihopskruvade Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 30 Juni , 2015 Rapport Share Postad 30 Juni , 2015 Tog en bild på hur tråget skall se ut under åt dej Detta är från 13on bilen, men det som jag har liggandes till valpen har samma utförande på skydds plåten. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 4 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 Juli , 2015 Dåligt med uppdateringar här... När man väl tänker jobba lite är det 30 grader i garaget Iallafall har jag börjat demontera knutkors, fungerade bra nu när jag har ett rejält skruvstäd att spänna fast sakerna i...Tack WF Två knutkors kvar till senare. Det andra bladfjäderpaketet är också av och styrstagen är separerade från varandra (med hjälp av den utmärkta släggmetoden) för rengöring och senare även målning. Fortsatt trevlig helg allihopa!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 10 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 Juli , 2015 Lite framsteg har skett idag, efter en massa slipande med stålborstar av alla möjliga storlekar var det dags för motormålning! Nu blir det verkstadshandboks-läsning resten av kvällen Trevlig helg! 10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 21 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Juli , 2015 Har börjat göra vid ramen nu så jag kan få ut den ur garaget och ta in karossen istället Första spolades ramen ur (tack för tipsen tidigare i tråden) med vatten och därefter med tryckluft. Nu håller jag på att lappa ihop den så gott det går, jag hoppas verkligen att den kommer hålla trots alla lagningar. Skär ut det som är tunt och rostigt och fäller in en bit 4mm plåt i samma hål och helsvetsar därefter. Någon som kan lite om hållfasthetslära som har synpunkter? Tror mina svetsar är tillräckligt bra men man kanske inte borde slipa ner dem helt? Köpte även en trave kapskivor, 1mm, fruktansvärd skillnad mot att kapa med 2mm Också har garaget fått en ny invånare, ska nog fungera bra till mina behov! 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 21 Juli , 2015 Rapport Share Postad 21 Juli , 2015 Bra jobbat Hållfasthetsmässigt blir ramen kraftigare, än kanske till och med när den var ny, med svetsfogar och ny plåt. Dessutom blir den ju betydligt robustare än innan du började laga den och den ser ju ut att ha hållit trots skadorna. Rent logiskt bör det inte finnas någon anledning att oroa sig för hållfastheten, möjligen att den blir "stummare" och mer vridstyv än standard på grund av all svets men hålla lär det göra 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 21 Juli , 2015 Rapport Share Postad 21 Juli , 2015 ser ut som du börjar få klämm på det där. Åhh en pelarborr har länga stått på min önskelista. Har missat några på blocket och när Obelix sålde ut saker från sin "smedja" Men jag trillar väl över en en vacker eller regnig dag 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 21 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 Juli , 2015 @SBAT111 - Verkar stämma bra, har svetsat färdigt ena sidan nu och det sviktar inte det minsta, bankat på plåtarna också och de sitter som berget, har bränt fast ordentligt @H.Hansen - Kul att höra, känner mig lite mer van med svetsen nu, alla fogar blir inte så fina men de verkar hålla åtminstone Har hållit koll efter pelarborrar på blocket ett bra tag nu och fick napp igår, fick ge 500 vilket kändes lagom Lustigt nog har det dykt upp en golvpelarborr hos den lokala auktionsfirman nu som ser fin ut, dock ingen arboga eller strands, kanske blir en till 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 21 Juli , 2015 Rapport Share Postad 21 Juli , 2015 Minska lite på trådmatningen och kom ihåg zickzack U-rörelsen vi övade på! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 22 Juli , 2015 Rapport Share Postad 22 Juli , 2015 Lyssna på WF, sänk matningen eller höj strömmen så att du inte får så höga svetssträngar (om det går). Du ska inte svetsa mer än 1,5 - 2cm åt gången på ett och samma ställe, flytta sedan till ett ställe så långt bort från denna svets som möjligt och svetsa 1,5 - 2cm där. Då miskar du risken för att plåten slår sig. Vid behov kyl genom att blåsa med tryckluften. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 23 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 23 Juli , 2015 Uppfattat! Men det jag redan har svetsat håller förhoppningsvis ändå och kan vara kvar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 23 Juli , 2015 Rapport Share Postad 23 Juli , 2015 Ja det håller säkert, blir ju betydligt bättre än ett rosthål. Svetsning på bilar är ofta en avvägning av hur mycket värmespridning man kan acceptera. Man vill ha rejält med värme och hög "kräm" på svetsen för att få bra genomsmältning. Samtidigt vill man inte ha för mycket värme så att plåten slår sig. För att minska värmen drar man ned "krämen", svetsar korta bitar och kyler med till exempel tryckluft. På en ram är det ganska tjockt material och dessutom liten risk att den slår sig så där är det enklare, man kan kräma på mer utan risk. Du kommer att "bränna" ett antal hål som du sedan blir tvungen att laga. Bränner du inga hål ar du förmodligen varit för försiktig Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 23 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 23 Juli , 2015 Hehe, hål har jag bränt en hel del 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 23 Juli , 2015 Rapport Share Postad 23 Juli , 2015 Lagar man rostiga bilar brukar det kunna gå åt lika mycket svetstråd som plåt (om inte mer) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 24 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Juli , 2015 Blev betydligt snyggare svetsar nu, får lära mig att känna igen ljudet. Tråden är inte slut på långa vägar men gasen tog slut, hade inte särskilt mycket kvar på ramen heller 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smen Postad 24 Juli , 2015 Rapport Share Postad 24 Juli , 2015 Ta det lugnt med slipmaskinen på DOM svetsarna. Slipar du ner jäms med plåten har du nog inte mycket "svets" kvar i själva fogen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 24 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Juli , 2015 Ta det lugnt med slipmaskinen på DOM svetsarna. Slipar du ner jäms med plåten har du nog inte mycket "svets" kvar i själva fogen Uppfattat Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 5 September , 2015 Rapport Share Postad 5 September , 2015 Fasen vad gött att se någon som kämpar på med en bra svets ... själv har jag varit utan svets alldeles för länge.. får nästan abstinens.. ;-) Vad är det för svets du har? ser vettig ut.. behöver en för att kanske ge mej på min TGB en smula.. Behöver dock laga på min Jagga först å sedan på min å mina bröders 9033:a.. De e mycke nu.. men det ska de va :-) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 5 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 5 September , 2015 Fasen vad gött att se någon som kämpar på med en bra svets ... själv har jag varit utan svets alldeles för länge.. får nästan abstinens.. ;-) Vad är det för svets du har? ser vettig ut.. behöver en för att kanske ge mej på min TGB en smula.. Behöver dock laga på min Jagga först å sedan på min å mina bröders 9033:a.. De e mycke nu.. men det ska de va :-) Det är en Esab LKA 240, trefas,fungerar kanonbra för mig. Köpte den begagnad från en svetsfirma för ca 5500 med nytt slangpaket, 15kg tråd och fylld tub och ny regulator, kändes ok . Händer inte så jättemycket här heller för tillfället, mycket annat tyvärr... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 5 September , 2015 Rapport Share Postad 5 September , 2015 :excl:Lite sent påkommet nu, men ett tips för andra som står i begrepp att laga ramen. Kapa till en massa plattjärn, eller liknande och svetsa fast dom rakt över mellan rambalkarna. Snedställ dom lite grann åt olika håll också så garanterar du linjäriteten i ramen efter avslutat arbete. Detta gör du INNAN du börjar kapa ur den dåliga plåten och svetsa i ny plåt. Annars ser det bra ut och dom kommentarer jag kunnat ge har dom andra gurusarna på forumet redan gett dej. SKREV OBELIX 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3315 Postad 18 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 18 September , 2015 Har fortfarande inte hänt något särskilt. Funderar på vad jag borde passa på att göra med motorn nu när den är ute och sitter i stativ, vill ju att den ska gå fint när det väl är dags för start igen. Någon med lite mer kunskaper kanske kan svara på om den här packningssatsen skulle passa till min b20? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motordelar/Packningar/SOTNINGSSATS-VOLVO-2000028147/ Trevlig helg! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 18 September , 2015 Rapport Share Postad 18 September , 2015 Passar troligen men det har funnits olika tjocklek på toppackningen sen vet jag ine om jag skulle litat på en toppackning från biltema, tar du en från renoveringsfirmorna så är de nog inte dyrare. Eftersom du dammat runt vid motorn med stålborstar och färg så finns risk att något litet åkt ner vid lyftarna. Hade kamhaveri på en resa och byta kam på en parkering utanför ett badhus i Paris med motorn kvar i bilen är det rätt bökigt och trångt, har även nyligen gjort samma tråkiga jobb nu igen på dieseln. Så tipset: misstänker du att du dammat runt för mycket riv av toppen och upp med lyftarna och gör rent och olja upp och dit med ny toppackning är det en b20 top så passa på att byt ventiltätningarna när toppen är av, detta går visserligen att göra med toppen på med hjälp av tryckluft. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 18 September , 2015 Rapport Share Postad 18 September , 2015 www.motoroldies.se har grejjer, bra priser o snabb service Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.