Gå till innehåll

Solpanel + batterier + kylskåp (Island 2018).


Johannes

Rekommendera Poster

Jag skall inte använda de vanliga fläktarna, de drar för mycket ström och låter ganska illa.

 

Jag gjorde misstaget att låta bilen stå på tomgång ganska länge med fläktarna igång för ett par månader sedan, då tömde fläktarna startbatterierna så att jag nästan inte kunde starta motorn efter ett kärringstopp i skogen.... Generatorn laddar knappt alls på tomgång och fläktarna verkar suga i sig ganska många amp.

 

Nu är mina startbatterier inte i superskick iofs men fortfarande OK enligt cteks batterianalys.........

 

........fläktarna sög mer kräm än vad generatorn gav ivf.

 

Det får bli ett separat elsystem som skall driva all campingutrustning. Någon form av varmluftsblåsande historia med låg ampere för vintercamping och ett separat simpelt system när man har 230 (kupéfläkt?/radiator). Jag har kollat lite olika båtvarianter, wallasvärmare, gasol, bensin/diesel mm men har inte riktigt klurat ut vad som är bäst.

 

En uppenbar fördel med bensin är att jag inte behöver flera olika bränslen men förmodligen skall jag köpa något gammal gasolkök på blocket så gasol skulle möjligtvis finnas ombord ändå.

 

Jag har noll koll på hur mycket bensin/gasol/el de drar eller hur många kW värme som behövs. Önskvärt vore att få ca 10 plusgrader inne i skåpet när det är 15 minus ute. Antagligen behöver jag isolera både golv och väggar på något sätt, kanske blir parkettgolv inne? :-)

 

Det är dock lockande med en riktig bensinvärmare så får man en varm motor oxå, ingen nackdel om man stått stilla ett par dagar i minusgrader, och startbatterierna kanske är lite trötta... Eller varför inte både och, en lös gasol/bensinvärmare till camping och en annan till motorn....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

En modern vattenburen värmare kan ju vara att föredra om man vill koppla in värme till motorn också.

Om man kan tänka sig att ha en separat dieseltank till värmaren så finns det ju horder med dieselvärmare av typen webasto thermotop på skroten, sitter i nästan alla moderna dieselbilar. Ganska enkla att koppla in faktiskt.

Finns såklart också som bensinvärmare fast inte riktigt lika vanliga som de dieseldrivna..

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med bensinvärmaren som sitter i skåpet, den värmer både motor och skåp.

Har dock extra batterier i skåpet som jag kan köra på så jag inte drar ur startbatterierna.

De laddar jag när jag startar upp bilen igen, 

Funkar om man sätter en överströmnings ventil med back ventil i mellan slangarna ovan tanken, att köra värme i skåpet även när det står fritt från bil, samt att jag har ström till belysning mm även då

Underhålls laddar de batterierna med 24 v laddare med jämna mellanrum

 

Så spar du din värmare de är väldigt effektiva  :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

post-6558-0-89597100-1433277139_thumb.jpg

 

post-6558-0-91909500-1433277212_thumb.jpg

 

Jovars shoppinglistan börjar bli klar, är nog sugen på din 24>12 omvandlare nu om du Inte redan sålt den.

 

Skruvade ihop lite grejor i en Jula-plastlåda i veckan som ett test, gelbatteri, dubbla cigguttag, led-lampa, dubbla usbuttag, Voltmeter, huvudsäkring 100 amp, Ctekladdare M300, huvudbrytare samt en massa kabel och småsäkringar. Har köpt ett marinkylskåp och testade i veckan med att ta med plastlådan och kylskåpet så att jag kunde ha med glass till ungarna och det funkade klockrent.

 

Kylskåpet har fått ett cigguttag så jag kan ta med det även i V70:n för kortare resor.

 

Batteriet är begagnat men verkar ok så det får duga som test tillsvidare.

 

För stunden får alla grejor bli löstagbara så jag slipper lämna dem i tgb:n, det är lite för enkelt att stjäla dem så det blir något slags modulsystem som jag även kan lyfta ut del för del.

 

Har skaffat 400 watt mono solpaneler & kablage men saknar nu mppt-regulator och fästen på taket. Det blir nästa projekt att försöka bygga ihop något utfällbart stativ på taket så man kan få plats med mer grejor än bara paneler på taket. Det är 4 st 120x54 cm så det tar upp en stor del av taket på en elva.... Man kanske skulle haft en tretton ändå..... :-)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har varit på husvagnsskroten i Lilla Edet idag och skruvar lös lite delar....

Men nu klurar jag på var man skall göra hål för att montera landströmsanslutning på en elva?

 

Den skall helst inte skadas av någorlunda försiktig terrängkörning, eller dränkas av skvättande i vattenpölar, placeras så att jag inte glömmer den och kör iväg med kabeln inkopplad och den skall helst sitta så att den inte är ivägen för passagerare och så att barnen inte kan pilla på den på baksidan.

 

Det är möjligt att man får göra avkall på några "krav" för att få dit den....

 

Den är ca 10 cm djup så den sticker in en bit i bilen oavsett var jag skruvar fast den.

 

post-6558-0-64369100-1434227705_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakom grillen är inte så dumt, där satt värmarkablen på min förra elva.

 

 

Jag har dock en lång historia i att köra iväg med grejor inkopplade så jag måste ha kabeln på ett ställe där den inte går att missa... Sätter jag den fram överlever den inte länge.....

 

Följande grejor är väl av de jobbigare slaget som jag klantat till...

 

-Kört iväg med skivbromslåset i på mc:n, vält och dessutom pajat bromsskivan och stukat foten... Har gjort detta flera ggr...

- Kört iväg med motorvärmarkabeln isatt i bilen

-Kört iväg från bensinmack med slangen kvar i tanken

:-)

 

Jag har dock smugit runt lite i regnet å fingrat på elvan och konstaterat att det finns två bra ställen, antingen under den lilla rutan precis bakom föraren (har inget fotsteg på min) alternativt längst bak på förarsidan.

 

Imorgon sätter jag sågen i elvan och är bortom "the point of no return" så hoppas att jag inte ångrar mig...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol: :lol:.........hrrrrmm ursäkta mig... Ja, de 2 ställena Käns ju som bra val då du har utrymme bakom, det bakom förardörren är väll svårast att missa oxå :) så sätter du fast en liten krok på sladden som du kan haka fast i dörrhantaget så booorde du inte missa den :)
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa stället är vid fotsteget på förarsidan, under sidorutan.

 Både skyddad, enkel att montera och syns om du annars kan glömma den när du ska åka. :)

 

Jag funderar på att montera ett sånt steg på min bil efterson alu.zink inte har något från början.. för att sätta uttag i och för att lättare klättra upp på taket och ner genom takluckan när man står i dynghålet med vatten till stötfångarna, och behöver stropp el.dyl bak i skåpet. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

post-6558-0-48483400-1435431165_thumb.jpgpost-6558-0-22920800-1435431193_thumb.jpg

 

Nu sitter elintaget på plats under den lilla rutan bakom förarstolen och elcentralen på väggen bakom förarstolen.

 

Ganska smidig elcentral, IP65 med 4 platser, en 10A dubbelsäkring som bryter både fas och nolla (från husvagnsskroten) samt en jordfelsbrytare.

 

Nu är elvan 95% stridsfordon och 5% husbil.....

 

Hoppas det går att måla den vita plasten grön eller svart så den smälter in bättre.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var alla 230volt-grejorna på plats bakom förarstolen.

 

 

Utöver elentralen så blev det ganska mycket kabel.

 

Det sitter ip54 klassade eluttag i bagaget för 12 laddare,, vid startbatterierna för laddare 24 volt, bakom förarstolen för kupéfläkt samt vid den bakre originalkupefläkten där det såsmåningom skall sättas en Slangvärmare enligt Svanas exempel.

 

 

post-6558-0-69184100-1435938926_thumb.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har insett att jag inte klarar att bygga ett drägligt själv, tänkte först hitta på nåt simpelt med ett vanligt tält på en plattform men det kommer inte bli bra nog. Den planen är skrotad.

 

Plan nr 2 var att göra ett gemensamt Kina-inköp, testade att skapa en tråd men det var ingen mer som var sugen. Så den planen är oxå skrotad.

 

Plan nr 3 som är är ett gordigear 165 cm Explorer plus inkl annex och förlängd stege till den saftiga summan av 2204 Euro. Då kan vi sova två vuxna + två ungar i samma tält.

Jag har dock goda möjligheter att få igenom detta hemma eftersom frugan vägrar sova inne i elvan. Tjejer verkar inte gilla "överskottsbolaget-lukt" som hon kallar det.... ett bra taktält kommer jag ha nytta av till mer än Island, så det ligger högt på önskelistan oavsett.

 

Vi får se vad deta slutar..... Fredrik hur går det med ditt tältbygge?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja något tältbygge blir det inte. Har inte bestämt ännu om kiddsen ska sova på taket eller inte

Blir det taktält så är jag sugen på den här typen av tält. http://www.expeditionstore.se/category.html/columbus

Väldigt smidigt men inte så billigt.

 

Ska sätta på tackräcket från en C202 jag köpte förra året och då frigör jag en del plats i bilen när jag kan förvara prylarna på taket istället

 

Tänkte ta typ en veckotur i norge nästa år och känna på om det är för trångt med alla 4 i bilen.

Förut har vi legat i bredd men jag ska fixa till så Lova kan ligga frammåt i mitten av bilen.

Känns det för trångt blir det taktält :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här går mina funderingar kring bodelens energiförsörjning.

Jag har ritat in ett 12V-förbrukningsbatteri men det är inte nödvändigt att ha. 12V-delen är galvaniskt frånskild den övriga bilen och är i första hand till för radiokommunikationsutrustning.

 

post-8529-0-84805300-1436187018_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här går mina funderingar kring bodelens energiförsörjning.

Jag har ritat in ett 12V-förbrukningsbatteri men det är inte nödvändigt att ha. 12V-delen är galvaniskt frånskild den övriga bilen och är i första hand till för radiokommunikationsutrustning.

 

attachicon.gifIMG_3545.jpg

Har du ett kompressorkylskåp som klarar både 230 VAC och 24 VDC?

Ska invertern vara kopplat till elverk/elnät?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...