Gå till innehåll

Tgb11 i Västerås!


Jens S

Rekommendera Poster

Oj 800 kr för ny vajer och vred. 

Ja det är säkert helt rimligt, får överväga om det blir att trycka på köp, 

Spar fortfarande till brytalösa systemet de har  ;)

Måste nog säga upp sjukskrivningen och börja jobba heltid eller mer igen, dubbla läkare som skriver ut starka piller så kanske det går ett år  :P

de där ca 20 % jag kan spela på nu ger inte så mycket  :ph34r: Har tur jag har en som behöver en halt å lytt gubbe som smyger runt på ägorna vid behov  :D

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vi på ALE har mycke delar liggandes, samt lite bilar som så småningom ska demontera. Så länge jag kan påverka priserna på sakerna säljer vi saker. Men när dom på kontoret bara kollar i sina listor å sätter priserna efter va dom ser..... Då blir många saker bara liggandes på våra välfyllda hyllor :(

Jag håller på med nya priser så ofta jag hinner.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens första äventyr dvs köra till Köping för att reg.besiktiga 11 bilen är nu avklarat. När jag körde in i hallen började dom titta på kuldraget och frågade efter papper på detta. Kunde lugna dom med att det inte vad detta som skulle besiktigas utan endast att utryckningsblinkers var borttagna.

BIlen fungerar dessutom utan problem så det känns rätt bra! Nu blir det att planera ommålning och leta däck. :D

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då känns det som om rubriken är mer relevant. :)  

Nu nya funderingar/bekymmer.... glödtändning?  Tankade 95 oktanigt i morse och hade i blyersättning. För första gången glödtände motorn när jag kom fram till jobbet. Någon som har koll på detta? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då känns det som om rubriken är mer relevant. :)  

Nu nya funderingar/bekymmer.... glödtändning?  Tankade 95 oktanigt i morse och hade i blyersättning. För första gången glödtände motorn när jag kom fram till jobbet. Någon som har koll på detta? :(

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då känns det som om rubriken är mer relevant. :)  

Nu nya funderingar/bekymmer.... glödtändning?  Tankade 95 oktanigt i morse och hade i blyersättning. För första gången glödtände motorn när jag kom fram till jobbet. Någon som har koll på detta? :(

Avseende glödtändning så är det första du bör göra att kolla tändinställningen (den påverkar temperaturen i förbränningsrummet). Hjälper inte detta kanske du behöver sota toppen. Glödtändningen beror på att det finns skräp i förbränningsrummet som "glöder" och får soppan att tända utan gnista!

Det brukar märkas tydligast när man kört motorn hårt under en längre färd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en fördelare som ska vridas för att ställa tändningen spelar det nog ingen roll vad den eller dess komponenter heter man gör på samma sätt. Ställ tändningen så bra det går med stroben (ta bort vacuumslangen från fördelaren om du har en sådan). Om du nu har tändningen grundinställd och vet att förgasarna är rätt inställda kan du fininställa tändningen men "fingerspitzgefül" enligt följande:

- ta bort eventuell vacuumslag till fördelaren

- kör långsamt på relativt hög växel och nästan ingen gas

- ge ordentligt med gas och lyssna om motorn spikar

- spikar motorn sänker du tändningen lite i taget tills den slutar med det

- spikar inte motorn höjer du tändningen tills den ger antydning till spikning sedan sänker du tändningen en aning

Här är det hantverkskunnande som gäller och inte en massa tekniska hjälpmedel!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Historiskt sett så har volvomotorer aldrig krävt något högre oktantal. Det går alldeles utmärkt att köra på 95octan. Hela min ungdom körde vi alltid på 93octan och hade aldrig några problem. Volvomotorer är dessutom en mycket tålig konstruktion gjord för bruksanvändning och inte tänkt som någon tävlingsmotor som skulle kräva en högre kvalitet på soppan. Det enda man kan vinna på att köra på 98octan är att man inte behöver justera så noga för att undvika spikning.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid tankat 95 oktan på min 20- bil och aldrig fått den att spika men den glödtände en hel del. Efter att jag kollat tomgångsvarvet och sänkt detta lite så slutade den glödtända. Det låg på ca 1000 r/m och jag sänkte det till ca 800 r/m. Det kan vara så enkelt.

Mvh Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror kanske att effektuttaget är satt lågt (117 hk på en 3,0 sexa) beror på att oktantalet är satt lågt, kanske 85 eller 90 oktan under ett eventuellt krig, svårt att få högoktanigt bränsle då som säljs nu. Ute i europa så är detta bränsle inte standard, har för mej att 91 är standard. Sverige har ju inga egna oljekällor så dom fick anpassa sej det det som fanns och gick/går att få. Att tanka 98 ser jag som att elda för kråkorna!! Kan tänka mej att motorena är optimerade för lågoktanig bensin, kanske ner mot 80!! ;)  ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

själv har jag slopat vaccum påverkan och ökat på gradtalet på tändningen, med mer effekt och minskad/oförändrad bränsleåtgång!! förutsätter att bränsle/luft blandning är rätt( CO värde) !!  Detta är endast  egenupplevt, inte empiriskt underbyggt!! ^_^  justerat som verkstadshandbok säger.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm jag inbillade mig att problemet med 95 är att det är inblandad etanol som förändrar (höjer ?) temperaturen och skadar ventilsäten med tiden?

 

Finns ju firmor som bygger om penta-b30 för att tåla dagens bränsle, jag har noll koll på vad det är de ändrar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...