Klas_B Postad 14 September , 2015 Rapport Share Postad 14 September , 2015 Jag snålade och köpte till 164. Fick ta bort det påpressade navet och flytta över navet från den gamla vattenpumpen, så att TGB-remskivan fortfarande passade. Ett litet glapp på är normalt (typ 0.3-0.5 mm) utan vetenskaplig forskning. Glappar det 1 mm eller mer så märker du det eftersom det kommer ut vatten när maskin står stilla. Lagret kan vara ganska glappt men ändå täta. Jag har bytt mina vattenpumpar först när det börjat läcka vatten... Om det för oväsen i närheten av vattenpumpen så är fläktaxeln huvudmisstänkt. Om gummina i "kardanknutarna" på fläktaxeln är dåliga så går det stål-mot-stål innuti knuten, och det kan låta ganska illa. Klingande/knackande ljud... Så börja med att ta loss fläktaxeln och kolla läget på den, innan du river vattenpumpen... // Klas 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 15 September , 2015 Rapport Share Postad 15 September , 2015 Jag har ett oljud i min generator nu..och det låter som det kommer från vattenpumpen men det är generatorn som håller på att dö iaf på min bil. Testa ta loss remmarna.. och med en elastisk rem, i mitt fall en gigantisk gummisnodd.. kan man köra en sak i taget ihop med vevaxeln..och höra när ljudet uppstår eller försvinner. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 17 Oktober , 2015 Författare Rapport Share Postad 17 Oktober , 2015 En vecka med influensa skapar många ideer och funderingar men inga direkta aktiviteter med 11 bilen. Det finns många olika plasttankar för fast montage i båtar att köpa finns det några hinder att sätta en sådan i en bil? http://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/tankar/bransletankar/bransletank-65liter Finns även rfhttp://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2686. Finns den någon som testat och ev hittat passande tank? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 18 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 18 Oktober , 2015 Jag har ett tipps för en temporär reparation av flexkopplingarna till propelleraxeln; Köp en tub enkomponentlim, typ sikaflex, vindrutelim eller liknande.. jag brukar handla det Mekonomen har.. en liten svart tub med röd/vit/svart rand... "kraftlim".. när det torkat får det samma konsistens som gummi.. sitter utav h-e.. Gör ren kopplingen så mycket det går.. tandborste och bromstvätt.. ta tuben och kläm in i kopplingen så mycket det går.. mellan axel och plattan.. typ.. stryk jämt.. låt härda över natten.. klart! Kopplingen blir knäpp tyst och du behöver inte fundera över den på nått år eller två.. limmet blir ju lixom gummi.. så det flexar som det skall, och det är inte särskillt mycket ändå.. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 18 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 18 Oktober , 2015 http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11134-plastbensintank-har-någon-testat-det-på-en-tgb/?hl=plasttank Jag hade samma idé men det går inte att få en vanlig plast-tank godkänd på besiktningen. Det krävs att du hittar en plasttank från en typgodkänd bil som passar. Det verkar vara svårt eftersom alla skrotfirmor anger bilmodell och årsmodell men inte mått på tanken så det är hopplöst att hitta på nätet. Kanske om du kan spendera en dag på nån skrot och mäta upp olika tankar att du hittar något lämpligt? Själv har jag just köpt en rostfri tank från en båt som har nästa identiska mått med originaltanken men anslutningar på fel ställe. Det blir till att lämna in den hos nån svetsare och få dit ny anslutning för påfyllningsrör, avluftning, nivågivare och slangar. Vi får se hur det går.... :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 18 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 18 Oktober , 2015 Ett dyrare men smidigare alternativ är att köpa en rostfri tank av Tatanka och bara bulta dit. Skulle tro att den rymmer ett par liter mer än plåttanken oxå då den inte begåvats med "invikningen" på sidorna. http://www.tatanka.nu/bransletank-rostfritt-stal/569-0 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 18 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 18 Oktober , 2015 rostfri tank av Tatanka Anamma och Regera, vad vackert! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 18 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 18 Oktober , 2015 .. rostfritt är fint.. går att använda till mycket.. :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 18 Oktober , 2015 Författare Rapport Share Postad 18 Oktober , 2015 Tatankas är optimal men över 9 ksek ger jag inte därav funderingar kring alternativ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 23 Oktober , 2015 Författare Rapport Share Postad 23 Oktober , 2015 En ny kompis till min 11 bil alt min 3314 som jag ska hämta imorgon. Oreggad men hoppas kunna spåra några spår av tillverkaren http://www.blocket.se/stockholm/Slapkarra_63150636.htm?ca=9&w=2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 23 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2015 Vilket fynd! Rena stölden! Grattis!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 23 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2015 Grattis till en fin släpkärra. Det är ett Tranellsläp som du borde kunna få registrerat. Det lyckades i alla fall jag med. Jag har dock militärens dragögla på min. Ett par bilder. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 23 Oktober , 2015 Författare Rapport Share Postad 23 Oktober , 2015 Tack! Jag hoppas hitta tillverkningsskylt på denna, borde väl underlätta att få in den i registret? Vad krävs för att få in den i rullorna? Fanns dessa i militära registret? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 23 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2015 Ja din kärra skall finnas i militära fordonsregistret. Lägger upp några bilder på papper som kanske kan vara av intresse och du kan ha nytta av. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 24 Oktober , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Oktober , 2015 Då är kärran hämtad! Tyvärr hittar jag inga spår av tillverknings eller regnr. Så då antar jag att det blir egenbyggd om den ska registreras? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 24 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 24 Oktober , 2015 synat dragstången ordentligt? Om man kommer med en "egenbyggd" o SBP hittar ett nummer till så blir de sura.... Inga märken efter typskylt som "försvunnit på vägen"? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 24 Oktober , 2015 Rapport Share Postad 24 Oktober , 2015 Enligt Vägverkets papper Fordonsidentitet skall det finnas ett chassinummer på dragstången. En skylt med fordonsidentitet sitter på mitt släp på vänster sida bak, men den ser jag att du saknar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 24 Oktober , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Oktober , 2015 Ang. dragstången så har den kapats och ersatts med rakt galvat rör som sitter med två bultar. Vad kommer Trafikverket vilja se? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 22 November , 2015 Författare Rapport Share Postad 22 November , 2015 Tja då var det ännu mera att analysera och förstå..... Startade upp bilen med nya batterier vilket gick bra. Gnällande ljudet från september var borta tills jag gasade upp den då återkom det med förnyad kraft och spädde på med lite oljestänk. Det jag sett är oljestänk från något som roterar dvs vattenpumpen eller vevaxeln. Jag ser att ventilkåpspackningen läcker så jag vet inte om oljan kommit härifrån och samlats på remskivorna som stänkt omkring det. Nåja jag måste inte köra den mer idag utan den är nu flyttad för vintern, att hålla på och meka utomhus på vintern är inget jag gör frivilligt.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 20 Juni , 2016 Författare Rapport Share Postad 20 Juni , 2016 Då har jag kvicknat till efter vintern..... Tänkte hitta orsaken till missljud och därför pröva att byta universalkoppling på "propelleraxeln". Hur kopplar man loss den? IM Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 20 Juni , 2016 Rapport Share Postad 20 Juni , 2016 Menar du kylfläkts axeln? isf finns lite tipps här från o med inlägg 7 http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11128-b2600s-tgb-13/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 21 Juni , 2016 Författare Rapport Share Postad 21 Juni , 2016 Yes jag menade kylfläktsaxeln! Blev inte riktigt klok på lämpligaste alternativet? Är det att lossa hela fästet underifrån och sedan lossa "kopplingen" ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 2 Augusti , 2016 Författare Rapport Share Postad 2 Augusti , 2016 Då var analysen avseende missljudet klart. Lossade fläkt axeln för att kolla om ljudet då försvann. Det jag kunde konstatera är att det läcker vatten från pumpen. Så det är väl lika bra att beställa nytt från Vårgårda... Tips på rätta sättet att montera vattenpump? Bra beskrivet hur man fixade att lossa fläktaxeln genom att lossa klämmorna på vakuum tanken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 3 Augusti , 2016 Författare Rapport Share Postad 3 Augusti , 2016 När man byter vattenpump är det läge att samtidigt byta kylarslangar? Antar att det är orginal som sitter på min bil, någon som har tips på dimension och inköpsställe? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 5 Augusti , 2016 Författare Rapport Share Postad 5 Augusti , 2016 Ett steg vidare då jag börjat demontera vattenpumpen, lossade övre kylarslang från termostathuset. Hittade ett gäng blåa kristaller där, vad är det för något? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.