H.Hansen Postad 30 Mars , 2015 Rapport Share Postad 30 Mars , 2015 Oj 800 kr för ny vajer och vred. Ja det är säkert helt rimligt, får överväga om det blir att trycka på köp, Spar fortfarande till brytalösa systemet de har Måste nog säga upp sjukskrivningen och börja jobba heltid eller mer igen, dubbla läkare som skriver ut starka piller så kanske det går ett år de där ca 20 % jag kan spela på nu ger inte så mycket Har tur jag har en som behöver en halt å lytt gubbe som smyger runt på ägorna vid behov 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 9 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 9 April , 2015 Monterade baksätet igår men fästet man låser ryggstödet emot var borta på min bil. Är det någon som har mått på detta samt gärna bild på detta? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 9 April , 2015 Rapport Share Postad 9 April , 2015 Menar du de u-formade fjäderbelastade uppochner-ner-vända järnen eller hela fästet i buren/karossen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
putte Postad 9 April , 2015 Rapport Share Postad 9 April , 2015 Vi på ALE har mycke delar liggandes, samt lite bilar som så småningom ska demontera. Så länge jag kan påverka priserna på sakerna säljer vi saker. Men när dom på kontoret bara kollar i sina listor å sätter priserna efter va dom ser..... Då blir många saker bara liggandes på våra välfyllda hyllor Jag håller på med nya priser så ofta jag hinner. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 10 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 April , 2015 Det verkar vara något bortsågat i bågen/karossen så det är främst detta jag skulle behöva mått på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 10 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 April , 2015 Dagens första äventyr dvs köra till Köping för att reg.besiktiga 11 bilen är nu avklarat. När jag körde in i hallen började dom titta på kuldraget och frågade efter papper på detta. Kunde lugna dom med att det inte vad detta som skulle besiktigas utan endast att utryckningsblinkers var borttagna. BIlen fungerar dessutom utan problem så det känns rätt bra! Nu blir det att planera ommålning och leta däck. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 Grattis! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 10 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 April , 2015 Kan man döpa om en tråd? Bilen är ju redan hämtad i Skåne så rubriken kanske skulle förnyas? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3uba296 Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 Editera första posten med full editor så går det. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 Tack..något jag oxå funderat på en längre tid. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 Just det..grattis var ju det jag igentligen kom hit för att skriva. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 10 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 April , 2015 Då känns det som om rubriken är mer relevant. Nu nya funderingar/bekymmer.... glödtändning? Tankade 95 oktanigt i morse och hade i blyersättning. För första gången glödtände motorn när jag kom fram till jobbet. Någon som har koll på detta? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 10 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 April , 2015 Då känns det som om rubriken är mer relevant. Nu nya funderingar/bekymmer.... glödtändning? Tankade 95 oktanigt i morse och hade i blyersättning. För första gången glödtände motorn när jag kom fram till jobbet. Någon som har koll på detta? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 Då känns det som om rubriken är mer relevant. Nu nya funderingar/bekymmer.... glödtändning? Tankade 95 oktanigt i morse och hade i blyersättning. För första gången glödtände motorn när jag kom fram till jobbet. Någon som har koll på detta? Avseende glödtändning så är det första du bör göra att kolla tändinställningen (den påverkar temperaturen i förbränningsrummet). Hjälper inte detta kanske du behöver sota toppen. Glödtändningen beror på att det finns skräp i förbränningsrummet som "glöder" och får soppan att tända utan gnista! Det brukar märkas tydligast när man kört motorn hårt under en längre färd. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 10 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 April , 2015 Är det stroboskop som måste till då? Jag har ignition -123 som sitter i är det något särskilt man ska tänka på då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 Om du har en fördelare som ska vridas för att ställa tändningen spelar det nog ingen roll vad den eller dess komponenter heter man gör på samma sätt. Ställ tändningen så bra det går med stroben (ta bort vacuumslangen från fördelaren om du har en sådan). Om du nu har tändningen grundinställd och vet att förgasarna är rätt inställda kan du fininställa tändningen men "fingerspitzgefül" enligt följande: - ta bort eventuell vacuumslag till fördelaren - kör långsamt på relativt hög växel och nästan ingen gas - ge ordentligt med gas och lyssna om motorn spikar - spikar motorn sänker du tändningen lite i taget tills den slutar med det - spikar inte motorn höjer du tändningen tills den ger antydning till spikning sedan sänker du tändningen en aning Här är det hantverkskunnande som gäller och inte en massa tekniska hjälpmedel! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 10 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 April , 2015 Det var jag det jag misstänkte, tror jag får låta ett proffs titta på detta så att det blir riktigt bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 Har du tillgång till en stroblampa så börja med den! Det kanske räcker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 Våra bilar mår bäst av 98octan.Du kan även köra något högre tändning med 98. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 Historiskt sett så har volvomotorer aldrig krävt något högre oktantal. Det går alldeles utmärkt att köra på 95octan. Hela min ungdom körde vi alltid på 93octan och hade aldrig några problem. Volvomotorer är dessutom en mycket tålig konstruktion gjord för bruksanvändning och inte tänkt som någon tävlingsmotor som skulle kräva en högre kvalitet på soppan. Det enda man kan vinna på att köra på 98octan är att man inte behöver justera så noga för att undvika spikning. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hakanaxs Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 Jag har alltid tankat 95 oktan på min 20- bil och aldrig fått den att spika men den glödtände en hel del. Efter att jag kollat tomgångsvarvet och sänkt detta lite så slutade den glödtända. Det låg på ca 1000 r/m och jag sänkte det till ca 800 r/m. Det kan vara så enkelt. Mvh Håkan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 Alltid kört på 95, visst spikar det ibland Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svarten Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 tror kanske att effektuttaget är satt lågt (117 hk på en 3,0 sexa) beror på att oktantalet är satt lågt, kanske 85 eller 90 oktan under ett eventuellt krig, svårt att få högoktanigt bränsle då som säljs nu. Ute i europa så är detta bränsle inte standard, har för mej att 91 är standard. Sverige har ju inga egna oljekällor så dom fick anpassa sej det det som fanns och gick/går att få. Att tanka 98 ser jag som att elda för kråkorna!! Kan tänka mej att motorena är optimerade för lågoktanig bensin, kanske ner mot 80!! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svarten Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 själv har jag slopat vaccum påverkan och ökat på gradtalet på tändningen, med mer effekt och minskad/oförändrad bränsleåtgång!! förutsätter att bränsle/luft blandning är rätt( CO värde) !! Detta är endast egenupplevt, inte empiriskt underbyggt!! justerat som verkstadshandbok säger. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 10 April , 2015 Rapport Share Postad 10 April , 2015 Hmm jag inbillade mig att problemet med 95 är att det är inblandad etanol som förändrar (höjer ?) temperaturen och skadar ventilsäten med tiden? Finns ju firmor som bygger om penta-b30 för att tåla dagens bränsle, jag har noll koll på vad det är de ändrar.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.