Gå till innehåll

Ännu en Diesel motor tråd. Lite hjälp sökes också.


Rekommendera Poster

Det Audi paket som skall in 13 bilen med 20 flaket, är byggt för 7 år sedan, så det är lite konstigt att det inte rullar flera bilar med den motorn.

Det verkar fungera bra. Har hört mycket gott om de motorerna den senaste tiden.

@ Audi Quattro, Möjligt jag kontaktar dej för lite info.

 

Har fått reda på en del mer i dag, så det börjar klarna lite i vad som behövs nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jo tack jag har haft fullt upp och tagit en "paus" från en stor del av tiden vid datorn. Den är ett nödvändigt ont, och ibland så fastnar man framför den lite för mycket och då går livet vidare utan att man hinner med där istället. Och börjar man fundera på allvar vad som är viktigt så är det i slutändan inte lika viktigt att sitta framför skärmen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Audi paket som skall in 13 bilen med 20 flaket, är byggt för 7 år sedan, så det är lite konstigt att det inte rullar flera bilar med den motorn.

Det verkar fungera bra. Har hört mycket gott om de motorerna den senaste tiden.

@ Audi Quattro, Möjligt jag kontaktar dej för lite info.

 

Har fått reda på en del mer i dag, så det börjar klarna lite i vad som behövs nu.

hmm, Quattro- då kan man ta in hela paketet o skruva dit kardanerna då.. -_-

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på att slänga i en komplett motor och låda (man måste dock svetsa ihop Torrsen diffen i lådan men det är väldigt enkelt) men jag tror att även om den 5cylindriga tdin är kortare än volvo 6an så blir växellådan för lång innan man kopplar den mot fördelningslådan.... men när jag köpt mig en donator bil så är det ju enkelt att mäta och fundera.

Det vore ju fränt att få en 6 växlad tgb och med lite trim om det behövs så får man ju ut 170-180hk ur 140hk tdi motorn :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja bara ett chip gör ju  ca 30 hk.

Har redan inskaffat ett sådant åt min bil. Skall prova det på Prototypen när jag får dit drivlinan, 

Skulle egentligen varit och gjort färdigt för att hämta C202an som är inskaffad i söndags, men familje angelägenheter gjorde att jag varken kunde ta dottern med mej och åka och fixa det och hade inte  heller hade någon att lämna henne hos under tiden  :(

Hon hade en tid att passa så nu får jag försöka ta det så fort jag kan efter påsk, Annars hade det varit fint att få gotta sej i att plocka ur motorn ur c202an och börja kolla på vart motorfästena skall sitta på prototypen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Kul! Här återkommer man och börjar rota i vad som hänt på forat och så visar det sig att du hålls med VAGs dieselfemma! Jag började på en sån konvertering 2008 men kom inte så långt att motorn närmade sig bilen. Jag hann dock sätta mig in i ämnet ganska ordentligt och här kommer det jag minns av det:

 

Jag gjorde en cad-fil i SolidWorks och hade en fräsare på jobbet där jag var då att tillverka den. Kostade mig en tusenlapp, men var fan är adaptern och filen??? Jag ska se om jag hittar ritningen på motorblockets bultmönster, det fanns på nätet nånstans hos en som sålde industrimotorer. Volvons bultmönster måttade jag upp i en fräs med digitalvisare.

 

Sen var det kneget med att sätta ihop mönstren, men det löste sig det med. Min motor tänkte jag ha vertikalt (VAG lutade femmorna 15 grader och Volvo tror jag 5 grader) och då krockar om det var bara en eller om det var två bult tillochmed. Men adaptern gjorde jag minst 15mm tjock (minns inte exakt) och en del av den var nerfräst för att få dit en skruv innanför och en "brygga" utanför. Bryggan fästes med 2 skruvar mot adaptern och täckte skruven innanför och vips fanns plats för sista gängan som fick bli i "bryggan"!

 

Adaptern för veven kom jag aldrig till, men tanken var dieselns svänghjul och koppling med volvons lamell. 115-hästarn jag har är med dubbelmasse-svänghjul och det har gnällts en del över sådana, vet inte varför. Men med den kombinationen har jag för mig det inte behövdes nån distansring för att få svänghjulet så långt ut att växellådans ingående axel ändå når centrumet trots att adaptern flyttar isär motor och växellåda. Jag reserverar mig för att detta kan vara fel, det är snart sex år sen jag knopade ihop de här funderingarna. Lamellen passade bra diametermässigt iaf, jag reagerade särskilt över det eftersom mb-adaptrarna då krävde Rover-lamell.

 

Jag skaffade oljetråg, pickup och säkert några andra grejer från Volvo eftersom det lutar mindre. Ventilkåpa med rätt märke är ju kul med :-)

 

Min plan var att ha så kort väg som möjligt mellan turbo och insug och med lite letande hittade jag avgasgrenrör från en LT kring årsmodell 2000 som får turbon längst bak på motorn. Med Volvons insug hamnar inloppet också längst bak och min plan på den tiden var en chargecooler ovanför kopplingskåpan. Får jag slutligen möjlighet att genomföra mitt projekt blir det ett vanligt laddkyl där istället, kyler säkert helt ok även under motorkåpan med en fläkt eller två som hjälp.

 

Det var väl det hela i mina mekaniska delar. Det elektriska har stötts och blötts i så många trådar och frågor om uppdelning av 24 och 12volt att det vore på tiden att på allvar stolpa upp vad som är fel och rätt och lägga det under FAQ. Jag själv har aldrig begåvats med nån känsla för el (vilket är ett handikapp som fordonsentusiast) men min plan var två separata spänningssystem med varsin generator och sammanlagt tre batterier.

 

Elektronik är ju bra till vissa delar och sämre till andra. Ska man till äventyrligare avkrokar är det nog smart att hålla sig på den mekaniska sidan, men de här motorerna har ju funnits i VAG-fordon med mellan 80 och 200 häst och från Passat upp till LT, så reservdelar lär finnas på europaresor i alla fall.

 

Startnyckeln är kodad med en liten spole som aktiveras av och skickar en igenkänningssignal till en mottagare vid tändningslåset. Sprutpump, el-härva, elektronikbox, startlås och nyckel rekommenderas från samma donatorbil för att minska krånglet att få liv i grejerna efter allt jobb.

 

Kamrem är det också många som ojjar sig över. Säkert med all rätt, för kommer det in skit i den transmissionen lär det vara risk för haveri, men badar man inte alltför ivrigt borde det klara sig. Jag minns jag försökte klura ut nåt bra sätt att täta kåpan runt remmen, men hur bra det skulle blivit vet jag inte.

 

Kommer inte på mer för stunden. Lustigt att minnas allt det här efter så pass lång tid ändå, jag kommer ju knappt fan ihåg å få med mackorna till jobbet på morgnarna.

 

/Erik

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt bra info :) om jag nu tar tag i även mina funderingar någon gång framöver. 

Dubbelmasse-svänghjulet tror jag nog man kan använda så länge det är i bra skick. Dom är ju rätt dyra om dom går sönder och behöver bytas men på plats på just en tdi så gör dom bra nytt i form av att dämpa "svängningarna ut från vevaxeln"

Ska man däremot trimma en bensin 5a till 400+ hk så är det lättare enkelmasse-svänghjulet att föredra både av vikt och av hållfasthetsskäl :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ritningen jag sparat ner i pdf-format på min dator hemma, ska ladda upp den på lämplig plats ikväll och länka in. Industrimotorn har beteckningen BBR och jag tror det är samma som sitter i 102-hästars Transporter ifall nån lyckas söka fram ritningen på nätet. Min 115-hästare har beteckningen AAT, 140 heter AEL och Volvo benämner sin 140-hästare (om jag inte missminner mig) D5252T. Sen finns det en trave varianter till som fysiskt lär vara samma.

 

VISST JA: Det skiljer i bultmönstret på oljetrågen beroende på vilken användning motorn varit avsedd för! Men de viktiga måtten på blocken är samma.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag laddat in ritningen, tack Wingflyer för hjälpen när det bråkade för mig.

 

Måttritning på VW TDI Diesel Industrimotor: Click here to download this file

 

Det är de tre nedersta M12orna som inte stämmer med det oljetråg som sitter på min motor, jag vet inte hur det är med övriga motormodeller.

Redigerad av ErikC304
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack Erik du har rett ut en del frågetecken åt oss  :excl:

Olika omständigheter har gjort att jag står på ruta ett och får börja leta en donator bil att plocka motor och elsystem från.

Är fortfarande inne på detta med VAG sin  Audi-Volvo motorn som motor i min bil.

Visst elen är ett bekymmer, men tillgången på reservdelar ett +, så är prisbilden en fördel .

 

Att jag haft VAG själv i många år samt inom familjen är det nästan enbart bra erfarenheter av dem, vi började med första Audin 1977 kombinerat med en Volvo Amazon. sedan har det funnits minst en VAG i familjen, nu är vi 5 st som kör VAG, och är nöjda, så att plocka i en sådan i TGBn verkar klokt, 

Klart man skall ha ett ventilkåps lock med Volvo emblem på  :P

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Bara upplysa er lite Audi 100 motorn (ungefär samma motor som 850) har ett annat svänghjul så kolla vilket ni har när ni börjar göra adaptern den 100 som sitter i 202 som Morgan styckade behövdes ingen adapter till men vet att kompisen fick fräsa av sprängkåpan när han byggde på en V70 diesel han fick dock vända på grenröret för å få plats med motorn i sin valp Audi har ett bättre grenrör för å sätta i valp men generatorn sitter högre på V70 n kamdrivning å sånt har tålt lera å sånt för oss änn så länge så bara de finns rejält med ström i batteriet styrboxen gillar inte låg spänning

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående kamrem har jag för mig jag läste nånstans att Suzuki-motorerna också har rem. Och sukor har jag sett rejält doppade med motor vrålandes för full hals utan haverier. Men rem innanför otät plastkåpa är naturligtvis känsligare än kedja innanför tät bröstkåpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tjoho här går det framåt med blixtens fart.

Ja tiden alltså.

 

Börjar tvivla på att prototypen får någon motor i sej, det krånglar en del, utan att säga för mycket.

Får börja inrikta mej på att köra i en direkt i min 13on i stället, så det blir prototypen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Ja, jag var ju en idiot som inte stoppade i något i min bil åtminstone nu när jag ändå hade av hytten.

Motorn jag inskaffat var nog inte lämplig ändå, och den har jag någ blivit rejält lurad på.

Det saknas delar på bränslepumpen för att den skall gå i hop med turbon, Så den kan inte ha gått vettigt alls i det utförande jag köpte den.

Jag håller på att jaga motor för fullt, missade en terrano motor och lådor för 1000 kr precis, men det dyker upp fler jappsar som börjar rosta sönder.

 

prototypen. Ja där är ett väl eller oskrivet blad hur man nu ser det.

Jag har åkt land och rike runt och kollat på motorer och lösningar i ägarens ärenden.

Bokat motorer men fått avboka dem då det aldrig kommit några pengar att betala dem för.

Själv har han lyst med sin frånvaro, ja eller lyst är nog att ta i för mycket, det kom ett sms i augusti om jag kunde få den klar till 9 september.

Men då jag ligger ute med några hundra mils soppa. Nästan har gjort mej ovän med ett antal personer, Ja eller mer eller mindre önskvärd som köpare kanske" då man inte "bokar" upp saker och inte köper dem sen.

Ja så den vet jag inte riktigt vad jag skall göra med. den kan inte stå här länge till så länge den inte är i min ägo, markägaren har frågar typ 10 gånger om vad som skall hända med den och har sagt att han snart drar ut den till väg grenen bort från hans mark.

Lite synd, Men jag rör inte en skruv på den bilen innan jag haft ägaren här mellan två ögon.

Funderar på att ge ett bud på den så jag kan greja lite med den i alla fall och den får stå kvar. Jag får flytta den och ställa på en annan plats om jag köper den, men inte ha någon annans "skrot" ståendes här så han ser den varje dag. Den kom ju i April.

 

Min 13on skall jag måla nästa vecka sedan plocka i hop och få besiktigad så fort jag kan. Har grejat med den i går och skall ut nu, varvar med att skruva och städa i bryggeriet, då jag måste flytta hit resten jag äger från Xet på söndag och då blir det nog fullt i bryggeriet

Motor paket får jag bygga brevid.

Det ända positiva är väl att jag lyckats spara i hop lite slantar till en vettig motor nu och kan leta på allvar åt mej själv.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slog på blocket efter dieselbilar och billigast finns ju en hel del som säljs som skrot med bra motorer. man hittar ju bra objekt för 1000-5000 om man bara hämtar upp skrotet.

 

Vad är det för bil du ska sätta motorn i tråden är lite rörig, är det en 13 bil?  

 

Har sett att i alla andra trådar gör man adaptern mot motorn, då åker man också på mycket inpassningar.

 

Kan det vara ett tips att göra som jag gjorde, jag saknar ju riktig verkstad så de fick bli den enkla amatörvarianten min växelåda byggdes ju i ett lite källarföråd under lägenheten gick knappt att ta ut genom dörren.

 

Ta allt från donatorn även koplingskåpan som ofta är framstycke till växelådan. Tag sen bilens svänghjulskåpa som i mitt fall på c202 även detta var växelådans framstycke. Såga ner dem till minsta möjliga och plana till ytorna i svarven och svarva till utrampningsröret så det passar i donatormotorns rör för urtrampningslagret. Är du osäker på vilken lutning du vill ha på motorn lyft i hela paket utan att ha låst motorn, vrid in den till lagom lutning märk upp, ut med allt och borra några hål i donatorns kopplingskåpa som stämmer med hålen i växelådsframstycket på orginallådan i bilen bulta ihop det och allt är klart med inpassningen

 

Ta sen orginalamelen och passa in den i donatorn tryckplatta, lammeler behöver inte sitta rättvända de funkar lika bra felvända vilket gör att du troligen får lite mer splinesyta för förlusten vid ihopbultningen av växelådskåporna.

 

post-5279-0-88489500-1444328749_thumb.jpgpost-5279-0-05732900-1444328911_thumb.jpgpost-5279-0-62235500-1444328929_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det behövs en motor om så bara en b 30 igen så är den nog körbar, men nu är den hel död, har inte brytt mej om att se om jag kan få fart på den,

Han hade den ståendes på en verkstad i staden där han bor, och de fick tydligen inte igång den med den motorn, men det kanske var andra orsaker, vad vet jag, känns lite som han flyttade hit den för att det vart för dyrt att ha den ståendes hos verkstaden,

Jag sa att jag kunde byta motor en gång mot rimlig betalning, om han ordnade fram en motor, då menade jag en b 30, men det spårade tydligen ur helt efter den kom hit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...