Jump to content

Bilen kraftlös.


gunnish
 Share

Recommended Posts

11-Bilen blir ibland kraftlös då jag kommer upp över 40 km/h, dvs det går inte att komma upp i högre hastighet och den går ojämnt, men dör inte.. Om jag stänger av motorn och startar upp igen så fungerar det bra några minuter till.

 

Tittade till luftfiltret såg bra ut. Tittade i luftburken, det var lite vätska längst ner, då ska det väl inte vara?

 

Fick då för mig att titta till förgasarna, ser då att de inte är likadana samt att skruvarna är olika och har ganska så förstörda skallar. Fick bort tre skruvar av fyra på förgasare 1(den längst ner till vänster är kvar). Hur får jag bort kvarvarande skruv? Vad mer ska jag titta på för att felsöka det ursprungliga problemet

 

 

Förgasare 1:

post-8850-0-94214200-1428170680_thumb.jpg

 

Förgasare 2:

post-8850-0-82513500-1428170684_thumb.jpg

 

Luftburk:

post-8850-0-32869900-1428170638_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Det där har jag råkar ut för två ggr av olika anledningar...

 

Skruvarna spelar nog inge roll gissar jag, dock skulle jag först kolla:

 

Bränslefiltret precis framför bensintanken, risk att det är igensatt så bensinflödet räcker bara till lägre varvtal eller högra varvtal en kort stund innan bensinen börjar sina.

 

Kolla när du kör om bensin-nivån sjunker i vattenavskiljaren (glaskoppen) Den ser du med ficklampa under färd om du kör med öppen lucka i hytten, sjunker den snabbt pumpas inte bränslet fram tillräckligt snabbt.

 

Om det inte är något av detta gissar jag att du får öppna förgasarna och kolla gummimembranen, de brukar paja men de är ju billiga att byta, 60 kr på mekonomen.

 

Jag hade ett elände att få bort stjärnskruvar som håller locket på förgasarna, fick såga ett spår med ett sågblad eftersom nån tidigare ägare hade pajat dem. Man kanske törs värma försiktigt med varmluftspistol om de ändå sitter fast.

 

Det kan säkert vara något annat oxå men detta är ju enkelt att kolla ivf.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kom på en grej till, tryckregulatorn var paj i min ( den fjäderbelastade grunkan inne i glaskoppen) det orsakade att pumpen pressade in ruskigt mycket mer bensin än vad motorn behövde, det pölade sig i luftburen och droppade från slangarna på flera ställen, så om det inte är för lite Bränsle så kan det även vara för mycket.....

 

Det orsakas förstås oftast av flottören på undersidan av förgasaren om den inte stoppar flödet när förgasaren är full så blir det översvämning...

 

Är det bensin i luftburken?

Link to comment
Share on other sites

Skruven lossnade med impact driver.

Det var någon vätska i luftburken, antagligen bensin. Se det grå/brunaktiga i tidigare post.

post-8850-0-85553400-1428260917_thumb.jpg

Är detta glaskoppen som nämndes? Isåfall kan iaf jag se ett problem... För övrigt, var får jag tag på ny filterinsats och vad specifikt heter delen?

Jag har ett vanligt bränslefilter där istället, ett precis likadant som bak vid tanken.

post-8850-0-47573100-1428260928_thumb.jpg

post-8850-0-95703500-1428260932_thumb.jpg

Jag tycker att membranen ser hela ut.

Link to comment
Share on other sites

Fråga på bränsletrycksregulatorn, monterade en sån på min och den blev genast mycket lättare att starta varm. Någon som vet hur man justerar ner trycket ut från den? Den har nämligen blivit svårstartad varm igen... Får hålla fullgas vid varmstart, antar det trycks på rätt bra från pumpen..

Link to comment
Share on other sites

Bränsletrycksregulatorn begränsar ju trycket till 0,13 bar mot förgasarna...

Frågan är om det kan vara att den soppa som finns i förgasarna har förångats  ?

 

Bränsletrycksregulatorn justeras väl på kupolmuttern med längst upp ...

Link to comment
Share on other sites

Skruven lossnade med impact driver.

Det var någon vätska i luftburken, antagligen bensin. Se det grå/brunaktiga i tidigare post.

Är detta glaskoppen som nämndes? Isåfall kan iaf jag se ett problem... För övrigt, var får jag tag på ny filterinsats och vad specifikt heter delen?

Jag har ett vanligt bränslefilter där istället, ett precis likadant som bak vid tanken.

 

Jag tycker att membranen ser hela ut.

Membranen är av gummi, kolla dem genom att töja lite på dem i olika riktningar och  titta efter sprickor eller skador (hål). När du sedan monterar ihop "klockorna" ska du ha ATF-olja eller liknande till nivå (enligt handbok) under de svarta plastvreden med dämpkolv på.

Link to comment
Share on other sites

Fråga på bränsletrycksregulatorn, monterade en sån på min och den blev genast mycket lättare att starta varm. Någon som vet hur man justerar ner trycket ut från den? Den har nämligen blivit svårstartad varm igen... Får hålla fullgas vid varmstart, antar det trycks på rätt bra från pumpen..

Prova byta membranen i tryckregulatorn, blir de dåliga släpper den ju igenom mer bränsle igen, och kan även tappa sin retur stopp förmåga, så bränslet inte stanna kvar i ledningar mm som är anslutna

Link to comment
Share on other sites

Membranen är av gummi, kolla dem genom att töja lite på dem i olika riktningar och  titta efter sprickor eller skador (hål). När du sedan monterar ihop "klockorna" ska du ha ATF-olja eller liknande till nivå (enligt handbok) under de svarta plastvreden med dämpkolv på.

Jag såg inget, men det är klart, det kan ju vara så att det är någon liten spricka som bara syns vid töjning.

 

Då till oljan, jag har ingen ATF-olja och har inte allt för bra koll där. Sökning hos biltema gav dessa tre typer. Spelar det roll vilken det är?

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/Transmissionsolja-36979/

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/Transmissionsolja-typ-G-36985/

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/Transmissionsolja-36831/

 

@Gunnish har du kollat vad vätskan i luftburken är för något ? Bensin ?

Har du filtret där eller i den extra monterade aluminium filter hållaren som sitter bak på motorn

Tog bara bort vätskan med papper förra gången, jag får undersöka noggrannare om problemet inte försvinner när jag fixat med tryckregulatorn. Hur vet jag om det är bensin eller något annat? Om det känns oljigt är det olja, annars bensin?

 

Jag har ett löst inline-filter där tryckregulatorn bör vara inkopplad. "aluminium filter hållaren" har jag inte ens sett.

Link to comment
Share on other sites

Jag såg inget, men det är klart, det kan ju vara så att det är någon liten spricka som bara syns vid töjning.

 

Då till oljan, jag har ingen ATF-olja och har inte allt för bra koll där. Sökning hos biltema gav dessa tre typer. Spelar det roll vilken det är?

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/Transmissionsolja-36979/

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/Transmissionsolja-typ-G-36985/

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/Transmissionsolja-36831/

 

Tog bara bort vätskan med papper förra gången, jag får undersöka noggrannare om problemet inte försvinner när jag fixat med tryckregulatorn. Hur vet jag om det är bensin eller något annat? Om det känns oljigt är det olja, annars bensin?

Förgasarna är inte så kräsna för vilken olja du använder. Det ska vara en tunn olja som inte är aggresiv mot gummi. ATV (ops  :blush: ) ATF oljor går bra men jag vet folk som använder bromsvätska också! Man bör dock hålla reda på vad man använt och inte blanda olika vätskor. Vilken som helst av oljorna du länkade till funkar.

 

Vätskan i luftrenaren brukar ofta vara olja från vevhusventilationen

Link to comment
Share on other sites

ATF olja menar du väl  :)

Jo de flyttade luftfiltret på många bilar till en alulåda bakom motorn för brandriskens skull, 

Tänkte om det var bensin, borde kännas på lukten, då vet du ju om förgasarna flödat, det brukar kunna rinna ut bak då, och då att ha ett filter som suger i sej den bensinen är ju inte så bra om du får baktändninger. Där av att de flyttade luft filtret.

Är oljan röd, vilket det inte ser ut som den är, men då är det ATF eller förgasarolja, annars så är det som SBAT111 skriver olja från vevhus ventilationen, 

Link to comment
Share on other sites

Måste o måste...

 

Står bilen länge brukar man få tugga ett tag innan bensinen kommer fram til förgasaren

 

Skit i olika former genom påfyllning o flagningar i tanken, bränsleledningar mm, är bar att få bort före förgasaren.

 

På min Vattenfall med AluZink kaross sitter bara ett billigt slangfilter strax före förgasarna. Satte iofs dit en "utombordarbensinpumpsblåsa" före bensinspumpen för att spara batteriet, men backventilen där gör att man sällan behöver pumpa (om man inte kör slut på bensin..)

 

(luftfiltret "original" i plastlådan)

Link to comment
Share on other sites

Nu förstår jag vad ni menar gällande alu-lådan. Ja jag har luftfiltret däri. Trodde det pratades om något mysko bränslefilter...

 

Smörjschemat (iaf det jag hittade) säger vilka oljor som skall användas var, men jag har inte hittat var det står hur mycket det skall vara i förgasarna. Kan någon upplysa mig om var denna information finns att inhämta?

 

Hur fungerar det utan tryckregulatorn, varför bestämde man sig för att man ville uppgradera om det fungerar med ett vanligt filter?

Link to comment
Share on other sites

Nivån på oljan i förgasarna skall vara till markeringen, är som en kant i hålet som man ser. Det är ca 1 cm ner i hålet om jag inte minns fel.

 

Det är precis så mycket olja som får plats utan att det rinner över när man sakta trycker tillbaka locket med pinnen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finns en grym verktstadshandbok på ca 500 sidor med all info, det är en pdf men inte sökbar tyvärr så det tar en bra stund att hitta rätt sida.

 

Filen är ca 400 MB om jag inte minns fel. 

 

Den har jag tankat någonstans för länge sen men jag minns inte var...

Link to comment
Share on other sites

När alla ändå pratar förgasare här så slänger jag in en fråga.

Om jag tex kollar olje nivån i förgasaren då motorn går, så kväver jag nästan motorn helt när jag trycker ner stången på den bakre förgasaren, men på den främre går den bara ner lite i varv.

Det riktiga är väl att ja, jag skall pressa ner kolven i botten med hjälp av oljan och stången, och där med nästan kväva motorn helt.

Men på tändstiften ser det ut som det är den främre förgasaren som står rätt.

Det känns inte helt rätt att det är så  :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

När alla ändå pratar förgasare här så slänger jag in en fråga.

Om jag tex kollar olje nivån i förgasaren då motorn går, så kväver jag nästan motorn helt när jag trycker ner stången på den bakre förgasaren, men på den främre går den bara ner lite i varv.

Det riktiga är väl att ja, jag skall pressa ner kolven i botten med hjälp av oljan och stången, och där med nästan kväva motorn helt.

Men på tändstiften ser det ut som det är den främre förgasaren som står rätt.

Det känns inte helt rätt att det är så  :ph34r:

 

Låter som förgasarna inte är synkroniserade? Bakre förgasaren står lite mer öppen än den främre.

Link to comment
Share on other sites

Ok stetoskop på inköpslistan då. säkert billigare än att köra bilen till motor trim verkstad.

och man har nytta av det framöver också.

 

Till förgasarna? Behövs inga verktyg. Plocka av locket på luftburken och kolla så att trottelkolvarna lyfter lika mycket på båda förgasarna. En bra spegel hjälper... :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...