Gå till innehåll

C303 høyt drivstoff forbruk


M-923A1

Rekommendera Poster

Det borde ryka ganska bra redan vid 4 liter milen, så 10 liter måste vara nåt läckage. Jag satsar på Klas förslag om bottenpluggarna till flottörhusen, att värmen gör att läckaget inte syns när bilen står still.

 

En motor som låter frisk och inte ryker drar soppa om den låter ansträngd och det kan bero på lågt däcktryck och anliggande bromsar. Men då borde man som förare känna "jädrans vad den går tungt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde ryka ganska bra redan vid 4 liter milen, så 10 liter måste vara nåt läckage. Jag satsar på Klas förslag om bottenpluggarna till flottörhusen, att värmen gör att läckaget inte syns när bilen står still.

 

En motor som låter frisk och inte ryker drar soppa om den låter ansträngd och det kan bero på lågt däcktryck och anliggande bromsar. Men då borde man som förare känna "jädrans vad den går tungt".

 

1/4 tank / 5 mil blir väl runt 3,5 l/mil?

 

Jag toppade det när ett stift hade bränt upp, fast då svartrök det som sagt.

Membranen kan också vara värt att kolla tillsammans med förslagen ovan.

 

Och du har kollat läckage från tanken o framåt?

Lägg under en papp eller nåt när den står still? (får intrycket att du tankade o körde de 5 milen "direkt"? Dvs att det inte hade hunnit rinna ur nånting? )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Fel inställda brytarspetsar ger den förbrukningen direkt.

Klacken som lyfter spetsarna nöts ner och det ökar sakta men säkert bränsleförbrukningen.

Fick något på min 13 så den åt spetsar och klackarna, den gick från 2,2 liter milen till 3.5 liter milen på mindre än 40 mils körning, bytte spetsar och det vart bra i 15 mil sedan började det bråka och jag var uppe i 3.5 liter milen igen, nu har jag bytt hela fördelaren då jag inte var säker på om det var repor i axeln eller något som gjorde att de brände i hop, alt dålig kvalitet på spetsarna. har dock inte hunnit kolla riktigt än då jag började med hytt bytet, skall dra eld på kärran så fort jag kan nu och kolla igen, men där kan du ha en orsak.

ja en ny kondensator samt både kablar, stift och fördelningslock/rotor byttes samtidigt, men jag har inte hunnit test köra som sagt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...