Gå till innehåll

Mitt Objekt: tgb 11 Sid,14


Gäst monkysa

Rekommendera Poster

Mekandet tar aldrig slut:

 

 Körde ner från en drygt meter hög sten, och plötsligt svänger vänster hjul fullt åt höger, medans ratten står still.. fundersamt tog jag mig ett kik under bilen.

 

 

 

 

998449_10151779295167980_1570835817_n.jp

 

Lite felaktig toe-in...

 

 

 

 

946350_10151778912747980_373515263_n.jpg

 

Rätade ut det skapligt med vinch, blir att köpa rör med samma innerdiameter som ytterdiametern på nuvarande styrstag, och svetsa utanpå. Behöver rikta det lite uppåt, då det ser ut som en banan lite fortfarande.

 

  

1150895_10151780148912980_1873821134_n.j

 

Köra fast hann jag med innan staget blev krokigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När paralellstaget förstärkts brister det istället ute vid gängan, exakt innanför gängan av styrlederna eller vid klämförbanden och paralellrörets slitsningar,rören är helt kass där..

 

  Jag och Micke diskuterade detta senast i helgen, när vi satt och stirrade på hans stag, som svetsats..och svetsats om och om igen...

 

 Ska testa att beställa hem kraftigare ämnesrör på jobbet, med grövre ytterdiameter och gods. Tyvärr brukar just rör i alla dimensioner för bearbetning vara satans dyrt, men värt att titta på iaf. 

 

  Man försöker behålla grovleken längs hela rörets längd och undviker försvagningar. Gängar ändarna tight för orginalstyrlederna, och använder låsskruv / stoppskruv eller en kontramutter för att låsa toe-justeringen, istället för den värdelösa slitsningen med klämförband..

 

Jag återkommer gärna med detta i egen tråd längre fram. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag la mitt i en rejält vinkeljärn satte det i 20 tons pressen och rätade ut det och sedan svetsade jag ca 5 cm åt gången på lite olika ställen, lämnade en osvetsad yta på 5 cm mellan varje svets på en sida, så svetsade jag där på andra sidan vinkel järnet och lämnade 5 cm där det var svetsat på motsatt sida. 

De har frågat om det på besiktningen, men jag har sagt att det enbart är skydd och förstärkning och det har gått bra både på besiktning och i skogen sedan.

 

Får väl se vad det ger sej när servot kommer på plats, har då plockat isär det och jagar på bland annat Obelix att han skall svarva delen som går genom ramen åt mej.

Men jag känner att jag nästan måste skaffa mej en till bil att ha å köra med under tiden jag ställer 13 bilen för hytt byte och servo montering, har lite svårt att tänka mej vara helt utan möjligheter att köra i skogen en längre tid  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staget är underdimensionerat original och jag skulle vilja ha en "lagom" förstärkning. Det är dock betydligt trevligare med ett krökt stag än p-ändar eller något annat som går av och riskerar att slå sönder annat innan man fått stopp.

 

Hansen, är lite nyfiken på vilken sida du satte vinkeljärnet? Svårt med sidor på ett runt stag... men ta det i förhållande till resten av bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt det med vinkeln uppåt dels för att det inte skulle ge några oönskade vridningar på just P-ändarna, och att det inte skulle störa genom att ta i bladfjädrarna något, eller haka i något underifrån

Samt att det skall kunna ge med sej om olyckan är framme och man kör på en allt för kraftig sten.

2013-08-13_07-49-12_611.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundersam till att göra ett nytt stag, fast det är nog svårt att få till det utan att bocka röret en aning.. Tror det kommer ta i axeln eller något om man gör det helt rakt..

 

Och egentilgen ska ju röret inte kunna böja sig om det är helt rakt, ska ju till många många kilo innan det böjer sig. Tror orsaken till mitt böjande inte har med att det va massa kraft på styrstaget, utan att jag backade så det tog i och böjdes något framåt (fast det var flera timmar innan detta hände i och för sig..)  Och sen så böjdes det mer när det blev lagom för mycket för staget.. Känns inte som en solid p-ände ska böja sig i första taget, visst, helt möjligt, men det borde inte göra skillnad om röret är förstärkt eller inte. Så som jag kör tycker jag det är bra att staget hållt såhär länge. Finns ju nya p-ändor för knappt en kväll på stan (1000:-).

 

En sån orbitrol kolv som man sätter på axeln hade varit kanon, då hade man knappt kunnat böja de korta stagen som blir, och hade man velat ha i servo, så finns det ju med. dock kanske svårt att synka med styrningen i övrigt..

 

Tycker om man ska fixa till ett nytt paralellstag, så är jag för gängade ändor och klämförband. Sitter på dagens (och gårdagens) lastbilar och funkar kanon. Lossar det inte, ge det lite smisk med hammaren, och sen det är lösare än innan.

 

Hur som, ska i veckan beställa rör ,och parkera bilen hos farsan och sen är det 2 veckors semester! Får se om bilen har lagat sig själv tills semestern är slut :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi förstärkte Mickes stag exakt som Hansen, med ännu kralligare vinkeljärn..öppna sidan riktad bakåt. Den har bågnat sig lite iallafall, men framförallt bröt vi av skiten som jag skrev tidigare, vid p-ändan vänster sida..

 

Trist att staget råkade vika ihop hydraulkolven innan det märktes, men såna tillverkar man själv så dem är gratis. :wub:

 

 Märks att vi kör rätt hårt i berg och träsk, men skiten ska hålla!! :lol: hehe.

Bara öka i dimension igen. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kör ju jag utan servo, så jag lär inte kunna vrida hjulen så mycket att något bryts av. Jag tror inte heller att någon p-ända hade brustit i detta läget om staget varit förstärkt. Blir ju massa mera krafter i staget om man har en hydraulisk kolv som knuffar på den, så feta armar har jag inte... (än... :D )

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

90 cm resp 40 cm rör kapades till och styrstaget togs isär. Allt lossade fint förutom p-änden på själva styrstaget som jag fick smeka lite med slägga, men sen lossa den fint. 

 

1229958_10151835239367980_48791154_n.jpg

 

Här är staget riktat rakt och förstärkningsröret har jag lagt utanpå och svetsat samt borrat i röret och svetsat fast det.

 

1175196_10151835239432980_1970943120_n.j

 

Lite bankande å den vart lös. Svetsade på förstärkning på båda stagen för att det inte skulle böja sig där istället. 

 

1185719_10151835284702980_757254860_n.jp

 

Målat paralellstaget. 

 

1185405_10151835284857980_1093554463_n.j

 

Och förstärkt och målat styrstaget. 

 

1186247_10151837153237980_916781248_n.jp

 

Målat och klart. Måttade in det ungefär som det var innan och monterade det. Bilen stod 2 mil från jobbet så när jag körde den från föräldrarnas hem till jobbet så var den trögstyrd och allmänt jobbig att köra.

 

På med hjulmätnings grejjerna och oj, 10 mm positiv toe-in, dvs toe-out... justerade ner till -4 mm och vilken skillnad. blev som en helt ny bil. Nu är det bara hoppas det håller, annars blir det nyare begangnat stag och då förstärkt med ;) 

 

Ska kolla tändningen med, inställningen.. å bygga om insuget.. blir något som suger kall luft å inte sådär varm ovanför kylaren.. vet inte hur jag ska få till det snyggt bara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat alex.

 

  Våra styrstag har brustit brevid dina förstärkningar.. vid avsmalningen och vid änden på slitsade spåren.

 Det är därför jag skall försöka trolla till mina stag i samma ytterdia. från ände till ände.

 

 Jaja, jag har inte ens forskat i materialdimensioner än, så det får vänta.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det hade helt klart varit bäst med ett grövre stag hela vägen ;)

 

Blev lite osäker på hjulmätningen med... Står ju toe-in ska va 2-4 mm, då ska den väl ställas på hjulen pekar / \? För det jag hade innan var ju +9, och då var den trögstyrd å orolig på väg, men nedjusterat till då -4 för att p

Få toe-in så går den nu bättre på väg.. Vet inte om jag tänkt fel, eller bara gjort fel.. Eller både och? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått provkört bilen lite mer nu i helgen i samband med Ärtsoppeträffen. Bilen går nästan och välta med, körde ner för en backe när vänster framhjul försvann ner för en meter hög stenklack, det var nästan så jag kunde lukta på marken men turligt nog hjälpte det med gas och svänga åt vänster, men då gick den nästan över till höger istället. Lite mer spännande än vad jag tyckte om, men ner kom vi ;) Det var på kvällen. 

 

Sedan på lördagen så blev det bara massa fastkörningar...

 

 

1240134_10151854354092980_1401616988_n.j

 

Såg så torrt ut, men gick inte.. 

 

1176253_10151854354157980_1989332003_n.j

 

 

Efter att ha blivit uppdragen av två willysar så hamnade jag här, och dem åkte vidare..

 

1237636_10151854354422980_614826396_n.jp

 

 

1236943_10151942596095649_1830112362_n.j

Och där satt jag... 

 

Bara börja gräva ;) fyllde både framför å bakom med sten å halvtjocka grenar så kom loss innan hjälpen kommit. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om man är ung och allert så är det väldigt skönt att ha en winch :)

Utan så skulle jag inte våga (orka) prova vissa ställen när jag för det mesta är själv och kör.

Instämmer. Har man inte fjärrkan och winchtillbehören med sig i bilen blir jag lätt feg och vågar inte lika mycket utmaningar då man ofta är ensam. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...