monkysa Postad 12 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2013 Mekandet tar aldrig slut: Körde ner från en drygt meter hög sten, och plötsligt svänger vänster hjul fullt åt höger, medans ratten står still.. fundersamt tog jag mig ett kik under bilen. Lite felaktig toe-in... Rätade ut det skapligt med vinch, blir att köpa rör med samma innerdiameter som ytterdiametern på nuvarande styrstag, och svetsa utanpå. Behöver rikta det lite uppåt, då det ser ut som en banan lite fortfarande. Köra fast hann jag med innan staget blev krokigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 12 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2013 Var en bra dag i skogen med andra ord Jag har funderat på förstärkning av styrstaget inför servobygge men är lite tveksam. Vad är det i stället som går sönder? Ett krökt stag är ju relativt lätt att fixa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 12 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2013 När paralellstaget förstärkts brister det istället ute vid gängan, exakt innanför gängan av styrlederna eller vid klämförbanden och paralellrörets slitsningar,rören är helt kass där.. Jag och Micke diskuterade detta senast i helgen, när vi satt och stirrade på hans stag, som svetsats..och svetsats om och om igen... Ska testa att beställa hem kraftigare ämnesrör på jobbet, med grövre ytterdiameter och gods. Tyvärr brukar just rör i alla dimensioner för bearbetning vara satans dyrt, men värt att titta på iaf. Man försöker behålla grovleken längs hela rörets längd och undviker försvagningar. Gängar ändarna tight för orginalstyrlederna, och använder låsskruv / stoppskruv eller en kontramutter för att låsa toe-justeringen, istället för den värdelösa slitsningen med klämförband.. Jag återkommer gärna med detta i egen tråd längre fram. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 13 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2013 Jag la mitt i en rejält vinkeljärn satte det i 20 tons pressen och rätade ut det och sedan svetsade jag ca 5 cm åt gången på lite olika ställen, lämnade en osvetsad yta på 5 cm mellan varje svets på en sida, så svetsade jag där på andra sidan vinkel järnet och lämnade 5 cm där det var svetsat på motsatt sida. De har frågat om det på besiktningen, men jag har sagt att det enbart är skydd och förstärkning och det har gått bra både på besiktning och i skogen sedan. Får väl se vad det ger sej när servot kommer på plats, har då plockat isär det och jagar på bland annat Obelix att han skall svarva delen som går genom ramen åt mej. Men jag känner att jag nästan måste skaffa mej en till bil att ha å köra med under tiden jag ställer 13 bilen för hytt byte och servo montering, har lite svårt att tänka mej vara helt utan möjligheter att köra i skogen en längre tid Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 13 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2013 Staget är underdimensionerat original och jag skulle vilja ha en "lagom" förstärkning. Det är dock betydligt trevligare med ett krökt stag än p-ändar eller något annat som går av och riskerar att slå sönder annat innan man fått stopp. Hansen, är lite nyfiken på vilken sida du satte vinkeljärnet? Svårt med sidor på ett runt stag... men ta det i förhållande till resten av bilen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 13 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2013 Jag satt det med vinkeln uppåt dels för att det inte skulle ge några oönskade vridningar på just P-ändarna, och att det inte skulle störa genom att ta i bladfjädrarna något, eller haka i något underifrån Samt att det skall kunna ge med sej om olyckan är framme och man kör på en allt för kraftig sten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 13 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2013 Fundersam till att göra ett nytt stag, fast det är nog svårt att få till det utan att bocka röret en aning.. Tror det kommer ta i axeln eller något om man gör det helt rakt.. Och egentilgen ska ju röret inte kunna böja sig om det är helt rakt, ska ju till många många kilo innan det böjer sig. Tror orsaken till mitt böjande inte har med att det va massa kraft på styrstaget, utan att jag backade så det tog i och böjdes något framåt (fast det var flera timmar innan detta hände i och för sig..) Och sen så böjdes det mer när det blev lagom för mycket för staget.. Känns inte som en solid p-ände ska böja sig i första taget, visst, helt möjligt, men det borde inte göra skillnad om röret är förstärkt eller inte. Så som jag kör tycker jag det är bra att staget hållt såhär länge. Finns ju nya p-ändor för knappt en kväll på stan (1000:-). En sån orbitrol kolv som man sätter på axeln hade varit kanon, då hade man knappt kunnat böja de korta stagen som blir, och hade man velat ha i servo, så finns det ju med. dock kanske svårt att synka med styrningen i övrigt.. Tycker om man ska fixa till ett nytt paralellstag, så är jag för gängade ändor och klämförband. Sitter på dagens (och gårdagens) lastbilar och funkar kanon. Lossar det inte, ge det lite smisk med hammaren, och sen det är lösare än innan. Hur som, ska i veckan beställa rör ,och parkera bilen hos farsan och sen är det 2 veckors semester! Får se om bilen har lagat sig själv tills semestern är slut Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 13 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2013 Vi förstärkte Mickes stag exakt som Hansen, med ännu kralligare vinkeljärn..öppna sidan riktad bakåt. Den har bågnat sig lite iallafall, men framförallt bröt vi av skiten som jag skrev tidigare, vid p-ändan vänster sida.. Trist att staget råkade vika ihop hydraulkolven innan det märktes, men såna tillverkar man själv så dem är gratis. Märks att vi kör rätt hårt i berg och träsk, men skiten ska hålla!! hehe. Bara öka i dimension igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 14 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2013 Nu kör ju jag utan servo, så jag lär inte kunna vrida hjulen så mycket att något bryts av. Jag tror inte heller att någon p-ända hade brustit i detta läget om staget varit förstärkt. Blir ju massa mera krafter i staget om man har en hydraulisk kolv som knuffar på den, så feta armar har jag inte... (än... ) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 3 September , 2013 Rapport Share Postad 3 September , 2013 Rör inskaffad så på torsdag blir det rikta staget lite mer rakt och sedan trä röret över styrstaget. Hjulinställning ska jag skämma bort bilen med också. Blir nog nån rolig färg på styrstaget med 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 11 September , 2013 Rapport Share Postad 11 September , 2013 90 cm resp 40 cm rör kapades till och styrstaget togs isär. Allt lossade fint förutom p-änden på själva styrstaget som jag fick smeka lite med slägga, men sen lossa den fint. Här är staget riktat rakt och förstärkningsröret har jag lagt utanpå och svetsat samt borrat i röret och svetsat fast det. Lite bankande å den vart lös. Svetsade på förstärkning på båda stagen för att det inte skulle böja sig där istället. Målat paralellstaget. Och förstärkt och målat styrstaget. Målat och klart. Måttade in det ungefär som det var innan och monterade det. Bilen stod 2 mil från jobbet så när jag körde den från föräldrarnas hem till jobbet så var den trögstyrd och allmänt jobbig att köra. På med hjulmätnings grejjerna och oj, 10 mm positiv toe-in, dvs toe-out... justerade ner till -4 mm och vilken skillnad. blev som en helt ny bil. Nu är det bara hoppas det håller, annars blir det nyare begangnat stag och då förstärkt med Ska kolla tändningen med, inställningen.. å bygga om insuget.. blir något som suger kall luft å inte sådär varm ovanför kylaren.. vet inte hur jag ska få till det snyggt bara... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 11 September , 2013 Rapport Share Postad 11 September , 2013 Snyggt jobbat alex. Våra styrstag har brustit brevid dina förstärkningar.. vid avsmalningen och vid änden på slitsade spåren. Det är därför jag skall försöka trolla till mina stag i samma ytterdia. från ände till ände. Jaja, jag har inte ens forskat i materialdimensioner än, så det får vänta.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 12 September , 2013 Rapport Share Postad 12 September , 2013 Ja, det hade helt klart varit bäst med ett grövre stag hela vägen Blev lite osäker på hjulmätningen med... Står ju toe-in ska va 2-4 mm, då ska den väl ställas på hjulen pekar / \? För det jag hade innan var ju +9, och då var den trögstyrd å orolig på väg, men nedjusterat till då -4 för att p Få toe-in så går den nu bättre på väg.. Vet inte om jag tänkt fel, eller bara gjort fel.. Eller både och? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 12 September , 2013 Rapport Share Postad 12 September , 2013 Nu kanske jag minns helt fel men är det inte en vanlig lösning på andra bilar att ha ett helt rör och låsmutter istället för slitsat rör och klämma? Med en sån lösning borde det bli så pass hållbart att det går sönder någon annan stanns istället Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 16 September , 2013 Rapport Share Postad 16 September , 2013 Fått provkört bilen lite mer nu i helgen i samband med Ärtsoppeträffen. Bilen går nästan och välta med, körde ner för en backe när vänster framhjul försvann ner för en meter hög stenklack, det var nästan så jag kunde lukta på marken men turligt nog hjälpte det med gas och svänga åt vänster, men då gick den nästan över till höger istället. Lite mer spännande än vad jag tyckte om, men ner kom vi Det var på kvällen. Sedan på lördagen så blev det bara massa fastkörningar... Såg så torrt ut, men gick inte.. Efter att ha blivit uppdragen av två willysar så hamnade jag här, och dem åkte vidare.. Och där satt jag... Bara börja gräva fyllde både framför å bakom med sten å halvtjocka grenar så kom loss innan hjälpen kommit. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 16 September , 2013 Rapport Share Postad 16 September , 2013 Hahaha..dax för winch inköp ?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 16 September , 2013 Rapport Share Postad 16 September , 2013 Näää du är ju ung och kan skotta lite Fina foton annars, ser ut på de bilder mm jag sett som ni haft en bra helg . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 16 September , 2013 Rapport Share Postad 16 September , 2013 Även om man är ung och allert så är det väldigt skönt att ha en winch Utan så skulle jag inte våga (orka) prova vissa ställen när jag för det mesta är själv och kör. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 16 September , 2013 Rapport Share Postad 16 September , 2013 Även om man är ung och allert så är det väldigt skönt att ha en winch Utan så skulle jag inte våga (orka) prova vissa ställen när jag för det mesta är själv och kör. Instämmer. Har man inte fjärrkan och winchtillbehören med sig i bilen blir jag lätt feg och vågar inte lika mycket utmaningar då man ofta är ensam. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 16 September , 2013 Rapport Share Postad 16 September , 2013 Läckra bilder! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jonsson Postad 17 September , 2013 Rapport Share Postad 17 September , 2013 Hade inte du en pto vinch? eller blev den inte monterad? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 19 September , 2013 Rapport Share Postad 19 September , 2013 Jo, hade å har iofs en vinch, men den läcker olja, och är inte så motiverad för stunden att montera den. Det kommer säkert hända någon gång, men inte just nu bara.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 5 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 5 Oktober , 2013 Ska till å byta laddningskabel till en lite grövre, typ 10mm2 eller något åt det hållet. Laga pyspunka också på ett bakhjul behöver jag göra med.. Är sugen på snö å is nu så jag kan få lägga på kedjorna igen! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 5 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 5 Oktober , 2013 Tja alex. Frågar för jag orkade inte leta... Dom små extralamporna du har framåt, märke och var handlat (om du minns)?? Lyser långt / smalt eller kort / brett? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 12 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 12 Oktober , 2013 Bosch 04717 Hr står det på dem, och kommer från gamla postelmoppar, så inköpsställe okänt. De lyser långt för att vara så små, inte jättemycket åt sidorna, men då jag hade 10 på min så hade jag 4 st riktade mer utåt.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.