Gäst Hassefan is back Postad 22 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 22 Augusti , 2011 Låter fint att plasten försvinner Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 22 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 22 Augusti , 2011 oxå tänkt byta ut min plast expansion som är något för stor och bara dit klämd istället för ena bromsbehållaren i instrumentpanelen men lat som man blivet så görs nog ingen ny tar nog istället en ståltermos och bultar dit istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 22 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 22 Augusti , 2011 Nu är version två påbörjad' date=' förhoppningsvis den slutgiltiga lösningen på kylvattenfrågan.Kärlet har begåvats med en slanganslutning högt upp som skall anslutas till röret på kylarens hals (kylarlocket blir förstås ett modifierat). Gängade 1/8" rörgäng och tätade med tredobricka och permatex, man ska nog inte bogsera i slangen men det gick att dra stumt åtminstone. Från anslutningen i kärlets botten dras slang till ett nytillverkat T-kors inskarvat på nedre kylarslangen (som är en "veckad" universalslang, därav behovet av smala slangklämmor, som nämnts i annan tråd). [/quote'] Hur har du tänkt modda kylarlocket? Om jag har tänkt rätt så måste locket vara tätt och den fjädrande delen i botten måste bort så att skvallerrörs anslitningen (efter moddningen anslutning till kärlet) hela tiden har åtkomst till kylaren. Varför behöver du en anslutning till undre kylarslangen? Räcker det inte att eventuella luftbubblor kan fyllas ut av vattnet i kärlet? Vad händer om kylaren kokar? Är kylarvätskebehållaren tät eller kan den släppa på övertrycket? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 22 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 22 Augusti , 2011 Ja du tänker rätt om locket Toolman. Jag har gjort en extra packning av tunn (1mm) gummiduk och lagt i locket för att få lite hårdare anliggning mot den "övre tätytan". Där är det ju normalt inte så noga med tätningen. Blir inte det tätt för mig så får jag väl löda en plåt över öppningen. Felet med ett kärl med endast en anslutning är ju att med locket på så rinner inte vattnet ur, åtminstone inte när slangen är så klen som i det här fallet, 10mm (Ett sådant där kärl är ju inte avsett att sitta över kylaren utan i jämnhöjd). Med andra ord så kan allt vatten läcka ur motor och kyl medan nivån fortfarande ser ok ut i kärlet, inte så bra. Ja på kärlet ska det sitta ett tätt lock (som öppnar vid ett visst tryck). /Anders Fmek2011-08-22 17:23:08 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 23 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2011 heltäta lock satt på alla volvo med expansionskärl. sätt ett sådant på kylet dra sen skvalslangen till expansionen och det funkar lika bra som det gjorde på hela 140 serien. på 140 lyfte man upp expansinen ur sin hållare när man nyfylde systemet för att få väck alla luftfickor. jag har 140 expansion på min c202 men ett litet kvarglömt hål vid lagningen av cellpacketet läcker bara någon dl per säsong och vill ha öppet kylsystem dels pga av läckan och dels pga av att jag inte har behov av att höja möjliga kokpunkten samt andra nackdelar som övertryckskylsystem medför. Så mitt expansonkärl har ett litet borrat hål vid påfyllningslocket gängat med m6 eller kvartum och en genomborrad bromsluftnippel där skvalslang sen leder ut ev övertryck och luftbubblor . c202 har ju sitt kraftigare kyl något för lågt satt i förhållande till värmepaketet samt toppen så vill man slippa stora luftfickor i värmepaketet och risk för sprickbildninmgar i toppen bör man hänga dit ett kärl i höjd med bromsoljepåfyllningskåparna. eile2011-08-23 08:45:37 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 23 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2011 Bra tips om lock, Eile. Tackar för det. Jo visst kan man fylla upp systemet genom ett sådant här Saabkärl eller ett äldre Volvokärl, men då är ju locket av synnerligen praktiska skäl avtaget. Men med lock på burken kan vätskan inte rinna ner om så slangen hänger lös i luften. Övertryckssystem har sina fördelar och är att föredra, men det förutsätter förstås att motor och andra delar är friska. Ja även valpen har värmeelementet "för högt" placerat och det är anledningen att jag avser använda expansionskärl. Det funkar ju visserligen utan, med B18, men det kan knappast vara sämre med. /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 31 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2011 Kan meddela att nu fungerar kylningen som den ska. Det blev också ett byte av thermokontakt för elfläkten. Den som följde med kylaren var nog troligen från samma Peugeot som motorn, och slog till redan vid ca 87 grader och släppte inte förrän vid 76 grader, alldeles för "kallt" för en placering där den känner motorns utgående vatten. Jag ersatte den med en 92-87 graders från Biltema (som visade sig ha samma fabrikat, FAE, som andra firmor brukar sälja, således inget Kina-skit som jag befarade.). Nu verkar det vara någorlunda rätt dimensionerat. Fläkten har inga problem att kyla ner så att den slår ifrån och sedan tar det en bra stund innan det är dags igen. Med kupévärmen på max verkade kylfläkten inte behöva gå alls (jag orkade inte vänta hur länge som helst på att den skulle starta). Till saken hör att fläkten och kylaren också orkade med att ta ner temperaturen till de tidigare nämnda 76 graderna, även om det tog lång tid, så kapaciteten räcker nog till för Svenskt klimat åtminstone. Kanske snart dags att lacka dörrar m.m. som jag har utlovat tidigare... Blev lite roligare när grejorna fungerar (än så länge i alla fall). Dock är det ju mycket annat som ska/bör göras så länge vädret tillåter. /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 31 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2011 76 graders var säkert för placering på ingående vatten. Tog upp fördelarna med detta i början av din tråd. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 22 Oktober , 2011 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2011 Innerbelysning är jag ju inte bortskämd med i kapellvalpen så det här ger ju en lyxig känsla. När min nyfunna förkylning ger med sig får det bli att skära till en bit gummimatta att limma på dörren, och trälisten till utsidan måste förstås ordnas med. Den ena fjädern till dörrstoppen har förökat sig genom delning och är inte riktigt med i matchen, är det någon som har en till övers? /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 22 Oktober , 2011 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2011 Japp! Det finns dörstoppsfjädrar i Smedjan. Kan lägga dom tillsammans med draget och värmeröret som ligger och väntar på dej. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fmek Postad 2 December , 2011 Rapport Share Postad 2 December , 2011 Dörrstoppsfjäder från Obelix / Smedjan på sin nya plats. Diverse grundmålade delar Jag behöver nu en till sådan här hållare (som ska sitta på högerdörrens insida). är det någon som kan avvara ett (eller flera) exemplar mot skälig ersättning? /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 2 December , 2011 Rapport Share Postad 2 December , 2011 (redigerade) Nästan likadana hållare finns på Biltema. 5 st för 29:90 art. nr 86-220. Tag bort den fula röda plasten så kan du även använda dom bak i bilen att hålla antenner. http://img202.images...1317/hllare.jpg Att lägga in bilder är inte lika lätt som förr tycker jag. Redigerad 2 December , 2011 av Andreas.E Det var lite mycket text i länken till bilden Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fmek Postad 4 Februari , 2012 Rapport Share Postad 4 Februari , 2012 Det står för tillfället ganska stilla i verkstaden då jag gjorde upptäckten att en 23kW byggfläkt som hittills värmt både mycket och fort inte riktigt kommer sams med nya begrepp som timavläsning och effektavgift. När en månads elförbrukning för blygsamma 80 kronor tillsammans med nätavgiften får notan att hamna på drygt två och fyra kan man ju hålla sig för skratt. Men jag ska ändå visa några bilder så att Obelix ser att grejorna från gamla Smedjan kommer till användning. /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 5 Februari , 2012 Rapport Share Postad 5 Februari , 2012 Men du, det är ju vackert som våren och brännevin! Riktigt skoj att se grejerna komma till användning. Och som jag tidigare uttryckt mej så känns det kul att få vara med och bidra till din fina renovering av din bil! SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fmek Postad 9 December , 2012 Rapport Share Postad 9 December , 2012 Ja efter de senaste bilderna har det inte hänt så mycket, tyvärr. När jag efter semestern skulle ta tag i det fick jag plötsligt veta att bilmekande inte längre var önskvärt i de lokaler som jag de senaste åren fått låna. Det har varit mycket förmånligt så jag ska inte klaga, men "uppsägningen" lades fram på ett mycket fult sätt. Jag har nog nya lokaler på gång och lyckligtvis får valpen m.m. övervintra inomhus, om än på nåder. Så det löser sig väl, men entusiasmen blev ju körd i botten. /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 9 December , 2012 Rapport Share Postad 9 December , 2012 Fan va trist att höra... Varför skulle bilmekande vara så hemskt dåligt då? Med den där fina valpen borde du ju absolut fortsätta. Om inte för din egens eller valpens skull så åtminstone för oss andra som faktiskt uppskattar det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Teddan Postad 2 Juni , 2013 Rapport Share Postad 2 Juni , 2013 Hur går det Anders? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 2 Juni , 2013 Rapport Share Postad 2 Juni , 2013 Ja..vi är nyfikna! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 3 Juni , 2013 Rapport Share Postad 3 Juni , 2013 Har nu sträckläst denna intressanta tråd och det blir toppbetyg! Hur går det med bygget? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fmek Postad 3 Juni , 2013 Rapport Share Postad 3 Juni , 2013 Hej på er! Jag har i alla fall haft igång valpen och kört några meter, i samband med att jag nu just flyttat ur den gamla lokalen. Alltid något. I det nya mek-garaget jag hyr ihop med en kompis, fick visserligen alla grejor, armé-mc:n (Blue Arrow-55) och Opel Manta turbo-bygget m.m. plats, men takhöjden tillåter inte valpen att vara med. Den är för tillfället inhyst hos en bekant, och står åtminstonde torrt och fint. Det kommer att ges tillfälle att skruva med den i hans verkstad framöver men lika smidigt som förut blir det förstås inte. Förra året skulle jag precis börja göra hållare för stänkskydd bakom framhjulen innan jag blev avbruten av flyttbeskedet, så det är väl med det jag får börja ta nya friska tag. /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fmek Postad 2 Juli , 2017 Rapport Share Postad 2 Juli , 2017 Det var ett tag sedan sist, men nu har jag i alla fall varit både på veteranbilsträff i Hajstorp vid Göta kanal och på fisketur med den flak och dieselmotorförsedda valpen så man får väl äntligen anse den som invigd. Även om jag gör det mesta långsamt har jag förstås inte hållit på konstant sedan trådstarten. Känns dock bra att det endast är smådetaljer att fixa med nu. /Anders 14 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 2 Juli , 2017 Rapport Share Postad 2 Juli , 2017 Snygg!! Och bra kämparglöd att du hållt igång intresset så många år. Stor tumme upp där.. så många projekt man läser om som dör efter tex en garageflytt eller utan uppdatering en tid. Roligt att se mer bilder framöver. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mb77tyson Postad 18 Juli , 2017 Rapport Share Postad 18 Juli , 2017 Sjukt rolig tråd att läsa. Hoppas det kommer mer bilder framöver. Framför allt från slutfasen. Man önskar ju att man inte var en sån klåpare själv när man ser hur grymt det kan bli om man är så duktig Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fmek Postad 18 Juli , 2017 Rapport Share Postad 18 Juli , 2017 Fyller på med några byggbilder. /Anders 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Overdrive Postad 19 Juli , 2017 Rapport Share Postad 19 Juli , 2017 Finemangs! Men stänklapparna? 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.