Gå till innehåll

Diesel


Gäst Fmek

Rekommendera Poster

oxå tänkt byta ut min plast expansion som är något för stor och bara dit klämd istället för ena bromsbehållaren i instrumentpanelen men lat som man blivet så görs nog ingen ny tar nog istället en ståltermos och bultar dit istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman
Nu är version två påbörjad' date=' förhoppningsvis den slutgiltiga lösningen på kylvattenfrågan.

Kärlet har begåvats med en slanganslutning högt upp som skall anslutas till röret på kylarens hals (kylarlocket blir förstås ett modifierat). Gängade 1/8" rörgäng och tätade med tredobricka och permatex, man ska nog inte bogsera i slangen men det gick att dra stumt åtminstone.

Från anslutningen i kärlets botten dras slang till ett nytillverkat T-kors inskarvat på nedre kylarslangen (som är en "veckad" universalslang, därav behovet av smala slangklämmor, som nämnts i annan tråd).

[/quote']

 

Hur har du tänkt modda kylarlocket?

Om jag har tänkt rätt så måste locket vara tätt och den fjädrande delen i botten måste bort så att skvallerrörs anslitningen (efter moddningen anslutning till kärlet) hela tiden har åtkomst till kylaren.

 

Varför behöver du en anslutning till undre kylarslangen? Räcker det inte att eventuella luftbubblor kan fyllas ut av vattnet i kärlet?

 

Vad händer om kylaren kokar? Är kylarvätskebehållaren tät eller kan den släppa på övertrycket?

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du tänker rätt om locket Toolman.

Jag har gjort en extra packning av tunn (1mm) gummiduk och lagt i locket för att få lite hårdare anliggning mot den "övre tätytan". Där är det ju normalt inte så noga med tätningen. Blir inte det tätt för mig så får jag väl löda en plåt över öppningen.

Felet med ett kärl med endast en anslutning är ju att med locket på så rinner inte vattnet ur, åtminstone inte när slangen är så klen som i det här fallet, 10mm (Ett sådant där kärl är ju inte avsett att sitta över kylaren utan i jämnhöjd).

Med andra ord så kan allt vatten läcka ur motor och kyl medan nivån fortfarande ser ok ut i kärlet, inte så bra.

 

Ja på kärlet ska det sitta ett tätt lock (som öppnar vid ett visst tryck).

/Anders

 

Fmek2011-08-22 17:23:08

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heltäta lock satt på alla volvo med expansionskärl.  sätt ett sådant på kylet dra sen skvalslangen till expansionen och det funkar lika bra som det gjorde på hela 140 serien.  på 140 lyfte man upp expansinen ur sin hållare när man nyfylde systemet för att få väck alla luftfickor.  jag har 140 expansion på min c202 men ett litet kvarglömt hål vid lagningen av cellpacketet läcker bara någon dl per säsong och vill ha öppet kylsystem dels pga av läckan och dels pga av att jag inte har behov av att höja möjliga kokpunkten samt andra nackdelar som övertryckskylsystem medför.  Så mitt expansonkärl har ett litet borrat hål vid påfyllningslocket gängat med m6 eller kvartum och en genomborrad bromsluftnippel där skvalslang sen leder ut ev övertryck och luftbubblor .  c202 har ju sitt kraftigare kyl något för lågt satt i förhållande till värmepaketet samt toppen så vill man slippa stora luftfickor i värmepaketet och risk för sprickbildninmgar i toppen bör man hänga dit ett kärl i höjd med bromsoljepåfyllningskåparna.

eile2011-08-23 08:45:37
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tips om lock, Eile. Tackar för det.

Jo visst kan man fylla upp systemet genom ett sådant här Saabkärl eller ett äldre Volvokärl, men då är ju locket av synnerligen praktiska skäl avtaget. Men med lock på burken kan vätskan inte rinna ner om så slangen hänger lös i luften.

Övertryckssystem har sina fördelar och är att föredra, men det förutsätter förstås att motor och andra delar är friska.

Ja även valpen har värmeelementet  "för högt" placerat och det är anledningen att jag avser använda expansionskärl. Det funkar ju visserligen utan, med B18, men det kan knappast vara sämre med.

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kan meddela att nu fungerar kylningen som den ska.

Det blev också ett byte av thermokontakt för elfläkten. Den som följde med kylaren var nog troligen från samma Peugeot som motorn, och slog till redan vid ca 87 grader och släppte inte förrän vid 76 grader, alldeles för "kallt" för en placering där den känner motorns utgående vatten. Jag ersatte den med en 92-87 graders från Biltema (som visade sig ha samma fabrikat, FAE, som andra firmor brukar sälja, således inget Kina-skit som jag befarade.PDT_Armataz_02_43.gif).

 

Nu verkar det vara någorlunda rätt dimensionerat. Fläkten har inga problem att kyla ner så att den slår ifrån och sedan tar det en bra stund innan det är dags igen.

Med kupévärmen på max verkade kylfläkten inte behöva gå alls (jag orkade inte vänta hur länge som helst på att den skulle starta).

Till saken hör att fläkten och kylaren också orkade med att ta ner temperaturen till de tidigare nämnda 76 graderna, även om det tog lång tid, så kapaciteten räcker nog till för Svenskt klimat åtminstone.

 

Kanske snart dags att lacka dörrar m.m. som jag har utlovat tidigare... Blev lite roligare när grejorna fungerar (än så länge i alla fall). Dock är det ju mycket annat som ska/bör göras så länge vädret tillåter.

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Innerbelysning är jag ju inte bortskämd med i kapellvalpen så det här ger ju en lyxig känsla.PDT_Armataz_02_30.gif

106yqmx.jpg

När min nyfunna förkylning ger med sig får det bli att skära till en bit gummimatta att limma på dörren, och trälisten till utsidan måste förstås ordnas med.

Den ena fjädern till dörrstoppen har förökat sig genom delning och är inte riktigt med i matchen, är det någon som har en till övers?

vf85cl.jpg

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Dörrstoppsfjäder från Obelix / Smedjan på sin nya plats.

2ywsojt.jpg

 

Diverse grundmålade delar

ejx25h.jpg

 

Jag behöver nu en till sådan här hållare (som ska sitta på högerdörrens insida). är det någon som kan avvara ett (eller flera) exemplar mot skälig ersättning?

2i1fszl.jpg

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan likadana hållare finns på Biltema. 5 st för 29:90 art. nr 86-220. Tag bort den fula röda plasten så kan du även använda dom bak i bilen att hålla antenner.

 

http://img202.images...1317/hllare.jpg

 

 

 

 

 

Att lägga in bilder är inte lika lätt som förr tycker jag.

Redigerad av Andreas.E
Det var lite mycket text i länken till bilden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det står för tillfället ganska stilla i verkstaden då jag gjorde upptäckten att en 23kW byggfläkt som hittills värmt både mycket och fort inte riktigt kommer sams med nya begrepp som timavläsning och effektavgift. När en månads elförbrukning för blygsamma 80 kronor tillsammans med nätavgiften får notan att hamna på drygt två och fyra kan man ju hålla sig för skratt. :huh:

 

Men jag ska ändå visa några bilder så att Obelix ser att grejorna från gamla Smedjan kommer till användning. :D

 

29xajwx.jpg

 

nbemiu.jpg

 

ejdkk.jpg

 

1933mb.jpg

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Ja efter de senaste bilderna har det inte hänt så mycket, tyvärr. När jag efter semestern skulle ta tag i det fick jag plötsligt veta att bilmekande inte längre var önskvärt i de lokaler som jag de senaste åren fått låna.

Det har varit mycket förmånligt så jag ska inte klaga, men "uppsägningen" lades fram på ett mycket fult sätt.

 

Jag har nog nya lokaler på gång och lyckligtvis får valpen m.m. övervintra inomhus, om än på nåder. Så det löser sig väl, men entusiasmen blev ju körd i botten. :(

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hej på er!

Jag har i alla fall haft igång valpen och kört några meter, i samband med att jag nu just flyttat ur den gamla lokalen. Alltid något.

I det nya mek-garaget jag hyr ihop med en kompis, fick visserligen alla grejor, armé-mc:n (Blue Arrow-55) och Opel Manta turbo-bygget m.m. plats, men takhöjden tillåter inte valpen att vara med. Den är för tillfället inhyst hos en bekant, och står åtminstonde torrt och fint. Det kommer att ges tillfälle att skruva med den i hans verkstad framöver men lika smidigt som förut blir det förstås inte.

 

Förra året skulle jag precis börja göra hållare för stänkskydd bakom framhjulen innan jag blev avbruten av flyttbeskedet, så det är väl med det jag får börja ta nya friska tag.

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Det var ett tag sedan sist, men nu har jag i alla fall varit både på veteranbilsträff i Hajstorp vid Göta kanal och på fisketur med den flak och dieselmotorförsedda valpen så man får väl äntligen anse den som invigd.

Även om jag gör det mesta långsamt har jag förstås inte hållit på konstant sedan trådstarten. Känns dock bra att det endast är smådetaljer att fixa med nu.

 

f3f2ag.jpg

 

/Anders

  • Like 14
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygg!! Och bra kämparglöd att du hållt igång intresset så många år.

Stor tumme upp där.. så många projekt man läser om som dör efter tex en garageflytt eller utan uppdatering en tid.

Roligt att se mer bilder framöver.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...