Gäst 540is Postad 9 Januari , 2011 Rapport Share Postad 9 Januari , 2011 Vilken dimension är det där? Tidigare tråd http://www.terrangbil.net/forum/forum_posts.asp?TID=5179&OB=ASC 38" Undrade bara eftersom jag inte hittar den storleken på MickeyThomsons hemsida... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 25 Februari , 2011 Rapport Share Postad 25 Februari , 2011 Kanske General GRABBER AT2 ? http://www.dack.se/general/grabber_at2/265-75_r16_123-120q_10pr_m+s_kennung_owl.html http://www.dack.se/general/grabber_at2/index.html Har hämtat hem ett par blästrade och grundade fälgar så nu börjar man titta på däck igen. Efter att ha läst igenom tråden ser jag att flera före mig varit inne på General Grabber. De har ju hål för dubb. Innebär det att det är vinterdäck och alltså blir ganska mjuka på sommaren? Då sliter man ner dem ganska snabbt. Om man kör mycket förståss. Det skiljer ju i alla fall 3000 kr till Cooper ATR. Däckonline (Inklusive moms och frakt inom Sverige)General GRABBER AT2 315/75 R16 121Q 8PR Kan dubbas , OWL 4x 1938,10 SEK = 7752,40 SEK Cooper DISCOVERER ATR 315/75 R16 121R 8PR OWLS 4x 2670,40 SEK = 10681,60 SEK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mandarin Postad 25 Februari , 2011 Rapport Share Postad 25 Februari , 2011 Jag skulle rekommendera att ringa runt till ett par ställen som säljer däck och fråga vad de ska ha för det däcket du bestämmer dig för. Nästan alla lite större ställen kan fixa däcken du vill ha även fast det inte finns med på hemsidan mm och ej rabatterade priser går alltid att få ner. Jobbade innan på en däckverkstad men vill helst undvika att göra reklam på forumet. Principen går att tillämpa på alla större ställen där de säljer däck. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 14 Mars , 2011 Rapport Share Postad 14 Mars , 2011 Finns det innerslang i originaldäcken? Behöver/rekommenderas slang till ett par nya gat/lätt offroad däck? Vad kostar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 14 Mars , 2011 Rapport Share Postad 14 Mars , 2011 Jo det skall vara slang i orginal däckena, fälgen håller inte kvar däcket så bra utan, det är lätt att kränga av dem om man kör slanglöst. Det är väl det man bygger bort med bedlocks. Har sett några som kört slanglöst, men de är nästan tvugna att ha startgas med så de kan spränga på däcken i skogen då de krängs av. EDIT Sökte lite på slangar och hittade 280/85-16 för 240 kr, st om det var med eller utan moms är jag osäker på. H.Hansen2011-03-14 14:16:56 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 14 Mars , 2011 Rapport Share Postad 14 Mars , 2011 Om man trycker lite på ventilen syns det tydligt om man har slangar i däcken då är ventilen rak. Är det slanglöst så är det en svulst eller midja på ventilen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 14 Mars , 2011 Rapport Share Postad 14 Mars , 2011 Skälet till att originalfälgarna måste ha slang är att fälgarna saknar "hubbar". Det är dom där kanterna på fälgen som ligger alldeles innanför däcket när det sitter på rätt ställe. Hubben hjälper till att hålla däcket på plats vid låga ringtryck. Så därför är slangen ett måste på originalfälgarna. Angående att spränga dom på plats med startgas så funkar det dåligt på fälgar utan hubbar. Sprängkraften skjuter däcket på plats mellan hubben och fälgkanten- och stannar kvar där. Utan hubben så sugs däcket tillbaka igen när luften kyls av inne i däcket. Finns inte nån kompressor i världen som hinner med att blåsa upp trycket så däcket hålls kvar. Men det gäller givetvis bara slanglösa däck. För oss med slang är det reservhjul som gäller! Beadlocks på valpen fungerar bara om man monterar dom på insidan av fälgen tyvärr. All annan montering är för det fräna utseendets skull. Beadlocksen gör att däcket inte kan kan ramla ner i fälgdiket, och det sitter på insidan av fälgen på valpen- men på portalbilarna sitte rdiket på utsidan, så där funkar det med beadlocks. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mv70 Postad 14 Mars , 2011 Rapport Share Postad 14 Mars , 2011 Bra info Obelix, då har man lärt sig nåt nytt igen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst popnit Postad 14 Mars , 2011 Rapport Share Postad 14 Mars , 2011 Det funkar faktisk med en vanlig hobby kompressor, har själv gjort det men det gäller att vara snabb! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 14 Mars , 2011 Rapport Share Postad 14 Mars , 2011 Bild på hubbarna som benämns som Hump. De som håller däckfoten på plats. 6,5 - Bredd i tum i mellan fälghornen. J - Fälghornens utformning 16 - Fälgens diameter i tum vid däckfotens anliggning. 2H - Dubbla humpar som håller däckfoten på plats. ET - Einpress Tiefe. Inpressningsdjup måttet i mellan fälgens mitt och anläggningsytan emot navet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst kenny_69 Postad 14 Mars , 2011 Rapport Share Postad 14 Mars , 2011 Skälet till att originalfälgarna måste ha slang är att fälgarna saknar "hubbar". Det är dom där kanterna på fälgen som ligger alldeles innanför däcket när det sitter på rätt ställe. Hubben hjälper till att hålla däcket på plats vid låga ringtryck. Så därför är slangen ett måste på originalfälgarna. Angående att spränga dom på plats med startgas så funkar det dåligt på fälgar utan hubbar. Sprängkraften skjuter däcket på plats mellan hubben och fälgkanten- och stannar kvar där. Utan hubben så sugs däcket tillbaka igen när luften kyls av inne i däcket. Finns inte nån kompressor i världen som hinner med att blåsa upp trycket så däcket hålls kvar. Men det gäller givetvis bara slanglösa däck. För oss med slang är det reservhjul som gäller! Beadlocks på valpen fungerar bara om man monterar dom på insidan av fälgen tyvärr. All annan montering är för det fräna utseendets skull. Beadlocksen gör att däcket inte kan kan ramla ner i fälgdiket' date=' och det sitter på insidan av fälgen på valpen- men på portalbilarna sitte rdiket på utsidan, så där funkar det med beadlocks. SKREV OBELIX[/quote'] Det går att köra utan slang i "valpfälgar" men det är inte att rekomendera att gå under 2kg, allså inget att ha i skogen.. När jag köpte min första valp så va 2 st däck utan slang.. På dessa fälgar svetsade jag beadlocks på UTSIDA utan beskymmer, vad jag vet går den fortfarrande med dessa fälgar.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 14 Mars , 2011 Rapport Share Postad 14 Mars , 2011 Kenny, Det är klart att det funkar att svetsa beadlocks på utsidan, och det håller däcket på plats på utsidan av fälgen. Problemet är bara att fälgdiket är på insidan av valpens fälgar, så det är lättare för däcket att "halka" ner där och svårare att få tillbaka på fälgbanan. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 14 Mars , 2011 Rapport Share Postad 14 Mars , 2011 Kör bara slanglöst, helt värdelöst för gatbruk och många mil med slang i däck som har reflad stomme, slangarna nöts upp fort samma gäller åka i sandiga länder, sanden tränger in och äter upp slangarna. Hade 7 punkteringar på en resa med slang , kände mig som ett proffs på att kränga valphjul för hand. Med slanglöst ännu ingen punktering. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst silverado Postad 22 Mars , 2011 Rapport Share Postad 22 Mars , 2011 funderar på vilka skogs däck man ska köpa till tgb 20n?. fäljarna är breddade 2tum. och hur går det på bilprovningen med större däck? tacksam för tips på däck och även vart man handlar dom bäst.. Håkan W. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mandarin Postad 23 Mars , 2011 Rapport Share Postad 23 Mars , 2011 funderar på vilka skogs däck man ska köpa till tgb 20n?. fäljarna är breddade 2tum. och hur går det på bilprovningen med större däck? tacksam för tips på däck och även vart man handlar dom bäst.. Håkan W. Hej När det gäller lagliga däck så får omkretsen på däcken skilja 5% mot original men det finns inga gränser för bredden. För att köra med lagliga däck så borde du kunna väja några 35 13,5 16 däck. Annars kan du ju alltid göra som många andra terrängbilsägare och byta till mindre däck när bilen ska besiktigas och i övrigt köra med några monsterdäck. // Jonas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 23 Mars , 2011 Rapport Share Postad 23 Mars , 2011 funderar på vilka skogs däck man ska köpa till tgb 20n?. fäljarna är breddade 2tum. och hur går det på bilprovningen med större däck? tacksam för tips på däck och även vart man handlar dom bäst.. Håkan W.Hej När det gäller lagliga däck så får omkretsen på däcken skilja 5% mot original men det finns inga gränser för bredden. För att köra med lagliga däck så borde du kunna väja några 35 13' date='5 16 däck. Annars kan du ju alltid göra som många andra terrängbilsägare och byta till mindre däck när bilen ska besiktigas och i övrigt köra med några monsterdäck.// Jonas[/quote'] Eller så bokar man regbesiktning och köper så stora/breda däck du VILL ha. Jag reggade mitt Myrmonster med 38.5x14.5x16 och dom fälgarna var breddade ca 3 tum utåt. Fick den nya däckdimensionen inskriven i papperena. Om jag skulle satsa på nya däck skulle jag välja Superswamper LTB 40x16x16' date=' både stora och breda och dom med artikelnummer LTB-20x har det nya mönstret som är en blandning av Bogger och TSL. [img']http://www.intercotire.com/tire_photos/mtap6uryfevutl_sm.jpg[/img] Jo, jag vet att det är på gränsen vad man får på en 13/20-bil pga avståndet mellan bakaxlarna. I nödfall får man flytta bakre axeln lite bakåt. Men det är klart lösbart. Utväxlingen är åxå ett dilemma med stora däck, men där har jag ideér under utveckling. Med orginal FD-51 är 38" på gränsen om man vill krypköra i skogen. Lätt att få tjuvstopp. Svårt att råda om däckval, beror mycket på hyr mycket man skall vara i skogen. Mitt råd är att välja däck efter det extremaste du kommer att köra, och sen leva med konsekvenserna (ljudnivå/livslängd) på väg. Mina tips är annars i 16-tums storlek: Superswamper LTB (bra både i sten och lera) 35x12.50x16 40x16.00x16 Superswamper TSL Radial (bra allround) finns i 36x12.50x16 36x14.50x16 Superswamper TSL Bias (väl smala i min smak..) 36x13.00x16 38x13.00x16 Superswamper TSL SX (med sidebiters) 36x12.50x16 Superswamper Irok (mjuka och fina i skogen, bra allround, lite dyra dock) 36x13.50x16 37x14.00x16 39.5x13.5x16 Superswamper Bogger (kung i lera, men lite dåligt sidgrepp i blöt skog) 35x10.50x16 35x14.50x16 35x16.00x16 37x13.00x16 38.5x11.00x16 38.5x15.00x16 Maxxis Mudzilla (prisvärda, svårt får tag på i europa pga EU-regler) 35x13.50x16 37x13.50x16 Maxxis Creepy Crawler (prisvärda, svårt får tag på i europa pga EU-regler) 35x12.50x16 35x14.50x16 37x12.50x16 37x14.50x16 38.5x12.50x16 38.5x14.50x16 Maxxis Trepador Comp (tävlingsdäck, ej godkänt för väg mm. Dock sidebiters) 37x12.50x16 Sen finns det förståss andra alternativ, tex Mickey Thompsson Baja Claw, Pittbull, Nitto, Simex, Fedima mm. mm. // KlasKlas_B2011-03-23 10:37:57 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst silverado Postad 23 Mars , 2011 Rapport Share Postad 23 Mars , 2011 då har man lite uppslag. det blir nog något som är lite större än orginal bara då det ska funka bra med kedjor också. och går skapligt på vägen.. 37x12,5 kanske. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 24 Mars , 2011 Rapport Share Postad 24 Mars , 2011 Jag tror att du måste förlänga slirskydden en eller två sektioner om du skall få på dom på 37 tums däck. ErikL har gjort en bra beskriving här på forumet.... >> http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=2607&KW=&PID=65596&title=ndring-av-kedjor#65596 Ska man köra med kedjor så fungerar orginalhjulen rätt bra. Smala hjul och kedjor funkar bättre i viss snö (socker-gammelsnö) än stora/breda med lågt lufttryck. Särskilt om man kör med last. // KlasKlas_B2011-03-24 23:18:45 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 9 April , 2011 Rapport Share Postad 9 April , 2011 Till sist bidde det ett par General Grabber AT2 315/75-16 monterade på ett set renoverade fälgar. Har endast kört en kortare testrunda på asfalt. Det kan bero på hur mycket luft det är i däcken men tusan vad fint den gick! Mjukt och fint. Passade även på att blåsa rent trumbromsarna runt om så nu bromsar den mycket mjukare och framförallt tystare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 10 April , 2011 Rapport Share Postad 10 April , 2011 Det bidde mycket snyggt . Vad för sorts grund och färg blev det? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 10 April , 2011 Rapport Share Postad 10 April , 2011 Grunden vet jag inte. Det var blästrarn som kleta på. Det var inte pulverlack, så mycket vet jag. Sen använde jag två burkar fälgspray från Mekonomen. Silver. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst silverado Postad 10 April , 2011 Rapport Share Postad 10 April , 2011 ser bra ut. kanske sånna däck jag ska ha.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 10 April , 2011 Rapport Share Postad 10 April , 2011 Grunden vet jag inte. Det var blästrarn som kleta på. Det var inte pulverlack' date=' så mycket vet jag. Sen använde jag två burkar fälgspray från Mekonomen. Silver.[/quote'] Det blir bra, blästrarnas grundfärg brukar vara mycket bra. Har själv provat burkspray med gott resultat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst saibot Postad 5 Maj , 2011 Rapport Share Postad 5 Maj , 2011 Kan någon tips om vart man kan köpa nya däck till en TGB 11. Har inte breddat fälgarna så däcken skall passa på orginalfälgarna . Maxpriset är väl 2000kr/per däck Kan det här vara prisvärt: http://fmv4x4.com/web/?wpsc-product=fedima-sirocco-28575-16 saibot2011-05-05 14:04:33 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Janne H Postad 5 Maj , 2011 Rapport Share Postad 5 Maj , 2011 Har köpt Fedima Sirocco av Morgan men har bara åkt ytterst lite, men jämfört med de torra pildäcken som jag hade så är det lättstyrt och mycket tystare, har inte varit i terrängen än men det finns en Dogge här på forumet som har kört mer än jag med sina samt att han ska till Gävle i helgen och testa i terräng så han får kanske återkomma med testresultat, visserligen åker han Tgb20 men borde inte vara så stor skillnad Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.