Gå till innehåll

Däck till 11/13/20


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Har for ca. en måned siden fået monteret 4 stk. General Grabber AT2 315/75/16" de er meget bedre at køre på, end de Trelleborg der sad på før, meget mindre støj.

Synes også de ser ret OK ud?
 
GG2.jpg

Kaj972011-09-22 20:06:52

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till sist bidde det ett par General Grabber AT2 315/75-16 monterade på ett set renoverade fälgar. Har endast kört en kortare testrunda på asfalt. Det kan bero på hur mycket luft det är i däcken men tusan vad fint den gick! Mjukt och fint. Passade även på att blåsa rent trumbromsarna runt om så nu bromsar den mycket mjukare och framförallt tystare. PDT_Armataz_02_30.gif

 

 

grabber1.JPG

 

grabber2.JPG

 

grabber3.JPG

 

Nu har jag provat dessa däck i terräng. På lös sand var de dåliga. På blöt lera var de dåliga. Leran blir kvar mellan klackarna så det blev Formel1 mönster ganska snart. Så de är nog mest lämpliga för väg eller torra underlag. Då vet ni.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog en bild för några år sedan som jämförelse mellan några av mina däck.

 

D%C3%A4cksamling.JPG

 

Från vänster: Cooper Discoverer S/T 315/75-15' date=' Maxxis Creepy Crawler

35*12,5-15 (på Suzukifälg, passar utmärkt men är tyvärr iinte mitt),

Petlas NT3 9.00-16 och "originalet" Good Year Studded sure grip

280/85-16.

 

 

 

[/quote']

 

Hur är däcken?

Jag antar att du hunnit utvärdera dem ordentligt vid det här laget.

 

Jag har skrivit en del om det i den här tråden

men sammanfattningsvis så kör jag nästan uteslutande på Petlasen

numera. Iofs mest av slöhet att jag inte har orkat byta hjul men också

för att Petlasen går så pass bra som de gör även på väg. Lite slingriga

kanske men om det beror på dem eller bilen kan jag inte säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja altså...........inte går det spikrakt men jag vet som sagt inte om det beror på däcken eller bilen. En gammal valp med glapp i styrningen mm går ju inte så rakt oavsett däck men jag är fullt nöjd i alla fall. Nu är det så länge sen jag hade på Cooperomgången så jag minns knappt skillnaden.

 

En sak är säker i alla fall men det beror inte på däcken. Jag kör inte den bilen frivilligt med enbart tvåhjulsdrift när det är halt. Den släpper direkt bak både vid gas och broms. Fyrhjulsdriven vill den gärna understyra i stället men det gick fint att komma ifrån genom att sänka lufttrycket bak så de däcken blev aningen mindre än fram. Då får framhjulen dra i stället för att bakhjulen skjuter på och det var en stor skillnad. Tipset kom från instruktionsboken till traktorn där jag vill minnas det står att framhjulen ska vara motsvarande 1-5% större än bak just för att behålla styrförmågan. Givetvis blir det viktigare att komma ihåg att koppla ur fyrhjulsdriften när man kommer ut på vägar med bra fäste men jag pratar altså väldigt små skillnader i storlek fram/bak.

 

Edit: Jag ska kanske tillägga att smala 100-profil som de här är viker

sig rätt mycket i kurvorna men det är väl ingen som tror något annat

hoppas jag.

 

 

 

 

Ake642011-09-26 22:08:46

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grrrr.....

Jag har räknat på detta med dimension på däck:

Originaldäcken (280 x 85 R16):

Däckets profil:  23.8 cm
Hjulets höjd  88.24 cm
Hjulets omkrets  277.07 cm

De Goodrich jag bestællde (All Terrain TA 315 x 75 R16)

Däckets profil:  23.63 cm
Hjulets höjd  87.89 cm
Hjulets omkrets  275.97 cm

De Goodrich jag fick (Mud Terrain KO 285 X 75 R16)

Däckets profil:  21.38 cm
Hjulets höjd  83.39 cm
Hjulets omkrets  261.84 cm

Detta innebär att rullomkretsen är hela 15.23 cm mindre på de nya däcken!

Vad är egentligen lagligt avvik? Är inte det någon procent?
Detta blir ett avvik på 5.5 %

Jag bad däckmånglaren specifikt finna den dimensionen som var närmast originalet då jag själv var osäker på hur detta skulle räknas ut.
Grund till att bli förbannad?

/// M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lovlig avvik er + - 5%

Men hvordan har du regnet deg fram til tallene?

Jeg mener at du er innenfor 5% regelen om du går ned fra 280/85-16  til 285/75-16.

Dekkets høyde er i % av dekkets bredde.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lovlig avvik er + - 5%

Men hvordan har du regnet deg fram til tallene?

Jeg mener at du er innenfor 5% regelen om du går ned fra 280/85-16  til 285/75-16.

Dekkets høyde er i % av dekkets bredde.

Hej.

1) Jag bad om ett däck med så lik rullomkrets som möjligt till originaldimension, gärna ett bredare om det gick att få på grunda av grepp mm.

2) Jag bad om ett "vägdäck" som också sulle brukas som vinterdäck, skulle ge en behagligare färd på främst asfalt, men med terrängegenskaper. Samtidigt ett däck med så lång livstid som möjligt innanför dessa parametrar. Jag pekade själv ut BF Goodrich All Terrain TA för dem då det inte kunde finna något som de normalt har i sitt sortiment. (De är ägda av en av Norges största däckimportörer och har därför ALLA stora märken hos sin distributör).

Som jag räknar nu hamnar jag utanför lagligt avvik på 5% åt "fel" håll, har fått ett dyrt däck med kort livslängd och okända vinteregenskaper.

Jag har räknat med följande formel:
Exemplel: Höjd (diameter) på original dim 280x85 R16:

Dia D = Ph x 2 + Fd
Ph = B x (P/100)

P = profil i % av bredden = 85% 
B = bredd i mm = 280mm
Ph = profilhöjd i mm = 280x0.85 = 238mm
Fd = fälgens dia = 16x25.4 = 406.4mm
D = 238x2 + 406.4 = 882.4mm

Rullomkrets = D x Pi = 2770.7 

Med denna formel kommer jag fram till att det däck som ger minst avvik i förhållandet till originalet är 315 x 75 R16. Detta inte bara påverkar felvisningen på hastighetsmätaren och sänker toppfarten, det ger en teoretiskt kortare livslängd med lika många procent som avviket i rullomkretsen. Inte det största problemet i världen kanske, men bilen är lågt växlad i utgångspunkt. Nu blir det ännu högre motorvarv för att hålla samma fart som på ett originaldäck.

Det värsta är att i BF Goodrich datablad har detta (Mud Terrain) ett "slitindex" på 6 där All Terrain har 9 på en skala från 1 till 10. Det betyder att däcket har en BETYDLIGT kortare levetid än det jag beställde oavsett dimensionsavvik. Skillnaderna i vinteregenskaper kunde inte firman svara på och det fanns heller inget om detta i Goodrich data.

Allt i allt känner jag att jag inte fått levereat den produkt jag bad om (igen). jfr det jag skrivit om tidigare där min diff på BMW'n blev förstörd. Detta kostade mig ingenting då däckfirman tog hela koastnaden + kompensation för verkstadstid i form av ett set med de dyraste Khumo Ecsta att testköra. (Ett mycket bra däck faktiskt, i varje fall när det var nytt) Inget ont blod alltså, men jag börjar bli lite skeptisk till detta slarv med beräkningar och att hålla sig till avtal och deras förmåga att ge korrekt information.
Man söker ju upp en "professionell" firma för att få de bästa råden och produkterna, eller hur?

Som det ser ut nu är avviket över lagliga 5% och det räknat mot ett 280x85 däck. Jag har sett att en del opererar med 285x85 som originlaldimension och då blir avviket ännu större.

///M

Marc-X2011-09-30 03:02:02

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig, jag glömde procenträkningen:
(Jag har inte räknat procent på jag vet inte hur länge, men några snabba kontollräkningar gör att jag tror jag har rätt )  PDT_Armataz_02_03.gif

2770.7 / 2618.4 = 1.06
100 / 1.06 = 94.4%  (rullomkrets i procent av original dim)
100 - 94.4 = 5.6% (avvik i procent av original dim)

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som fotnot:

Om mina beräkningar är riktiga (hrm...), betyder detta att jag ligger UTANFÖR de lagliga avviket på minus-sidan med NYA däck. Detta avvik ökar med slitaget. Nu vet jag inte hur djupt mönster det är på dessa, men om man antar att det är 15-18mm att slita på innan man är nere på lagligt minimum så blir diametern 30-36mm mindre vid däckets livsslut. Avviket således ganska betydande. (Har inte räknat på detta då jag redan är out of bounds). Om jag gjort en räknetabbe så får ni gärna gripa in och rätta. Jag har bara kontrollerat mina formler mot enkla huvudräkningsexempel)

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen större risk att du får nerslag på att du har för små däck. Får du en så nitisk besiktningsman så kommer de garanterat hitta massa andra småsaker att gnälla på.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen större risk att du får nerslag på att du har för små däck. Får du en så nitisk besiktningsman så kommer de garanterat hitta massa andra småsaker att gnälla på.

 

// Jonas

 

Personligen är jag mest bekymrad för utväxlingen vid vägkörning som denna bilen blir att se mest av. Den är lågt utväxlad i utgångspunkt. Onödigt höga motorvarv är oönskat.
Då det FINNS ett däck som är närmast identiskt med original dim borde det vara riktig väg att gå tycker jag.

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst silverado

monterade mina bfg allterrain 285 75 16 nu i tisdags.  dom är nog lite lägre men hur mycket det gör på motor varvet är svårt att säga. men nu hör man ju motorn på vägenPDT_Armataz_02_02.gif. och en växel till är att önska.. att bilprovningen ska se den lilla skillnaden tror jag är omöjligtPDT_Armataz_02_03.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

monterade mina bfg allterrain 285 75 16 nu i tisdags.  dom är nog lite lägre men hur mycket det gör på motor varvet är svårt att säga. men nu hör man ju motorn på vägenPDT_Armataz_02_02.gif. och en växel till är att önska.. att bilprovningen ska se den lilla skillnaden tror jag är omöjligtPDT_Armataz_02_03.gif

Det ær just motorvarvet jag bekymrar mig lite før då jag planerar att køra LÅNGT...
Brænslefærbrukningen bøir också en faktor i dessa sammanhang.

Hur var de annars att kæra på?

Jag hade en lång fiskution med dæckfirman idag. De lovade att "førøka" fp tag på 315 x 75 R16, man antydde att det kanske inte fanns i Europa då dessa var "ovanliga". Låter som BS i mina øron....

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst silverado

har kört mina anndra bilar på dessa däck i många många år.  och tycker dom är super bra..  i tgbn så hörs dom inte alls. mina fälgar är breddade 2tum och det blev väldigt bra med 285 på dom. ska du köra med orginal fälgar så kanske 315 blir att se konstigt ut, men det är ju bara som jag tror.  motorvarvet är svårt att säga då jag inte hört motorn så bra förut pga däck ljudet. men nu hörs det att det varvar rejält hehe..  det skiljer inte mycket på däck höjden,  så jag vet inte hur mycket det gör i motorvarv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tro nok att BF-AT 315/75R16 får du kun i USA.

 

http://www.bfgoodrichtires.com/bfgcom/tire-selector/details-export-excel.page?

 

Hei!

Det er mye mulig. Jeg har kun dimensjonen fra BF Goodrich sine hjemmesider. Jeg så ikke noenting i databladet om at denne størrelsen ikke var for eksport. Min leverandør i Tromsø bruker Norsk Dekkimport (trur jeg)' date=' og dem har ikke produktblad på nett.

Jeg får vente og se hva leverandøren min sier. Hvis de ikke lar seg skaffe så må jeg bruke de som er levert. 

Det som irriterer meg litt er at tross at disse dekkene er merket med slitestyrke indeks 6 i forhold til 9 for All Terrain så påstår dekkfirmaet at de har samme livslengde og at disse siffer ikke kan sammenlignes fordi at de er avhengig av hvilket marked dekket er produsert for og hvilken fabrikk det kommer fra(!) Dette tross at data kommer direkte fra Goodrich sine sider på SAMMENLIGNING. Det sier meg at dekkfirmaet ikke veit hva de snakker om, eller prøver med bort-snakking når de ikke kan svare på spørsmål.

Dette har gjort meg skeptisk til alt de sier da de tidligere forårsaket et diff-havari på min BMW etter at de bytte et punktert bakdekk til feil dimensjon. Dette betalte dem alle kostnader for så jeg har ikke noe vondt blod til dem, men jeg begynner å lure på hvis de er i riktig bransje, eller kanskje skulle vurdere at se over opplæringen av sin personale.

Jeg spilte med som en "dum kunde" og venter nå på hva de finner ut.

Det gir meg hvis ikke annet tid at lakkere mitt ekstra sett med felger [img']smileys/PDT_Armataz_02_05.gif[/img]

M.v.h

/// Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har kört mina anndra bilar på dessa däck i många många år.  och tycker dom är super bra..  i tgbn så hörs dom inte alls. mina fälgar är breddade 2tum och det blev väldigt bra med 285 på dom. ska du köra med orginal fälgar så kanske 315 blir att se konstigt ut' date=' men det är ju bara som jag tror.  motorvarvet är svårt att säga då jag inte hört motorn så bra förut pga däck ljudet. men nu hörs det att det varvar rejält hehe..  det skiljer inte mycket på däck höjden,  så jag vet inte hur mycket det gör i motorvarv. [/quote']

Hei du!

Det er langkjøringen på motorvei som uroer meg en anelse. 6% høyere turtall blir at merkes på forbruket. Jeg trur at det luter åt at jeg skal gi dekkfirmaet litt slakk og montere disse dekkene. Blir spennende at se hvor de blir.

/// Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja några hundra motorvarv hit eller dit spelar nog ingen större roll när det endå saknas 2 växlar från fabriken hehePDT_Armataz_02_03.gifPDT_Armataz_02_11.gif

Instæmmer!!! Kunde gott ha verit 5 vx + OD' date=' eller helst automat ...
Blir væl el-motor nær næsta generation LiFE batterier kommer...  [img']smileys/PDT_Armataz_02_11.gif[/img]

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Jag har börjat tröttna på mina Creepy Crawler 37x14,5. Kör en hel del mil på väg och dels är det inte jättebra balans i hjulen och jag är hela tiden lite orolig att polisen ska stoppa mig eftersom hjulen sticker ut en bra bit utanför karossen.

 

Har sneglat lite på Michelin 11.00 R16 XML och andra däck i den kategorin (höga och smala)

 

Det är föresten ingen som vill byta 7 st Creepy Crawler 37x14,5 på breddade fälgar mot tex Creepy 37x12,5? Eller något annat hyffsat landsvägsvänligt.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...