Gå till innehåll

Däck till 11/13/20


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Gäst silverado

ser framimot en betygsättning senPDT_Armataz_02_02.gif.  blir sugen att lägga på BFG  allterrain på min 20 också.  skulle vara intressant att veta total höjden på dom så man inte växlar ner förmycket..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ser framimot en betygsättning senPDT_Armataz_02_02.gif.  blir sugen att lägga på BFG  allterrain på min 20 också.  skulle vara intressant att veta total höjden på dom så man inte växlar ner förmycket..

Jag stællde ett av de 285x75R16 som var på lager brevid ett av mina bakhjul (som ær næstan nya) før att jæmføra och stående utan fælg så var det inte mycket som skiljde. Kanske någon cm på sin højd...
Jag måste påpeka att detta var gjort i full fart rætt føre butiken skulle stænga. Jag kan mycket væl ha missbedømt den verkliga højdskillnaden då jag knappt hukade mig ner før att flukta.

///Marcus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inde for at få sat 4 stk Generl Grabber AT2* (315/75/16") på min TGB11 men vi måtte opgive, det værktøj værkstedet havde, magede ikke at få boltene af hjulene PDT_Armataz_02_06.gif - er glad for at jeg ikke har haft en punktering.

Tager kontakt til et Lastbil værksted mandag og håber de har noget kraftigere værktøj.

* Hvis der er nogen der har erfaring med disse, hører jeg gerne fra dem.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LR & Fjolle - det lyder super godt, nu skal hjulene ikke kun af, dækkene skal også skiftes.

Jeg er i Jylland indtil onsdag, men kører gerne til Haslev / Hillerød for at få skiftet dækPDT_Armataz_02_02.gif

Det er super med dette forum!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inde for at få sat 4 stk Generl Grabber AT2* (315/75/16") på min TGB11 men vi måtte opgive' date=' det værktøj værkstedet havde, magede ikke at få boltene af hjulene [img']smileys/PDT_Armataz_02_06.gif[/img] - er glad for at jeg ikke har haft en punktering.

Tager kontakt til et Lastbil værksted mandag og håber de har noget kraftigere værktøj.

* Hvis der er nogen der har erfaring med disse, hører jeg gerne fra dem.

Køp en STOR momentnyckel på BILTEMA. Det gjorde jag till mina hjulbultar och dem hade inte en chans...
Den ær ca 60cm lång...

///M5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Då var det bestællt: 7 st BF Goodrich All Terrain till min 13. Hoppas det inte ær som att ge pærlor till svin...

14.200.-  NOK moterat på bilen med 50% rabatt på listepriset...

Nu jobbar jag som en liten blå før att få snyggat upp mitt extra set med fælgar till dessa "vægdæck". (2 st klara før lack efter en slitsam dag før mina elverktyg...) Hade jag bara haft en lite større / mindre kompressor... Min Aeolus Dolphin levererar 450BAR men jag har ingen flaskbank hemma....

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst silverado
Då var det bestællt: 7 st BF Goodrich All Terrain till min 13. Hoppas det inte ær som att ge pærlor till svin...

14.200.-  NOK moterat på bilen med 50% rabatt på listepriset...

Nu jobbar jag som en liten blå før att få snyggat upp mitt extra set med fælgar till dessa "vægdæck". (2 st klara før lack efter en slitsam dag før mina elverktyg...) Hade jag bara haft en lite større / mindre kompressor... Min Aeolus Dolphin levererar 450BAR men jag har ingen flaskbank hemma....

///M
härligt väntar spänt på att få se nån bild senPDT_Armataz_02_02.gif ett mycket bra däck val tycker jag..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det bestællt: 7 st BF Goodrich All Terrain till min 13. Hoppas det inte ær som att ge pærlor till svin...

14.200.-  NOK moterat på bilen med 50% rabatt på listepriset...

Nu jobbar jag som en liten blå før att få snyggat upp mitt extra set med fælgar till dessa "vægdæck". (2 st klara før lack efter en slitsam dag før mina elverktyg...) Hade jag bara haft en lite større / mindre kompressor... Min Aeolus Dolphin levererar 450BAR men jag har ingen flaskbank hemma....

///M
härligt väntar spänt på att få se nån bild senPDT_Armataz_02_02.gif ett mycket bra däck val tycker jag..

Bilder blir det nær jag ær någotsånær klar med det kosmetiska...PDT_Armataz_02_01.gif
Nu har næstan all min tid gått åt at førsøka løsa alla mekaniska problem jag fick som bonus før att jag litade på någons ord... Det har stoppat upp mycket av "kosmetiska" igrepp, men nu ær jag igpng igen efter att det børjat ljusna lite...

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hmmm... Det visar sig då jag är nere på däckfirman att mina däck har kommit. 7 st nya fina Goodrich MUD Terrain KO eller vad de nu hette...  PDT_Armataz_02_18.gif

 
Trots att jag gav dem en lapp från konkurrenten med exakt dim och typ lyckades de beställa FEL däck!!!
Detta är inte första gången heller. Sist jag fick ETT nytt bakdäck efter en punktering på min BMW lyckades dom lägga på ett med betydligt större rullomkrets. Det slutade med att de fick betala en ny diff. Den är INTE billig till en M5a...
 
Trodde dem hade lärt sig att beställa det kunden ber om... Nu är frågan om jag skall acceptera dessa eller inte. All Terrain är ett 50/50 däck medans Mud Terrain är ett 20/80 däck. JAg ville ju egentligen haft dessa som "väg däck", men nu ser det ut som om jag har fått en ny uppsättning väldigt bra terrängdäck...
 
Någon som kört på bägge och kan jämföra livslängden på asfalt?
Jag fick tipset om a seipa dessa för att få bättre snö / is egenskaper, men gör inte det däcket ännu mer kortlivat? 15.000.- är trots allt en dell pengar. (Det slutade på lite över det med nya slangar).
 
Är licslängden BETYDLIGT sämre på Mud Terrain så vill jag inte ha dem, i vart fall inte till det priset då dessa var tänkt som landsvägsdäck med möjloghet att ta en liten tur vid sidan av vägen. Altså mer ett "camping däck" där camping inte = campingplats...
Abcd0002_comp.jpg
Buller misstänker jag oavsett är betydligt bättre än krondäcken då det har ett mycket tätare mönster.
Kanske är ett kanondäck, men 20/80 låter inte helt rätt för mitt tänkta bruk?
 
 
///M5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående däck tycker jag man skall välja däck efter det sämsta underlaget man kommer att köra på, och leva med konsekvenserna som kort livslängd etc. Dom skall ju sitta på en terrängbil och inte en M5:a :(

 

Jag tror du kommer att bli nöjd med dina däck ändå. Har sett dom live och imponerats av dom, och det är bra bett i dom på alla underlag med det mönstret, både sten och även bra i lera... Ljudnivån kommer att bli avsevärt lägre än orginal pildäcken, och det är nog största vinsten! Livslängden på väg kan jag inte uttala mig så mycket om, beror ju hur många tusen mil du tänkt rulla, så i relation till bränslekostnad mm så måste kostnaden för däckslitage vara liten per mil.

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ju knappast ut som du ska ha mindre mönster om du ska åka i skogen anser jag.

Jag hade inte nekat' date=' bara kasta dit dom på fälgarna och åka [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]

Skogen är det minsta bilen kommer att rulla i och min originaltanke var att bruka "krondäcken" (som jag har 14 st av på fälg) skulle vara reserverade för terrängkörning och så skulle jag ha ett "all round set". Därför fastnade jag för All Terrain som är ett 50/50 däck. Extra hjulen skulle med på kärra.

Om det i princip bara är bullernivån som skiljer så bryr jag mig inte. Det är vinst oavsett.
Bilen kommer att rulla Scandinavien runt när den är klar. Mest på asfalt (om jag inte finner grusvägar vilket är lite troligt.)

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående däck tycker jag man skall välja däck efter det sämsta underlaget man kommer att köra på' date=' och leva med konsekvenserna som kort livslängd etc. Dom skall ju sitta på en terrängbil och inte en M5:a ;)

 

Jag tror du kommer att bli nöjd med dina däck ändå. Har sett dom live och imponerats av dom, och det är bra bett i dom på alla underlag med det mönstret, både sten och även bra i lera... Ljudnivån kommer att bli avsevärt lägre än orginal pildäcken, och det är nog största vinsten! Livslängden på väg kan jag inte uttala mig så mycket om, beror ju hur många tusen mil du tänkt rulla, så i relation till bränslekostnad mm så måste kostnaden för däckslitage vara liten per mil. 

 

// Klas[/quote']

Jag tror jag behåller dessa däck, men skall plåga däckfirman lite först.

En fråga: Hur mycket toe-in har ni på era bilar? Någon som harr mätt med "fusk metoden"? (mät centeravståndet på framdäcken på fram och baksidan)...

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skillnad 4 mm mellan fram och bak mätt med fuskmetoden.
Däckets centrum är alltså mindre i framkant än bak kant på däckena.
Nu har jag bara kört ca 150 mil asfalt sedan jag mätte, men det sliter inget ovanligt på däckena.
Slira på sten i skogen sliter hårdare på dem PDT_Armataz_02_05.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skillnad 4 mm mellan fram och bak mätt med fuskmetoden.
Däckets centrum är alltså mindre i framkant än bak kant på däckena.
Nu har jag bara kört ca 150 mil asfalt sedan jag mätte, men det sliter inget ovanligt på däckena.
Slira på sten i skogen sliter hårdare på dem [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_05.gif[/img]

 

Tack. Då skall jag ta detta som en utgångspunkt och mäta på min bil. Skall bli spännande att se hur mycket som skiljer. (Nu har jag ganska slitna däck fram, nästan på gränsen av lagligt, men det blir inte den stora skillnaden oavsett.)

Är det svårt att få lossat skruvarna och vrida paralellstaget för att justera? Jag hade väntat mig ett genomgående hål, eller en sex-kants yta för att kunna bruka en stång som hävarm, eller stor skiftnyckel för att vrida parallellstaget... Hur gör ni detta? Jag gissar att det kan sitta ganska fastrostat och det är svårt att få grepp om det...? Rörtång?

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det ska vara 2mm toein mätt på fälgkant, jag fick spreja 556 samt ta en garagedomkraft under stoooora rörtången och pumpa upp så nästan bilen lyfte innan det började röra sig, men efter ett tag med mycket 556 och domkraft så släppte det. Gäller bara att rulla bilen fram och tillbaka och mäta på samma ställe på fälgen/däcket, för min del funkade fälgen bäst men hade gamla pildäck på och jag vet inte hur jämna de var

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Jag tog en bild för några år sedan som jämförelse mellan några av mina däck.

 

D%C3%A4cksamling.JPG

 

Från vänster: Cooper Discoverer S/T 315/75-15' date=' Maxxis Creepy Crawler

35*12,5-15 (på Suzukifälg, passar utmärkt men är tyvärr iinte mitt),

Petlas NT3 9.00-16 och "originalet" Good Year Studded sure grip

280/85-16.

 

 

 

[/quote']

 

Hur är däcken?

Jag antar att du hunnit utvärdera dem ordentligt vid det här laget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur är däcken?

Jag antar att du hunnit utvärdera dem ordentligt vid det här laget.

Jag har faktiskt inte haft tid / ork att gjøra iordning mitt andra fælgset så dæcken ligger fortfarande och væntar på att monteras... PDT_Armataz_02_15.gif
Jag fick ordnat med en omlæggning av framdæcken till et par "puckar" som var lagliga som nødløsning. Någon som har lust att komma till Tromsø och borsta / måla fælgar?  PDT_Armataz_02_22.gif

Lite mindre kompressor hade gjort susen... (sandblåsa). Flaskluft blir før omstændigt då jag sålt min stora flaskbank och dåligt med kompisar med høgvolymskompressor...

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...