Gå till innehåll

Däck till 11/13/20


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

  • 1 month later...
Gäst petewedi

 

 

Har hämtat hem ett par blästrade och grundade fälgar så nu börjar man titta på däck igen. Efter att ha läst igenom tråden ser jag att flera före mig varit inne på General Grabber. De har ju hål för dubb. Innebär det att det är vinterdäck och alltså blir ganska mjuka på sommaren? Då sliter man ner dem ganska snabbt. Om man kör mycket förståss. Det skiljer ju i alla fall 3000 kr till Cooper ATR.

 

Däckonline (Inklusive moms och frakt inom Sverige)

General GRABBER AT2 315/75 R16 121Q 8PR Kan dubbas , OWL  4x 1938,10 SEK = 7752,40 SEK

Cooper DISCOVERER ATR 315/75 R16 121R 8PR OWLS  4x  2670,40 SEK = 10681,60 SEK

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mandarin

Jag skulle rekommendera att ringa runt till ett par ställen som säljer däck och fråga vad de ska ha för det däcket du bestämmer dig för. Nästan alla lite större ställen kan fixa däcken du vill ha även fast det inte finns med på hemsidan mm och ej rabatterade priser går alltid att få ner. Jobbade innan på en däckverkstad men vill helst undvika att göra reklam på forumet. Principen går att tillämpa på alla större ställen där de säljer däck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst H.Hansen

Jo det skall vara slang i orginal däckena, fälgen håller inte kvar däcket så bra utan, det är lätt att kränga av dem om man kör slanglöst. 

Det är väl det man bygger bort med bedlocks.

Har sett några som kört slanglöst, men de är nästan tvugna att ha startgas med så de kan spränga på däcken  i skogen då de krängs av.

EDIT Sökte lite på slangar och hittade 280/85-16 för 240 kr, st om det var med eller utan moms är jag osäker på.

H.Hansen2011-03-14 14:16:56

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne

Om man trycker lite på ventilen syns det tydligt om man har slangar i däcken då är ventilen rak.

Är det slanglöst så är det en svulst eller midja på ventilen.
ventil.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Skälet till att originalfälgarna måste ha slang är att fälgarna saknar "hubbar". Det är dom där kanterna på fälgen som ligger alldeles innanför däcket när det sitter på rätt ställe. Hubben hjälper till att hålla däcket på plats vid låga ringtryck. Så därför är slangen ett måste på originalfälgarna.


 

Angående att spränga dom på plats med startgas så funkar det dåligt på fälgar utan hubbar. Sprängkraften skjuter däcket på plats mellan hubben och fälgkanten- och stannar kvar där. Utan hubben så sugs däcket tillbaka igen när luften kyls av inne i däcket. Finns inte nån kompressor i världen som hinner med att blåsa upp trycket så däcket hålls kvar. Men det gäller givetvis bara slanglösa däck. För oss med slang är det reservhjul som gäller!
 

Beadlocks på valpen fungerar bara om man monterar dom på insidan av fälgen tyvärr. All annan montering är för det fräna utseendets skull. Beadlocksen gör att däcket inte kan kan ramla ner i fälgdiket, och det sitter på insidan av fälgen på valpen- men på portalbilarna sitte rdiket på utsidan, så där funkar det med beadlocks.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne

Bild på hubbarna som benämns som Hump. De som håller däckfoten på plats.

fälg_1.jpg fälg_2.jpg

6,5 - Bredd i tum i mellan fälghornen.
J - Fälghornens utformning
16 - Fälgens diameter i tum vid däckfotens anliggning.
2H - Dubbla humpar som håller däckfoten på plats.
ET - Einpress Tiefe. Inpressningsdjup måttet i mellan fälgens mitt och anläggningsytan emot navet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst kenny_69
Skälet till att originalfälgarna måste ha slang är att fälgarna saknar "hubbar". Det är dom där kanterna på fälgen som ligger alldeles innanför däcket när det sitter på rätt ställe. Hubben hjälper till att hålla däcket på plats vid låga ringtryck. Så därför är slangen ett måste på originalfälgarna.

 

Angående att spränga dom på plats med startgas så funkar det dåligt på fälgar utan hubbar. Sprängkraften skjuter däcket på plats mellan hubben och fälgkanten- och stannar kvar där. Utan hubben så sugs däcket tillbaka igen när luften kyls av inne i däcket. Finns inte nån kompressor i världen som hinner med att blåsa upp trycket så däcket hålls kvar. Men det gäller givetvis bara slanglösa däck. För oss med slang är det reservhjul som gäller!

 

Beadlocks på valpen fungerar bara om man monterar dom på insidan av fälgen tyvärr. All annan montering är för det fräna utseendets skull. Beadlocksen gör att däcket inte kan kan ramla ner i fälgdiket' date=' och det sitter på insidan av fälgen på valpen- men på portalbilarna sitte rdiket på utsidan, så där funkar det med beadlocks.

 

SKREV OBELIX
[/quote']

 

Det går att köra utan slang i "valpfälgar" men det är inte att rekomendera att gå under 2kg, allså inget att ha i skogen.. När jag köpte min första valp så va 2 st däck utan slang..

 

På dessa fälgar svetsade jag beadlocks på UTSIDA utan beskymmer, vad jag vet går den fortfarrande med dessa fälgar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Kenny,


 

Det är klart att det funkar att svetsa beadlocks på utsidan, och det håller däcket på plats på utsidan av fälgen. Problemet är bara att fälgdiket är på insidan av valpens fälgar, så det är lättare för däcket att "halka" ner där och svårare att få tillbaka på fälgbanan.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör bara slanglöst, helt värdelöst för gatbruk och många mil med slang i däck som har reflad stomme, slangarna nöts upp fort samma gäller åka i sandiga länder, sanden tränger in och äter upp slangarna.

Hade 7 punkteringar på en resa med slang , kände mig som ett proffs på att kränga valphjul för hand. 
Med slanglöst ännu ingen punktering.  
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst silverado

funderar på vilka skogs däck man ska köpa till tgb 20n?. fäljarna är breddade 2tum. och hur går det på bilprovningen med större däck? tacksam för tips på däck och även vart man handlar dom bäst..  Håkan W.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mandarin
funderar på vilka skogs däck man ska köpa till tgb 20n?. fäljarna är breddade 2tum. och hur går det på bilprovningen med större däck? tacksam för tips på däck och även vart man handlar dom bäst..  Håkan W.

 

Hej

När det gäller lagliga däck så får omkretsen på däcken skilja 5% mot original men det finns inga gränser för bredden. För att köra med lagliga däck så borde du kunna väja några 35 13,5 16 däck. Annars kan du ju alltid göra som många andra terrängbilsägare och byta till mindre däck när bilen ska besiktigas och i övrigt köra med några monsterdäck.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

 

funderar på vilka skogs däck man ska köpa till tgb 20n?. fäljarna är breddade 2tum. och hur går det på bilprovningen med större däck? tacksam för tips på däck och även vart man handlar dom bäst..  Håkan W.
Hej När det gäller lagliga däck så får omkretsen på däcken skilja 5% mot original men det finns inga gränser för bredden. För att köra med lagliga däck så borde du kunna väja några 35 13' date='5 16 däck. Annars kan du ju alltid göra som många andra terrängbilsägare och byta till mindre däck när bilen ska besiktigas och i övrigt köra med några monsterdäck.// Jonas[/quote']

 

 

 

Eller så bokar man regbesiktning och köper så stora/breda däck du VILL ha. Jag reggade mitt Myrmonster med 38.5x14.5x16 och dom fälgarna var breddade ca 3 tum utåt. Fick den nya däckdimensionen inskriven i papperena.

 

 

 

Om jag skulle satsa på nya däck skulle jag välja Superswamper LTB 40x16x16' date=' både stora och breda och dom med artikelnummer LTB-20x har det nya mönstret som är en blandning av Bogger och TSL.

 

[img']http://www.intercotire.com/tire_photos/mtap6uryfevutl_sm.jpg[/img]

 

9fdyx3d9zi50iy85lbb.gif

 

 

 

Jo, jag vet att det är på gränsen vad man får på en 13/20-bil pga avståndet mellan bakaxlarna. I nödfall får man flytta bakre axeln lite bakåt. Men det är klart lösbart. Utväxlingen är åxå ett dilemma med stora däck, men där har jag ideér under utveckling. Med orginal FD-51 är 38" på gränsen om man vill krypköra i skogen. Lätt att få tjuvstopp.

 

 

 

Svårt att råda om däckval, beror mycket på hyr mycket man skall vara i skogen. Mitt råd är att välja däck efter det extremaste du kommer att köra, och sen leva med konsekvenserna (ljudnivå/livslängd) på väg.

 

 

 

Mina tips är annars i 16-tums storlek:

 

 

 

Superswamper LTB (bra både i sten och lera)

 

 

 

35x12.50x16

 

40x16.00x16

 

 

 

Superswamper TSL Radial (bra allround) finns i

 

 

 

36x12.50x16

 

36x14.50x16

 

 

 

Superswamper TSL Bias (väl smala i min smak..)

 

 

 

36x13.00x16

 

38x13.00x16

 

 

 

Superswamper TSL SX (med sidebiters)

 

 

 

36x12.50x16

 

 

 

Superswamper Irok (mjuka och fina i skogen, bra allround, lite dyra dock)

 

 

 

36x13.50x16

 

37x14.00x16

 

39.5x13.5x16

 

 

 

Superswamper Bogger (kung i lera, men lite dåligt sidgrepp i blöt skog)

 

 

 

35x10.50x16

 

35x14.50x16

 

35x16.00x16

 

37x13.00x16

 

38.5x11.00x16

 

38.5x15.00x16

 

 

 

Maxxis Mudzilla (prisvärda, svårt får tag på i europa pga EU-regler)

 

 

 

35x13.50x16

 

37x13.50x16

 

 

 

Maxxis Creepy Crawler (prisvärda, svårt får tag på i europa pga EU-regler)

 

 

 

35x12.50x16

 

35x14.50x16

 

37x12.50x16

 

37x14.50x16

 

38.5x12.50x16

 

38.5x14.50x16

 

 

 

Maxxis Trepador Comp (tävlingsdäck, ej godkänt för väg mm. Dock sidebiters)

 

 

 

37x12.50x16

 

 

 

Sen finns det förståss andra alternativ, tex Mickey Thompsson Baja Claw, Pittbull, Nitto, Simex, Fedima mm. mm.

 

 

 

 

 

// KlasKlas_B2011-03-23 10:37:57

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst silverado

då har man lite uppslag. det blir nog något som är lite större än orginal bara då det ska funka bra med kedjor också. och går skapligt på vägen.. 37x12,5 kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Jag tror att du måste förlänga slirskydden en eller två sektioner om du skall få på dom på 37 tums däck. ErikL har gjort en bra beskriving här på forumet.... >> http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=2607&KW=&PID=65596&title=ndring-av-kedjor#65596

 

 

 

Ska man köra med kedjor så fungerar orginalhjulen rätt bra. Smala hjul och kedjor funkar bättre i viss snö (socker-gammelsnö) än stora/breda med lågt lufttryck. Särskilt om man kör med last.

 

 

 

// KlasKlas_B2011-03-24 23:18:45

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst petewedi

Till sist bidde det ett par General Grabber AT2 315/75-16 monterade på ett set renoverade fälgar. Har endast kört en kortare testrunda på asfalt. Det kan bero på hur mycket luft det är i däcken men tusan vad fint den gick! Mjukt och fint. Passade även på att blåsa rent trumbromsarna runt om så nu bromsar den mycket mjukare och framförallt tystare. PDT_Armataz_02_30.gif

 

 

grabber1.JPG

 

grabber2.JPG

 

grabber3.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Grunden vet jag inte. Det var blästrarn som kleta på. Det var inte pulverlack, så mycket vet jag. Sen använde jag två burkar fälgspray från Mekonomen. Silver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne
Grunden vet jag inte. Det var blästrarn som kleta på. Det var inte pulverlack' date=' så mycket vet jag. Sen använde jag två burkar fälgspray från Mekonomen. Silver.[/quote']

Det blir bra, blästrarnas grundfärg brukar vara mycket bra. Har själv provat burkspray med gott resultatPDT_Armataz_02_02.gif.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst Janne H

Har köpt Fedima Sirocco av Morgan men har bara åkt ytterst lite, men jämfört med de torra pildäcken som jag hade så är det lättstyrt och mycket tystare, har inte varit i terrängen än men det finns en Dogge här på forumet som har kört mer än jag med sina samt att han ska till Gävle i helgen och testa i terräng så han får kanske återkomma med testresultat, visserligen åker han Tgb20 men borde inte vara så stor skillnad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...