Gå till innehåll

Däck till 11/13/20


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Gäst jeep1145

@Frederik L,

 

hva tro du koster Michelin 11.00 R16 XML eller XZL i Sverige? Har nok hørt att den skal ikke varer akkurat gratis.

Jag har sendt en pris frågan til Michelin Tyskland i dag (vi får se om vi blir skremtPDT_Armataz_02_18.gif)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådana däck säljs som militärsurplus lite här och där. De kan vara riktigt fina med mycket mönster och friskt gummi. Frakten kan bli hemsk eftersom de är tunga men alternativet, att köpa nya militärdäck är utom räckhåll för de flesta. Min gissning är fel sida om 10 000 per däck, listpris med moms och frakt för den dimensionen.

 

Jag har tidigare köpt 9.00x16 och 7.50x16 från engelska handlare med gott resultat.

 

Kvaliteten går inte att jämföra med civila terrängdäck, de går faktiskt att köra både på väg och i skogen och gummit håller. Men de är tunga och rysligt styva i stommen så det kan bli för mycket med 11.00x16.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Stämmer bra med det jag kunnat hitta på nätet.

 

Det verkar vara svårt att köpa dessa däck av handlare alls och den enda prisuppgift jag sett hittils var för ett 9.00 XZL och låg på 6 papp. 9.00 tillverkas för övrigt inte längre utan har ersatts av 255/100R16 vilket är ungefär samma storlek men mönstret är ändrat till 4 klackar istället för 3.

 

Så summa summarum. Skulle gärna haft en omgång (7! st) 11.00 XZL eller 325/85R16 XML men det är varken lätt att få tag på eller lösbart rent ekonomiskt.

Alternativet är då 255/100R16 XZL. Det däcket är 36,4" högt vilket är minst 1" mindre än vad jag egentligen vill ha.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9.00x16 och 255/100-16 är i praktiken samma dimension. Många Michelindäck är märkta med båda beteckningarna.

 

Jag har glömt bort den exakta vikten men ett monterat 9.00x16 är det största Michelindäck jag kan tänka mig att hantera ensam. Det var en kraftansträngning att få upp det på reservhjulshållaren på Landrovern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Ett 325/85R16 XML tål 2,3 ton så det kan ju vara ett problem att de är för styva på våra relativt lätta fordon.

Som jämförelse tål mina Creepy Crawler 37X14,5 1,75 ton

 

En bild på ett fordon med XML 325/85R16

 

bi_usdod_lav-25_usmc_100604-M-5053B-059.sd.jpg
Fredrik L2011-10-17 16:46:27
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L
9.00x16 och 255/100-16 är i praktiken samma dimension. Många Michelindäck är märkta med båda beteckningarna.

 

Jag har glömt bort den exakta vikten men ett monterat 9.00x16 är det största Michelindäck jag kan tänka mig att hantera ensam. Det var en kraftansträngning att få upp det på reservhjulshållaren på Landrovern.

 

255/100-16 har ersatt 9.00 ( vet att det är samma storlek ) 2003 och har ett nytt mönster.

9.00 finns inte kvar i listorna längre.

Det väger 39,9 kg och 11.00 väger 56
Fredrik L2011-10-17 11:26:59
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Ja vikterna jag angett ovan är bara för gummit så det blir till å styrketräna för att få upp ett 11.00 själv.

 

1911: Är du nöjd med dina XZL? Hur är ljudnivån jämfört med dina Creepy?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

1911: Såg att du redan har lovordat däcken ett par sidor bak i tråden.

 

Jag är bra sugen på att kränga mina Creepy Crawler 37X14,5 och skaffa 255/100-16 XZL istället.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst silverado

är lite nyfiken på hur era bilar stämmer med hastighetsmätaren vid olika storlekar på däck..  satte ju på bfg 285,75,16 på min 20bil,  och enligt gps så visar mätaren nu 3km för mycket.det är bättre än nån annan bil jag harPDT_Armataz_02_03.gif synd man inte testade med orginal däcken först. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst dieselpower
är lite nyfiken på hur era bilar stämmer med hastighetsmätaren vid olika storlekar på däck..  satte ju på bfg 285' date='75,16 på min 20bil,  och enligt gps så visar mätaren nu 3km för mycket.det är bättre än nån annan bil jag har[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_03.gif[/img] synd man inte testade med orginal däcken först. 

 

Funkar det bra med den dimensionen? tokvarvar inte mer än vanligt?   inga problem på besiktning eller så?  Jag ska regbesiktiga min 1314 och hade tänkt köpa den storleken. http://www.offroadreifen.com///reifenmarken-detail/Insa_Turbo_Special_Track_Offroadreifen-86-o.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman
är lite nyfiken på hur era bilar stämmer med hastighetsmätaren vid olika storlekar på däck..  satte ju på bfg 285' date='75' date='16 på min 20bil,  och enligt gps så visar mätaren nu 3km för mycket.det är bättre än nån annan bil jag har[img'']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_03.gif[/img] synd man inte testade med orginal däcken först. 

 

Funkar det bra med den dimensionen? tokvarvar inte mer än vanligt?   inga problem på besiktning eller så?  Jag ska regbesiktiga min 1314 och hade tänkt köpa den storleken. http://www.offroadreifen.com///reifenmarken-detail/Insa_Turbo_Special_Track_Offroadreifen-86-o.php

Är det bara jag eller är mönstret väldigt likt Fedima Sirocco?

Insa Turbo Special Track

Insa_Turbo_Special_Track_Offroadreifen_d.jpg

Fedima Sirocco

sirocco.jpg

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst silverado
är lite nyfiken på hur era bilar stämmer med hastighetsmätaren vid olika storlekar på däck..  satte ju på bfg 285' date='75' date='16 på min 20bil,  och enligt gps så visar mätaren nu 3km för mycket.det är bättre än nån annan bil jag har[img'']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_03.gif[/img] synd man inte testade med orginal däcken först. 

 

Funkar det bra med den dimensionen? tokvarvar inte mer än vanligt?   inga problem på besiktning eller så?  Jag ska regbesiktiga min 1314 och hade tänkt köpa den storleken. http://www.offroadreifen.com///reifenmarken-detail/Insa_Turbo_Special_Track_Offroadreifen-86-o.php

tycker det blev bra. valde ju allterrain mönstret.  kanske lite fint för lera men då åker kedjerna på.. dom hörs inte alls på vägen , blev en otrolig skillnad,  och mätaren stämmer ju väldigt bra .  så det borde ju även varvet göra då.  fast nu hörs det väl att det varvar rejält hehe.. har bara +++++ att säga om dom däckenPDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Insa och Fedima är båda kopiorna av Simex har jag läst

Vet inte vem som var först men lika är de... Ser ut att vara mycket bra däck.

http://www.simextyres.co.nz/simex-article.asp?article=-2092972571&catpage=1&pagename=/simex-offroad.asp

 

Det verkar vara ett populärt mönster. Silverstone har haft det rätt länge i form av MT-117 xtreme.

 

http://www.silverstone.com.my/default.aspx#1319208782135

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är lite nyfiken på hur era bilar stämmer med hastighetsmätaren vid olika storlekar på däck..  satte ju på bfg 285' date='75' date='16 på min 20bil' date='  och enligt gps så visar mätaren nu 3km för mycket.det är bättre än nån annan bil jag har[img''']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_03.gif[/img] synd man inte testade med orginal däcken först. 

 

Funkar det bra med den dimensionen? tokvarvar inte mer än vanligt?   inga problem på besiktning eller så?  Jag ska regbesiktiga min 1314 och hade tänkt köpa den storleken. http://www.offroadreifen.com///reifenmarken-detail/Insa_Turbo_Special_Track_Offroadreifen-86-o.php

tycker det blev bra. valde ju allterrain mönstret.  kanske lite fint för lera men då åker kedjerna på.. dom hörs inte alls på vägen , blev en otrolig skillnad,  och mätaren stämmer ju väldigt bra .  så det borde ju även varvet göra då.  fast nu hörs det väl att det varvar rejält hehe.. har bara +++++ att säga om dom däckenPDT_Armataz_02_02.gif

Min mätare visar 9-10% för mycket med originaldäck, standard avvik alltså.
Det låter lovande det du skriver. Jag har varit väldigt tveksam till dessa 285x75 R16 Mud Terrain som ligger och väntar då jag var rädd att motorvarvet skulle bli på tok för högt vid landsvägskörning. Också vinteregenskaperna och slitage-index har jag funderat en del på.
Det är trots allt inte de billigaste däcken jag köpt och heller inte de jag beställde som jag fått.

Nu ser det mer och mer ut som om det var en lycklig slump att det blev Mud Terrain då jag har läst mycket gott om dem, både på väg och i måttlig terräng.

Återstår bara att se om kedjorna passar på dessa och om de borde seipas. Lurar nu på hur mycket seipningen påverkar livslängden då dessa var menade som året-tunt däck och kommer att se mycket asfalt.

Att dem bullrar mer än All Terrain ger jag blanka F i. Dem kommer antagligen att upplevas som dödstysta i en Tgb-13.

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...