Gäst silverado Postad 6 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2011 ser framimot en betygsättning sen. blir sugen att lägga på BFG allterrain på min 20 också. skulle vara intressant att veta total höjden på dom så man inte växlar ner förmycket.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Marc-X Postad 6 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2011 ser framimot en betygsättning sen. blir sugen att lägga på BFG allterrain på min 20 också. skulle vara intressant att veta total höjden på dom så man inte växlar ner förmycket.. Jag stællde ett av de 285x75R16 som var på lager brevid ett av mina bakhjul (som ær næstan nya) før att jæmføra och stående utan fælg så var det inte mycket som skiljde. Kanske någon cm på sin højd... Jag måste påpeka att detta var gjort i full fart rætt føre butiken skulle stænga. Jag kan mycket væl ha missbedømt den verkliga højdskillnaden då jag knappt hukade mig ner før att flukta. ///Marcus Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst silverado Postad 6 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2011 det låter ju nära nog iaf. ska nog kolla med min gummi nasare och se vad han säger... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kaj97 Postad 6 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2011 Var inde for at få sat 4 stk Generl Grabber AT2* (315/75/16") på min TGB11 men vi måtte opgive, det værktøj værkstedet havde, magede ikke at få boltene af hjulene - er glad for at jeg ikke har haft en punktering. Tager kontakt til et Lastbil værksted mandag og håber de har noget kraftigere værktøj. * Hvis der er nogen der har erfaring med disse, hører jeg gerne fra dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst LR Postad 6 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2011 hej Hvis du kommer ned til mig i haslev skal jeg nok få de hjul af og de nye dæk på. ja de kan sidde javla bra fast Martin Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fjolle303 Postad 6 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2011 Du ka bare komme til Hillerød så ska jeg nok få de hjul a...UB sfølig Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kaj97 Postad 6 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2011 LR & Fjolle - det lyder super godt, nu skal hjulene ikke kun af, dækkene skal også skiftes. Jeg er i Jylland indtil onsdag, men kører gerne til Haslev / Hillerød for at få skiftet dæk Det er super med dette forum! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Marc-X Postad 6 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2011 Var inde for at få sat 4 stk Generl Grabber AT2* (315/75/16") på min TGB11 men vi måtte opgive' date=' det værktøj værkstedet havde, magede ikke at få boltene af hjulene [img']smileys/PDT_Armataz_02_06.gif[/img] - er glad for at jeg ikke har haft en punktering. Tager kontakt til et Lastbil værksted mandag og håber de har noget kraftigere værktøj. * Hvis der er nogen der har erfaring med disse, hører jeg gerne fra dem. Køp en STOR momentnyckel på BILTEMA. Det gjorde jag till mina hjulbultar och dem hade inte en chans... Den ær ca 60cm lång... ///M5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst LR Postad 6 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2011 hej kaj Har også dækmaskine Giv mig kald på 40960846 Martin Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Marc-X Postad 17 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 17 Augusti , 2011 Då var det bestællt: 7 st BF Goodrich All Terrain till min 13. Hoppas det inte ær som att ge pærlor till svin... 14.200.- NOK moterat på bilen med 50% rabatt på listepriset... Nu jobbar jag som en liten blå før att få snyggat upp mitt extra set med fælgar till dessa "vægdæck". (2 st klara før lack efter en slitsam dag før mina elverktyg...) Hade jag bara haft en lite større / mindre kompressor... Min Aeolus Dolphin levererar 450BAR men jag har ingen flaskbank hemma.... ///M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst silverado Postad 17 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 17 Augusti , 2011 Då var det bestællt: 7 st BF Goodrich All Terrain till min 13. Hoppas det inte ær som att ge pærlor till svin... 14.200.- NOK moterat på bilen med 50% rabatt på listepriset... Nu jobbar jag som en liten blå før att få snyggat upp mitt extra set med fælgar till dessa "vægdæck". (2 st klara før lack efter en slitsam dag før mina elverktyg...) Hade jag bara haft en lite større / mindre kompressor... Min Aeolus Dolphin levererar 450BAR men jag har ingen flaskbank hemma.... ///M härligt väntar spänt på att få se nån bild sen ett mycket bra däck val tycker jag.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Marc-X Postad 17 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 17 Augusti , 2011 Då var det bestællt: 7 st BF Goodrich All Terrain till min 13. Hoppas det inte ær som att ge pærlor till svin... 14.200.- NOK moterat på bilen med 50% rabatt på listepriset... Nu jobbar jag som en liten blå før att få snyggat upp mitt extra set med fælgar till dessa "vægdæck". (2 st klara før lack efter en slitsam dag før mina elverktyg...) Hade jag bara haft en lite større / mindre kompressor... Min Aeolus Dolphin levererar 450BAR men jag har ingen flaskbank hemma.... ///M härligt väntar spänt på att få se nån bild sen ett mycket bra däck val tycker jag.. Bilder blir det nær jag ær någotsånær klar med det kosmetiska... Nu har næstan all min tid gått åt at førsøka løsa alla mekaniska problem jag fick som bonus før att jag litade på någons ord... Det har stoppat upp mycket av "kosmetiska" igrepp, men nu ær jag igpng igen efter att det børjat ljusna lite... ///M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Marc-X Postad 14 September , 2011 Rapport Share Postad 14 September , 2011 Hmmm... Det visar sig då jag är nere på däckfirman att mina däck har kommit. 7 st nya fina Goodrich MUD Terrain KO eller vad de nu hette... Trots att jag gav dem en lapp från konkurrenten med exakt dim och typ lyckades de beställa FEL däck!!! Detta är inte första gången heller. Sist jag fick ETT nytt bakdäck efter en punktering på min BMW lyckades dom lägga på ett med betydligt större rullomkrets. Det slutade med att de fick betala en ny diff. Den är INTE billig till en M5a... Trodde dem hade lärt sig att beställa det kunden ber om... Nu är frågan om jag skall acceptera dessa eller inte. All Terrain är ett 50/50 däck medans Mud Terrain är ett 20/80 däck. JAg ville ju egentligen haft dessa som "väg däck", men nu ser det ut som om jag har fått en ny uppsättning väldigt bra terrängdäck... Någon som kört på bägge och kan jämföra livslängden på asfalt? Jag fick tipset om a seipa dessa för att få bättre snö / is egenskaper, men gör inte det däcket ännu mer kortlivat? 15.000.- är trots allt en dell pengar. (Det slutade på lite över det med nya slangar). Är licslängden BETYDLIGT sämre på Mud Terrain så vill jag inte ha dem, i vart fall inte till det priset då dessa var tänkt som landsvägsdäck med möjloghet att ta en liten tur vid sidan av vägen. Altså mer ett "camping däck" där camping inte = campingplats... Buller misstänker jag oavsett är betydligt bättre än krondäcken då det har ett mycket tätare mönster. Kanske är ett kanondäck, men 20/80 låter inte helt rätt för mitt tänkta bruk? ///M5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 14 September , 2011 Rapport Share Postad 14 September , 2011 Angående däck tycker jag man skall välja däck efter det sämsta underlaget man kommer att köra på, och leva med konsekvenserna som kort livslängd etc. Dom skall ju sitta på en terrängbil och inte en M5:a Jag tror du kommer att bli nöjd med dina däck ändå. Har sett dom live och imponerats av dom, och det är bra bett i dom på alla underlag med det mönstret, både sten och även bra i lera... Ljudnivån kommer att bli avsevärt lägre än orginal pildäcken, och det är nog största vinsten! Livslängden på väg kan jag inte uttala mig så mycket om, beror ju hur många tusen mil du tänkt rulla, så i relation till bränslekostnad mm så måste kostnaden för däckslitage vara liten per mil. // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Svana Postad 14 September , 2011 Rapport Share Postad 14 September , 2011 Ser ju knappast ut som du ska ha mindre mönster om du ska åka i skogen anser jag. Jag hade inte nekat, bara kasta dit dom på fälgarna och åka Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Marc-X Postad 14 September , 2011 Rapport Share Postad 14 September , 2011 Ser ju knappast ut som du ska ha mindre mönster om du ska åka i skogen anser jag. Jag hade inte nekat' date=' bara kasta dit dom på fälgarna och åka [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img] Skogen är det minsta bilen kommer att rulla i och min originaltanke var att bruka "krondäcken" (som jag har 14 st av på fälg) skulle vara reserverade för terrängkörning och så skulle jag ha ett "all round set". Därför fastnade jag för All Terrain som är ett 50/50 däck. Extra hjulen skulle med på kärra. Om det i princip bara är bullernivån som skiljer så bryr jag mig inte. Det är vinst oavsett. Bilen kommer att rulla Scandinavien runt när den är klar. Mest på asfalt (om jag inte finner grusvägar vilket är lite troligt.) ///M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Marc-X Postad 14 September , 2011 Rapport Share Postad 14 September , 2011 Angående däck tycker jag man skall välja däck efter det sämsta underlaget man kommer att köra på' date=' och leva med konsekvenserna som kort livslängd etc. Dom skall ju sitta på en terrängbil och inte en M5:a Jag tror du kommer att bli nöjd med dina däck ändå. Har sett dom live och imponerats av dom, och det är bra bett i dom på alla underlag med det mönstret, både sten och även bra i lera... Ljudnivån kommer att bli avsevärt lägre än orginal pildäcken, och det är nog största vinsten! Livslängden på väg kan jag inte uttala mig så mycket om, beror ju hur många tusen mil du tänkt rulla, så i relation till bränslekostnad mm så måste kostnaden för däckslitage vara liten per mil. // Klas[/quote'] Jag tror jag behåller dessa däck, men skall plåga däckfirman lite först. En fråga: Hur mycket toe-in har ni på era bilar? Någon som harr mätt med "fusk metoden"? (mät centeravståndet på framdäcken på fram och baksidan)... ///M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 14 September , 2011 Rapport Share Postad 14 September , 2011 skillnad 4 mm mellan fram och bak mätt med fuskmetoden.Däckets centrum är alltså mindre i framkant än bak kant på däckena. Nu har jag bara kört ca 150 mil asfalt sedan jag mätte, men det sliter inget ovanligt på däckena. Slira på sten i skogen sliter hårdare på dem Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Marc-X Postad 14 September , 2011 Rapport Share Postad 14 September , 2011 skillnad 4 mm mellan fram och bak mätt med fuskmetoden.Däckets centrum är alltså mindre i framkant än bak kant på däckena. Nu har jag bara kört ca 150 mil asfalt sedan jag mätte, men det sliter inget ovanligt på däckena. Slira på sten i skogen sliter hårdare på dem [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_05.gif[/img] Tack. Då skall jag ta detta som en utgångspunkt och mäta på min bil. Skall bli spännande att se hur mycket som skiljer. (Nu har jag ganska slitna däck fram, nästan på gränsen av lagligt, men det blir inte den stora skillnaden oavsett.) Är det svårt att få lossat skruvarna och vrida paralellstaget för att justera? Jag hade väntat mig ett genomgående hål, eller en sex-kants yta för att kunna bruka en stång som hävarm, eller stor skiftnyckel för att vrida parallellstaget... Hur gör ni detta? Jag gissar att det kan sitta ganska fastrostat och det är svårt att få grepp om det...? Rörtång? ///M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Svana Postad 15 September , 2011 Rapport Share Postad 15 September , 2011 Rövtång och smörja funkar finfint. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Janne H Postad 15 September , 2011 Rapport Share Postad 15 September , 2011 Har för mig att det ska vara 2mm toein mätt på fälgkant, jag fick spreja 556 samt ta en garagedomkraft under stoooora rörtången och pumpa upp så nästan bilen lyfte innan det började röra sig, men efter ett tag med mycket 556 och domkraft så släppte det. Gäller bara att rulla bilen fram och tillbaka och mäta på samma ställe på fälgen/däcket, för min del funkade fälgen bäst men hade gamla pildäck på och jag vet inte hur jämna de var Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 22 September , 2011 Rapport Share Postad 22 September , 2011 Jag tog en bild för några år sedan som jämförelse mellan några av mina däck. Från vänster: Cooper Discoverer S/T 315/75-15' date=' Maxxis Creepy Crawler 35*12,5-15 (på Suzukifälg, passar utmärkt men är tyvärr iinte mitt), Petlas NT3 9.00-16 och "originalet" Good Year Studded sure grip 280/85-16. [/quote'] Hur är däcken? Jag antar att du hunnit utvärdera dem ordentligt vid det här laget. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 22 September , 2011 Rapport Share Postad 22 September , 2011 Du såg länken jag la i chatten! Det var Petlasen jag menade. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst silverado Postad 22 September , 2011 Rapport Share Postad 22 September , 2011 ja om allt går vägen nu så kommer det 6st bfg allterrain 285 75 16 nästa vecka. hoppas det blir bra.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Marc-X Postad 22 September , 2011 Rapport Share Postad 22 September , 2011 Hur är däcken? Jag antar att du hunnit utvärdera dem ordentligt vid det här laget. Jag har faktiskt inte haft tid / ork att gjøra iordning mitt andra fælgset så dæcken ligger fortfarande och væntar på att monteras... Jag fick ordnat med en omlæggning av framdæcken till et par "puckar" som var lagliga som nødløsning. Någon som har lust att komma till Tromsø och borsta / måla fælgar? Lite mindre kompressor hade gjort susen... (sandblåsa). Flaskluft blir før omstændigt då jag sålt min stora flaskbank och dåligt med kompisar med høgvolymskompressor... ///M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.