Gå till innehåll

Däck till 11/13/20


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

 

Enl. min vanliga däckleverantör kommer det att bli svårare/dyrare framöver att köpa stora däck från svenska återförsäljare på grund av lagkrav att de inte får importera däck med HA-oljor.  Stora däck är tyvärr dyra att framställa utan HA olja

 

HA = Hells Angels?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HA-oljor
Hög aromatiska oljor (HA-oljor) en biprodukt vid oljeraffinering och är klassade som cancerogena på grund av att de innehåller höga halter av Polycykliska aromatiska kolväten (PAH).

HA-oljor tillsätts däckråvaran för att underlätta processen av råvaran. Utöver detta medför HA-oljor också att gummimassan får förbättrade slitage- och greppegenskaper.
 
Vid däckproduktion kan HA-oljor ersättas med alternativ som innehåller mindre är 3% polycykliska aromatiska kolväten. Vetenskapliga studier visar att dessa nivåer är låga nog för att inte vara hälsofarliga.

EU-direktivet 2005/69/EC fastställer att från och med 1 januari 2010 är det förbjudet att använda HA-oljor i däckproduktion.

 

Enl. Frösshammars däcks hemsida.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frederik bestilte jo de Hankook lige for næsen af mig og har ikke kunne finde dem andre steder - fik at vide at de var udgået af produktion...

 

Men sidste dag fandt jeg dem ved reifen.com og har bestilt 7 stk, nu håber jeg bare de kommer, kunne ikke se om de var på lager :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nå øv, fik en mail om at de ikke kunne skaffe dem.

 

Ringede så til Camskill, de er stadig udsolgt på deres hjemmeside men L-G har jo bestilt, det viste sig at det er en fejl i deres system så nu har jeg bestilt 7 stk :-)

 

Håber det endelig lykkes!

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har fått bekräftelse på att de däck jag beställt nu kommit till Camskill och skickas vidare på fredag.

Enl Brian skickar de endast utlandsfrakt på fredagar nu, då det är mindre efterfrågan så här års.

Om någon månad framöver kommer de att skicka mån, ons och fredagar.

 

Så Raredog, det finns gott hopp att vi får våra Hancookar till slut.........

bara att hålla tummarna :wub:

 

mvh L-G

 

Ps, Offroadreifen.de har ännu inte svarat på min förfrågan via mail sen förra veckan så valet av Camskill för min del var ganska enkelt.  Kommer att hålla er underättade om Camskill håller vad de lovar även för mig.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fået samme mail :-) glæder mig!

 

 

Skrev også til offroadreifen sidste år, men de kunne ikke skaffe dem i den størrelse desværre...

Har søgt hele nettet igennem de sidste par måneder og det er åbenbart kun camskill der kan skaffe Hankook :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

 Idag kom Hankook däcken till postkontoret i Uddevalla där jag kunde hämta dem med terrängbilen.

 

2013-02-08-17-10-18.jpg

 

Som synes något större än original GoodYear pildäck.

Är sugen på att montera dom direkt, men det borde vänta tills jag har rostlagat och sprutat

bilen med matt RAL 1001 (WW2 sand beige) som jag har på önskelistan.  

Vi får se om jag kan hålla mig till dess......skönt i alla fall me däcken hemma.

 

Must recommend Camskill for this delivery of

5 Hankook RT03 315/75-16 tires for Â£805 delivered to door in Sweden is awesome.

Also very good corresponding during purchase and delivery with nice people at Camskill!

:wub:

// L-G

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte hålla mig....idag åkte sulorna från Camskill på!

De va rätt mycket jobb å byta (speciellt få ur de gamla slangarna) men Stans Gummiverkstad i

Uddevalla fixade det galant!  De är vana vid udda däck kunde man se i verkstan med alltifrån

fulldubbade rallydäck till dumpersdäck. :wub:    Stort tack för att de fixade mina däck på stört!

 

 

ptdc0227.JPG

 

Vilken skillnad....kunde inte tro det var samma TGB 11 när jag körde iväg.....

propellerplansdånet, vibrationer i kupen, vobblingar i ratten, det fullständigt obefintliga greppet

på packad snö och is och taskiga vägkänslan e som bortblåst....helt plötsligt kan vi prata i normal

samtalston, ja tro det eller ej men till och med de som sitter i baksätet kan förstå vad man säger

utan att man behöver höja rösten nämnvärt. Komforten och vägkänslan e så bra de kan bli på

en sån här bil känns de som.

 

Det enda som stör nu är vindbruset och det något höga motorvavtalet i 80 km/h men

det kan jag leva med....

 

Tack för rekommendationen av Hankook MT däcken Fredrik L.  Jag kan bara hålla med!

 

Mvh L-G

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Originalkjedjorna går säkert inte på för Hankooken är både högre och bredare. 35x12,5

 

Har ingen aning om blandningsförhållandet. Står inte mycket på Hankooks hemsida heller.

 

http://www.hankooktire-eu.com/tires/tire-presenter-single-view/view/singleView.html?aoetirepresenter%5Boffset%5D=0&aoetirepresenter%5Btire%5D=29&aoetirepresenter%5Bback%5D=215&cHash=016b5d692c946c0f4ad5c547cab64181

 

 

 

 

En vinge baka ,ala 745, har jag faktiskt funderat på till sommarens Islandsresa. Många grusvägar blir det och det vore kalas om man kan hålla det värsta dammet borta från bakdörren.

Dörren är ju inte direkt tät och det yr in damm. Nu har jag iofs köpt nya lister så det blir säkert bättre i vilket fall ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Lite mer informativ än så kunde jag ju vara ;)

 

På min har jag satt 2 grova plattjärn som är bockade och bultade fast i dörren. Däcket står på de järnen.

Original "läpp" ,som håller inne däcket mot dörren, har jag skurit bort och ersatt med en ny läpp som passar till de nya däcken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man plats med resevhjulet på bakdörren (TGB11/13 helkaross) med 315/75-16 monterat på fälgen eller måste man bygga om fästet?

 

Jeg sleb lidt af den øverste kant/krave af og så sidder det fint. Der er stadig 2 mm krave tilbage foroven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Dæktryk

 

Jeg kører med Hankook Dynapro MT 315/75-16 (35x12,5) og brugte noget tid på at finde det rigtige dæktryk her sidste dag.

Bilen er en TGB13 som vejer 3360 kg inkl. mig.

 

Mærkede dækkene op med kridt og kørte frem og tilbage på vejen for at se hvor det hurtigst blev slidt, det blev stort set jævnt ved et tryk på 40 psi i front og 24 psi på alle de 4 bagerste.

 

Højere tryk vil nok gøre at den køre lidt længere på literen, men dæk er dyrere end diesel ;)  - og så er det ikke rart at køre på for hårde dæk.

 

Håber nogle af jer kan bruge metoden til noget :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej

någon som har tagit hänsyn till rullomkrets?

läste att det inte får överstiga/ understiga 5% och då blev jag lite orolig!

jag har beställt 285/75 16 Dynapro och det skiljer 6,7% mot våra orginal 285/85 16

 

tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

280/85-16 är original, så du får räkna om lite,

Men nej i regel mäter eller räknar de inte om, då skulle många får ha en besiktnings uppsättning liggandes  :)

Tackar!

då har jag inget att oroa mig för!

bara invänta däcken o montera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...