Gå till innehåll

Däck till 11/13/20


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Gäst silverado

hehe ja jämfört med orginal så blir det nog döds tyst i bilen.   kedjorna tror jag inte blir nått problem då däcken är ganska lika orginal i storlek. jag har ju en 20 bil och kollade aldrig hastighets mätaren med gammla däcken tyvärr.  men lite lägre är nog bfg.  sen hur mycket det gör på motor varvet vet jag inte.  men ett + nu är ju bilen rullar lättare och går mycket bättre på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Vet någon hur stor skillnaden är i varvtal på ett 35" och ett 37" däck?

Har snöat in på 37" däck men det är inte helt lätt att hitta ett som är max 12" brett och en bra kompromiss mellan skog och väg.

Går jag ner till 35" är utbudet ofantligt mycket större.

I tabellen til Interco SSR utgjør forskjellen mellom 35x10.50R16LT og 37x12.50R16LT hele 7.5%. Dette er mye etter landeveien.

SSR 37x12.50R16LT har ifølge tabellen en mønsterbredde på 10.6" men det er kanskje totale bredden av dekket du vil ha under 12". Ellers går det vel til nød å kjøre på en originalfelg. Prisen er kanskje mest avskrekkende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske vore nåt men jag vill ha max 12,5 brett så däcken inte sticker ut utanför karossen. Har ju kört det rejset med mina 37X14,5 å nu vill jag ha lite mer civiliserade/lagliga däck.

Tröttsamt att ligga på en uppsättning originaldäck bara för att kunna besiktiga vartannat år..........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Är det någon som testa Toyo open road MT?

De har fått bra recensioner och verkar vara en bra kompromiss mellan väg och terräng

 

http://www.offroaders.com/tech/AT-MT-Tires/Toyo-Open-Country.htm

 

Creepy Crawler som jag kör med idag är grymma i lådan men inte lika kul på vägen så jag letar efter ett alternativ som kan leverera det bästa av 2 världar, så gott det nu går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har Mickey Thompson MTZ (33/15.5) på jeepen och dom skall vara ett riktigt bra MT däck på väg, med litet slitage och jag kan bara hålla med.

klart att dom inte är som ett AT däck men riktigt "tysta" på väg för det mönstret. och dom är riktigt bra i skogen.

 

Jag vet att dom finns i 36 tum, men då i 15.5 bredd. ingen höjdare för bränsleföbrukningen men otroligt bra grepp i skogen.

 

här är ett långtids test med MTZ:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Jeg kigger også lidt efter dæk der kan være på originalfælge - kører nu med 285/75-16 BF all-terrain, men der er ikke frygtelig meget mønster tilbage og vi er i gang med at planlægge en længere tur til Afrika (om 2 år) - kører med Mercedes diesel så det ville være rart med en højere gearing og har derfor overvejet 37" Men der er ikke ret stort udvalg i 37x12,5-16 og jeg ved ikke om de er for grove til langture?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Søgte lidt rundt på nettet og fald over Hankook Dynapro RT03 Mud terrain, kan kun finde folk der skriver godt om dem, også på c303.de :)

 

I England er de til at betale:

http://www.camskill.co.uk/products.php?show=21590

 

DKK 10.000,- for 7 stk inkl fragt til Danmark, så mon ikke det er det samme til Sverige. Det er i størrelsen 315/75-16 så det er desværre kun 34,8"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glæder mig til at høre hvordan de kører, så kan det være jeg skal have sådan nogen med tiden :-)

 

Har fundet et par sider i Polen, det er ikke nemt at forstå min der er et rimeligt udvalg og priser, måske nogle kan bruge det til noget, der er nogle lidt specielle imellem, bl.a. 35x10,5-16 MT-117 :-)

 

http://www.opony-4x4.pl/

 

http://www.janpol4x4.pl/produkty/?search_category=6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vad kör ni med för däcktryck på väg?

Tidigare har jag kört med 3 bar och bilen blir, konstigt nog :P , väldigt stötig så nu har jag börjat fundera på hur långt ner man kan gå utan att offra däckets hållbarhet och få ökad soppaförbrukning.

Har letat på nätet efter någon tabell där man kan se vilket däcktryck man ska ha beroende på hur stort axeltrycket är. En TGB 13-20 bör ju rimligtvis kunna köra med relativt lågt tryck i boggin eftersom vikten fördelas på 4 hjul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik!

 

Jag kör på 1,8 - 2 bar i mina 285/80 (315/75) Sirroco på min 20-bil det tycker jag fungerar. går du upp för mycket i tryck så tar däcken inte upp ojämnheter i vägen utan de går rätt upp i fjädringen och då upplevs bilen som stötig.

Med tanke på hur stora och breda våra däck är så blir däcken stenhårda med 3 bar i.

När jag jobbade som bilmekaniker brukade fabriksnyabilar som kom från Volvo ligga på ca 3 bar för att däcken skulle bevara rundheten när de stod som lagerbilar ute hos återförsäljare.

 

Mvh Håkan Axstrin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kör ni med för däcktryck på väg?

Tidigare har jag kört med 3 bar och bilen blir, konstigt nog :P , väldigt stötig så nu har jag börjat fundera på hur långt ner man kan gå utan att offra däckets hållbarhet och få ökad soppaförbrukning.

Har letat på nätet efter någon tabell där man kan se vilket däcktryck man ska ha beroende på hur stort axeltrycket är. En TGB 13-20 bör ju rimligtvis kunna köra med relativt lågt tryck i boggin eftersom vikten fördelas på 4 hjul

 

Jag kör med ca 2 kg fram och 1.8 bak på min 11a och det går bra tycker jag, då har jag 295/75-16 Om man kör bredare däck borde man kunna gå ner lite mer i tryck skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

 

Nån som provat dessa?

 

http://www.dack-popgom.se/kop-av-dack/cooper/discoverer-stt/305-70-r16-118-q?cplib=compa_kelkoo_seDäckets karaktär

 

"Svenska" översättningen låter ju minst sagt helt fantastisk:

 

Däckets karaktär Cooper:

Discoverer STT är ett 4x4-däck för off-roadkörning avsett för förare som vill utmärka sig i korsningar.

Fördelar:

Dragning på lös jord och ytterligare grepp vid passager ges av den agressiva profilen och dess förstärkningsstänger.

Robust tack vare stommen av Armor-tek uppbyggd av tre polyesterveck: två radiella och ett längsgående.

Axelskydd för hjulet och däcket mot möjliga skador vid körning off-road.

Utstötning av stenar kvarhålls i profilen av resåren.

 

Kan ju aldrig bli fel.....eller hur? :-))

 

//L-G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte hitta det engelska ursprunget till dravlet. Hittade inte det men väl nedanstående mästerverk.

Det verkar som att firman gillar tjurbajs aven i engelsk text.

 

It is the mission of the Cooper-Standard Automotive Group to be the leading manufacturer [...] while focusing on innovative, continuously improved solutions to our customers problems with world-class quality, leading edge technologies, service and competitive pricing.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...