kristaga Postad 1 September , 2016 Rapport Share Postad 1 September , 2016 Skal du virkelig selge bilen? Hvorfor det? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 1 September , 2016 Rapport Share Postad 1 September , 2016 Ja skall jag verkligen sälja ? Jo till rätt peng. Jag har sneglat på en M6 Multifuel några år Ja Amerikanska betäckningen är M 35 De med turbo kallas Vissle "med reservation för stavningen" Jag blev erbjuden en för typ 5-6 år sedan, och att hitta det perfekta exemplaret ja det är svårt. Men nu har jag pratat med en som är villig att sälja ett fint exemplar till mej, och stora delar av hans reservdels förråd av delar till dem. Den chansen dyker inte upp igen, så jag har funderar en hel del och med viss ångest så inser jag att då måste jag sälja min kära 13 on Den har diffspärrar till skillnad mot de Amerikanska M35 orna,. Samt vinsch.som drar 5 ton Snittar under 2 liter milen på väg transport med diesel. blandar man i hop en sörja av renad spillolja och tex etanol, går den ändå billigare Den jag har sneglat på har dubbla kapell , ett med vattentät duk under och kanvas utanpå för att få den rätta känslan av den årsmodellens militära stuk. Så det går att ordna med boende på flaket även på den. Så får jag rätt betalt för den säljer jag den och köper en M6 samt möjligen en Norsk valp "felt" eller en vanlig svensk valp. Har inte möjlighet att ha både 13 och M6. Ja egentligen inte någon av dem, Men ja det visar sej hur det går. har ju tänkt sälja en gång tidigare och ångrat mej 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 1 September , 2016 Rapport Share Postad 1 September , 2016 Din 13 är för fin för å sälja nu.... :-( behåll lilla gumman:-) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 1 September , 2016 Rapport Share Postad 1 September , 2016 Sälj 13 o köp multi-oljaren Hasse Du kan ju alltid byta i framtiden igen,med folk som oss så kommer det alltid finnas bra 11 och 13 exemplar långt fram i tiden P s du får 25 liter slitolja av mig att köra upp 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 2 September , 2016 Rapport Share Postad 2 September , 2016 Håller med, ska du sälja bilen så är det nu du ska göra det när den är nymålad och fin! Men känner jag dig rätt så slutar det nog med ett nytt mega-projekt på gården då... :unsure: 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 2 September , 2016 Rapport Share Postad 2 September , 2016 Nej hasse.. min åsikt är att tiden är pengar. Så mycket som du kämpat med din 13 nu.. så ska du inte kasta allt det i sjön nu.. det hade iaf jag inte ens funderat på! Se till att kör mer och ha kul nu med 13 istället.. det blir ju inte mindre mek om du köper ett sånt där as hehe. Då börjar allt från början igen med utrustningar och projekt.. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 3 September , 2016 Rapport Share Postad 3 September , 2016 Jeg kjørte M6 da jeg var i militæret (lumpen). De bråker (bullrar) så mye under kjøring at du alltid må kjøre med hørselvern (öronskydd).Motoren er en multifuel. Det betyr at den går på alt, men den går dårlig på alt. Den har bare 127 hk, hvis en ettermonterer turbo blir den skremt opp i heile 140 hk. Den veier ca. 6000 kg tom, så den er ingen racerbil akkurat.Lastebilen ble designa i ca. 1950, så den er skikkelig gammaldags. F.eks. så er det hydrauliske bremser med trykkluftservo, og ikke vanlige luftbremser som en moderne lastebil. Det er vanligvis ikke servostyring på dem heller, så med 11.00-20-dekk så blir de tunge på rattet. Noen få hadde servostyring, og den var luftdrevet(!). Så hvis en kjørte på humplete veg så jobba servostyringa så mye at bilen kunne gå tom for luft. Da var det ikke mye bremser heller.Et dieselforbruk på to liter på mila kan du bare drømme om. Disse bruker 3,5 - 5 liter på mila avhengig av vegstandard og kjørestil.Jeg ville aldri i verden bytta ut en C304/TGB13 mot en M6. C304 er lettere å kjøre, raskere og sprekere, mye stillere, har billigere deler, er mer moderne og så videre. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 4 September , 2016 Rapport Share Postad 4 September , 2016 Ja jo visst kan jag nästan bara njuta av min 13on nu. måste bara riva ner förgasarna och kolla dem ordentligt. den som renoverat den skulle ha stryk Det kostade 6500 kr i bensin pengar att åka till Bengtsfors och hem igen, Turen där på några mil tog den 50 liter bensin på. Slutade med att jag tankade den full i Bengtsfors, körde ca 4,5 mil och kollade igen då hade den tagit 22 liter Då hade många kollat på både tändning och förgasare samt annat i Bengtfors och ingen lyckades lösa varför den gjorde som den gjorde, Tillbringade nästan all tid jag kunde med att fixa med den där på plats, men löste det inte ändå Jag skruvade upp förgasarna för tredje gången på de 4,5 milen och skulle justera där jag stog på en parkering 27 mil hemifrån. Då upptäcker jag att ena trotteln faktisk fastnar när den blir varm. och de finns inte så många "förgasar experter " att rådfråga, Men jag fick tag i en som jag brukar bolla problem med, och lösningen blev att strypa bränslet helt till en förgasare "den som trotteln fastnade på "och köra hem med enbart en förgasare med bränsle tillförsel. då tog den enbart 3,5 liter milen. dock slö och gick dåligt som tusan. Jo jag måste fixa det oavsett om jag säljer eller ej. men helt ärligt så känns det som jag fått skruva lite för mycket på just min bil ett tag, och egentligen inte löst bensin bekymret och hur den går, Har hållit på långt ut på nätterna och, det har tagit all min lediga tid hemma ett tag. Så när jag väl gjort det, ja då vill jag ta en paus från den ändå. som det känns i dag. Känns lite skumt att jag kan åka landet runt och få fart på andras bilar men inte få ordning på min . Men det är det där med att inte kunna vara på två ställen på bilen själv som spökar hela tiden Blå hallen gör ju saken inte bättre, snart vinter och då är det till att ha sakerna klar och i ordning, eller ställa de i dvala till när det blir varmare och det finns tid igen, Att jag inte får in 13 on någonstans.på grund av att de utrymmen som finns lediga blir ockuperade av något av bons saker till vintern,Eller om det råkar komma en bil med utsäde eller något annat som måste under tak, och jag då ut, oftast med några timmars förvarning. ja det är inte mycket att göra något åt Jo det blir samma bekymmer om en M6 krånglar. Möjligt att jag får slantar över att bygga något skydd över den i alla fall. Måste få i hop en Landrover så jag kan sälja av dem med utan allt för stor förlust. av olika anledningar. Kör inte så mycket offroad nu längre, orkar och har inte tid att laga och tvätta efter varje tur. Tiden är begränsad då jag har dottern ena veckan och skall jobba mer den veckan hon inte är här, Så längre turer verkar jag få ta med annat fordon, Jag vet att den bil jag kollat på är ok.Han har väldigt bra skick på de fordon han använder själv, det är inget projekt som kräver flera års skruvande för att vara möjlig att köra till de få militärfordons träffar jag hinner med. och jag kan köra lite ved och annat skrot på flaket om jag behöver Hur vida den tar 2 liter milen eller ej, ja, där har jag olika uppgifter, men fakta är att den drog 1,8 l milen när ägaren körde till Höjtorps träffen och hem igen för två år sedan. han tankade fullt hemma innan han åkte och fyllde när han var tillbaka igen. räknade på det och fick det resultatet. Nä det är ingen modärn bil med komfort i. Men vill jag ha det så, ja då får jag nog börja spela på tipset eller något, för en nyare 6x6 med komfort och bränsleekonomi, ja någon sådan har då inte jag råd att köpa. Tycker modellen är frän och det med multi motorn lite tufft. och den har potential att få boende på flaket för de gånger jag behöver det.. Nåja 13on är inte såld än och det kan ändra sej. det kanske blir en Toyota Land Cruser eller en RAV 4a , vem vet eller så blir 13 kvar. Har tillbringat helgen i passagerare sätet på en Jeep Sahara och snurrat runt i dala skogarna. och tältat med ett gäng, Jennifer var med och vi hade en STOR hund med i bilen, det gick det också, tråkigt med regn på morgonen och en tid att passa så vi han med de övriga när de skulle åka vidare. Där hade 13on varit utmärkt eller tak tältet, Bo i bilen ja vad som helst utom att kliva ut i regn och börja med frukost utanför ett tält och sedan försöka packa allt utan att dränka grejorna, blött tält är inge roliga att sätta upp igen nästa kväll och blöta sängkläder mm ändå tråkigare, speciellt med en trött 5 åring med. jag får nog fundera lite över det hela. Annars var Bengtfors en riktig höjdare. De tog bara 150 kr för hela helgen.och ordnade med så många aktiviteter att det nästan vart svårt att hinna med allt. Bra camping i en folkpark där det var väldigt bra ordnat. frächa toaletter, stor dansbana med tak och fönster att ha långbord i och umgås på kvällen vid. Så hade de lokaler som de kunde laga och sälja mat samt kalla drycker mm i på området. Alla som ville fick åka både M10 stridsvagn i grustaget och Alvis ute på sjön. Otroligt trevligt ordnat. då de kunde låsa igen folkparken och bara ha en vakt där när vi var ute på militärfordons rallyt. Turen nu denna helg försökte jag ställa in, då jag inte hade möjlighet att tanka upp min bil och hänga med, så samåkningen med en annan vart en bra lösning, och vi hade väldigt trevligt även på den trevligt att ta sej tid att stanna och gå lite och se på saker vid sidan av vägen, bra camping platser ut rekade även där, möjligen önskade vi lite sämre vägar , mer gräs i mitten och traktorvägar än ren grus, men med 9 fordon och ett med släpvagn efter så får man hålla sej där det fungerade för alla. Jo jag har mängder med film och foton. får ta mej tid en kväll i veckan då jag är barnfri och har lite mer data tid. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 4 September , 2016 Rapport Share Postad 4 September , 2016 Ush den bränslenotan låt inge rolig Hasse Jag har funderat lite på om det inte går att bygga om ett B30 insug för Weber mönstret(stående) Om jag inte minns fel så har jag nån gång i livet sett en Nimbus båt med B30 och en 1st Weber monterad.(och även trippla) En 36/36 med acc-pump och passande bestyckning borde fungera 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 4 September , 2016 Rapport Share Postad 4 September , 2016 Ush den bränslenotan låt inge rolig Hasse Jag har funderat lite på om det inte går att bygga om ett B30 insug för Weber mönstret(stående) Om jag inte minns fel så har jag nån gång i livet sett en Nimbus båt med B30 och en 1st Weber monterad.(och även trippla) En 36/36 med acc-pump och passande bestyckning borde fungera Tror KG trim säljer ett insug för enkelförgasare till B30 och en 45 fall förgasare eller om det är större, som någon tyckte det var ok. men de kostar nog en del de med. Men för böveln det skall ju gå att få ordning på bilen. Ta Seglarns 13 on som går under 2 liter milen, och riktigt fint i motorn med. min drog 2,2 när brytarspetsarna var ny justerade förut. så vad de som "renoverat " dessa missat vet jag ej. ser att det är nya bussningar och spjäll axlar, nya packningar mm. jag måste bara riva ur dem och börja kolla, svårt som tusan att fippla med dem på plats när man har hyddan på. Jag hade ju veronica, Dotterns mor med på Bengtsfors turen, hon trodde inte sina ögon när hon såg vad bränslenotan hamnade på, 'vad tusan nästan en charter resa för en person i bara bensin för typ 70 mils körning, det var hur hon såg på det Lite sjukt för jag pratade med en på torsdags morgonen, han hade en komplett OM 603 med smf sin adaterplatta, svänghjul samt TGB växellåda och fördelningslåda till salu för 5000 kr. Hade varit bättre att lägga 1000 kr på att köra och köpa det paketet och börja byta motor. Tror du den var kvar på söndagen ? Nä naturligtvis inte Hade varit till salu en längre tid, men utannonserad på fel plats, nu när jag och en annan forumit skrev där, såg naturligtvis en massa andra det som förstog vad man kunde ha det till, och den rök fort som tusan 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 4 September , 2016 Rapport Share Postad 4 September , 2016 Riv ur fuggarna,ta kompprov på motorn och ställ tändningen från grunden Hur känns motoroljan? bränslelukt? Kontrolldra gärna insug mm Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 4 September , 2016 Rapport Share Postad 4 September , 2016 Synd du inte är i trakterna av de djupa skogarna, jag hade kunnat ordnat lite handpåläggning motorn din, tror nog inte att det är något större fel men istället många små vilket kan ställa till det. Att köra på en förgasare är inget att rekommendera kan innebära en del skador om du har otur. ang bilar som slukar soppa, min första äventyrsbil handlades av ett företag som hade haft den inlämnad på yrkesskola för motorrenovering och sen hade de inte råd att föda den längre och ingen löste problemen, köpte den osedd och fick åka med en anställd upp och hämta den och det var på vägen upp att hämta bilen de berättade om hur horribelt mycket den drog, de fyllde tanken och sa att jag troligen inte ens skulle klara mig hem på soppan, det var den törstigaste volvo jag någonsin kört. Lite handpåläggning och den gick som en dröm, och var en trogen reskamrat på de första öken turerna och även ett 20 tal resor runt om i Europa och bilen rullar fortfarande. Ungar går ju inte i repris så skaffa inget nytt projekt, om det inte möjligt vis är helt färdigbyggt. Men ska du inte åka terräng utan bara åka på träffar så vet jag om en mycket soppasnål men ändå kvick c202 diesel med färdigbyggd camper (som numera har vipparmsbryggan och stötstängerna från din mystiska pajero motor vilket visade sig vara en xdp motor samma som mahindra jeep folket använder.) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 4 September , 2016 Rapport Share Postad 4 September , 2016 Har två fuggar liggande med nya nålar å munstycken. Hade panik på väg till jakt i dalarna och fick inte den främre att gå bra så panikköpte två som kom direkt från mobbförråd, de går klockrent. Är det något av intresse så hör av dig. Har du ställt munstyckerna med hjälp av verktyget? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 4 September , 2016 Rapport Share Postad 4 September , 2016 Hasse. Börja med komp test. Kan det vara så att din kam börjar öppna taskigt? Hört att vissa av våra maskiner har taskig kvalitet på kamaxelhärdningen.. men stämmer detta? Kanske du eile kan bekräfta om det bara är ett rykte från avundsjuka B18/B20 ägare..eller om det ligger någon sanning i detta? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 4 September , 2016 Rapport Share Postad 4 September , 2016 Tror inte det skiljer något gjutjärn och genomhärdat de är väl gjorda på samma gjuteri i Skövde. Däremot tror jag Hansen's motor har flera små fel som ställer till det, blir ofta så om många skruvat tidigare i grejerna. Hade det varit min motor hade jag först låtit den gå en stund tills den var varm, lyssnat på balancen, luktat på avgaserna. Känt på t spole så den inte är varm sen av med f-lock kollat vikternas öppning och att båda fjädrarna om det funkar kollat konding syns tydligt på brytaren om gods flyttat på sig då är kapacitansen fel på kondingen, kollat nockglappet och ev förslitningen av nockarna, ställt avståndet med en tumme i tryck på nock för att kompensera ev förslitning till lagom brytaravstånd, detta kan ju sedan kollas med kamvinkel om man vill vara noga, sug med munnen i slangen till vaccumförställningen den ska gå så lätt att man enkelt med munnen kan förställa tändningen. provgnistrat dels på brytaren och dels t-spole mot gods. --------------- kollat stiften vilket borde efter den gått varm avslöja hur övrig förslitning samt förgasare hur förgasarna är ställda. ser det ojämnt ut i färgerna med ologiskfördelning mellan cylindrarna så först börja kolla överslag och om mäta kablarna. hittas inget av med kåpan kolla ventilrörelse. är stiften jämt fördelade i färg per förgasare så ligger felet på synkning. ---------------- Riv isär förgasarna släng flotörerna i soppa och se så de inte tagit upp för mycket bly genom åren så de inte flyter, ställt till rätt flotör avstånd lite beroende på vilken förgasare men ofta i vågläge. kolla nålar så ingen är snesliten för då är även munstycket sneslitet, kollat jämnhöjd på båda munstyckena. kollat att nålarna är lika långa och ingen felmonterad. ------------------ alla raka 6'or lider av att insug lätt läcker kolla grenröret, se även till att förgasarna har värmesköldar och inte soppakokar vid drift och kolla även efter vaccumläck. ----------------------- när allt detta är gjort och riktigt då kan man börja finliret, finjustra förgasarna, ställa tändningen efter spikningarna för den soppa man vill åka på. Har man snålat ner förgasarna något för mycket och saknar det lilla extra feta vid acc så använd tjockare olja till dämpkolven men snåla inte ner så stiften vitnar då luktar avgaserna surt och risk finns för både kolv och ventilskador. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 4 September , 2016 Rapport Share Postad 4 September , 2016 Riv ur fuggarna,ta kompprov på motorn och ställ tändningen från grunden Hur känns motoroljan? bränslelukt? Kontrolldra gärna insug mm Nä ingen bränsle lukt i oljan. Ny bytt så den känns fin och inget skumt med den som var i. dock luktar avgaserna bensin. Ja jag får väl ta och investera i en komp provare snart. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 4 September , 2016 Rapport Share Postad 4 September , 2016 Har två fuggar liggande med nya nålar å munstycken. Hade panik på väg till jakt i dalarna och fick inte den främre att gå bra så panikköpte två som kom direkt från mobbförråd, de går klockrent. Är det något av intresse så hör av dig. Har du ställt munstyckerna med hjälp av verktyget? Ja jag har lmynstyckena med hjälp av verktygen. och sedan pressat upp dem lite så den inte skulle gå så fett. men saknar det verktyg man ställer nålarna med Har provat utan men det är svårt, även när man har trotteln i handen Återkommer om fuggarna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 4 September , 2016 Rapport Share Postad 4 September , 2016 Hasse. Börja med komp test. Kan det vara så att din kam börjar öppna taskigt? Hört att vissa av våra maskiner har taskig kvalitet på kamaxelhärdningen.. men stämmer detta? Kanske du eile kan bekräfta om det bara är ett rykte från avundsjuka B18/B20 ägare..eller om det ligger någon sanning i detta? Jag har kollat kammen genom att mäta hur vipporna rör sej och där är det enligt toleransgränsen, har även kollat med strob om kammen är dålig och enligt strobben är den inte det., Har faktiskt inte hört något om dåliga kammar på TGB sina B30 inte på de "vanliga" b 30 motorerna heller, men ja jag har nog en kam om det vore så. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 4 September , 2016 Rapport Share Postad 4 September , 2016 Tror inte det skiljer något gjutjärn och genomhärdat de är väl gjorda på samma gjuteri i Skövde. Däremot tror jag Hansen's motor har flera små fel som ställer till det, blir ofta så om många skruvat tidigare i grejerna. Hade det varit min motor hade jag först låtit den gå en stund tills den var varm, lyssnat på balancen, luktat på avgaserna. Känt på t spole så den inte är varm sen av med f-lock kollat vikternas öppning och att båda fjädrarna om det funkar kollat konding syns tydligt på brytaren om gods flyttat på sig då är kapacitansen fel på kondingen, kollat nockglappet och ev förslitningen av nockarna, ställt avståndet med en tumme i tryck på nock för att kompensera ev förslitning till lagom brytaravstånd, detta kan ju sedan kollas med kamvinkel om man vill vara noga, sug med munnen i slangen till vaccumförställningen den ska gå så lätt att man enkelt med munnen kan förställa tändningen. provgnistrat dels på brytaren och dels t-spole mot gods. --------------- kollat stiften vilket borde efter den gått varm avslöja hur övrig förslitning samt förgasare hur förgasarna är ställda. ser det ojämnt ut i färgerna med ologiskfördelning mellan cylindrarna så först börja kolla överslag och om mäta kablarna. hittas inget av med kåpan kolla ventilrörelse. är stiften jämt fördelade i färg per förgasare så ligger felet på synkning. ---------------- Riv isär förgasarna släng flotörerna i soppa och se så de inte tagit upp för mycket bly genom åren så de inte flyter, ställt till rätt flotör avstånd lite beroende på vilken förgasare men ofta i vågläge. kolla nålar så ingen är snesliten för då är även munstycket sneslitet, kollat jämnhöjd på båda munstyckena. kollat att nålarna är lika långa och ingen felmonterad. ------------------ alla raka 6'or lider av att insug lätt läcker kolla grenröret, se även till att förgasarna har värmesköldar och inte soppakokar vid drift och kolla även efter vaccumläck. ----------------------- när allt detta är gjort och riktigt då kan man börja finliret, finjustra förgasarna, ställa tändningen efter spikningarna för den soppa man vill åka på. Har man snålat ner förgasarna något för mycket och saknar det lilla extra feta vid acc så använd tjockare olja till dämpkolven men snåla inte ner så stiften vitnar då luktar avgaserna surt och risk finns för både kolv och ventilskador. Tändspolen blir inte varm, har till och med skiftat mellan olika jag har utan att få ett annat resultat. ställt ner stiften till 0,7 och provat, ingen skillnad då heller Konding och brytare samt förslitningar på nockarna är det bara att glömma, då jag kör med calle sitt brytarlösa system, som tatanka säljer, det var i stort sätt nytt och jag har bra gnista, samt väldigt långa hopp på kablarna när jag provar gnistan genom dem nästan 2 cm innan kontakt med stift eller motorn börjar det hoppa gnistor från kablarna Att både vikter och vaccumförställningen rör sej som de skall är även det kollat, man kan göra det med strobben, Tändkurvan följer enligt instruktions böckerna, nu har jag ingen varvräknare, men den ökar när jag kommer upp i de varv jag tycker mej känna igen som då den skall stiga, och på max gas håller den sej inom värdena Stabil tändnings punkt då den går rent och inget hoppande på markeringarna på remhjulet på vevaxeln. Har bytt tändstift ett flertal gånger, samt även tändkablar, har även bytt plats på både kablar och stift för att försöka höra om motorgången ändras, ja inte ändrat tändföljden alltså utan tagit kabeln från tex 5an cylle och satt på 6ans, och då flyttat 6ans kabel till 5an och så vidare, Har jobbat med totalt 18 olika stift som samtliga ger gnista. Tändspolen kabeln är även den bytt och kollad och ger lång gnista innan gods. Ja alla tändstift är blöta, "sura" helt enkelt nästan dränkta i bensin. de blir de direkt. och inget ser bättre eller sämre ut än något annat. Svårt att få något vettigt ur vilken förgasare det är som är sämst, då det inte är delat insugsrör, utan alla cyllar kan få bensin och luft enbart från en förgasare. Täthet vid insug, ja den går inte upp i varv när jag ger på med startgas runt förgasar fot eller insugets kontakt vid toppen. vilket den borde om den tog tjuvluft. värmesköldar på plats och det är ett förvärmt insug så kylvattnet går igenom det för att förvärma bränsle luft blandningen. Nålarna borde vara hela då de skall vara nya, ser ingen förslitning på dem, dock så fastnar en trottel nere då den har gått en liten stund, känns som den inte är helt rund. kall så rör den på sej, jag har ju kollat massor av gånger att båda trottlarna går lika högt och rör sej lika, men det då den är kall och nystartad tyvärr, Olja har fyllts varje gång jag öppnat och plockat ur trottlarna igen, membramen är hela, har till och med bytt för säkerhets skull. Det känns som det är något i förgasarna som saknas eller är helt fel, jag har kollat på bimetal plåten och allt där bakom så förvärminings ventilerna fungerar och rör sej som de skall på båda förgasarna. ställt och justerat på armar och annat helt enligt boken, men har ingen luft mängd mätare ja man behöver två för att kolla båda förgasarna samtidig , inte heller någon co mätare, men där känner jag ju på avgaserna att det stinker bensin så den är det bara att glömma så länge. Så byta fuggar och prova ett par andra, skulle kännas ok, samt plocka ner de som sitter på och se vad de missat. Nästan så jag skulle vilja ha gamla SAAB förgasare med ställbara munstycken och prova. men de finns väl inte så man kan montera de dubbelt utan att bygga om reglagen. visst jag har extra reglage så jag kan ofra ett och bygga om vid behov. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 4 September , 2016 Rapport Share Postad 4 September , 2016 En sak jag kom på att jag inte har jag inte kollat än när jag tänker efter, är om alla anslutningar och kopplingar till vakuumet för diffar och framhjuls drift är ok och helt täta. fram hjuls driften vet jag att den kopplar ur, men diffarna har jag inte kollat, däremot vakuumet till bromsservona där är jag säker på att det inte drar tjuv luft, då skulle jag inte ha så bra bromsar som jag har. Diffarna ligger inte i, men jag har inget pys vid vreden så där spökar nog elen, har inte gett mej tid att kolla det än. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 4 September , 2016 Rapport Share Postad 4 September , 2016 En sak som slog mig nu.. jag har bytt bränslepump en gång, det var bara i förebyggande, lixom att ha det gjort så man slipper ett sånt skitfel i närmsta framtiden.. Vad händer.. jo. Den nya pumpen hade ett högre tryck av okänd anledning.. varpå min bränsletrycksregulator (original Filterking i motorummets framkant) trillade isär inuti sin glaskopp.. och bränsletrycket ökade så förgasara började flöda och bilen började gå som skit. Nu var mitt fall så uppenbart.. men tänkte att i ditt fall Hasse, har du kollat den sedan karossbytet? Är bränsletrycket för högt till dina förgasare nu? Kanske läge att börja felsöka där? :unsure: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 4 September , 2016 Rapport Share Postad 4 September , 2016 Har inte sett att det hänt något där, kopplade till och med förbi utifall om det var något skumt med en, då öppnade jag och kollade och allt såg ok ut Men visst jag har fler kompletta filter king så jag kan byta och kolla så har jag gjort det med Bra tips Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 5 September , 2016 Rapport Share Postad 5 September , 2016 Och en sådan skitsak som fint luftfilter och inget musbo i på insugssidan någonstans är säkert redan kollat gissar jag ? Men värt att nämna kanske. Vet att det händer att man gör allt man kan ibland men lyckas missa någon skitsak som allt faller på i slutet 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 5 September , 2016 Rapport Share Postad 5 September , 2016 Skaffa två SU HIF6 från en roveråtta efter -76.....allting ställbart utifrån och inga membran som ger upp i skogen,har haft en HIF 6 på min B20 i snart 25 år utan mer strul än ett oringsbyte i flottörhuset.Två såna matar ju en treliters åtta,så det borde vara lämpligt även till en treliters sexa... Munstyckshöjden justeras med en skruvmejsel från utsidan...Mvh/Dexx 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 5 September , 2016 Rapport Share Postad 5 September , 2016 Att mäta är att veta, bättre än att justera på måfå! Haka på en manometer mellan regulatorn och förgasarna, t ex Biltemas 151366 för en hundring, och kolla trycket. Ska vara 13 kPa (0,13 bar / 1,9 psi). Verkstadshandboken sid 29: 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.