Gå till innehåll

Laddningsrelä till 911


Veteranen

Rekommendera Poster

Ja en TPV kan det vara, men också en LTGB 911 (sexhjulig Dodge). Vågar inte sätta några pengar på något av alternativen, det kan ju vara en vanlig "11´a" med, (som fått en siffra extra?). I så fall sitter laddningsregulatorn på det nämnda stället om jag inte missminner mig.

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK du har en tgb11. Dessa laddningreläer är erkänt dåliga. Flera olika har monterats orginal. Gissar att Marshall har varit det sämsta.

På min 1111 så överladdade laddningsreläet så att batterierna kokade och nära hälften av syran kokade bort och det luktade illa.

Lösningen för min del blev att köpa ett beg. laddningsrelä 24V av Bosch fabrikat på Eda lastbilsskrot. Pris 100 kr. Det är inte så noga vad du sätter i för laddningsrelä så länge det är avsett att ladda 24 V.

Redigerad av Beau
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att vi har haft samma erfarenhet. Det står SE.v Marchal på den. Fick höra att man satte in speciella reläer som var ordentligt avstörda, för att inte äventyra försvarets radiokommunikation ute i fält. Skall jaga ett passande relä efter ditt tips! Man tackar och gläds över denna möjlighet att kommunicera och få tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm kanske dags att mäta på min bil också, har ju satt i två st nya Banner unibull batterier och vill ju inte bränna dem, men det är något som spökar, på tomgång lyser lyktorna svagare än om jag kör med lite varv, märks väldigt bra fram, då är det ett väldigt ljust och fint sken vid lite gas ca 1000 varv min och uppåt, men de lyser lite vid ca 1000 varv i min och lägre, och bak går vanliga lamporna i ett kör, de är brända efter någon halvtimmes körning,

har löst det med LED glödlampor, som verkar hålla, har även fått byta en del andra glödlampor senast tiden, verkar som den ger en jäkla massa ström så fort jag kommer över tomgångs varv :huh:

tror jag har ett extra relä liggandes, bäst att kolla innan man ger sej i väg någonstans :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ursäkta min fråga men är inte dom flesta laddningsreläer justerbara? ?

 

Eller är det bara dom reläerna som sitter på gamla likströmmare? ?

 

Sen är ju frågan om det är värt tiden att krångla och justera dom..

 

Vet att jag läste i boken till 934 att man kan justera det reläet iallfall men det är ju en likströmmare då..dock 24V.

 

Du har inte fått dålig kontakt eller trasig laddlampa eller nåt sånt på bilen? ?

 

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våra generatorer börjar inte ladda förän vid 650 rpm (motorvarv), men redan vid 1000 rpm ger den 20 A. Det innebär att de laddar nästan inget vid tomgång men kommer väldigt snabbt sedan. Jag har samma problem att det lyser svagt på tomgång men betydligt starkare bara man ger lite gas. Kanske Biltemas generator börjas ladda tidigare så man blir av med den effekten. När jag har kylbox på och kör i skogen där det är väldigt mycket tomgång så har jag haft problem med att batterierna har laddats ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört fler som anger 911 och 913. Det måste vara nån slags ihopblandning med valpbeteckningarna. Kapellen heter väl 903 har jag för mig och en elvabil heter ju 111 i grundversion. Det är inte längesen det diskuterades lumparminnen över fikabordet på jobbet och en av gubbarna mindes totalt fel beteckning på ett fordon han klockrent beskrev som en 13 ambulans. När faktanörden stillsamt undrade om det inte möjligen var en 1314 eller 1315 han kört uppvisades en helt oförstående min, det var fortfarande en 913. Så det så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TGB311A är en 30-bil, alltså en sån här: http://ga763.com/ima...0_3quarter3.gif Har du instruktionsbok med den rubriken till en elva-bil så är det nån som rört till det ordentligt.

 

Jag är ju nybörjare så jag är väldigt förvirrad över alla olika beteckningar som används här o där. Finns det något bra och lättöverskådligt ställe där alla finns med så man kan kika och förstå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja - det vore kul om det var så!

Boken heter errängbil 11 o 13, Instruktionsbok.

Utarbetad av Volvo i samråd med Försvarets materielverk, Hjulfordonsbyrån

Längst ner på sidan står det:

M7786-002120 instr TGB11, 13

TF-F591-1

Distribution: Försvarets bok och blankettförråd. Fastställt jämlikt FMV: Fordon M77: 15377/88, 1988-05-25. Ersätter 1977 års utgåva.

 

Formellt och militärt uttryckt så det förslår!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte har varit så hårt engagerad i forumet sista två åren (familj och hus) så har jag inte koll på om vi har nån vettig beteckningslista nånstans här, men en förenklad lista på de modernare fordonen ser ut nåt sånt här:

 

TGB11 heter egentligen TGB111 "i ren bilversion", dvs med fem passagerarplatser i mellanutrymmet och i stort sett tomt bagagerum längst bak. Sen finns det ett antal versioner som uppfyller andra krav än bara person- och materieltransport, som exempelvis TGB1112 som om jag inte minns fel är en radiokommunikationsbil. Den korrekta benämningen är alltså TGB111 "ren" och TGB111x i utrustningsversion där x är en extra siffra.

 

Lika är det med 13-bilarna som dock finns i fler versioner och ser lite olika ut i karosserier och påbyggnader. TGB131 heter där grundversionen som motsvarar TGB111 - längre och sexhjulig. TGB1314 är en sjuktransport med skåpspåbyggnad istället för kaross av "van-modell", TGB1315 är en ambulans - också med skåp. TGB20 har jag inte säkert i minnet längre, men jag har för mig de egentliga beteckningarna är TGB221 och TGB222. Nån som vet bättre får korrigera.

 

Så är beteckningarna gorda och det bör vara ganska lika med Scaniorna, där TGB311 är TGB30 grundversion och TGB411 TGB40 grundversion.

 

Förutom dessa beteckningar rör det till sig att tillverkarna har haft sina produktionsbeteckningar, men dessa är alltså civila. "Elva-serien" heter på Volvospråk C3, där de bilar vi haft i svenska försvaret har varit C303 - tre-tons fyrhjulingar, C304 - fyra-tons sexhjulingar och C306 - sex-tons sexhjulingar. Ytterligare röra skapar det faktum att det finns en fyra-tons fyrhjuling också - som också heter C304 - men den ska visst inte ha funnits i Försvarsmakten.

 

Scaniorna heter SBA111 - TGB30 - och SBAT111 - TGB40. TGB45 går väl som snabbast inte att skilja från 40:orna, men de har säkert nån mer beteckning.

 

Det finns ett tillägg till beteckningsfrossan och det är att det militära regnumret avslöjar vilken biltyp det rör sig om. Regskyltarna på TGB11 har 11xxxx som regnummer, TGB13-versionerna stoltserar med 13xxxx. Hur det är med 30/40-bilarna minns jag inte nu, men är ganska säker på att de har siffrorna 3 resp 4 som förstasiffror.

 

Som vanligt fastnar jag i det jag skriver, jag skulle ju fan gått till pannan... Jaja, det är väl bara att tända igen. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för utförligt och verkligen sakkunnigt svar. Jag har skrivit ut det - få har nog känt till verkliga förhållanden. Altl tycks stämma - militära beteckningen på min 111 är 112037 och enligt serviceboken från P4 span, det står antecknat att det är chefens bil, memn det kan vara en ploj. Antar att det är fel som jag gjort att blanda ihop 900-beteckningen med 111. Nåväl i min annons till försäljning har jag skrivit Militär terrängbil Volvo 111 och nämnde aldrig 900-benämningen (om den nu finns?) Det proffsiga svaret gav nytt intresse åt bilen och jag börjar tvivla på om jag skall sälja bilen överhuvudtaget! Förmodligen blir det allt färre att få tag i framöver och ett perfekt välskött exemplar hittar man nog inte fler gånger../ Hälsn från Veteranen (hela riktiga namnet o tel.nr finns på Blocket)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Kul att kunna hjälpa till och behåller du bilen är det ännu roligare. Bestämmer du dig för att sällskapa med oss här så lovar vi att inte tyka oss alltför mycket och slå ner dig i skorna med modellbeteckningshysterier i fortsättningen :D Den allmänna stämningen och diskussionen här har varit trevlig de 5 åren vi hållit på och vi har kämpat hårt för att hålla den så.

 

Vid närmare eftertanke är det en hel trave äldre lastbilsmodeller som inom FM haft 900-beteckningar, där 912 lite grovt kan ses som en föregångare till TGB20 och 934 till TGB40.

 

Men nu har jag hjälpt till att spåra ur den här tråden ordentligt, fy på mig. Som ADMIN borde jag slå mig själv hårt på fingrarna, diskussionsämnet blev ju inte ett skvatt vad rubriken pekar på. Gott att bilen laddar som den ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Lyfter denna tråd!

 

Senaste dagarna har laddlampan lyst då och då vid låga varv. Nu lyser den hela tiden :(

Var hos en polare och hjälpte han bärga ett skogsvrak, allt gick bra.

 

Väl uppe så stängde jag av bilen, var borta en timme.

 

När den skulle startas så lös lamporna men orkade inte runt på startmotorn.

Efter många fula ord och tre pers som hjälpe till att rullstarta så kom jag hem till slut.

 

Vad tror ni är trasigt?

 

Mvh Anton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolen i generatorn antagligen, men du kan ju prova att byta laddrelä först, det sitter ju lätt åtkomligt.

Skall faktiskt upp till Gävle nu till helgen som kommer och kan plocka med ett relä som du kan prova med 

Funderade faktiskt på att kontakta dej och se om du hade något kul i sälj hörnan.

 

MVH Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...