Johan Postad 15 November , 2012 Rapport Share Postad 15 November , 2012 På mitt jobb har vi en hållare till chucknyckeln med en strömbrytare. Man kan inte starta den om den inte är på plats. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 15 November , 2012 Rapport Share Postad 15 November , 2012 Idag fick jag beskedet att jag kan flytta in i mitt nya garage den 1 December. Så jag får sakta men säkert börja förbereda lite nu. Det är rätt lätt då jag inte bott in mej ordentligt i mitt nuvarande garage. SKREV OBELIX Samma dag som klubben har julbordet ? Då får jag svårt att hjälpa till som jag lovat, visst jag kan komma och bära det jag kan, men jag har jennifer med mej, det är därför jag inte kan komma på julbordet den dagen, tror det blir lite för sent för henne att följa med på julbordet och det är inte värt att betala 300 kr för en 23 månaders unge Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 15 November , 2012 Författare Rapport Share Postad 15 November , 2012 Japp. Jag noterade det också. Blir att bära saker på förmiddagen och sen äta sej mätt på kvällen. SKREV OBLEIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 22 November , 2012 Författare Rapport Share Postad 22 November , 2012 Jag har äntligen fått tag på en ritning, eller skiss rättare sagt på hur en militärwillys ser ut. Det är en måttsatt skiss som kommer ligga som grund för karossbygget. Men det blir lite matematikstrul innan jag har en användbar ritning. Den är måttsatt i tum naturligtvis. Och det vållar väl inga bekymmer i sej- men hjulbasen på en Willys är 2040mm, eller rättare skrivet 80".3/32! Och valpen har 2100 i hjulbas. Så när alla mått är översatta så kommer samtliga mm-mått att få en moms på 3% som gör att bilen kommer få rätt storlek på karossen, i förhållande till sin hjulbas. Noga med sånt vet ni.... Så här ser skissen ut förresten. Fronten till vänster har jag lagt dit i efterhand: Sen kan jag meddela att nu kommer inte det att byggas nånting på bilen förräns garageflytten är genomförd och klar. Har börjat packa ihop sakerna och börjar flytta lite i helgen så allt verkligen blir klart den 1 December. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 22 November , 2012 Rapport Share Postad 22 November , 2012 Tänker du skala upp hela karossen? Inte bara förlänga lämpliga delar så att du kommer upp i rätt hjulbas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 22 November , 2012 Författare Rapport Share Postad 22 November , 2012 Jag skalar upp hela karossen så den behåller proportionerna på rätt sätt. Det är ju så lite som skiljer så det kommer knappt att synas. (tror jag) SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 23 November , 2012 Rapport Share Postad 23 November , 2012 Är fronten helt egen design eller har de sett ut sådär? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 23 November , 2012 Rapport Share Postad 23 November , 2012 Är bredden samma eller åker du på att skala upp den också? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 23 November , 2012 Författare Rapport Share Postad 23 November , 2012 Humlegaard, Den Jeepen du visar på bilden är en CJ-3B, som tillverkades mellan 1953 och 1968. Var den första modellen med 2.6 liters motor, och den hade halvtopp. Otroligt lugn och fin gång på den motorn. CJ-3B gick under öknamnet "Den fula ankungen" på grund av sin höga motorhuv. Att den inte är lika känd i Sverige beror på att den såldes bara 4 år, mellan 53-57. Fin brandbil förövrigt. Ja grillen ska likna originalet men har "städats" upp lite designmässigt för att öka på det där "leksaksbils-lika" utseendet som jag eftersträvar. Toolman, Ja, även bredden och höjden kommer att skalas upp. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 23 November , 2012 Rapport Share Postad 23 November , 2012 Snyggt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 30 November , 2012 Författare Rapport Share Postad 30 November , 2012 Bygget ligger nere nu under garageflytten. Men för det kan man fixa grejer till den under tiden. Skickade denna ritning i torsdags till jobbet: Och i morse när jag kom till jobbet så stod den här lutad mot min maskin: 5 mm:s plåt, och den är skuren i våran nya plasma-maskin! Nu börjar man fasen ana vad det ska bli när den är klar. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 30 November , 2012 Rapport Share Postad 30 November , 2012 Stiligt som tusan. Med den behöver du nästan ingen stötfångare, fäst den ordentligt och det går ju nästan att sätta bogserings schakel i den. Stöt fångarna på TGB original är det tunnare gods i Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 30 November , 2012 Författare Rapport Share Postad 30 November , 2012 He he, Ja det kunde väl varit lite tunnare- men då krävs det förstärkningar kring lysena och den måste få en "ram" runt överdelen för att den ska bli stabil. Och tack vare att det är en massa hål så väger den inte så mycket som man kan tro. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 30 November , 2012 Rapport Share Postad 30 November , 2012 Hehe, för snart 10 år sedan jobbade jag som ansvarig för frontstruktur/kaross på Saab. En del av uppgiften var ju att se till att vikten hölls nere, en annan att krockkraven uppfylldes så det var mycket med hållfasthet och styrka i balkarna. Tjockaste plåten var nog 2mm och det var nog växellådsfästet Självaste ståtfångarbalken var om jag inte minns fel i 1.5mm plåt (fast då var det iofs varmpressat borstål format som en dubbel C-profil) Det var ett ständigt jagande efter vikt på karossen, sparade vi några gram på en plåtbit var det stämsång och stående ovationer hos projektledarna. -Sedan stoppade elkillarna in reläboxar och datalådor som vägde flera kilon.... Tänk om man fått härja fritt med plåttjockleken och spara vikten på eljoxet, Troligen hade man kortat utvecklingsarbetet till en fjärdedel... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 30 November , 2012 Rapport Share Postad 30 November , 2012 5 mm plåttjocklek är väldigt bra. Du behöver inte tänka på rostskydd de närmsta tjugo åren. En riktigt rostig , men frisk kaross kan det bli. Sedan kan du fundera länge på vilken färg bilen skall ha! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 27 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 27 December , 2012 Hehe, ja färgvalet är redan gjort och färgen står hemma i mitt kök i väntan på applicering! Fan vilka fina ord jag svänger mej med...... Jag kan för att återspegla lite till Hasses "gråa" tvåkomponentsfärg han köpte på biltema säga att även mina burkar var gräddvita. Detta höll expediten på Biltema med om och jag bytte mina två mot en vit & en svart så kunde jag blanda själv till den grå nyans jag eftersträvar. Nu får man nog säga att jag är tillbaka på banan igen och bygget har "nystartat" igen. Idag blev bakaxelns bärarmar klara med samtliga förstärkningar och fjädertallrikar. Allt är slipat och klart så jag kan lägga på grundfärgen på axeln. Saknas gör utfjädringsstopp, stötdämparfästen, och allt som har med bromsar att göra. Dom delarna kommer renoveras separat och/eller monteras senare. Lite bilder blev det för den som är nyfiken! Axeln i sitt absolut mest utfjädrade läge. Bärarmarna har fått sina förtärkningar En annan vinkel.. Jag räknar med att avståndet till ramen kommer halveras när bilen står på hjulen. Ett litet flextest. Nu är det bara resten kvar......... SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 28 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 28 December , 2012 Blandade till grå färg till underredet på bygget, en burk vit med 1.5 deciliter svart i blev den nyans jag eftersökte. Fick rycket att måla bakaxeln idag och jag är mycket nöjd med resultatet. Jag kommer måla allt två gånger, då första lagret löser upp smuts/fett/olja som jag inte lyckats få bort. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 28 December , 2012 Rapport Share Postad 28 December , 2012 Du e grym robban. Min erfarenhet, från diverse folkracebilar man målat, är att Biltemas färger är svårare än andra, verkar tunnare och lite mer rinnig. Men ditt resultat ser bra ut. Kanske inte alla är lika petiga som jag heller.. hehe Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 28 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 28 December , 2012 Så grym är jag väl inte? Biltemas tvåkomponentsfärg kanske är rinnig, men fan inte när det bara är ett par grader varmt i garaget. Det funkade bra att pensla på den- och det viktiga är att den täcker bra och blir stryktålig. SKREV OBELIX 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 28 December , 2012 Rapport Share Postad 28 December , 2012 Nä du är ju sme inte lackerare, så det blev bra med tanke på det Bra nyans du fick till. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 29 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 29 December , 2012 Jaha. Då blev det en stund i garaget idag med. monterade dit "utfjädrings-stoppen" eller vad man ska kalla dom. Det framgår rätt tydligt på bilden hur jag löst det. Det som inte framgår är att jag ska ta kedjestumparna till jobbet och blästra av dom innan dom målas. Dessutom ska dom fettas in och dras genom en lämplig gummislang och ändarna på slangen ska förseglas med Sikaflex eller butyltätning- Så dom inte kommer skramla omkring ha sej. Bild på det: Jag började dessutom på dom nya diffkåporna. Originalet är ju löjligt tunnt material i, tror inte ens det är 1 mm:s gods i dom. Mina kåpor blir det 6 mm i, och tillverkade enligt prismatekniken för maximal styrka. Dessutom så måste jag ha en sån här kåpa fram, för styrkolven kommer svetsas fast i kåpan och då håller inte originalet. Det finns liksom inga andra alternativ då valpens axlar har en kåpa som måste kunna plockas bort vid behov. Här ser ni "kransen" som sitter fastskruvad i axeln: To bi kontinjed... SKREV OBELIX 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 29 December , 2012 Rapport Share Postad 29 December , 2012 Diffkåporna låter väldigt intressant! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 30 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 30 December , 2012 Idag blev det inte mycket gjort resultatmässigt- det går åt många timmar för att bygga en ny diffkåpa. Nu är den nästan färdig och jag har ungefär hälften kvar att svetsa och slipa, ska även tillverka en ny oljepåfyllning till axeln. Nåväl, så här blev den: Å en till: 6 mm:s gods ska nog räcka till att svetsa fast ena sidan av styrkolven på framaxeln. Den andra änden kommer jag tillverka nån form av fäste som skruvas ihop med två stycken M12 eller nåt. SKREV OBELIX 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 31 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 31 December , 2012 Målade kåpan mest på skoj, ringen man ser är där jag ska borra ett påfyllningshål för axeloljan: Nu är ramen undanställd och arbetet med den kommer ligga nere tills framaxeln är klar: Framaxeln är på plats för att göras i ordning, det känns som det blir ett jäkla jobb med den då det kryllar av gamla fästen som måste bort- och en del nya ska dit: Jag har dessutom gjort ritningar på fästena till stötdämparna. Mejlat dom till jobbet så jag får dom utskurna i plasmamaskinen. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 1 Januari , 2013 Rapport Share Postad 1 Januari , 2013 Härligt det har rört på sej i offroad smedjan under julen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.