Gå till innehåll

Nybygget, ny tråd


OBELIX

Rekommendera Poster

Idag fick jag beskedet att jag kan flytta in i mitt nya garage den 1 December. Så jag får sakta men säkert börja förbereda lite nu. Det är rätt lätt då jag inte bott in mej ordentligt i mitt nuvarande garage.

 

SKREV OBELIX

 

Samma dag som klubben har julbordet ?

Då får jag svårt att hjälpa till som jag lovat, visst jag kan komma och bära det jag kan, men jag har jennifer med mej, det är därför jag inte kan komma på julbordet den dagen, tror det blir lite för sent för henne att följa med på julbordet och det är inte värt att betala 300 kr för en 23 månaders unge :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har äntligen fått tag på en ritning, eller skiss rättare sagt på hur en militärwillys ser ut. Det är en måttsatt skiss som kommer ligga som grund för karossbygget. Men det blir lite matematikstrul innan jag har en användbar ritning. Den är måttsatt i tum naturligtvis. Och det vållar väl inga bekymmer i sej- men hjulbasen på en Willys är 2040mm, eller rättare skrivet 80".3/32! Och valpen har 2100 i hjulbas. Så när alla mått är översatta så kommer samtliga mm-mått att få en moms på 3% som gör att bilen kommer få rätt storlek på karossen, i förhållande till sin hjulbas. Noga med sånt vet ni....

 

Så här ser skissen ut förresten. Fronten till vänster har jag lagt dit i efterhand:

willysskiss.jpg

 

Sen kan jag meddela att nu kommer inte det att byggas nånting på bilen förräns garageflytten är genomförd och klar. Har börjat packa ihop sakerna och börjar flytta lite i helgen så allt verkligen blir klart den 1 December.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Humlegaard,

 

Den Jeepen du visar på bilden är en CJ-3B, som tillverkades mellan 1953 och 1968. Var den första modellen med 2.6 liters motor, och den hade halvtopp. Otroligt lugn och fin gång på den motorn. CJ-3B gick under öknamnet "Den fula ankungen" på grund av sin höga motorhuv. Att den inte är lika känd i Sverige beror på att den såldes bara 4 år, mellan 53-57. Fin brandbil förövrigt. Ja grillen ska likna originalet men har "städats" upp lite designmässigt för att öka på det där "leksaksbils-lika" utseendet som jag eftersträvar.

 

Toolman, Ja, även bredden och höjden kommer att skalas upp.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygget ligger nere nu under garageflytten. Men för det kan man fixa grejer till den under tiden. Skickade denna ritning i torsdags till jobbet:

Willysgrill.png

 

Och i morse när jag kom till jobbet så stod den här lutad mot min maskin:

002-10.jpg

 

5 mm:s plåt, och den är skuren i våran nya plasma-maskin! Nu börjar man fasen ana vad det ska bli när den är klar.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He he, Ja det kunde väl varit lite tunnare- men då krävs det förstärkningar kring lysena och den måste få en "ram" runt överdelen för att den ska bli stabil. Och tack vare att det är en massa hål så väger den inte så mycket som man kan tro.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, för snart 10 år sedan jobbade jag som ansvarig för frontstruktur/kaross på Saab. En del av uppgiften var ju att se till att vikten hölls nere, en annan att krockkraven uppfylldes så det var mycket med hållfasthet och styrka i balkarna. Tjockaste plåten var nog 2mm och det var nog växellådsfästet :)

Självaste ståtfångarbalken var om jag inte minns fel i 1.5mm plåt (fast då var det iofs varmpressat borstål format som en dubbel C-profil)

Det var ett ständigt jagande efter vikt på karossen, sparade vi några gram på en plåtbit var det stämsång och stående ovationer hos projektledarna. -Sedan stoppade elkillarna in reläboxar och datalådor som vägde flera kilon....

Tänk om man fått härja fritt med plåttjockleken och spara vikten på eljoxet, Troligen hade man kortat utvecklingsarbetet till en fjärdedel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hehe, ja färgvalet är redan gjort och färgen står hemma i mitt kök i väntan på applicering! Fan vilka fina ord jag svänger mej med......

 

Jag kan för att återspegla lite till Hasses "gråa" tvåkomponentsfärg han köpte på biltema säga att även mina burkar var gräddvita. Detta höll expediten på Biltema med om och jag bytte mina två mot en vit & en svart så kunde jag blanda själv till den grå nyans jag eftersträvar.

 

Nu får man nog säga att jag är tillbaka på banan igen och bygget har "nystartat" igen. Idag blev bakaxelns bärarmar klara med samtliga förstärkningar och fjädertallrikar. Allt är slipat och klart så jag kan lägga på grundfärgen på axeln. Saknas gör utfjädringsstopp, stötdämparfästen, och allt som har med bromsar att göra. Dom delarna kommer renoveras separat och/eller monteras senare.

 

Lite bilder blev det för den som är nyfiken!

 

Axeln i sitt absolut mest utfjädrade läge.

002-11.jpg

 

Bärarmarna har fått sina förtärkningar

003-9.jpg

 

En annan vinkel..

004-7.jpg

 

Jag räknar med att avståndet till ramen kommer halveras när bilen står på hjulen.

005-4.jpg

 

Ett litet flextest.

007-3.jpg

 

Nu är det bara resten kvar.........

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blandade till grå färg till underredet på bygget, en burk vit med 1.5 deciliter svart i blev den nyans jag eftersökte. Fick rycket att måla bakaxeln idag och jag är mycket nöjd med resultatet.

005-5.jpg

 

Jag kommer måla allt två gånger, då första lagret löser upp smuts/fett/olja som jag inte lyckats få bort.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha. Då blev det en stund i garaget idag med.

 

monterade dit "utfjädrings-stoppen" eller vad man ska kalla dom. Det framgår rätt tydligt på bilden hur jag löst det. Det som inte framgår är att jag ska ta kedjestumparna till jobbet och blästra av dom innan dom målas. Dessutom ska dom fettas in och dras genom en lämplig gummislang och ändarna på slangen ska förseglas med Sikaflex eller butyltätning- Så dom inte kommer skramla omkring ha sej.

 

Bild på det:

001-10.jpg

 

Jag började dessutom på dom nya diffkåporna. Originalet är ju löjligt tunnt material i, tror inte ens det är 1 mm:s gods i dom. Mina kåpor blir det 6 mm i, och tillverkade enligt prismatekniken för maximal styrka. Dessutom så måste jag ha en sån här kåpa fram, för styrkolven kommer svetsas fast i kåpan och då håller inte originalet. Det finns liksom inga andra alternativ då valpens axlar har en kåpa som måste kunna plockas bort vid behov.

 

Här ser ni "kransen" som sitter fastskruvad i axeln:

002-12.jpg

 

To bi kontinjed...

 

SKREV OBELIX

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag blev det inte mycket gjort resultatmässigt- det går åt många timmar för att bygga en ny diffkåpa. Nu är den nästan färdig och jag har ungefär hälften kvar att svetsa och slipa, ska även tillverka en ny oljepåfyllning till axeln.

Nåväl, så här blev den:

004-8.jpg

Å en till:

003-10.jpg

6 mm:s gods ska nog räcka till att svetsa fast ena sidan av styrkolven på framaxeln. Den andra änden kommer jag tillverka nån form av fäste som skruvas ihop med två stycken M12 eller nåt.

 

SKREV OBELIX

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Målade kåpan mest på skoj, ringen man ser är där jag ska borra ett påfyllningshål för axeloljan:

003-11_zps969f2232.jpg

Nu är ramen undanställd och arbetet med den kommer ligga nere tills framaxeln är klar:

001-12_zpse9c3c442.jpg

Framaxeln är på plats för att göras i ordning, det känns som det blir ett jäkla jobb med den då det kryllar av gamla fästen som måste bort- och en del nya ska dit:

002-14_zps413dbd45.jpg

Jag har dessutom gjort ritningar på fästena till stötdämparna. Mejlat dom till jobbet så jag får dom utskurna i plasmamaskinen.

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...