Gå till innehåll

Finnskogstur Sverige - Norge 2012


Rekommendera Poster

Ja jag kan börja med att intyga att det var en riktigt trevlig tur.. :wub:

Tackar Jonas och Bjarne för utmärkt guidning genom Finnskogarna, både på Svenska och Norska sidan ^_^

Och det kommer ett reportage om turen, Börjar skriva och välja ut foton under kvällen, så får vi se hur produktiv jag är,

Antagligen något litet i min tråd Äntligen en 13 även för mej, samt ett längre i Bloggen,

Om Andreas samtycker blir det ett extra långt som kommer ut bland reportagen vi har på "PORTALEN"

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så har ändå en "Finnskogs tur genomförts :)

För min del startade det hela med några PM och samtal med Jonas Beau, här på forumet. Då jag skickat en önskan om att få delta i en sådan, när och om det blev någon av.

Med några veckors förvarning och en preliminär rese plan på mailen, tog det 2 sekunder att svara. sen var det dags att påbörja förberedelserna, Bilen skulle ju klara ca 100 mil med både landsvägskörning och andra strapatser.

 

Det vart en del jobb då min bil fått mer stryk i skogen än jag var medveten om. Detta finns att läsa om i tråden http://www.terrangbi...240#entry101781

 

Några dagar ägnades åt att fixa med skåpet så bekvämligheterna ökade lite, och så vi skulle kunna " Bo " där två st bekvämt under turen, Jag hade bjudit med mej grannen och till lika klubb kamraten Kennet, Som även går under namnet Hinken, som co driver och rese sälskap

 

Nåja onsdagen den 7/11 drog jag från skänninge till Olerum på förmiddagen, och började plocka över lite packning från Audin till TGBn, samt byta ut vatten i dunkarna och fylla på lite av matföråden,

Viktigt att ta med var motorsågen med tillbehör och stroppar mm för eventuell bärgning, hi jack samt en rejäl verktygslåda och en hel del bra att ha saker, Samt ved inte att förglömma.,

Runt två snåret kunde jag rulla över till Hinken och lasta i hans tillhörigheter, 15 min senare var vi på rull mot Norrköping för att fylla dunkar och bilen med bensin totalt runt 100 liter där, Sen styrde vi mot Finspång för att fylla kylen med mat.

Där slog vi på värmen i skåpet och ställde in GPSen på Jonas beau sin adress, då vi snällt nog var inbjudna på övernattning och frukost där.

31 mil och ca fem och en halv timme visade reseguiden då, Något som inte var rimligt med en full lastad TGB 13 med skåp ;)

Ok vi tippade på att vara framme runt 22 hos Jonas med mat och bensin påfyllnings stop.

Vägen mot Örebro var helt ok och det kändes inte som vi var någon stopp kloss trots att vi sällan hade 70 kmh på mätaren

Sedan var det bara att ge tusan i de som låg bakom, vi hade hittat en fin mars fart B)

Mat uppehåll i Karlskoga, som hade en fin bussparkering vid sin MAX restaurang. kan rekommenderas om man har lite större bil,

Så körde vi i våran lunk till karlstad, där solen lyste med sin frånvaro :P Men det var dags att fylla upp bilen med bensin igen,

Då där låg den sista Preem macken vilket vi hade tank kort med oss till, resultatet var ganska ok med tanke på full lastad bil och att vi ändå hade en medel fart på hela 57 kmh :D Den hade sugit i sej 2,39 liter milen. med tanke på att vi inte körde full pumpat i däckena så var detta helt acceptabelt.

Mörkret hade redan kommit när vi fylld upp i karlstad.

PB070001.jpg

Snart var vi på väg mot dagens del mål, och starten för finnskogsturen,

Runt 20:30 slog regnet om till snö, och vi körde den sista halvtimmen med lite halka och en antydan till snö på vägbanan.

Vid nio snåret var vi hemma hos Jonas och vart motagna med kvälls macka, en del snack och koll av kartorna. det vart ingen sen kväll, då Carl, mer känd som Seglarn här på forumet skulle ansluta till frukost.våra väckar klockor var ställda till 7 snåret

På morgonen kikade vi ut på ett lite små snöigt landskap,

PB080004.jpg

Och det föll ner mer innan vi hade fått i oss frukosten beståendes av stekt ägg bacon och stekt potatis samt massor av kaffe, Något som vi alla uppskattade och tackar Jonas för :)

När vi var mätta och goa, klev vi ut i bilarna för att köra till den första mötesplatsen, där fler skulle ansluta.

Någonstans efter vägen stannade vi till för att besöka en man som samlat på sej några TGBs, han var tyvärr inte hemma men vi kunde då gå och kika på några av bilarna som stod framme. Det var lite av ett paradis för en TGB älskande då det stog väldigt fina ex parkerade i garagen,

Som ni kanske förstår togs inga foton, och platsen får förbli ägarens och de som känner han sin hemlighet.

Vi hittade på en sista bensinstation innan det bar av helt ut i ödemarken, så där fyllde vi upp bilen en sista gång, och med full tank samt 50 liter bensin i dunkar, kändes det ok att åka vidare.

Jonas och hans valp ledde snart in oss på smala krokiga och nu både snöiga och hala skogsvägar. Carl körde emellan med sin fina Toyota med tak tält

PB080012.jpg

Efter ett antal mil tog vi in på den första traktorvägen, Jonas och Carl hade inga bekymmer att komma emellan träden,

 

PB080015.jpg

eller vada över de små bäckarna som rann rakt över vägen

PB080018.jpg

vi med 1314 fick smyga mellan trädena så gott det gick :)

PB080019.jpg

Och det syntes vem som fått med sej snön från skogen ;) Jonas tog den längst ner på träden

PB080021.jpg

Och vi det som var kvar ovanför

PB080022.jpg

Nu blev det nästan för halt för att köra utan framhjuls drift för oss med kronans bilar, Skogs averkning = timmerbilar.

Vilka polerade vägarna ordentligt i backarna, det var bara att hålla vettigt avstånd både uppför och nedför.

PB080027.jpg

Som gamal maskinförare är jag tvungen att visa timmer travarna, Man kunde utan bekymmer ha gömt två st elva bilar ståendes på varandra bakom dem.

PB080028.jpg

Maskinen som lastat dem var en PONSSE "Elephant" med en räckvid på kranen som är hiskeliga 25 m

När jag stog brevid fotstegen nådde överdelen på min 173 cm korta hjässa bara till plattformen nedanför nummerplåten

PB080038.jpg

 

Nu var det snart dags för lunch och avlastning av ved vid "finnskogskojan" som skulle bli natt läger första natten och upp samlingsplats för de anslutande bilarna. Bjarne med co driver Bård och hans 11a dök upp när vi börjat såga upp stockarna som skulle hjälpa till att hålla kojan varm under natten. Mer saker lastades ur och nattlägret var ockuperat.

Det var även Bjarne som skulle hålla i delar av vart turen skulle gå. Lite lurigt för oss andra, då vi inte riktigt visste vad som väntade framöver och vart vi skulle :)

PB080031.jpg

Det vart ingen lång lunch denna torsdag, Vi var snart ute på rull igen, efter några hundra meter mötte vi Lennart som var lite sen och körde med sin Nissan king cab, då hans valp "gripen" var av lite service behov,

Han tog säte med Jonas i hans valp denna dag.

Ivriga att få köra på lite snö underlag. gav vi oss i väg, än en gång med siktet inställt på en ca 4,5 km lång traktorväg,

Riktigt inkörda med varandra var vi ju inte än, så att få stopp på alla bilar i en utförslöpa var början på äventyren, då jag som körde först hade bekymmer med att få stopp, och såg de andra kronbilarna komma glidandes i sidled bakom mej, Carl med sin Toyota hade nog lite bättre grepp än oss andra och kunde lättare få stopp på sin bil, nu det gick bra å en erfarenhet rikare och lite klokare, trixade vi oss in på traktorstigen,

Spåren i snön avslöjade att vi hade en bil som kört före oss denna dag och det gav oss hopp om att vägen var fullt körbar, men ganska snart stod det klart att denne hade vänt, anledningen visade sej snart för oss. :(

PB080032.jpg

Denna bro lockade inte till någon överfart, då stockarna var några år för gamla för att bära bilarna över.

Så fanns ju alternativet vad över,

Ja det var fullt möjligt lite ner ströms, där en skogsmaskin tydligen vadat ett antal år före oss.

PB080033.jpg

Men då vi snackat om detta lite så stog vi över för att leta oss in från en annan väg,

Det var helt enkelt inte försvarbart att vada i någon annans bäck och göra grova spår där vi skulle kunna köra ner och upp ur bäcken. Detta var absolut inte syftet med turen att ta oss fram oavsett skador och eventuell miljöpåverkan på vattendragen, Så valet var snart taget, och vi letade efter nästa infart till denna traktorstig.

Men där var det nu bommat, vilket fallet inte varit tre veckor innan, även vid denna bom så hade vi naturligtvis kunnat ta oss runt,

Än en gång så vände vi, skogen var ju full av för oss outforskade vägar ^_^

Nu med ett mer vettigt avstånd mellan bilana och i fin eftermiddags sol

PB080035.jpg

Under Jonas ledning slingrade vi vidare på de nästan oändliga skogsvägarna, och stannade för kaffe vid en vacker sjö

PB080040.jpg

Då mörkret faller ganska fort denna årstid och vi inte riktigt fått nattlägret klart, rattade vi bilarna tillbaka mot kojan

Det fanns gott om utrymme i kojan, men vi har ju alla olika lösningar på boendet, Carl har ju sitt tak tält, som fungerar utmärkt. Även i minusgrader

PB080042.jpg

 

Vi från olerum bäddade i ordning i skåpet och körde i gång webastovärmaren, vilket var riktigt skönt denna natt då temeraturen sakta sjönk med mörkret

PB080055.jpg

Med hänsyn till de andra ställde vi oss lite vid sidan av, då webasto värmarens kompressor låter som ett mindre jetplan som slår av och på efterbärnnaren :P

PB080046.jpg

Resterande bäddade upp i kojan, Här till höger Bjarne och då till vänster Bård

PB080054.jpg

Vi hade en riktigt fin solnedgång vid sjön.Här ett försök till "panorama bild" med min co driver "Hinken"

PB090056.jpg

När elden tagit sej ordentligt var det dags för dagens matlagning, Alla på sitt sätt och många goda dofter fyllde stugan.

PB080050.jpg

Sedan var det samkväm med planering och allmän snack om allt och inget

Till höger Jonas och Lennart sitter på vänster .

PB080052.jpg

Då var alla utom jag presenterade på bild. det var inte så lätt att vara på båda sidor av kameran :D

Första dagen gick mot natt och sakta droppa vi av och bäddade ner oss för vad som komma skulle.

 

Och jag sätter punkt här för att fortsätta i del 2, Det blir alltså någon slags uppdelning, på dags turerna

Tror nog ni skulle ge upp läsandet annars :unsure:

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) :) Ha,ha,ha Bra skrivet Hasse! Men hur är det med höger och vänster? På sista bilden vill jag påstå att det är jag som sitter till höger!! Och på 4:e sista Bilden är det Bjarne till höger och Bård till vänster. Annars bra skrivet och även jag som var med väntar med spänning på fortsättningen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så en liten fortsättning :unsure:

 

 

Ja så steg solen sakta upp över den lilla tjärnen som vi camperade vid. Webasto värmaren hade gått nästan hela natten i skåpet, de två 24 V batteri paketen hade gjort sitt jobb utmärkt, vi hade gott om ström kvar, ändå var bilens batterier inte inkopplade, och framför allt motorn var varm och go,

Å det behövdes nog denna morgon, Carl kom klättrandes ner från sitt tak tält och kollade temeraturen, den visade minus sju grader

Av erfarenhet såvet jag att temeraturen brukar det sjunka några grader just som det gryr en klar morgon, så lite kallare hade det nog varit, Tjärnen som när det mörknade kvällen innan låg nästan helt öppen var nu helt igen frusen, ja ingen is som man testade att gå på, men det säger lite om nattens kyla.

Det är bara att beundra Carl som sovit utan värme i tältet den natten, I kojan hade det eldats ordentligt så även de var uppe tidigt, Utvilade och redo för frukost, Kaffe kokades och hälldes på termos och vi packade snart i hop för att dra vidare. det gällde att ta vara på de ljusa timmarna. Som ni ser stod inte solen högt och vi hade redan hunnit rulla en bit.

PB090057.jpg

Planen för dagen var bland annat att leta oss fram genom småvägarna mot Bogen och en plats som är lite speciell, nämligen Rattahokyrkan.

Det är en stenformation ute i skogen som ser ut som en kyrka. Enligt folkmun och vissa mer tillförlitliga källor säger de att den även använts till just kyrka, innan de fick egen kyrka i trakten.

Detta är kopierat från Riksantikvarieämbetet

"Description:Plats med tradition, bestående av en ca 20 m l (NV-SÖ) och 7 m brbergsklyfta. Den N sidan består av en ca 10 m l slät bergvägg ochS sidan utgörs av två st stenblock, ca 6 m h. Kyrkorummet sluttarmot NV och är beväxt med ett flertal granar. I terrängen omkringfinns spridda större stenblock. Platsen anses ha använts somkyrka då socknen saknade sådan. Det SÖ blocket anses ha tjänatsom predikstol. Rattaho anses betyda säljbråten. OBS. Fritexterna är inte kvalitetssäkrade. Information kan saknas eller vara felaktig."

Det är inte jag som stavat fel denna gång, det har de klarat så bra själv :P. http://www.europeana...1630F3B895.html

 

 

Nu var vädret så bra man bara kan tänka sej, Sol,ca tre minusgrader, helt vindstilla.

Skulle själv kalla det julkortsväder, för det var riktigt grannt ute

Så vad göra när vi stannade för att beundra den fina naturen, Jo dags att försöka få till ändå ett panorama foto. Lite trevligt när man kan sätta i hop 3 st bilder till en

PB090061.jpg

 

Ja det vart ungefär samma foto som jonas lade ut,men här ser man hur bilden skulle ha sett ut, den över är lite mer rak och utdragen

PB090060.jpg

Men som jag skrev vi tog vara på den ljusa tiden av dygnet och körde snart vidare

Ett julkort var jag ju tvungen att ha, så vid en damm hittade jag denna gran att fota, inget att ha i vardagsrummet, men fin ändå

PB090071.jpg

Nu blev vägarna snart mindre igen :) och roligare enligt mej

De fanns dock med på GPSen så helt borta var vi som inte visste vart vi skulle inte.

PB090073.jpg

PB090075.jpg

 

I bland var det lite otäckt, för allt vatten som kommit under sommaren och hösten hade dragit med sej kanterna på vägarna, och det vart små ras och delar av vägen såg ut som en ravin, Något som inte alls var så roligt när det var ordentliga sluttningar vid vägkanten ,+ slingrigt och halt, man fick hålla sej till den övre sidan av vägen för att inte köra ner i ett sådant hål å riskera välta ut i slänterna.

Ja ni ser inget sådant hål på bilden, den visar bara att det fanns slänter som visserligen gav oss fin utsilk, när hålen kom höll vi i ratten :D

PB090078.jpg

Men när vi sedan kom ut på civiliserade vägar igen, grinade oturen oss i ansiktet

Jag hade innan jag lämnade Skänninge, tänkt att lägga i en kopplingvajer, för det var den ända vajern som man inte klara sej utan längre sträckor. Och jag tror nästan att det var enbart på grund av att jag glömde den som just kopplingsvajern på Bjarnes bil gav upp där vi inte kunde skaka fram en direkt eller under dagen :(

Nu var det ingen vältrafikerad väg så vi fick kunde kolla vart skadan var någonstans utan att riskera få benen avkörda

PB090081.jpg

Det hittade vi snart och det var det klassiska uppe vid pedalen :angry:

Jag fick plocka fram verktygslådan och börja rota efter något som kunde rädda situationen, Renskin var utmärkt att ha när man skulle ligga eller sitta på knä och skruva på den snöiga vägen

PB090082.jpg

Många kockar = dålig soppa eller vad brukar man säga, men så var det inte i detta fall, flera goda lösningar kom fram vart efter vi hittade bra att ha saker i mitt skåp.

Lösningen då, jo en kabelsko storlek 35 kvadrat två st slangklammor att fästa kabelskon i det avkortade höljet, "vi var tvungen att kapa det för att komma åt den fransiga änden på vajern" så en batterisko för minuspolen

Kabelskon klämdes alltså fast mot höljet med de två slangklammorna, de fick agera stopp av höljet, sen pilla kennet dit batteriskon på pedalen och jag spände upp vajern och fäste den i batteriskon.

PB090086.jpg

Ja det funkade fint som provisorisk lagning :) Skulle vara intressant att veta hur länge det håller. men han byter nog till en annan vajer så fort han kan :P,

Ok detta tog ändå lite värdefull tid av oss och vi var alla enig i att det inte var lönt att varken köra vidare med denna lagning på småvägar och vidare in i obyggden till Norge som tydligen var vår nästa läger plats.

Så Rattahokyrkan får stå kvar på platser som skall besökas och vi tog en avstickare hem mot Bjarnes hem,

 

Nu var denna "genväg" till Bjarna inte i bästa skick och det var nära att det gick riktigt illa ändå en gång,

Vägen var väldigt spårig och nu även hal, så de fick ett kast med 11a bilen och körde i diket, nu studsade de upp på vägen igen och var på väg över och ner på andra sidan, och som ni såg på tidigare foton, så förstår ni kanske att ur de slänterna studsar man inte upp igen B)

Turen och skicklighet räddade dem och de klarade sej, men det vart flera sladdar och ordentliga backar där handbromsen för min del användes samt sexhjulsdrift och hög ettan när det gick utför, man fick verkligen köra efter samma växel ner som upp.

Och hålla avstånden vart ändå viktigare men ändå alltid ha koll på att bilen bakom var med.

 

Väl framme hos Bjarne plockades en av godbitarna fram, Japp det fanns att välja på, men mer om dem kan jag lägga ut i galleriet senare, det som startades upp var en Amerikansk M6a med Multifuel motorn = häll i vad brännbar vätska du har och kör :D

PB090092.jpg

Speciellt liten är de ju inte heller. och det behövs nog en genomgång innan man tar den och kör i väg med första gången själv.Det fanns lite reglage att vrida å dra på ;)

PB090096.jpg

 

Vi flyttade över packning och fylld på med mer ved ganska fort, då vi nu var sen även för ta oss till lägerlatsen,

Så hade nog Bjarne sina speciella vägar som vi skulle köra efter för att få med oss lite ställen att besöka fast rutten ändrats så oväntat

Ja vägarna blev då mindre och mindre en vart efter och helt utan något som talade om att vi passerat gränsen mellan Sverige-Norge så dök det upp Norska väg skyltar

PB090109.jpg

Något som slog mej då och även förut är att i Sverige när de varnar för kurvig väg brukar det stå en sträcka, men inte i Norge Där sätter de bara upp en skylt :P

Antar att det säger något om standarden på vägarna :D Det är bara att räkna med krokig väg tills man är ute ur Norge igen :wacko:

EEE HMM HOST

 

Nåväl vi jagade på mot en by som heter Svullrya och han i tid innan butiken där stängde.

Parkerade våra fordon lite bakom så de fick plats, något som lockade byns barn dit med stora ögon och glada miner.

PB090111.jpg

Naturligtvis ville Norskarna handla lite gosaker "hemifrån" så även jag, och i den trevliga butiken hade de verkligen lite av varje,

En äkta "lanthandel" där det fanns allt från mat till kläder,verktyg och annat nödvändigt, som det krävs flera butiker i normala fall för att man skall hitta det som behövs för dagsbehovet

PB090112.jpg

När vi avklarat inhandling var det inte långt till lägerplatsen, som låg fint vid älven och framför folkparken där i Svullrya.

Denna natt var det fler som skulle tälta, så vi hjälptes åt att hinna få upp tältet innan mörkret kom smygandes.

PB090120.jpg

PB090122.jpg

Ett svenskt militär tält av lite ovanligare modell med en fin kamin till och faktiskt dragkjedja vid ingången, riktigt modernt

 

Snön skottades ur och golvet täcktes av en press

PB090125.jpg

PB090126.jpg

Sen var det bara att börja elda i kaminen så vi kunde laga och äta våra läckerheter i värmen i tältet

Ja vi lyxade till det och eldade även utanför, det fanns ju en bil som hade plats för lite extra ved med nu :P

PB090128.jpg

Naturligtvis såg vi massor av saker och ställen efter vägen, speciellt en massa finntorp och hus i olika prisklasser, helt otroligt att många av de gamla torpen som ofta tyvärr står mer eller mindre öde är i sådant bra skick än i dag. Stilarna på de "rikemans villor " vi såg varierade, när man trodde att man sett det finaste så dök det snart upp ett annat ändå finare eller pampigare

På timmerstorleken på en del av husen stog det klart att det var nog skogspatroner som byggt den en gång, då de inte hade sparat på storleken på stockarna

Denna kväll satt vi uppe och myste i tältet medans det föll en blandning av regn och snö, som smattrandes på duken.

PB090154.jpg

Å som en Göterborgare skulle sagt, det var ett gäng GOA gubbar som var samlade där

Trotts lite missöden hade vi det trevligt och inga sura miner syntes.

PB090152.jpg

Även denna händelse rika dag var snart över

Jag tycker nog att jag pressat in en del foton, men det går bara inte att få med allt och mycket lämnas åt sidan med hänsyn till de som äger fordon och annat vi kikade på.

 

Jag avslutar för denna dag här och tar upp resterande i del 3 <_>

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tar vi och fortsätter turen,

Måste bara visa ett exempel på en fin lada/uthus som vi passerade med tanke på att det stått oanvänt i många år så är det förutom spillkråke hålen i väggen i utmärkt skick

Detta är taget med mobil kamera, nästan så det känns som ett svartvitt foto

IMG_20121109_094531_0.jpg

 

 

Naturligtvis så fick folkparken ett besök, och även där råkade jag hitta två rariteter, ja inga militära sådana men ändå värd att visas

Det var under dass letar turen jag skymtade något i mörkret, så jag smög in under skärmtaket som var fyllt av bråte, där stod först en Bobbla gömd eller glömd, inget märkvärdigt med det.

PB090131.jpg

Men det var den som stod innanför som fångade mitt intresse,något man inte ser varje dag, nämligen en äkta "Londontaxi"

PB090133.jpg

Helt otroligt att de tillverkas med samma utseende utvändigt och bara uppdateras invändigt så länge

PB090134.jpg

Detta ex hade varit i trafik så sent som 2007. jag försökte få fram tillverkaren, men hittade bara en handbok, av vad jag förstår är det ett eget märke på dem, Slänger in några foton på bilen

PB090150.jpg

PB090147.jpg

PB090136.jpg

Rymligt värre bak och föraren satt då ganska säkert

PB090138.jpg

PB090137.jpg

Taxametern satt till och med kvar, Ja och vad fanns under huven då ????? Första pris till den som kan svara på det

PB090140.jpg

Ok nu lämnar vi denna raritet och tar oss vidare vad som hände

 

Det som först kändes som en kall rå natt, vart egentligen inte det för oss i skåpet , Vi levde nog på att värmen stått på fullt under hela tiden vi körde, å nu var skåpet riktigt tort och skönt.

Denna natt behövde vi inte ens använda oss av värmaren, den startade vi upp på morgonen när det var dags för dagen kaffe kok,

Då både jag och Kennet är riktiga kaffe tunnor så tog detta den mesta av tiden på morgonen, Två en liters termosar + det som gick i våra termos muggar skulle kokas varje morgon, När möjligheten till att koka "riktigt" kaffe fanns, så lämnades de annars ganska vanligt på turer,"pulverkaffet" åt sidan,

 

Något som inte präglade denna tur var stress, Det var en riktigt avslappnad stämning från vi gick upp på morgonen, till natt lägret var slaget igen. Det var inga bestämda uppställnings tider, men ändå kom vi i väg i vettig tid, Och dagarna flöt på med många små stopp. När det vart kväll hjälptes vi alla åt med att få ordning på allt, innan mat och snack kom i gång.

En lite skön känsla av att klockan inte spelade någon roll och det var dagens ljusa timmar som styrde vart och vad vi gjorde och tog vägen rådde över det hela.

Men en slags plan fanns det ju, denna dag stod tre besök på listan att bocka av. när vi rullade i väg så var det inte i något stressat tempo, väglaget hade ändrats än en gång, som det gör vid det väder vi hade,

Nu skulle skidskor varit att föredra då stora delar av vägen var som en nyspolad isbana, där någon hade tappat ett och annat gruskorn

PB100156.jpg

Men med radiona och vettig fart och avstånd var det inga bekymmer för gamla rävar som deltagarna på denna tur.

Så skrev jag väll att det var varierat.Ja annars gör jag det nu.

Ren asfalt,

PB100158.jpg

Snöiga/isiga grusvägar

PB100160.jpg

Som utan förvarning blev ändå snöigare

PB100161.jpg

och bakom nästa krön eller krök, var smetiga grusvägar för att växla så konstant

PB100164.jpg

Det första vi letade efter var ett "fenomen" som här hette Röjdenkorset

Bjarne körde ju först med sin mäktiga M6a, tycker denna bil var värt ett extra foto. inte det lättaste att ratta med inte dagsfärska hjul i detta underlag och han fick ta dom där extra svängarna in på småvägar när det rekades efter korset, och vända på de smala vägarna. Hm det kanske behövdes mer än bara vägen i bland

PB100179.jpg

Nu visade det sej att rekningarna var lite onödiga, då det hade blivit lite bättre skyltat sedan de var där sist :P

Men de var ändå en del av turen och vi såg ju mycket roligt när vi vände framför någons hus :D

PB100182.jpg

Snön ställde till det för vårt besök och det gick inte få några bra bilder eller var det något annat som !!!!!!!!!

Ja min bästa bild B)

PB100185.jpg

Ja om detta kors och själva platsen finns det många historier och teorier.

Jag klipper in några jag googlat fram

 

 

 

Varmland.se

 

Korset i Röjden

 

Lilla byn Röjden är känt för två saker båda lika mystiska. Dels är det korset vid Mikkola, dels är det spökerierna vid Välgunaho. Korset vid Mikkola är knappt 2 m långt och nästan lika brett och består av två fördjupningar i kors. Runt korset växer gräs medan det i själva korset inte växer något alls och har heller aldrig gjort. Ingen vet vilka hemligheter som döljer sig i Mikkola och ingen vet vilka krafter som härjade på Välgunaho vintern 1901. Möbler rörde sig, glas, porslin for genom luften, sängar ställde sig på ände. Det slutade med att torpet utrymdes. Idag finns bara grundstenarna kvar.

 

wikipedia

 

 

Röjden är en by i Torsby kommun i norra Värmland.

Röjden ligger i Södra Finnskoga socken mellan Bjurberget och Falltorp, nära den norska gränsen. Den ligger öster om Fallsjön, vars areal delas mellan Sverige och Norge, och är högt belägen (450–470 meter över havet) i likhet med många andra finnskogsbyar. Byn grundades av svedjefinnar som kom till Finnskogen1600- och 1700-talet. Gårdarna har finska namn, såsom Gossila,Mikkola, Dobba och Sanla.

Under sommarhalvåret kommer många turister för att titta på Korset i Röjden. Det är utgrävt i marken, ca en decimeter djupt och dryga metern långt, där all växtlighet har utplånats, medan det runt omkring är vanlig gräsväxt. Det finns uppgifter om att det grävdes före 1900-talet, platsen är skyddad med staket.

Röjden är även omtalat för spökerier, i synnerhet på gården Velgunaho. Enligt sägnen ska hemsökelsen här år 1900 ha varit så intensiv och outhärdlig att ägarna gav upp, flyttade och rev huset. Väggfasta bänkar av kluvna stockar och andra möbler flyttade på sig. Saltkar, kafferostpanna och porslin flög genom luften. En blind kvinna kände på sig när spökerierna skulle starta och sägs ha varnat med orden "nu kommer de små".

 

En text med skriften nedan har suttit på staketet runt det

 

KORSET I RÖJDEN

ÄR RISTAT I MARKEN FÖRE ÅR 1850. UPPHOVSMAN

OCH ÄNDAMÅL ELLER MOTIV ÄR OKÄNDA.

MARKVEGETATION OCH FALLANDE LÖV HAR EJ FÖRMÅTT

UTPLÅNA DET.

 

FÄDREN ANADE DUNKLA MAKTER I MULLEN.

 

Södra finnskoga södra HEMBYGDSFÖRENING inhängnade

korset år 1962.

 

En bild uppladdad från nätet

 

korset2.jpg

 

 

Googla gärna själv på det, då det finns en hel del historier och bilder på korset och saker runt det.

 

Nåja några spöken eller annat skumt såg vi då inte :unsure:

Då alla var nöjda tågade vi vidare genom skogarna.

Nu var det ju Lördag och en stor dag för alla jägare så vägarna var allt annat än otrafikerade. vid flera tillfällen fick de snällt stanna och släppa förbi oss, I bland med ett flyktigt hejade, men oftast med ogillande blickar.

När de kom i flertal så var de lite kaxigare och skulle försöka möta oss utan att stanna, vilket resulterade i att deras fyrhjuls krafs blev stående i den mjuka dikeskanten. jag erbjöd mej att vinsch upp den som satt fast, men det var bara något blankt bling bling till grill där fram. och inget att koppla i, så kompisarna fick dra han bakåt och de kom upp.

Dessa grabbar var faktiskt några av de som inte blängde ogillande på oss och uppträdde som de ägde vägen, Kul att träffa sådan som omväxling

PB100198.jpg

Som ni ser på spåren på vänster sida, var det inte mycket som skulle till innan de satt fast -_-

Nåja trots dessa jägare så körde vi igenom härlig natur med vyer som lockade till foton

PB100203.jpg

Nästa del mål var ett lite mer hemligt ställe.

Som också har en historia bakom sej. Nu är det möjligt att jag inte fått allt helt rätt.

Men ägaren till torpet som vi skulle besöka. hade tydligen lagt vantarna på en karta som skulle visa vart INKA skatten i Peru var gömd. för att genomföra denna skattjakt köpte han upp en hel del utrustning, bland annat militära fordon och vad jag förstår annan militär utrustning.

Det mesta fraktades ner till Peru men en del blev kvar vid hans bostad, som nu mer mest liknar ett ödetorp där det snokats och tyvärr vandaliserats en del genom åren.

Mannen i fråga lever än i dag och finns i de trakter han sökte sej till, Detta vet jag då en av deltagarna på turen varit i kontakt med han, angående att försöka köpa loss de fordon som blev kvar, dock utan framgång

Om han hittade någon skatt framgår inte,

 

Vi letade oss alltså fram efter vägar som vi oinvigda lätt hade snurrat bort oss på, de blev mindre och allt mer oanvända, men så rätt vad det var så passerade vi ett hus, som var ordentligt igenbommat, med stora skyltar om att det både var larmat och video övervakat.

Så de hade säkert haft besök av de som varit i INKA mannens torp.

Efter en liten bit till så var vi framme vi den vändplan som avslutade vägen och vi fick en först blick av torpet som låg en bit upp mot skogen.

PB100210.jpg

Med en blandning av nyfikenhet och en smula vemod knallade vi upp mot torpet som stod med dörren helt öppen och bilarna som nu börjat förfalla

Bilderna som jag kommer visa här nedan är nästan lite sorgliga för oss med intresse för gamla fordon och annat som hör till.

 

Jag kommer att skriva några kommentarer och frågor, då jag inte riktigt vet vad allt vi såg var till eller hade för ursprung/fabrikat, så ni får gärna rätta eller kommentera de olika fordonen efteråt

Det första som syntes var bakändan på en GMC ????? ja med ett enormt elverk och batteribank bak i skåpet där dörrana stod på vid gavel och både natur och väder hade börjat leta sej in i skåp och bil.

PB100213.jpg

PB100214.jpg

Fotot taget genom en gammal cykeltransport vagn

PB100219.jpg

Brevid stog en volvo med ett ändå större skåp, fyllt med utrustning och en kompressor på kopplat bakom Det är de två ni ser på bilden där torpet är med

PB100212.jpg

Lite lustigt är att på alla bilarna var stötfångarna klädd med kraftiga sönder skurna däck, Antagligen för att kunna flytta dem med varandra

PB100218.jpg

Klart kompressorn måste få vara med

PB100220.jpg

Alla fordonen var samman kopplade med en grov vajer och framför det jag tror är en GMc står en Volvo startjeep

PB100215.jpg

PB100216.jpg

Ja vad skall man säga :( synd och skam, men han hade säkert en tanke att ta med även dessa

 

Lite längre bort mot en ner rasad timmer lada skymtade denna skapelse.

PB100211.jpg

En ombyggd bärgningsbil Med en HIAB kran monterad på, vad den använts till är ju en sådan där fråga man funderar över.

Den var då värd att kika lite närmare på

PB100242.jpg

kroken på aggregatet var lite imponerande, inget man stoppade i ficka och knallade i väg med, fyra trissor på själva kroken gjorde att det nog gick att få extra kraft när det behövdes

PB100243.jpg

Vinsen eller vinscharna fram var ett kapitel för sej, det satt tre stycken där, den längst till höger utan vajer, och användes säkert till löpande vajer för att dra ut dom fasta vajrarna med

PB100246.jpg

Motorn var som på det mesta där en bensinare

PB100244.jpg

Det fanns ju annat än militära fordon också, Denna bandare tex.

PB100222.jpg

Faktiskt med svenskt ursprung

PB100224.jpg

Å vad är en gård utan hjullastere ? här en HOUGH PAYLODER Model H90

PB100247.jpg

Jaja ok det blir många foton, men hur tusan skall jag kunna beskriva allt vi såg med ord, när man inte ens visste fabrikat eller ursprung, så det får ni gärna hjälpa till med om ni vill.

 

Ta detta elverk helt utan idmärkning eller fabrikat.

PB100231.jpg

Ja eller denna start motor som inte gick att missa då den var nästan lika lång som dörrhålet

PB100234.jpg

Eller en Alu båt på ca 120 cm

PB100229.jpg

Har skulle man veta vad eller vilka som tillverkat dem ?

 

Ja ladan hade ju rasat och man skymtade bara några motorblock och andra mer svår identifierade saker. så det lämnar vi bara åt fantasin att klura på vad som gömde sej där.

Men ett uthus stod upp och där vågade vi kika in.

Naturligvis var även det fyllt av skatter för oss att kolla på.

Ta denna fina båtmotor. En Archimedes tillverkad i Stockholm med plast propeller, eller däckena som skymtar bakom

PB100251.jpg

Jag skulle kunna lägga in nästan hur mycket som helst, men avslutar denna rundvandringmed en oidentiferad vagn som faktiskt hade alufälgar.

PB100257.jpg

PB100258.jpg

Och en bild på denna hybrid mellan moped och cykel ^_^

PB100259.jpg

Ja det var med blandade känslor åtminstone jag lämnade denna plats åt sitt öde .

 

Men vi skulle ju vidare och leta oss fram till en litet speciellt cafe, Och därmed lämnar jag över en stund till Jonas som kan lite mer om detta kafe

Redigerad av H.Hansen
Lagt till akt 2 på del 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Jag fick nyss ett e-mail från Hasse där han skrivit fortsättningen på vår resa. Han ville höra vad jag tyckte. Det var väldigt bra skrivet kan jag lova. Han tyckte jag kunde skriva avslutningen om hur och var vi mötte Elvis så det skall jag försöka göra. Hasse skall komplettera med lämpliga bilder.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att kört någon timme efter att vi sett militärbilarna på ödetorpet blev vi kaffe sugna och stannade vid Elvis Cafét i Östmark. Utanför stod Elvis själv och han ställde glatt upp så vi fick ta en bild på honom. Han var faktiskt ännu mera Elvislik i verkligheten.

 

finnskogsturen2012105.jpg

Cafét heter Memfhis Salong & Café. Det är dottern till "Elvis" som startat och driver cafét. Dom har haft besök av en av Elvis Presleys orkestermedlemmar där. Och dom har varit i USA och köpt Elvis grejer att dekorera cafét med. Klart sevärt.

Vi drack kaffe och åt goda smörgåsar och såg på Elvisfilm Blue Hawaii tror jag det var. Det kom in folk hela tiden så det var full rulle där, men väldigt varmt , så till slut gick jag ut. Efter en stund kom de andra ut också.

Programmet för denna träff var i stort sett slut nu." Vad gör vi imorgon?", frågade en. Ja då åker vi hem efter frukost i kojan sa jag.

Då blev det så att några gav sig och åkte hem medan dom tuffaste stannade kvar, dvs Hasse, Kenneth, Lennart och jag. I sanningens namn hände väl inte så mycket den kvällen. Vi kom fram till Finnskogskojan vid skymningen och eldade upp och lagade mat. Lite drickbart hade vi kvar som vi hällde i oss.

Efter frukost plockade vi ihop skräp och snyggade till och åkte hem.

Men där fanns ett ödetorp som bara jag fick se.

finnskogsturen2012025.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fyllt på med massor i del 3, så¨där kan ni kolla igen

 

Skall även dra en sammanfattning på mil och soppa förbrukning för oss som åkte från Olerum.

Samt dra i hop Jonas del och min till en hel dag på min blogg här på forumet, och där kan jag lägga in lite bilder från interiören på kafeet, mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade på den bort tappade lappen där jag skrev av GPS uppgifterna om antal mil mm

Först så skrev jag upp att vi hade en medelhastighet av 59 kmh Olerum till Karlstad, och att vi räknade ut en soppa förbrukning på 2.38 liter milen från Norrköping till Karlstad.

Ja så de totala uppgifterna då.

Vi körde med 13 bilen totalt 1002,2 km med en medel hastighet på 46,2 kmh en total medel hastighet på 29,8 kmh och en max hastighet på 86 kmh.

Totalt slog vi i 270 liter bensin, vilket ger en total soppa förbrukning på runt 2,7 liter milen. Ganska bra med tanke på att vi åkte på onsdagen och var hemma på söndags kvällen.

Lite diffust är att det stod att vi hade en total körtid på 21 tim och 23 min samt var stillastående i 11 tim och 11 min, jag stängde av GPSen när vi stannade för kvällen och satte på den på morgonen, tror nog att vi körde mer och stod stilla mindre om jag skall vara ärlig, och då stämmer inga uppgifter från GPSen :ph34r:

Nåja det vi är säkra på är hur mycket soppa vi hällde i och där var vi nöjd med tanke på hur länge vi kört på den, och hur vägarna såg ut efter Rottneros.

På detta hade jag själv 19,3 mil med Audin för att köra från min dotter i skänninge före turen å tillbaka direkt efter..Så min resa blev 119 mil totalt

Uppskattningsvis hade vi en vikt på 4 ton med skåpet på och lasten med räknad, däck trycket var lågt med tanke på all asfalt vi plöjde på vägen upp och hem, jag låg på 1,6 bar på alla däck. men bättre med lite grepp på de hala vägarna än att köra fullpumpat var tanken.

En 24V kompressor skulle vara fint. 12 voltaren kör omvandlare stekhet efter två däck, klart det skulle gått att fylla på en mack eller ta ström direkt från ett batteri till 12v pumpen, men samtidigt var jag lite nyfiken på vad det skulle göra med att köra på militärens rek tryck på soppa förbrukningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...