Gå till innehåll

Terräng-släpvagn


Vinkon

Rekommendera Poster

(jag gör en vild chansning och hoppas på att jag valt rätt forum-avdelning)

 

Hej gubbar (tror inte att jag sett någon dam i sällskapet, motbevisa mig..)

 

Har funderat på det här med terräng-släpvagnar, då jag i en avlägsen framtid tänker bygga en.

Moelvens bandvagnssläp är jag helt klart inspirerad av.

Den skall ha boggie och skidor är det tänkt. Mått osv är inte i fokus just nu.

 

Det som gnager mig lite och vad som får mig att be om allmänhetens åsikter är skidorna:

Ska jag ha dem mellan boggierna som moelvens vagn, monterbart under boggierna eller fällbart/monterbart utanför boggierna?

 

Tänk så här: Du ska beställa en flång ny vagn till din bandvagn/terrängbil och har dessa tre nämda alternativ, budgeten är inte en faktor.

Vad vill du ha och varför?

Vart och ett har ju sina nackdelar och fördelar...

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Intressant ämne att bygga sin egen vagn.

 

Jag prioritera valen i turordningen 1, 2, 3.

Jag skulle vilja ha så bred spårvidd som möjligt, för att minska benägenheten att tippa. Sätter du dom utanför så blir vagnen bredare än om dom sitter emellan.

Slipper montera, montera av om jag inte måste, kanske står illa till i terrängen så monteringen inte går osv.

 

Skall bli skoj att se hur ditt släp ser ut när det är färdigt.

 

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjulens spårvidd är alltid densamma, bara skidornas placering som varierar.

 

Alt nr.1 är ju en moelven-vagn.

De andra två alternativen uppkomm då jag skulle tro att jag vill ha större stödyta mellan skidorna i snö och på myr, men då lär jag ju få problem i skogen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du tänkt bredden i förhållande till dragfordonet?

 

Så länge spårbredden (eller skidbredden kanske det ska kallas? :rolleyes: ) blir mindre än spårbredden på dragfordonet skulle jag skissa på alternativ tre med tanke på stabiliteten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte vilja att skidorna sticker ut utanför dragfordonets bredd, att backa i djupsnö för att det blrv för trångt känns inte så lockande. Hjulen kommer ju att sitta lika brett hela tiden, där har du stabiliteten. Skidorna är bara för att öka bärigheten, bättre att de sitter innanför där snön inte redan är tillplattad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag fel då jag vill påstå att det finns ett släp med skidorna sittandes innanför redan ?

Har då för mej att jag både har sett och fotat sådana uppåt Norrland någonstans.

 

De hade boggie, ja eller 2 axlar så det var totalt fyra hjul på dem.

 

Verkade vara en vettig lösning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NÄNÄ Det var inte så jag menade, att du skulle köpa ett fÄrdigt slÄp.

Men det med skidorna innanför Är ju redan beprövat och har det fungerat tidigare så varför inte bygga efter den ideen. var vÄl tanken med min fråga och på pekandet :)

 

Bygg för tusan och lÄgg ut massor av bilder och berÄtta om vad du gör :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer mina funderingar, helt otestade i verkligheten

 

För att minska vältrisken borde ju hjulbasen alltid vara så bred som möjligt. Men om den är bredare än dragfordonet blir det knöligt att köra. Då blir målet att alltid ha samma bredd på släpetsstödyta som bredden på dragfordonet. För att uppnå det behöver både hjulen och medarna sitta längst ur på släpet.

 

Mitt förslag är att ha medarna under hjulen, det borde gå stt lösa på flera sätt, här är några förslag

Medar som läggs på marken och som släpet körs upp på

Medar med hål för hjulen, de kan då alltid vara monterade

Medar monterade inbanför däcken och som fälls ner under med hydraulik

Boggies utan axlar som kan fällas upp under flaket

 

Det riktigt svår känns som att bygga något som fungerar i fält och inte bara går att byta på platt mark

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken var att kunna sänka medarna med hydraulik och när de är under däckens lägsta punkt ha skjutluckor som fyller hålen. Men jag tror att det kan bli svårt på mjuk mark, det är ju illa om medarna bara trycks ner i marken när de tar släpets vikt. Beroende på släpets och därmed medarnas längd kan det bli mer hål för däck än medar.

Redigerad av Toolman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

tror att medar innanför hjulen / utan däckhål/ med hjulen som stödhjul utanför blir praktiskt sett bäst. Man vill ju tro att FMV la ner lite tid på Bv släpen.....

 

Sen hur spårningen om medarna skall gå i bandspåren eller på egen mark? olika för snö resp bötmyr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
 

:wacko: Ett terrängsläp till ett bandfordon ska väl vara försett med band,inte skidor eller hjul.....=)  :wacko:   :wacko:   :wacko:

Om inte annat är det en lockande hybrid mellan de två andra alternativen...

 

tror att medar innanför hjulen / utan däckhål/ med hjulen som stödhjul utanför blir praktiskt sett bäst. Man vill ju tro att FMV la ner lite tid på Bv släpen.....

 

Sen hur spårningen om medarna skall gå i bandspåren eller på egen mark? olika för snö resp bötmyr?

Allt är nog mest en fråga om kompromisser tror jag.

Bvkärra1922 kan man ju dra ut i smeten utan förberedelser, jag är beredd att göra förberedelser, just för att minsta kompromiss-aspekten.

 

Spårningen tåls ju att funderas på också....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakom en bandvagn/terrängbil och svår terräng i vintermiljö, skulle jag nog satsa helt på en hybrid mellan hjul och band.. att när det grisar till sej att kunna lägga på banden lite smidigt.

 

-Det slog mej att man kanske skulle kunna ha banden på rulle framför boggien, så när det är dags drar man ner bandet en bit, ungefär som från en toarulle, du kör på bandet, som snällt rullar av rullen, och kopplar ihop.

 

När du är nöjd med banden lossar du på dem och drar upp dem på bandhållaren igen.. som naturligtvis drar lite i bandet så att det kommer upp snyggt igen..

 

-Alernativ 2: du har hjul på boggie, men hjulbasen på boggien är varierbar med hydraulik. När band skall på fäller du ett hydrauliskt stödben, lyfter boggien en bit, drar ihop boggien 20-30 cm.. lägger på band, sträcker boggien och ställer sedan ned vagnen igen..

 

-Skidor... jag ser bara ett alternativ, du har skidorna, en på varje sida ovanför boogien, så breda som det går.. och då får de dubblera som stänkskärmar ovan hjulen, när det är dags, höj boogien med ovan nämnda domkraft, och vik ned en skida itaget som sitter i gångjärn.. de sitter uppochned ovanför boogien ju.. och viks ned och hamnar under hjulen... i med sprintar, sänk boogie.. klarrrrrrrt!

 

Det skall inte bara vara praktiskt..  man skall klara av det med en arm bakbunden också, samtidigt som man ser obesvärad och cool ut.. B)

 

Häpp!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...