eile Postad 5 Maj , 2020 Rapport Share Postad 5 Maj , 2020 https://smaskin.se/artiklar-guider/post/tum-och-rorgangor-vad-ar-egentligen-skillnaden rätt säker på konisk rörgänga i tum 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 5 Maj , 2020 Författare Rapport Share Postad 5 Maj , 2020 Tack Eile! jag provade med en 1/4npt Det lutar åt 1/2-20 UNF, morgondagen får utvisa om så är fallet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 12 Maj , 2020 Författare Rapport Share Postad 12 Maj , 2020 Lite mer som blivit gjort sen sist. Rengjort ventilerna Slipat ventilsätena, vilket tog lite för lång tid Men det blev mycket bättre, har tyvärr ingen bild på det färdiga resultatet.. Bara en under arbetets gång. Gjort rent kolvarna Och monterat tillbaka ventilerna. Provmonterade även grenröret och konstaterade att det behöver planas eller bytas ut.. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 13 Maj , 2020 Rapport Share Postad 13 Maj , 2020 Ang: ditt grenrör, jag har för svetsat ihop rör där delarna legat helt lösa som skärvor till 30 talsbilar minns jag rätt körde jag med pinne för rostfritt så ditt går säkert att rädda. Har det nu slagit sig pga av svetsningen så värm upp det igen och spänn tillbaka det ev mot svetsbänken eller mot en gammal topp och värm extra med gasen runt svetsarna, det värsta som kan hända är något spricker med då lappar du bara ihop det igen. På äldre raka sexor när man åkt på att byta packningar, har det hänt att man fått ta några tag mot ett slippapper spännt på planbänk för det är inte ovanligt med grenrör som slår sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 13 Maj , 2020 Författare Rapport Share Postad 13 Maj , 2020 Skönt att höra att det finns grenrör som är har varit värre Jag har lämnat in det till en som skall se om han kan fräsa så det blir plant, det diffade ca 3mm från kanterna och mitten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 13 Maj , 2020 Rapport Share Postad 13 Maj , 2020 3mm var inte mycket sätt det i spänn och eftervärm dels hela och sen lite extra vid svetsningarna och spänn åt hårdare tiklls det är plant , volvo har väl insatsringar och plockar du 3 mm får du kapa ner dem också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 13 Maj , 2020 Författare Rapport Share Postad 13 Maj , 2020 Tack för tipset Blir att prova det du skriver först Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 3 Juni , 2020 Författare Rapport Share Postad 3 Juni , 2020 Lite nytt sen sist. Har grundmålat alla fälgar, bromstrummor och nav Sedan lade jag på två lager utav Kvibergs 326H Jag måste säga att jag är jättenöjd med resultatet, färgen blir betydligt mattare efter ett dygn ungefär. Jag valde att montera topplock, grenrör och förgasare på bänken för att slippa jobba med långa armar och dålig arbetsställning under bilen. Lite ny färg Monterat och på plats. Även oljetråget fick ny grundfärg och ny röd färg. Vid provstart märkte jag att ingen instrumentering fungerade.. Tänkte att jag måste slitit av någon kabel.. Efter några timmars felsökning under instrumentpanelen tröttnade jag och hittade att ena säkringshållaren gått sönder 8 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 4 Juni , 2020 Författare Rapport Share Postad 4 Juni , 2020 Idag har jag upptäckt en ny läcka Aldrig får man vara riktigt lycklig Jag har en glipa på 0.45mm vid ena avgasröret. Tror ni att det håller med avgastätning typ GUMGUM eller finns det bättre lösningar? 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 5 Juni , 2020 Rapport Share Postad 5 Juni , 2020 GumGum håller inte. Har svårt att tro att grenröret är så skevt, tror bara du missat med packningen, byt packning dra jämt. Eller plocka bort jämna till med fil, eller dubbla utblåspackningar. Hur gjorde du med skevheten på grenröret plande eller eftervärmde? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 6 Juni , 2020 Författare Rapport Share Postad 6 Juni , 2020 Hej och tack Jag hittade felet.. Det var ett riktigt dumt fel. Vid fästet för luftfiltret satt även denna plåtbit som låg an mot avgasröret när jag drog ihop det med grenröret. Ett lätt men ack så irriterande fel. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 6 Juni , 2020 Författare Rapport Share Postad 6 Juni , 2020 Då var det dags för en start. Lite missljud från kylfläkten, troligtvis lagret samt att ventilerna behöver få sig en omgång till. (Samt förgasarna..) På filmen syns även den främre förgasaren. Bredvid vakuumanslutningen sitter det en justerskruv. Någon som vet vad den gör? eller är till för? Står inget om den vad jag kan hitta någonstans. IMG_4158.MOV 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 18 Juni , 2020 Författare Rapport Share Postad 18 Juni , 2020 Har under veckan bara småpysslat lite. Dragit om kablarna till signalhornet, städat ur 11an. Men framförallt även varit ute och kört några mil Är det normalt att kyltemperaturen går upp till ca 100 grader innan termostaten öppnar? Jag trodde det var en dålig termostat, men bytte till en ny och har samma symptom. När den öppnar så sjunker dock temperaturen fort till ca 90 grader. Veckan som kommer kommer bestå av att lämna in bilen för justering av bränsletryck samt inställning av förgasare. Bör förhoppningsvis hinna med besiktning av bilen även det under veckan. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 18 Juni , 2020 Rapport Share Postad 18 Juni , 2020 Jag har haft samma bekymmer, men det har slutat efter senaste termostatbytet. Kan nog vara mekanisk skillnad. Sen sitter tempmätningen bak på blocket så det "tar ett tag" innan det cirkulerar runt. Men håll med att det är spännande att se om det släpper Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 18 Juni , 2020 Författare Rapport Share Postad 18 Juni , 2020 Absolut! Jag håller med dig Jättespännande, speciellt efter första provstarten då jag fick ihop grejerna igen.. Men ingen hjärtlappning en grogg inte hjälper mot en fredagkväll 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Volvo Laplander Camper Postad 19 Juni , 2020 Rapport Share Postad 19 Juni , 2020 13 timmar sedan, JDW säger: Jag har haft samma bekymmer, men det har slutat efter senaste termostatbytet. Kan nog vara mekanisk skillnad. Sen sitter tempmätningen bak på blocket så det "tar ett tag" innan det cirkulerar runt. Men håll med att det är spännande att se om det släpper Ser man på marinforumen så har b30 alltid dragits med div värmeproblem, men på bilsida är ju inte belastningen så krävande. Men hur högt över toppen ligger vattennivån i kylaren är det i nästan samma nivå bildas lätt luftficka på fel ställen? Det finns ett flertal rätt smidiga expansionskärl man lätt kan ansluta och flytta upp kylvattennivån. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 19 Juni , 2020 Rapport Share Postad 19 Juni , 2020 Mikael, vet du vilket bränsletryck som är det korrekta efter tryckregulatorn (filterking)? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 20 Juni , 2020 Författare Rapport Share Postad 20 Juni , 2020 Hej Lasse303! Enligt vad jag kan läsa mig till skall bränsletrycket efter filterkingen ligga på 13kPa. Tryckregulator Kontroll/ justering av öppningstryck Kontroll av bränsletryck görs bäst med motorn i drift vid tomgångsvarvtal, men trycket ska vara konstant vid all varvtal. 1. Lossa utgående bränsleledningen vid tryckregulatorn, sätt dit en T-koppling och anslut bränsleledningen till förgasarna till en av anslutningarna. 2. Anslut en manometer till den andra anslutningen. Erforderligt mätområde 0–20 kPa (0–20 bar). 3. Starta motorn och kontrollera att ingen läckning förekommer från bränsleledningar eller anslutningar.4. Läs av manometern med motorn i drift vid tomgångsvarvtal. Värdet ska vara 13 kPa. 5. Justera tryckregulatorn vid behov genom vridning av skruven ovanpå regulatorn. Vridning av skruven åt höger (inskruvning) ökar trycket. Vridning av skruven åt vänster (utskruvning) minskar trycket. 1/2- varvs vridning av skruven ger ca 5 kPa ändring av trycket. Säkra skruven med låsmuttern efter justering. Gör ny avläsning av trycket efter justering. 6. Kontrollera att trycket är konstant vid olika varvtal. 7. Återställ bränslesystemet efter kontroll. Kontrollera att läckning inte förekommer från ledningar, tryckregulator och filter. Det är nog lätt att göra själv, men väljer att lämna in bilen så får dom som har rätt verktyg göra jobbet med bränsletryck och förgasare åt mig 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 9 September , 2020 Författare Rapport Share Postad 9 September , 2020 Länge sedan det hände något nu. Men dagarna har en förmåga att försvinna.. Jag har haft bekymmer med temperaturen sedan min lilla motoroperation. Mätaren går upp till 120 grader. För att när termostaten öppnat lägga sig på ca 95 grader. Jag har bytt termostat och den jag har i skall vara en 82 graders. Ett långskott, men kan det vara temperaturgivaren på motorblocket som spökar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 10 September , 2020 Rapport Share Postad 10 September , 2020 Tempgivaren verkar funka, det är ju den som driver mätaren. Att det blir varmt där bak innan termostaten öppnar är normalt, men det blir väldigt varmt för dej innan flödet kommer igång. Termostaten var huvudmisstänkt, men nåt stör flödet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 10 September , 2020 Författare Rapport Share Postad 10 September , 2020 Jo, något konstigt är det.. Jag kan ju prova att byta termostat igen, men den var ju ny i kartong så det borde inte vara den. Och kylsystemet spolade jag innan jag fyllde på nytt så det känns inte som om något skall ligga och blockera Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 11 September , 2020 Rapport Share Postad 11 September , 2020 Påverkas temperaturen av varvtalet? Kan tyda på att det inte är fritt flöde eller vattenpumpen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 11 September , 2020 Författare Rapport Share Postad 11 September , 2020 Tyvärr är temperaturen oförändrad oavsett varvtal, går upp till 120 grader och ligger sedan på 95 när termostaten öppnat Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 11 September , 2020 Rapport Share Postad 11 September , 2020 Er det bypass på termostaten? Ofte en liten kule som henger i et hull. Alternativt kan du borre et 1mm hull i termostaten. Dette for at det varme vannet skal kunne bevege seg opp og forbi termostaten. Ellers ligger den i en lomme av kaldere vann. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 20 Oktober , 2020 Författare Rapport Share Postad 20 Oktober , 2020 Hej! Ett tag sen uppdatering. Jag bytte termostaten till en 82graders och resultatet blev perfekt. Men skam den som får vara lycklig. Efter att ha stått still några veckor skulle jag göra en uppstart. Stendöd.. Startmotorn går, motorn går runt men motorn startar inte. Tänkte först att det var vatten i filterkingen igen så jag lossade koppen och rengjorde den, inget resultat. Koppen fylls inte upp igen. Tänkte då att det säkert är Misab-Filtret som åter igen gått sönder så provade att byta det. Det flödar fint från tanken utan filter och även genom filtret av självtrycket i tanken när det nya filtret var på plats. Provade att starta igen, fortfarande stendöd och det pumpas inget bränsle till glaskoppen. Alla slangar och rör blåste jag rent så det är inget stopp i dom. Har nog snart bytt varenda del som går att byta på denna bil känns det som.. Men en ny bränslepump är beställd och kommer förhoppningsvis innan helgen. Den gamla har ju ändå suttit där sedan 70-talet. /Mikael 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.