Gå till innehåll

Vilka tumverktyg behövs till urvalpen


Rekommendera Poster

1/2 tum och 9/16 Är de jag kommer på så här direkt

 

9/16 är det till bult och mutter på tex kardanerna, går med 14 mm men jäkligt mycket krongligare,

Mycket är i tum på motorerna också

En sats med tum hylsor på biltema kostar inte mycket, fasta nycklar brukar vara dyrare, passa på och köp insex nycklar i tum, för de insex som finns är i tum.

 

MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tum hylsor är nog bra men som gammal bilmekaniker upplever jag att jag har störst nytta av PU-nycklar (u-grepp i ena änden och ringnyckel i andra)! Man behöver inte så många storlekar 5/16, 1/2 och 9/16 kombinerat med hylsor så klarar man sig oftast utan att dubblera (ha fler nycklar i samma storlek). Vad som också är "guld värt" är en sats med gäng grejor i UNC.

 

Referensmetern lär ju finnas i Paris! Var finns referens tummen? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7/16" PU och hylsa eller lednyckel,helst bägge......
I nödfall funkar det med metriska hylsor typ "Optipunkt".....
Slägga,spett och AGA Snabbkap/Borrmaskin är inte fel det heller.... :D även om det i vissa kretsar räknas som fusk.... <_< 

Mvh/Dexx B)  B)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7/16" PU och hylsa eller lednyckel,helst bägge......

 

Mvh/Dexx B)  B)

Dexxas har rätt 7/16 är viktigare än 5/16 (jag skrev fel).

 

Jag blir alltid så förvirrad av det där "inch" systemet :blink:

 

Dessutom kan tumnycklarna vara till nytta när man ska skruva rostiga bultar. 1/2 brukar till exempel gå att banka dit på grovt rostiga M8-sexkanter :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok bra jag hade inte förstått att man skulle ha insex åxå...

Hylsor med 1/2 tumsfsttning har jag men jag tänkte köpa med 3/8 åxå samt fasta nycklar... Det är alltid lättare och roligare om man har vettiga verktyg. :-)

 

Jw

Du missförstod nog med fattningen spelar inge roll det är själva hylsan som skall vara i tum.

Dessa går bra då de passar även på tum och vanliga skruvar

 
Hylsor Multi 3/8"
Av CrV-stål, med 3/8"-fyrkantfäste och revolutionerande specialfattning som passar på bult/skruvskallar och muttrar med mm, tum och E-Torx. 

8 hylsor:

8 mm 5/16" E10

10 mm 3/8" E12

12 mm 15/32" 

13 mm 1/2" E16

14 mm 9/16" E18

16 mm 5/8" E20

17 mm 21/32" 

19 mm 3/4" E24

      8 HYLSOR:
 
10474 • 8 mm 5/16" E10 • 10 mm 3/8" E12 • 12 mm 15/32" • 13 mm 1/2" E16 • 14 mm 9/16" E18 • 16 mm 5/8" E20 • 17 mm 21/32" • 19 mm 3/4" E24
89:90 
SEK
 
Hyllplats: VERKTYG 11 
 
item_stock_green.png I lager
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Referensmetern lär ju finnas i Paris! Var finns referens tummen? :lol:

 

Finns 2 referens tummar, på varje person....

Sen har ett antal potentater genom åren satt en "rikstumme", utifrån nuvarande regent, där den Engelska respektive USA till slut vart dominerande.

 

Var när vår CE "mått" johansson skulle göra om sin 102 delar's måttsats till tum han standardiserade tum'en till 25,400mm

 

En meter från Paris (inte "huvudmetern dock), 1/10 000 000 del av avståndet Nordpolen-ekvatorn (man har mätt om senare, men den var ganska nära)

 

 

post-4978-0-19693300-1420363137_thumb.jpg

 

För att styra upp revolutionen sattes ett antal kopior ut i Paris, så att folk skulle lära sig det nya måttet. Metern erövrade större delen av världen, är väl bara Brittiska imperiet inkl USA kvar....

 

En meter är numera definierad som längden av den sträcka som ljuset tillryggalägger i vakuum under tiden 1/299 792 458 sekund, enkelt att kolla med klockan!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många bultar på valpen som har ett udda mått. 18 passar bra, på gränsen till att det är tajt att få på den. Och då kan man glömma 3/4", det är ju 19,05 mm, och då den är något trång så borde det vara 23/32, vilket är 18,26 mm. Men nån sån nyckel har jag aldrig sett. Bland annat är topplocksbultarna i denna dimension.

 

Luftningsnipplarna på bromscylindrarna är 1/4", och fuska inte och ta 7mm, det sliter sönder nippeln direkt. Det gäller förresten alla bultar- rätt verktyg till alla bultar o muttrar.

 

Tumnycklar och hylsor med roundcornerfattning av bättre kvalité finns på Biltema och funkar bra.

 

SKREV OBELIX

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm topplocks bultarna har jag en väl använd krafthylsa från en mutterdragare, 17 mm  som jag använder den går precis på och är kanon då den även passar till moment skaftet med 1/2 tums fattning.

Men en 6 kants 18 borde ju funka det med.

En ny 17 mm, får man knacka på med hammare och även av sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missförstod nog med fattningen spelar inge roll det är själva hylsan som skall vara i tum.

Dessa går bra då de passar även på tum och vanliga skruvar

 

 

 

Hylsor Multi 3/8"

Av CrV-stål, med 3/8"-fyrkantfäste och revolutionerande specialfattning som passar på bult/skruvskallar och muttrar med mm, tum och E-Torx. 

8 hylsor:

8 mm 5/16" E10

10 mm 3/8" E12

12 mm 15/32" 

13 mm 1/2" E16

14 mm 9/16" E18

16 mm 5/8" E20

17 mm 21/32" 

19 mm 3/4" E24

 

 

 

 

 

 

 

8 HYLSOR:

 

 

10474

 

• 8 mm 5/16" E10 • 10 mm 3/8" E12 • 12 mm 15/32" • 13 mm 1/2" E16 • 14 mm 9/16" E18 • 16 mm 5/8" E20 • 17 mm 21/32" • 19 mm 3/4" E24

 

 

89:90 

SEK

 

 

Inköpslistan

 

Lägg till

 

 

Hyllplats: VERKTYG 11 

 

item_stock_green.png I lager

Näää jag missförstod inte :-) tycker 3/8:ing hylsor och skaft är smidigare och jag är lite av verktygsfetichist så jag köper gärna en extra omgång för att jag kan ;-) ....

 

dom här "roundcorner" universal är dom bra?? Jag köper hellre riktiga än halvdana universal.... Det är ganska lite pengar ändå... En lös hylsa eller blocknyckel ligger på runt en 20:ga så lägger man en budget på 500:- (vilket i sammanhanget inte kan betraktas som mycket med tanke på vad man givit sig in på) så kommer man långt...

 

Jw

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag skruvar ju en hel del och är som många andra är. Inte emot 3/8:ing hylsor. 

Det är ett bra mellanting där 1/4 del blir för liten och 1/2 för stor.

Sedan jag köpte den satts jag hänvisade till har mycket skruvande blivit lättare. 

Till bland annat kardarn skruvarna är de perfekta, och än har jag inte dragit sönder en hylsa , så för de pengarna är det klart värt ett köp om man använder 3/8 skaft

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm topplocks bultarna har jag en väl använd krafthylsa från en mutterdragare, 17 mm  som jag använder den går precis på och är kanon då den även passar till moment skaftet med 1/2 tums fattning.

Men en 6 kants 18 borde ju funka det med.

En ny 17 mm, får man knacka på med hammare och även av sedan.

Hasse du skall ha 11/16", den är mellan 17 och 18 mm

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag köpte hela sortimentet på biltema hylsor, lednycklar, blocknyckel, insex, ph3 bitsar och en slagmejsel (misstänker att det kan komma till användning har för mig att dom funkade bra när man skruvade gammal moppe)...

 

Så om det nu kan dyka upp lite ledig tid som jag kan tillbringa i garaget.... Och lite värma för jag får lov att skruva i carporten för garageportar är för låg...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad avänder ni för att få lös de fyrkantiga pluggarna på axlar och portaler? Finns det någon form av inverterad 1/2 tums hylsa eller motsvarande som passar?

 

 

Eller har någon tillverkat ett eget verktyg för ändamålet?

 

Jag brukar banka på en lednyckel på 11 mm men det är lite elakt mot pluggarna så man blir väl tvungen att svetsa fast muttrar såsmåningom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...