Gå till innehåll

Tillbaka med ny terrängbil och nya ambitioner


Kilen

Rekommendera Poster

Ja hej

 

Det var ett tag sedan jag hängde här på forumet av olika skäl. Jobbade utomlands ett tag och terrängbilsintresset gick i stå. Märkte att jag nästan aldrig använde min 11:a. Saknar eget garage och mörka delen av året fick den stå hos svärföräldrarna. När jag väl hade den hemma stod den mest och gav mig dåligt samvete. Efter viss beslutsångest bestämde jag mig för att sälja den till en kollega och jag vet att den nu är i goda händer.

 

Snyft. Dags att gå vidare. Kände redan innan jag sålt 11:an att jag egentligen behövde en annan sorts terrängbil, med flak till exempel så jag kan köra hem ved. En sådan är nu inköpt och hemkörd från landets norra delar. Planerna har en tendens att skena iväg men till att börja med skall den servas och kontrollbesiktas, sen får vi se. Bilder kommer men först en avskedsbild på 11:an:

 

post-5468-0-66376500-1421306522_thumb.jpg

 

Kjell

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Ja då står den här. En 12 volts vägverkare som gått som plogbil på isvägar norröver, baserad i Östersund enligt uppgift. Tyvärr följde det inte med någon plog i köpet. Plogfästet tycker jag ser apfult ut och jag hade nog redan skruvat av det om det inte vore för att det är fastsvetsat i ramen på ett ställe. Den har PTO-winch och även ett fäste för kran på flaket men kran följde heller inte med. Jag har lokaliserat en kran i närheten av Åre som jag bedömer är precis den sort som satt på dessa bilar men jag har problem att få till hemtransport, hoppas det löser sig. Den är utrustad med Firestone Radial ATX däck i storlek 255/85, ser för små ut men behagliga att köra landsväg på. Följde också med fyra dubbade GoodYear Studded Suregrip i 280/85 varav två av fälgarna har "fotsteget" som sitter på vissa av dom civila versionerna.

 

post-5468-0-35640900-1421356558_thumb.jpg

 

Nu skall den ges en allmän översyn med byte av oljefilter, oljor, damasker med mera och sen är förhoppningen att den skall kontrollbesiktas så jag kan börja köra hem ved med den. Plog och kran står högt på önskelistan men jag skall bygga ett nytt garage innan det blir några större renoveringsprojekt.

 

Kjell

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följde också med fyra dubbade GoodYear Studded Suregrip i 280/85 varav två av fälgarna har "fotsteget" som sitter på vissa av dom civila versionerna.

Kan vi få se et bilde av stigtrinnet (fotsteget) på felgene?

 

 

post-6519-0-49174100-1421454810_thumb.jpg

 

Er dette en av de få C304-ene i 4×4-utgave? Eller er det bare en C303 med plan?

Redigerad av kristaga
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi få se et bilde av stigtrinnet (fotsteget) på felgene?

 

 

 

Er dette en av de få C304-ene i 4×4-utgave? Eller er det bare en C303 med plan?

 

Bild på fotstegen avmonterade:

post-5468-0-82444300-1421571138_thumb.jpg

 

Som synes har den ena förlängts någon gång genom att ytterligare en ring har svetsats på, kanske inte jättebra i terrängen nej. Annars är det en väldigt basic konstruktion med fyra öron som föstes i fälgen. Fälgen har följaktligen fyra gängade hål som matchar.

 

Det är en C303 enligt plåten och i papperen men julbasen är längre än för en vanlig 303:a.

 

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...