Gå till innehåll

Pris på TGB 11


TLY61

Rekommendera Poster

Sett på en TGB 75 mod tellern står på noe å 19000km, er aluzink karroseri, godkjent til september, ikke rust på ramme, bremser fungerer veldig bra, nye dekk i org dim m/litt grøvere mønster (org dekk følger med), hel og fin i karroseriet, org takgrind og alt teknisk fungerer bortsett fra at den er vanskelig å få ut av 4x4 av og til. Er 57000 nok (ca 61500sek)  en grei pris, bilen ser veldig fin og grei ut.

Så ikke ut som det er skrudd og herja på, alt er stort sett orginalt. Dørene bak hadde en tendens til å sprette opp ved kjøring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att veta mer om bilen eller sett bilder, tycker jag att det verkar vara ett normalt "begärt pris" för en aluzink i annonserna. Slutpriset avgörs väl sedan av parternas skicklighet som förhandlare och dagsläget på marknaden, det vill säga tillgången och efterfrågan. 45-55.000 kanske?

 

Fler som vill sticka ut hakan? :unsure:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Her er et par bilder jeg har fått. Har leite endel etter biler tilsalgs, men er ikke lett å oppdrive akkurat nå. Ingen oppkjøpere i sverige som har, var 1 i Danmark som hadde 1, mne den var opprusta og han skulle ha 32000 danske kroner for den.

post-7300-0-36467200-1423772263_thumb.jpg

post-7300-0-83612000-1423772283_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt ok bil

Att den inte släpper 4x4 direkt när man lägger ur den eller alls är ett vanligt fel. 

i regel ganska lätt åtgärdat och inte dyrt. 

Det hade varit värre om den inte ville gå i 4 x4 läget.

 

Säger som Wingflyer det är marknaden och individerna som styr.

För att vara en Norsk regristrad bil så tror jag det är ett rimligt pris. de brukar ligga högre när de väl är intagna i registret i Norge redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som regel så fikk han kobla ut 4x4, det var bare av og til at han ikke fikk kobla ut 4x4. Lest litt her på forumet så virker ikke som en stor feil å rette på. Veldig vanskleig å få tak i disse her i Norge virker det som, og sett mange som har liggi mye høyere i pris, men da med litt modifiseringer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag skulle nog värdera en som är så nära original eller helt original högre än en ombyggd.

 

Det ända jag ser som direkt prishöjande ombyggnad, är om det är bytt till fungerande diesel motor och den är registrerad med det.

Det mesta andra klara väldigt många av utan att ställa bilen i flera månader, som montering av vinsch- stora dyra däck massor av lampor mm.

 

Sen finns det ju undantag från det naturligtvis, allt beror på hur välbyggt det är och vilket ändamål man har tänkt sej med bilen.

Det är dock väldigt svårt att sätta ett pris på ombyggnader andra gjort. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det er noe rør som er bøyd til å sveisa på i ettertid, eller så er alt orginalt bortsett fra dekka. Han som har den nå kjøpte den av en oppkjøper i sverige så trur ikke det flere enn svenske forsvaret og ahn som eier den nå som har hatt denne bilen. Men det at dørene bak spretter opp under kjøring er det et vanlig problem?? Noen muligheter for å justere eller fikse dette??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jätte enkelt att justera, både låskistan och gångjärnen.

 Jag sätter en hundring på att det bara är att smörja upp. Mina alla dörrar är likadana när det är kallt, använder då låstinar spray i låskistan och dörrarna "går som smort" igen  :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka ur låskistorna, sitter med några skruv bara, gör rent ordentligt (tex. varmt vatten och avfettning) och smörj in igen. Problemet är ofta att de ha fått rostskydd över sig och i detta har det sedan fastnat damm och annat skräp som gör att de inte fungerar som de ska. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att "helt rostfri" och "100% komplett" väger tyngst vid alla veteranbilsköp.. TGB:n är ju de fakto veteranbil nu mera.. :-)

 

En TGB som är målad chockrosa med V8 och med sned ram å körd i lergrop är nog ingen höjdare att få ordning på igen.. hur många  Vovo TP21:or har inte slutat så?...

 

TGB:n ovan ser helt ok ut.. vad det än är för mekaniska problem, är det oftast en fråga om att gå igenom mekaniken en gång för alla.. oljor och membran.. bromsar.. se till att inget läcker..  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Rätt pris" är skitsvårt...

 

En helt ok, direkt från försvaret och redo att regga in torde vara i runda slängar en 35-45 tusen.. sedan får man räkna nedåt beroende på skick..

 

En fin inreggad, servad, komplett, med fina orginaldäck och reservhjul kanske en 45-55..

 

Sedan är det ju lite beroende på hur en eventuell köpare resonerar kring sådant som är ombyggt eller modifierat.. är man ute efter en jaktbil eller en TGB att vara med att bryta i skogen med kanske man inte bryr sej om några extrahål i karossen efter ramper, extraljus o annat eller hempabempas hembyggda elsystem.. Är man ute efter en 100% orginalbil kommer man att titta på TGB:n med helt andra ögon.

 

Sedan har vi ju specialbilar i låga serier.. brandbilar, televerksbilar, ambulanser.. diverse nytto och räddningsfordon.. ombyggda till det de är då det "begav sej".. hittar man en skitfin brandbil.. lär den ju vara rätt så mycket mer "sällsynt" än en kronbil.. kanske inte behöver kosta mer för det.. eller så kanske den gör det.. lite beroende på mil, skicket och historiken..  om man tycker det är relevant..

 

Som sagt.. skitsvårt att göra en bedömning.

 

Min egen TGB är ju en före detta gammal vattenfallare med mekanisk orginalmonterad vinch.. såg rätt trött ut och VAR trött som fan när jag köpte den.. Jag gav 29000 för den.. och det ser jag som ett rätt ok pris.. även då fördelningslådan visade sej ha spätt ut kugghjulen i oljan.. kostade 6000 att få den levererad hem ifrån nordpolen, gav 4000 för 4 dubbade vinterhjul..4  herrejösseskedjor följde med... och jag har väl lagt en kanske 10 000 på den i form av allehanda nya och begagnade delar..  tid med färgpyttsar oräknat..

 

Jag köpte den som en "första TGB att lära mej hur saker och skall vara och göras" men har, då jag stoiskt vägrat att göra i ordning den med några andra delar än orginaldelar,  på nåt vis just nu "vuxit fast" i min tillvaro så det känns lite jobbigt att tänka tanken att sälja den.. :)

 

Vad den är värd idag? vete fan... men en sak är säker.. ingenting är värt mer än vad någon är beredd att betala.. Tycker man själv att priset motsvarar det man är beredd att betala för att få det man vill ha.. så är det väl rätt pris... typ.. Sedan är det upp till säljaren att känna efter om han får det han vill ha... att bli ersatt för all tid och alla delar man köpt... fullt ut... är nog bara att glömma... personligen skiter jag fullständigt i om någon lagt ut hundra tusen på att laga motorn... jag betalar inte en krona extra för att motorn startar en kall morgon.. hundra tusen på en lack.. då kan vi snacka..

 

Men som vid alla köp av något begagnat... särskillt gamla fordon.. för att undvika besvikelse, gråt och tandagnisslan, vet du inte själv vad det är du köper; gör hemläxan.. noga.. eller ta med någon som kan göra en bra bedömning..

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt pris för aluzink rostfri 100% original fullt fungerande i Sverige är nog minst 50 000 SEK.

 

I USA har jag sett en del 13bilar för över 100 000 SEK

 

Tyskland minst 90 000 SEK.

 

I Norge är ju bilar extremdyra, pratade med en Norsk kollega som berättade att en Xc70 kan kosta närmare miljonen norska kronor med lite utrustning... även som Tgb:n dricker mycket bensin så räcker den miljonen NOK till många tusen mils körning 😄

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...