TLY61 Postad 12 Februari , 2015 Rapport Share Postad 12 Februari , 2015 Sett på en TGB 75 mod tellern står på noe å 19000km, er aluzink karroseri, godkjent til september, ikke rust på ramme, bremser fungerer veldig bra, nye dekk i org dim m/litt grøvere mønster (org dekk følger med), hel og fin i karroseriet, org takgrind og alt teknisk fungerer bortsett fra at den er vanskelig å få ut av 4x4 av og til. Er 57000 nok (ca 61500sek) en grei pris, bilen ser veldig fin og grei ut. Så ikke ut som det er skrudd og herja på, alt er stort sett orginalt. Dørene bak hadde en tendens til å sprette opp ved kjøring. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 12 Februari , 2015 Rapport Share Postad 12 Februari , 2015 Utan att veta mer om bilen eller sett bilder, tycker jag att det verkar vara ett normalt "begärt pris" för en aluzink i annonserna. Slutpriset avgörs väl sedan av parternas skicklighet som förhandlare och dagsläget på marknaden, det vill säga tillgången och efterfrågan. 45-55.000 kanske? Fler som vill sticka ut hakan? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 12 Februari , 2015 Rapport Share Postad 12 Februari , 2015 Köpte min aluzink 11 för 32000 för 5 år sedan, 6000 mil. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TLY61 Postad 12 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 Februari , 2015 Her er et par bilder jeg har fått. Har leite endel etter biler tilsalgs, men er ikke lett å oppdrive akkurat nå. Ingen oppkjøpere i sverige som har, var 1 i Danmark som hadde 1, mne den var opprusta og han skulle ha 32000 danske kroner for den. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 13 Februari , 2015 Rapport Share Postad 13 Februari , 2015 Den ser fin ut har alla kännetecken för en aluzink-kaross. Hoppas att du får igång framhjulsdriften om du köper den annars får du hålla dig på asfalten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 13 Februari , 2015 Rapport Share Postad 13 Februari , 2015 Helt ok bil Att den inte släpper 4x4 direkt när man lägger ur den eller alls är ett vanligt fel. i regel ganska lätt åtgärdat och inte dyrt. Det hade varit värre om den inte ville gå i 4 x4 läget. Säger som Wingflyer det är marknaden och individerna som styr. För att vara en Norsk regristrad bil så tror jag det är ett rimligt pris. de brukar ligga högre när de väl är intagna i registret i Norge redan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 13 Februari , 2015 Rapport Share Postad 13 Februari , 2015 Att det är svårt att få i och ur 4X4 är inget fel. Backa 5 meter så släpper spänningen på kugghjulen och du kan lägga i och ur 4x4 utan problem. Detta står t.o.m. i instruktionsboken till Jeep Wrangler. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 13 Februari , 2015 Rapport Share Postad 13 Februari , 2015 Eller om du har tjuvpys på vaccum'et? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TLY61 Postad 13 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 13 Februari , 2015 Som regel så fikk han kobla ut 4x4, det var bare av og til at han ikke fikk kobla ut 4x4. Lest litt her på forumet så virker ikke som en stor feil å rette på. Veldig vanskleig å få tak i disse her i Norge virker det som, og sett mange som har liggi mye høyere i pris, men da med litt modifiseringer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 13 Februari , 2015 Rapport Share Postad 13 Februari , 2015 Ja jag skulle nog värdera en som är så nära original eller helt original högre än en ombyggd. Det ända jag ser som direkt prishöjande ombyggnad, är om det är bytt till fungerande diesel motor och den är registrerad med det. Det mesta andra klara väldigt många av utan att ställa bilen i flera månader, som montering av vinsch- stora dyra däck massor av lampor mm. Sen finns det ju undantag från det naturligtvis, allt beror på hur välbyggt det är och vilket ändamål man har tänkt sej med bilen. Det är dock väldigt svårt att sätta ett pris på ombyggnader andra gjort. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 14 Februari , 2015 Rapport Share Postad 14 Februari , 2015 Trur det er en grei pris, ja. Har sett tilsvarende til en betydelig høyere pris på finn.no. Ser det er kufanger på den, den er nok satt på i ettertid. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TLY61 Postad 14 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 14 Februari , 2015 Ja det er noe rør som er bøyd til å sveisa på i ettertid, eller så er alt orginalt bortsett fra dekka. Han som har den nå kjøpte den av en oppkjøper i sverige så trur ikke det flere enn svenske forsvaret og ahn som eier den nå som har hatt denne bilen. Men det at dørene bak spretter opp under kjøring er det et vanlig problem?? Noen muligheter for å justere eller fikse dette?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 14 Februari , 2015 Rapport Share Postad 14 Februari , 2015 Jätte enkelt att justera, både låskistan och gångjärnen. Jag sätter en hundring på att det bara är att smörja upp. Mina alla dörrar är likadana när det är kallt, använder då låstinar spray i låskistan och dörrarna "går som smort" igen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 14 Februari , 2015 Rapport Share Postad 14 Februari , 2015 ..och skulle det ändå inte fungera är det busenkelt att byta låskistorna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
3uba296 Postad 14 Februari , 2015 Rapport Share Postad 14 Februari , 2015 Plocka ur låskistorna, sitter med några skruv bara, gör rent ordentligt (tex. varmt vatten och avfettning) och smörj in igen. Problemet är ofta att de ha fått rostskydd över sig och i detta har det sedan fastnat damm och annat skräp som gör att de inte fungerar som de ska. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TLY61 Postad 14 Februari , 2015 Författare Rapport Share Postad 14 Februari , 2015 Suverent, enkel fiks dette da. Flott med et forum med folk som kan disse bilene. Skrudd mye bil, men har aldri vært borti disse så er greit med no tips ;-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 14 Februari , 2015 Rapport Share Postad 14 Februari , 2015 Det går även att justera låsdelen som sitter i dörrkarmen om det inte räcker med rengöring, smörjning osv. Allt detta står i verkstadsmanualen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
svarten Postad 14 Februari , 2015 Rapport Share Postad 14 Februari , 2015 Att få köra och äga en TGB och få en riktigt trevlig och njutningsfull fritid i skog o mark är svårt att sätta ett pris på. Nånting ska man ju lägga pengarna på! varför inte det "bästa" som är tillgängligt för rimliga pengar!!!!!!!!!! :lol: 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 16 Februari , 2015 Rapport Share Postad 16 Februari , 2015 Jag anser att "helt rostfri" och "100% komplett" väger tyngst vid alla veteranbilsköp.. TGB:n är ju de fakto veteranbil nu mera.. :-) En TGB som är målad chockrosa med V8 och med sned ram å körd i lergrop är nog ingen höjdare att få ordning på igen.. hur många Vovo TP21:or har inte slutat så?... TGB:n ovan ser helt ok ut.. vad det än är för mekaniska problem, är det oftast en fråga om att gå igenom mekaniken en gång för alla.. oljor och membran.. bromsar.. se till att inget läcker.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 16 Februari , 2015 Rapport Share Postad 16 Februari , 2015 Ingen annan som vågar sig på en uppfattning och "rätt pris"? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 16 Februari , 2015 Rapport Share Postad 16 Februari , 2015 "Rätt pris" är skitsvårt... En helt ok, direkt från försvaret och redo att regga in torde vara i runda slängar en 35-45 tusen.. sedan får man räkna nedåt beroende på skick.. En fin inreggad, servad, komplett, med fina orginaldäck och reservhjul kanske en 45-55.. Sedan är det ju lite beroende på hur en eventuell köpare resonerar kring sådant som är ombyggt eller modifierat.. är man ute efter en jaktbil eller en TGB att vara med att bryta i skogen med kanske man inte bryr sej om några extrahål i karossen efter ramper, extraljus o annat eller hempabempas hembyggda elsystem.. Är man ute efter en 100% orginalbil kommer man att titta på TGB:n med helt andra ögon. Sedan har vi ju specialbilar i låga serier.. brandbilar, televerksbilar, ambulanser.. diverse nytto och räddningsfordon.. ombyggda till det de är då det "begav sej".. hittar man en skitfin brandbil.. lär den ju vara rätt så mycket mer "sällsynt" än en kronbil.. kanske inte behöver kosta mer för det.. eller så kanske den gör det.. lite beroende på mil, skicket och historiken.. om man tycker det är relevant.. Som sagt.. skitsvårt att göra en bedömning. Min egen TGB är ju en före detta gammal vattenfallare med mekanisk orginalmonterad vinch.. såg rätt trött ut och VAR trött som fan när jag köpte den.. Jag gav 29000 för den.. och det ser jag som ett rätt ok pris.. även då fördelningslådan visade sej ha spätt ut kugghjulen i oljan.. kostade 6000 att få den levererad hem ifrån nordpolen, gav 4000 för 4 dubbade vinterhjul..4 herrejösseskedjor följde med... och jag har väl lagt en kanske 10 000 på den i form av allehanda nya och begagnade delar.. tid med färgpyttsar oräknat.. Jag köpte den som en "första TGB att lära mej hur saker och skall vara och göras" men har, då jag stoiskt vägrat att göra i ordning den med några andra delar än orginaldelar, på nåt vis just nu "vuxit fast" i min tillvaro så det känns lite jobbigt att tänka tanken att sälja den.. Vad den är värd idag? vete fan... men en sak är säker.. ingenting är värt mer än vad någon är beredd att betala.. Tycker man själv att priset motsvarar det man är beredd att betala för att få det man vill ha.. så är det väl rätt pris... typ.. Sedan är det upp till säljaren att känna efter om han får det han vill ha... att bli ersatt för all tid och alla delar man köpt... fullt ut... är nog bara att glömma... personligen skiter jag fullständigt i om någon lagt ut hundra tusen på att laga motorn... jag betalar inte en krona extra för att motorn startar en kall morgon.. hundra tusen på en lack.. då kan vi snacka.. Men som vid alla köp av något begagnat... särskillt gamla fordon.. för att undvika besvikelse, gråt och tandagnisslan, vet du inte själv vad det är du köper; gör hemläxan.. noga.. eller ta med någon som kan göra en bra bedömning.. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 16 Februari , 2015 Rapport Share Postad 16 Februari , 2015 Förbaskat bra skrivet Einhead! Mitt i prick som jag ser det!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 16 Februari , 2015 Rapport Share Postad 16 Februari , 2015 Själv är jag sjukt sugen på att få tag i en hel, original Radio-11:a.. eller en helt original icke aluzink krigare med bårar. Fina "icke aluzink" 11:or, lär det ju inte drälla av.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 16 Februari , 2015 Rapport Share Postad 16 Februari , 2015 Själv är jag sjukt sugen på att få tag i en hel, original Radio-11:a.. eller en helt original icke aluzink krigare med bårar. Fina "icke aluzink" 11:or, lär det ju inte drälla av.. Jag har en kaross till en Radio-11. I stort sett komplett, halvrisig... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 17 Februari , 2015 Rapport Share Postad 17 Februari , 2015 Rätt pris för aluzink rostfri 100% original fullt fungerande i Sverige är nog minst 50 000 SEK. I USA har jag sett en del 13bilar för över 100 000 SEK Tyskland minst 90 000 SEK. I Norge är ju bilar extremdyra, pratade med en Norsk kollega som berättade att en Xc70 kan kosta närmare miljonen norska kronor med lite utrustning... även som Tgb:n dricker mycket bensin så räcker den miljonen NOK till många tusen mils körning 😄 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.