Wingflyer Postad 30 April , 2015 Rapport Share Postad 30 April , 2015 Problemet är att jag har 10 mil till närmaste besiktningsstation som kan besikta tunga fordon, och eftersom den är tung i dagsläget antar jag att det måste ske på en sådan station? Men jag ska absolut kolla upp det! Nej, du kan ta bilen till en station som reg besiktar lätta lastbilar! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 30 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 30 April , 2015 Nej, du kan ta bilen till en station som reg besiktar lätta lastbilar! Okej, nice! Då kanske jag skulle gjort det och hoppats att de inte vet vad de håller på med 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 1 Maj , 2015 Rapport Share Postad 1 Maj , 2015 Okej, nice! Då kanske jag skulle gjort det och hoppats att de inte vet vad de håller på med Undersök noga och hör dig för först, låt det ta lite tid det kan det vara värt. Jag gissar att det kan bli svårt att rätta till något i efterhand Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 1 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 1 Maj , 2015 Undersök noga och hör dig för först, låt det ta lite tid det kan det vara värt. Jag gissar att det kan bli svårt att rätta till något i efterhand Jo precis, så är det nog Mitt problem är att jag i dagsläget inte har möjlighet att lyfta av skåpet! Så är önskvärt att kunna registreringsbesikta med skåpet på plats, annars dröjer det några månader innan jag får av skåpet! Så ska kolla runt på olika stationer och höra vad de har att säga 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 2 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 2 Maj , 2015 Har varit i stugan idag och gjort en översyn på nyinköpet, än så länge inga negativa överraskningar! kollade alla oljor, och det var lite lite olja i fördelningslådan, men långt ifrån slut så tror inte det är nån fara! Efter översynen tog jag mig en premiärtur i skogen, är en trevlig bekantskap den här! 10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 2 Maj , 2015 Rapport Share Postad 2 Maj , 2015 är en trevlig bekantskap den här! Japp! :-) Jag minns PRECIS den känslan, bilen nyss hemkommen till gården och första provkörningen i hagen :-) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 2 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 2 Maj , 2015 Japp! :-) Jag minns PRECIS den känslan, bilen nyss hemkommen till gården och första provkörningen i hagen :-) Är en härlig känsla! Och skönt att det inte är några stora fel på bilen heller så man kan köra med den direkt saknas bara en omregistrering! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 2 Maj , 2015 Rapport Share Postad 2 Maj , 2015 Har varit i stugan idag och gjort en översyn på nyinköpet, än så länge inga negativa överraskningar! kollade alla oljor, och det var lite lite olja i fördelningslådan, men långt ifrån slut så tror inte det är nån fara! Är det inte som bv202 att huvudlåda och fördelarlådan använder samma volym tro? eller kankse det bara gäller bv-oljekylda lådor? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 2 Maj , 2015 Rapport Share Postad 2 Maj , 2015 Av nån anledning så har jag aldrig lyckats få ut all olja i fördelningslådan, när man tömmer oljan tycker jag att det ser lite för lite ut men när man fyller på så får inte korrekt volym plats utan att det rinner över. Min helt ovetenskalpiga förklaring är att oljan antingen varit för kall/seg eller att man behöver en sug för att få ut allt. Oavsett så tror jag inte att du behöver oroa dig om du bara tappat oljan för att mäta volymen för det är säkert så att lådan har mer olja i sig är vad du fick ut. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 3 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 3 Maj , 2015 På TGB:n är det två olika oljevolymer i fördelningslådan och växellådan Kollade nivåpluggen för fördelningslådan och nivån var en bit nedanför kanten, så toppade upp med någon deciliter så bör inte vara någon skada skedd 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 3 Maj , 2015 Rapport Share Postad 3 Maj , 2015 Som jag gjort är säkert inte alls nödvändigt och möjligen skadligt, inte vet jag. Men när jag fyllt fördelningslådan vid byte, så har jag efterfyllt med bilen parkerad i lutning så det gått i mer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nero Postad 3 Maj , 2015 Rapport Share Postad 3 Maj , 2015 Har servat endel lastbilar, och mängden olja som uppges i serviceprotokoll stämmer inte alltid. Risken med att överfylla är att du får ett för högt tryck inne i lådan, halvdåligt för packboxar mm. Dom här bilarna har säkert en högre tolerans än nyare bilar. Men så som jag lärt mig, när det rinner över i nivåpluggen är det fullt. Om du är osäker så rulla en bit och låt oljan svalna, öppna och kolla nivån igen. Lycka till med din nya bil! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 3 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 3 Maj , 2015 Tack så mycket! Är än så länge väldigt nööjd! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 4 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 Maj , 2015 Har ringt runt till de olika besiktningsstationerna i närheten men finns bara en som kan göra registreringsbesiktning och det var dem jag pratade med Så kommer nog besikta där, känns omotiverat att köra 10 mil enkelväg till en annan station bara för att kanske få behålla kod 60 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 5 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 5 Maj , 2015 Idag har jag ringt Transportstyrelsen och frågat om karosserikoder och vad de hade att säga om saken! Blev runtskickad ett tag och satt i telefonkö säkert 30 min totalt, men kom tillslut fram till de som sitter och håller på med regler och lagstiftning. Det svar jag fick var att karosserikod 60 inte längre går att utfärda då den "utgått"! Nu gäller istället EU-koder, vilka inte är lika öppna för tolkning... Så verkar inte som det går att få kod 60, annat än om besiktningsmannen är okunning och ger det bara för att "den hade ju den koden innan" Har hursom skickat ett mail till Transportstyrelsen (på inrådan av han jag pratade med) och bifogat en instruktionsbok med bilder på hur fästena till påbyggnaden samt bilen i helhet ser ut med frågan vad de skulle ha gett den för karosserikod samt om regelverket har något emot att behålla kod 60 Så väntar på svar därifrån så får jag se hur det blir! 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Seglarn Postad 5 Maj , 2015 Rapport Share Postad 5 Maj , 2015 Ok,min 1314 har kod 60 men är tungreggad. Får väl varA så tillsvidare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 5 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 5 Maj , 2015 Ok,min 1314 har kod 60 men är tungreggad. Får väl varA så tillsvidare. Precis, min har ju också kod 60 nu och är tungreggad, så frågan är ju om jag får behålla den när jag reggat om den till lätt lastbil! Ska bli intressant att få svar från Transportstyrelsen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 5 Maj , 2015 Rapport Share Postad 5 Maj , 2015 Jag reggade om min för 4 år sen tror jag det var nu och det var borta redan då, men jag fick inskrivet "Anordning för utbytbart karosseri" i papprena för vi förklarade för besiktningsmannen att jag vill kunna köra med olika påbyggnader. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 5 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 5 Maj , 2015 Jag reggade om min för 4 år sen tror jag det var nu och det var borta redan då, men jag fick inskrivet "Anordning för utbytbart karosseri" i papprena för vi förklarade för besiktningsmannen att jag vill kunna köra med olika påbyggnader. Okej! Får se vad besiktningsmannen säger när jag väl är där med bilen Besiktade du med eller utan skåp? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 6 Maj , 2015 Rapport Share Postad 6 Maj , 2015 Min bil var ju civil reggad av försvaret innan den såldes, de gjorde så ett tag. när jag skulle göra kontrollbesiktning då jag köpt den visade det sej att jag var den första som gjorde det med bilen, körde in ramren och hänvisade till Kod 60. Nu var ju det några år sedan och reglerna har nog ändrats, jag behöll ju min tung då jag har behörighet för det och ville ha högsta tillåtna lastvikt. Skulle chansa på ramren och se om du får behålla kod 60. då får du ju lastvikten upp till 3500 kg att bolla med på kod 60 fästena. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 6 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 6 Maj , 2015 Så är det ju. Men kommer inte har möjlighet att lyfta av skåpet förrän maskinhallen är färdigbyggd, vilket är minst 6 månader bort... Så kommer chansa på att besikta med skåp och se vad som händer I värsta fall blir den reggad med skåp och jag får göra en till regbesiktning när jag monterat flak för att skriva in båda påbyggnaderna i regbeviset Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 6 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 6 Maj , 2015 Fick svar från Transportstyrelsen nyss, bifogar hela konversationen: "Hej!Har köpt mig en TGB 13 (Volvo C304 i civilt utförande) som i dagsläget är registrerad som tung lastbil. Tänker registrera om den som lätt lastbil (via intyg från Volvo) och har en fråga vad den kommer få för karosserikod? Den har i dagsläget kod 60 (se reg.nr. ANN908), Anordning för utbytbara karosserier, och har en sorts av snabbfästen till skåpet som sitter monterat. I länken nedan finns bilder på hur bilen ser ut samt bilder på alla fästpunkter för skåpet (utdrag från militärens instruktionsbok).http://www.klabbe.eu/manualer/Radiolankterrangbil1312-Instruktionsbok.pdfMin fråga är alltså, när jag registrerar om den, kommer jag kunna behålla karosserikod 60 eller kommer jag få en annan? Vad är er bedömning?// Fredrik A.H. Svar: Det är bara när ett fordon nyregistreras, som de nya karosserikoderna tillämpas. På ett redan registrerat fordon ska de gamla karosserikoderna fortfarande tillämpas.När det gäller om den här bilen får behålla karosserikod 60 eller inte, så blir det upp till besiktningsföretaget att göra bedömningen när de har fordonet i besiktningshallen för registreringsbesiktning. Anser de att fordonet fortfarande uppfyller kraven för karosserikod 60, finns ingen anledning för dem att ändra på detta.Med vänliga hälsningarCassepierre HansSektion regelinformation" Så att koden inte gäller längre ska inte vara nått problem, dock är det som det verkar fortfarande besiktningsmannens bedömning som gäller på plats vid besiktningen... Alltså, har man tur går det, har man otur går det inte Skickade en motfråga angående besiktningsmannens tolkning på kod 60, att fordonet måste kunna lasta och lossa ett fullastat flak för egen maskin, ska bli intressant att se vad jag får för svar på det 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 6 Maj , 2015 Rapport Share Postad 6 Maj , 2015 Det funkar nog att lyfta av med domkrafter och låta det vila på tompall eller motsvarande. Dock blir du tvungen att bygga stänkskärmar över bakhjulen om du kör utan skåp. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 6 Maj , 2015 Rapport Share Postad 6 Maj , 2015 tvivel aktigt ä'ven det med stänkskärmar. Har besiktigat 2 gånger ram ren, utan skärmar, det är bara längden på stänkskydden som skall räcka till halva fälgen som de kollat. Det finns ingen anordning för skärmar original, och man måste få transportera sej mellan de olika karossena. Men även där är det nog lite beroende på vilken besiktnings man som kollar. Har hittat min station och kör dit även om det är 8 mil enkel varje år, där vet jag att de ser på trafik säkerheten och inga konstiga intyg eller regler som de bråkar om. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 6 Maj , 2015 Rapport Share Postad 6 Maj , 2015 Dom är knepiga dom där besiktarna 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.