Fladric Postad 6 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 6 Maj , 2015 Det funkar nog att lyfta av med domkrafter och låta det vila på tompall eller motsvarande. Dock blir du tvungen att bygga stänkskärmar över bakhjulen om du kör utan skåp. Problemet är ju inte för mig, utan för besiktningsmannen Han påstår att den ska kunna göra det för egen maskin för att kunna registreras med kod 60 Dom är knepiga dom där besiktarna Haha, ja! Det är det minsta man kan säga Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 6 Maj , 2015 Rapport Share Postad 6 Maj , 2015 När jag regbesiktigade min så sa besiktningsmannen först att det inte går med 60. "Det är ett slasknummer för eventuellt det som inte passar i 61 och de högre numren (hur många det var kommer jag inte ihåg) och det måste finnas en anordning som gör att bilen kan lasta på och av karosseriet själv." Och så slog han upp kategorin i sin dator och visade mig, men hann att se själv "Men kolla här! Det står att för fordon med totalvikt max 3.5ton kan man anta att karosseriet kan lyftas med annan anordning som lastmaskin eller travers." Och vips var det inget problem längre. Jag har för mig nån skrev det här tidigare i den här tråden (var det Klas?) och det gäller ju fortfarande att man lyckas övertyga besiktningsmannen, men så stod det iaf i deras egna regler 2008. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 6 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 6 Maj , 2015 När jag regbesiktigade min så sa besiktningsmannen först att det inte går med 60. "Det är ett slasknummer för eventuellt det som inte passar i 61 och de högre numren (hur många det var kommer jag inte ihåg) och det måste finnas en anordning som gör att bilen kan lasta på och av karosseriet själv." Och så slog han upp kategorin i sin dator och visade mig, men hann att se själv "Men kolla här! Det står att för fordon med totalvikt max 3.5ton kan man anta att karosseriet kan lyftas med annan anordning som lastmaskin eller travers." Och vips var det inget problem längre. Jag har för mig nån skrev det här tidigare i den här tråden (var det Klas?) och det gäller ju fortfarande att man lyckas övertyga besiktningsmannen, men så stod det iaf i deras egna regler 2008. Har läst det där om att andra regler gäller för fordon under 3500 kg, och frågade besiktningsmannen jag pratade med om det, men har sa att det inte spelar nån roll... Och läser man på om kod 60 på Transportstyrelsen står det inget om något undantag för lättare fordon! Så hade gärna hittat denna paragraf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 6 Maj , 2015 Rapport Share Postad 6 Maj , 2015 Jag besiktigade utan skåp men med hemmagjorda skärmar. Det var stenhårt att det skulle finnas. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 10 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 10 Maj , 2015 Nu är skåpet på bilen tömt, allt som möjligen gick att ta lös utan att he sönder något har plockats ut! Militären har inte snålat på vikt! Skenorna som bårarna hänger i var gjorda av grova plattjärn, inte fegat med material Så förhoppningsvis får jag några hundra kilo i lastvikt när jag registrerar om den! Registreringen sker nästa vecka förutsatt att det finns tider besiktningstider Kapade även bladfjädrarna bak, gick smidigt och fort! Kändes trevligare på vägen sen, inte lika stötig Och den enda bilderna jag tog under dagen... Innan kapning: Och det "tomma" skåpet (hur vrider man bilder som är bifogade? Är rätt håll på datorn...): 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 12 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 Maj , 2015 Regbesiktning bokad den 15 maj kl 13:00! Dock ingen vanlig besiktning då det var fullt så får se om jag har tur att det blir några avbokningar Även intyget från Volvo har kommit, så nu är det bara att vänta Den smälter in bra på gården här hemma Den vita bilen i förgrunden på bild 2 är mitt andra projekt, en Subaru Legacy Turbo från -92! Och den röda kombin är min bruksbil, också den en Legacy Turbo I framtiden måste jag göra något åt de tafatta försöken att bättra på färgen på skåpet... De kunde väl ha använt grönt istället för svart 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 12 Maj , 2015 Rapport Share Postad 12 Maj , 2015 Ser ju nästan ut som sån där tysk Flecktarn cammo Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 12 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 Maj , 2015 Ser ju nästan ut som sån där tysk Flecktarn cammo Haha ja, nästan På andra sidan skåpet har de fyllt i svart längs nitförbanden, men tyckte det var kul att lägga till lite vertikala streck så det ser ut som en ryggrad från en fisk mycket snyggt... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 12 Maj , 2015 Rapport Share Postad 12 Maj , 2015 Hm jag trodde det var träd de försök måla Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 12 Maj , 2015 Rapport Share Postad 12 Maj , 2015 JA, det såg lite ut som barkborreangripen granskog Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 12 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 Maj , 2015 JA, det såg lite ut som barkborreangripen granskog Haha, nu när du säger det är jag övertygad att så är fallet Bra kamouflage! I barkborreangripna skogar... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 15 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 15 Maj , 2015 Var och regbesiktade idag, gick över förväntan! Fick behålla karosserikod 60 och vikterna från de militära papperna Allt gick väldigt smidigt med intyget från Volvo, var ingen diskussion om något Sen gick den genom vanliga besiktningen utan anmärkning, så kunde inte gått bättre egentligt Passande nog hade den nystartade offroadklubben här i stan sin första körning på den nyöppnade banan, så tog mig en premiärtur där fastnade nästan direkt men fick hjälp av en Jeep XJ (ja det tog emot, men har man ingen winch så får man skylla sig själv ) Efter den lilla fadäsen fick jag till körningen bättre och klarade mig utan att fastna! Grymt rolig bil i skogen, lite trångt på sina ställen med skåpet men skam den som ger sig 8 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 15 Maj , 2015 Rapport Share Postad 15 Maj , 2015 Den ser ut att trivas i sitt rätta element. :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 16 Maj , 2015 Rapport Share Postad 16 Maj , 2015 Kul! Grattis till besiktningsresultatet och skoj att du redan lagligen kommit ut i terränglådan och lekt :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 16 Maj , 2015 Rapport Share Postad 16 Maj , 2015 Härligt att höra att det går bra med regbesiktning , Att fastna hör till lärdomen, då kan en liten zuka vara ens bästa vän, det fina med skogskörning om man är fler är att det oftast finns hjälpsamma likasinnade runt omkring 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 16 Maj , 2015 Rapport Share Postad 16 Maj , 2015 Grattis Fladric! :P Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 17 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 17 Maj , 2015 Tack så mycket! Ja, det gick som sagt över förväntan att besikta! Skönt att äntligen få köra bilen lagligt Det enda som gick dåligt under dagen var att tanken läckte bränsle när jag hade fastnat... Rann ganska friskt när bilen lutade åt höger så skulle gissa att någon avluftningsslang har torkat sönder Får kolla upp det! Hehe, var tur att man inte var ensam! Och lärde mig mycket vid fastkörningen så tog mig genom fortsättningen av slingan utan större problem Man ska inte vara rädd att spärra diffarna och hålla lite varv på motorn, räddade mig många gånger! Är trevligt med en så lågt växlad lågväxel på dessa bilar, går att köra väldigt mjukt och försiktigt Nu saknas bara en winch och ett flak, sen är jag riktigt nöjd 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 17 Maj , 2015 Rapport Share Postad 17 Maj , 2015 Det är nästan standard att det läcker vid sidolut :-) Kan vara som du säger med avluftningsslangarna eller så kan det vara packningen i locket. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 17 Maj , 2015 Rapport Share Postad 17 Maj , 2015 Behöver inte luta mycket för att det ska rinna ut genom luftslangen även om allt är tätt. Att förlänga luftslangen uppåt en bit rekomenderas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 18 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 18 Maj , 2015 Okej, det var ju "bra" Ska kolla på det ändå, bränslet såg ut att komma från ovansidan tanken, precis där påfyllningsröret går in Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 18 Maj , 2015 Rapport Share Postad 18 Maj , 2015 På ovansidan tanken finns två möjligheter till läckage, dels packningen runt armaturen och dels avluftningsslangen till påfyllningsröret. Otät packning runt armaturen kan ha omvänd funktion till ägarens förtret, för står bilen utan skydd ovanför tanken, tex om skåpet är avtaget eller som i mitt fall när flaket har skarvar det droppar igenom, så rinner vatten in genom otät packning. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 18 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 18 Maj , 2015 Okej, då låter det troligast med avluftningsslangen till påfyllningsröret, då det inte var mitt på tanken utan lite mer på högra kanten, där påfyllningsröret är anslutet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 25 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 25 Maj , 2015 Var ute med bilen på banan i helgen också, fastnade även här bara en gång men det var i ett riktigt surhål! Tur att det fanns en Valp med winch som kom till undsättning Här är de få bilder jag tog under dagen 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fladric Postad 27 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 27 Maj , 2015 Fick göra nytta idag med 13! Min kompis fader hade lite bråttom med sin Amarok på ängen nedanför huset och skulle "bara" flytta släpvagnen innan ha åkte mot flygplatsen Gick inte helt enligt planerna som ni ser! Gick lätt att få lös den men ängen var oerhört vattensjuk så man fick titta sig för vart man körde 10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 3 Juni , 2015 Rapport Share Postad 3 Juni , 2015 hmm, "på väg till flygplatsen"- jag brukar ha en tid o passa då... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.