Gå till innehåll

Däck till 11/13/20


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

  • 4 weeks later...

jag tog kontakt med lakesea tyre ett kinaföretag som kom upp när jag letade däck , bara för skoj skull.

Dom erbjöd mig ett pris på 200 USD/däck för maxxis creepy crawler 38,5x14,50 r16.

Dock var jag tvungen att beställa många däck,inte nödvändigtvis i samma dimension om jag förstod han rätt.

Såg nån uppgift på minsta beställning 13000USD i deras katalog.

Niceprice men sen har jag ingen koll på transportkostnad, tull m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tog kontakt med lakesea tyre ett kinaföretag som kom upp när jag letade däck , bara för skoj skull.

Dom erbjöd mig ett pris på 200 USD/däck för maxxis creepy crawler 38,5x14,50 r16.

Dock var jag tvungen att beställa många däck,inte nödvändigtvis i samma dimension om jag förstod han rätt.

Såg nån uppgift på minsta beställning 13000USD i deras katalog.

Niceprice men sen har jag ingen koll på transportkostnad, tull m.m.

Kollade lite mer på kostnaden. (avrundade siffror)

60st däck 80000skr

frakt container 30000skr

tull 4,5 %

moms 25%

totalt 150000skr

cirka 2400skr/däck i svensk hamn

Då är frågan ,ryms 60 feta däck i en 20 fots container eller måste man gå upp till en större plåtlåda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Pga tvingande torrsprickor i mina crosscountrydäck söker jag på allvar efter nya sulor.

Två frågor som jag inte riktigt kunnat läsa mig till i denna tråd.

1: Vrakking har xzl i 255/100r16 regummerade och även 8.25r16 nya till något lägre pris, frakt till Sveas mittpunkt anges till 130€

Får man in ett 255/100 i ett vanligt hjulhus på en 11a?

Fråga 2: Är petlas nt3 ett bättre terrängdäck? Petlas är mkt billigare och säljes i Sverige så frakten borde vara lägre, väntar på pris fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Här kommer ännu en fråga om creepy crawler däck. Har hittat på denna dim 37x12,5x16. Och har förstått att dom går på mina org. 11:as fälgar. Men är lite fundersam om hur mycket utsticket är utanför karossen, vill inte behöva skifta för att kunna bes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har besiktat flera ggr med bogger 38,5x15r16 ,aldrig varit några problem med det.

Nu senast hade jag faktist monterat skärmbreddare/hjulhusbreddare av transportbandsgummi.

Men dom nämnde inget om det heller.

Innerslang har jag problem med ,den slits/nöts hål på av små sandkorn och bös som kommer innanför däcket.

Vid nåt tillfälle har slangen börjat vandra iväg inne i fälgen varav ventilen började krypa in i fälgen.

 

Slang har jag bara för att han som svetsade/breddade mina fälgar inte fick det helt tätt. Men det märkte jag inte förrän jag var hos gummicentralen.

Så jag fick välja att åka tillbaka hem med däck å fälg från däckkrängargubben eller sätta i slang.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina erfarenheter av stora/breda däck och bilprovningen har inte heller inneburit problem. Däremot så var det lite svårare med polisen, kom undan med en förmaning då dom inte hittade rätt i boken den dagen. Kunde blivit dyrt annars ;) Ordnade skärmbreddare illa kvickt efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Fredrik, nu lär jag övertyga plånboken bara. hittat på 5st cc med frakt till dörr för 18k nästan överkomligt tycker jag.

Hvorfor fem dekk? Det holder med fire, det gjør ingen ting at reservehjulet er en anelse smalere og mindre enn de andre dekkene. Reservehjulet skal jo bare brukes i nødsfall. Se på de reservehjula som er på moderne biler: smalt og lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite oxå på hur man ska använda bilen.

Handlar det mestadels av korta turer och skogskörning räcker det gott som kristaga säger med 4 däck.

Ska man däremot ha bilen som äventyrsbil eller planerar längre turer tycker jag att man kan kosta på sig ett reservdäck. Fast även i det fallet går det att klara sig med ett originaldäck till reserven så i sista änden handlar det om vad man själv vill och tycker är bäst :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Vill gärna upplysa sällskapet om hur noga det faktiskt är med reservhjul i samma dimension, åtminstonde diameter, som övriga hjul på 4x4 eller 6x6 bilen.

Finns säkert någon som kan utveckla det teoretiska bakom detta i detalj.

Faktum är att både däck och drivlina tar stryk redan vid kortare körstäckor typ 1km.

 

Jag rekomenderar starkt att säkra dimensionen på reserven innan man står där..

Talar av egen erfarenhet sen förra sommarens terräng tour.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med bogger 38,5/15-16 på min 131a ett par år fram tills i sommras då jag lyckades haverera ett framhjul i ett av gäggahålen i Hästveda.

Det går köra med den dimensionen utan modifieringar, men det skaver lite vid fullflex och vid fullt rattutslag går nabbarna i bladfjädern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...