Johan Josefsson Postad 27 December , 2012 Rapport Share Postad 27 December , 2012 Jag har med framgång använt mig av "färg" som man häller i tanken och vänder och vrider tills färgen inte rinner längre. Har visserligen bara haft tanken ca 3 år efter detta men än så länge inga problem. Minns inte vad denna "färg" som är tanktätning/rostskydd heter men det kan jag kolla upp om det skulle vara intressant. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 27 December , 2012 Rapport Share Postad 27 December , 2012 Det får du gärna göra Jag har googlat runt lite och hittat ett par produkter men det är ju alltid bra att använda det någon annan har bra erfarenheter av. Helst vill jag typ galva tanken men jag har noll koll på om en ytbehandling funkar bra ihop med Diesel. Läst på nåt båtforum att förnicklade tankar fäller ut i dieselen och på sikt sabbar spridarna. Men man ska inte lita blint på allt som skrivs på nätet..... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 27 December , 2012 Rapport Share Postad 27 December , 2012 Kanske glädjedödare, men jag har aldrig någonsin rekommenderat att tillverka en bensin / dieseltank i något annat material än syrafast rostfritt. Finns bara fördelar med just rostfritt förutom att materialet är dyrt i inköp. Men det är ju bara en engångskostnad. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 27 December , 2012 Rapport Share Postad 27 December , 2012 Nejdå du är ingen glädjedödare! Jo rostfritt är tveklöst bättre men för en amatör som mig är det betydligt lättare att göra den i vanligt stål ;( Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 27 December , 2012 Rapport Share Postad 27 December , 2012 Nejdå du är ingen glädjedödare! Jo rostfritt är tveklöst bättre men för en amatör som mig är det betydligt lättare att göra den i vanligt stål ;( Nej nej varför? Rostfritt är enklare att både svetsa och få tätt. Testa så får du se. Att det ska vara svårt är en gammal myt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 27 December , 2012 Rapport Share Postad 27 December , 2012 jamen det är inte bara att testa när man saknar rätt utrustning. som jag fattat det måste jag skaffa en tub med argon istället för den med mison jag kör med idag åsså rostfri tråd. Är man inne i svängen och kan skaffa rostfritt mtrl (muffar, proppar, rör, vinkeljärn, plattjärn m.m som behövs till tanken) på ett smidigt sätt och dessutom redan har rätt utrustning till svetsen så är det en annan femma Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 27 December , 2012 Rapport Share Postad 27 December , 2012 Ingen som har någon synpunkt på om det är bra eller anus att typ galva, eloxera eller liknande? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 27 December , 2012 Rapport Share Postad 27 December , 2012 Ingen som har någon synpunkt på om det är bra eller anus att typ galva, eloxera eller liknande? Jag satt just och tänkte på eloxering och om det skulle kunna fungera. Du kanske ska ringa någon firma som utför sådant och fråga lite vad dom tror kan ju inte skada i vart fall. Denna firma har jag haft kontakt med tidigare och dom har varit toppen att prata med. http://www.swedecote.se/ Du borde ju ha något liknande betydligt närmare men endå Ja nu såg jag att hemsidan var någon central hemsida, firman jag haft kontakt med ligger i vansbro men dom är väll inom samma koncern. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 27 December , 2012 Rapport Share Postad 27 December , 2012 Tack för länken. Får helt klart kollas upp om det är ok innan man lägger pengar på en ytbehandling. Frågan är om det behövs alls? Det är ju ändå diesel som skvalpar runt där inne. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 27 December , 2012 Rapport Share Postad 27 December , 2012 Någon slags behandling lär behövas, Har kollat i min dieseltank till bussen och där är det ytrost på dom ytor som är ovanför nivån med diesel. Vet att hela tanken var helt blank inuti när jag monterade den för 4 år sen , så jag misstänker att det kondens i tanken som gör att det blir ytrost. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 28 December , 2012 Rapport Share Postad 28 December , 2012 Någon slags behandling lär behövas, Har kollat i min dieseltank till bussen och där är det ytrost på dom ytor som är ovanför nivån med diesel. Vet att hela tanken var helt blank inuti när jag monterade den för 4 år sen , så jag misstänker att det kondens i tanken som gör att det blir ytrost. Stämmer. Erfarenheten av gammel väghyveln med 200 liters plåttank är samma, målad utvändigt men inte invändigt. Ren och fin en bit ner i tanken, men övre halvan och taket var ytrostad av kondens.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 28 December , 2012 Rapport Share Postad 28 December , 2012 Då stryker jag det alternativet och kollar vidare på någon typ av ytbehandling. Målning känns som en sista utväg. Det måste väl finnas gamla plåttankar som är ytbehandlade istället för målade. Jag får ringa och kolla med någon firma. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 28 December , 2012 Rapport Share Postad 28 December , 2012 Har googlat en massa nu och det verkar som de flesta gammla tankar var förtennade på insidan. Fanns även galvade. Galv och zink funkar inte med diesel enligt många olika trådar runt om i världen så det är säkert så. Har slängt iväg ett mail till bodycote så jag får se vad de säger Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 28 December , 2012 Rapport Share Postad 28 December , 2012 Jag har fått för mig att förtenningen i tankar i första hand var för att säkerställa att de var täta men det kanske är fel. Funkar ju även bra som rostskydd. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 29 December , 2012 Rapport Share Postad 29 December , 2012 Hydraultankarna på jobbet målar vi på insidan med en färg från international, kommer inte åt vad den heter just nu. Tråkigt nog kräver den att man blästrar plåten innan lack. Obehandlad plåt inuti tanken funkar aldeles utmärkt på de 20-30 år gamla motorcyklar jag haft så det skulle jag välja. Mc-tankar är ofta väldigt tunnväggiga(0.7-0-9mm) men det funkar ändå. Om man använder fordonet får man ju ändå en viss "sköljning" av insidan då bränslet skvalpar omkring i tanken. Sedan är ju frågan hur länge det skall hålla? -skall det hålla i 30år? -Kommer bilen finnas kvar då? Kan man tänka sig att göra ny tank om 20 år? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 29 December , 2012 Rapport Share Postad 29 December , 2012 Jag skulle ge F-n att måla tanken invändigt. Jag har aldrig sett en dieseltank på ett fordon som är i bruk lite då och då rosta upp från insidan, däremot så brukar ju det kunna rosta friskt under banden som tanken hänger i, men den typen av upphängning har ju inte du. Du har väl inte glömt att sätta dit en dräneringsplugg i tankens lägsta punkt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 29 December , 2012 Rapport Share Postad 29 December , 2012 Idag fick jag hjälp med att hålla tanken på plats och alla fästen tillverkades. anslutningar m.m märktes ut så nu ska allt svetsas fast för gott. Håller helt med om att färg på insidan känns fel och kan orsaka mer problem än vad det gör nytta. Antingen blir det ingen behandling alls eller någon form av ytbehandling. Galvat kan jag få för en billig peng men jag har läst på diverse forum att diesel och galv inte funkar bra ihop. någon som vet mer om det? Tanken görs av 2 mm plåt så den lär hålla en stund även utan behandling Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 3 Januari , 2013 Rapport Share Postad 3 Januari , 2013 Är det någon som vet om dieselförvärmningen egentligen är nödvändigt? Som jag förstår det är enda syftet med funktionen att förhindra att parafinet i dieseln ska fälla ut när det är riktigt kallt ute. Men sålänge man stannar i sverige har vi inget problem med det eftersom dieseln är anpassad efter vårt klimat. Jag har i princip bestämt mig för att ta bort den (en felkälla mindre) men ville kolla av era synpunkter innan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 3 Januari , 2013 Rapport Share Postad 3 Januari , 2013 Nja Fredde.. Tänk att på 80-talet när diesel var diesel och bensin var bensin så tror jag du lätt körde utan. Men idag.. Dieseln både liknar och luktar kamelpiss! Jag gilllar inte alls det man kallar miljödiesel idag. Polarns farsa kom över en farmartank med "gamla hederliga" 80-tals dieseln, fyllde john deeren med den dieseln och det var en fruktansvärd skillnad. Den gamla dieselmotorn behövde inte ens kallstart-funktionen när det var många minusgrader, men man fick nästan ta fram startgasburken om man körde på modern miljödiesel för att den skulle tända i samma kyla. På åkern med redskap påstår han att han kunde köra på andra växlar som inte gick med nya miljödieseln. Det jag vill ha sagt är att jag tror du bör behålla sådana funktioner, då dieseln blir sämre och sämre i kvalitén. Du kan ju testa hur din maskin går, du kan väl montera tillbaks det om det blir negativa skillnader. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 3 Januari , 2013 Rapport Share Postad 3 Januari , 2013 Jo jag ska ju inte fysiskt ta bort värmeväxlaren utan bara koppla förbi den så det är ju lätt att återställa om det skulle visa sig att det behövs. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 3 Januari , 2013 Rapport Share Postad 3 Januari , 2013 Jag skulle nog också fundera två gånger. Utöver eventuella problem vid kallstarter bör förvärmingen ha betydelse för effektuttaget dvs. både vrid och bränsleförbrukning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 3 Januari , 2013 Rapport Share Postad 3 Januari , 2013 jag tror jag testar ändå, det är ju bara att koppla in den igen om jag märker någon försämring. min tank börjar bli färdig och det är bara locket kvar att svetsa dit jag struntar i att behandla den invändigt så på lördag ska den monteras. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 4 Januari , 2013 Rapport Share Postad 4 Januari , 2013 Härligt Fredde, testar man inte får man ju heller aldrig veta. Faktiskt är det som så också, att varje fordon eller motor är ju unika, 2 likadna motorer kan ju bete sig helt olika, därför ska man testa och inte lyssna sig döv på andras erfarenheter. Här kan jag jämföra ett exempel, som en gammal folkraceräv man är.. På en populär och vanlig motor, låt oss säga en Volvo B23 kan du ha en topp med dubbla förgasare typ webrar 2-portare. När du ställt in den på låg och högvarv och fått den att gå jäkla gott, så flyttar du över hela toppen, komplett med insug och allt utan att ändra en enda liten detalj, till en annan exakt likadan motor med nästan samma miltal och slitage. Och där kan den gå som en påse skit sen, helt ofattbart men jag vet flera gånger det blivit så. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 5 Januari , 2013 Rapport Share Postad 5 Januari , 2013 Jag skulle nog också fundera två gånger. Utöver eventuella problem vid kallstarter bör förvärmingen ha betydelse för effektuttaget dvs. både vrid och bränsleförbrukning.Tjingen jag hänger inte riktigt med på hur du menar. Vid kallstart har det noll betydelse iom att motorn är kall och därmed inte kan värma dieseln. Att det skulle påverka effektuttaget förstår jag inte heller eftersom dieseln ändå värms upp när den passerar pumpen och spridarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 6 Januari , 2013 Rapport Share Postad 6 Januari , 2013 Du har rätt, jag tänkte fel vid kallstart. Däremot har tempen på bränslet stor betydelse på effektuttget. Får du upp tempen tllräckligt vid kallare väder på vägen in i motorn? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.